عصر کرد

آخرين مطالب

وقتی حلبچه قربانی «بمب اتمی» فقرا شد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - جلّاد و مسئول اجرای نسل‌کشی کُردها در سال پایانی جنگ تحمیلی کسی نبود جز «علی حسن‌المجید» که به «علی انفال» و «علی شیمیایی» لقب گرفت. او در مدت 100 روز، جان حدود 183 هزار کُرد را که عمدتاً هم زنان و کودکان بی‌گناه بودند در عملیاتی به نام «انفال» گرفت .
به گزارش فرهنگ‌حماسه ایسنا، مقدمه این جنایت ضد بشری به دست علی‌شیمیایی که پسر عموی صدام بود با بمباران شیمیایی شهر «حلبچه» کردستان عراق در روز 25 اسفندماه سال 1366 آغاز شد. علی شیمیایی ابتدا توأم با بمباران متعارف شهرهای ایران از جمله تهران، شهر حلبچه را هم مورد حمله قرار داد تا با شکسته شدن دَر و پنجره منازل این شهر، مردم دیگر نتوانند در برابر کاربرد سلاح نامتعارف شیمیایی از خود مقاومتی نشان دهند .
به مناسبت سی ویکمین سالروز فاجعه انسانی حلبچه، مروری بر این حادثه تلخ و ضد بشری خواهیم داشت :
بعد از بمباران شیمیایی سردشت، ایران این حمله را به طور مستقیم به کوتاهی شورای امنیت در اقدام علیه حملات شیمیایی قبلی عراق نسبت داد و وزیر خارجه وقت ایران ادعا کرد که عراق بیانیه ضعیف شورا در 14 می 1987 را به منزله اختیار برای توسل مستمر به جنگ افزارهای شیمیایی تفسیر کرده است. خواب غفلت سازمان ملل متحد و جامعه جهانی با اتفاق سردشت آشوب نشد تا اینکه یک سال بعد، صدام جسورتر شد و از همین روش جنایت علیه مردم کشور خود در حلبچه استفاده کرد که به مراتب ابعاد فاجعه و جنایت بسیار گسترده بود .
وقتی مردم حلبچه قربانی شدند
چراکه صدام معتقد بود که مردم کردستان و انقلابیون کُرد با جمهوری اسلامی ایران و پاسداران همکاری دارند، اما واقعیت این نبود. بلکه خصلت و اخلاق رژیم بعث عراق به گونه‌ای مبنای دیکتاتوری و فاشیستی داشت و همین باعث شد که از سلاح‌های شیمیایی برای نابودی و نسل‌کشی کُردها استفاده کند. از همین رو مردم بی‌گناه اقلیم کردستان عراق و مبارزین و انقلابیون کُرد را با عوامل شیمیایی بمباران کرد .
در پی این جنایت جنگی که در اواخر جنگ تحمیلی عراق علیه ایران انجام شد، مردم کُرد عراق به ایران آمدند. براثر بمباران شیمیایی حلبچه نزدیک 5000 نفر زن و مرد و کودک به شهادت رسیدند و 12 هزار نفر هم زخمی شدند. به دنبال این جنایت، کل شهر حلبچه تخلیه شد .
« بمب اتمی فقرا» چیست؟
ابعاد این فاجعه آنچنان وسیع است که از آن به عنوان فاجعه انسانی و حادثه‌های مانند بمباران شیمیایی هیروشیما و ناکازاکی در جریان جنگ جهانی دوم نام برده شده است. جنگ‌افزارهایی حاوی گاز «خردل » ، « تابون » و « سارین » که سلاح شیمیایی هستند، به «بمب اتمی فقرا» معروف شده‌اند. سلاح‌هایی که قدرت آسیب رسانی و تأثیرگذاری وسیعی دارند و نتایج حاصل از استفاده آن حتی قابل مقایسه با بمب اتمی است. این گازها به وفور در طول جنگ‌تحمیلی عراق علیه ایران از سوی رژیم بعثی صدام علیه رزمندگان ایرانی و حتی در پایان جنگ علیه شهروندان کرد عراقی به کار گرفته شد .
چگونگی دست‌یابی عراق به «بمب اتمی فقرا »
رسانه‌های غربی در رابطه با چگونگی دستیابی حکومت بعث عراق به مواد اولیه و تجهیزات ساخت تسلیحات کشتارجمعی به ویژه « بمب اتمی فقرا» در گزارش‌های خود نوشته‌اند که به چند نمونه آن اشاره خواهیم کرد .
1 - به گزارش خبرگزاری فرانسه، یک شرکت هلندی تولید فرآورده‌هایِ شیمیایی به‌نام «مل شیمی» به دلیل صدور غیرقانونی فرآورده‌های شیمیایی به عراق، در دادگاه شهر «روتردام» به پرداخت 100 هزار فلورن جریمه محکوم شد. فرآورده‌های شیمیایی این شرکت در تولید گازهای عصبی و سمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت مل شیمی برای توجیه اقدام خود، اعلام کرد که وزارت صنایع عراق با ارسال نامه‌ای به این شرکت اظهار کرده بود که این فرآورده‌ها برای ساخت حشره‌کش به‌کار گرفته خواهند شد .
2 - تلویزیون هلند گزارش داد که شرکت بلژیکی « فیلیپس پترولیوم» در سال 1983 حدود 500 تُن گاز «تی. او. دی» گلیکول (تی . دی. جی.) که اساس ترکیب گاز خردل است به عراق فروخته و این کشور نیز برخلاف قوانین بین‌المللی از آن در جنگ با ایران استفاده کرده‌است. تلویزیون هلند افزود: «شرکت هلندی حمل و نقل در سال 1984(1363) که مجروحین شیمیایی ایران را برای معالجه به اروپا و از جمله هلند انتقال داده بود، متوجه شد که عراق از گازهای «تی. دی. جی» برای ساخت گاز خردل استفاده کرده و آن را علیه سربازان ایرانی در جنگ به‌کار برده است .
3 - شبکه تلویزیونی ان. بی. سی. آمریکا در مورد خریدهای عراق از شرکت‌های آمریکایی برای ساختن بمب‌های شیمیایی گفت‌ : « بدنبال فقدان هرگونه اعتراض عمومی، صدام حسین به توسعه مجتمع جنگ‌افزارهای شیمیایی مخفی خود که توسط شرکت‌های آلمان‌غربی در خارج از بغداد طراحی شده، ادامه می‌دهد. صدام حسین از یک شرکت آمریکایی به نام «ال کولاک «در بالتیمور، بیش از 500 تن ماده شیمیایی بنام «فیودی گلیکول «خریداری کرد و این خرید علی‌رغم ممنوعیت فروش آن به عراق صورت گرفت. این شرکت تنها دو سال‌ بعد گرفتار شد. «فیودی گلیکول» هنگامی که با محلول نمک مخلوط شود به‌ گازخردل‌ تبدل می‌شود .
4 - مجله آلمانی «اشترن» در گزارشی از صنایع بمب شیمیایی عراق، با اشاره به اینکه عراق از سال 1983 از این بمب‌ها علیه نیروهای ایرانی استفاده می‌کند، نوشت: «وسعت منطقه کارخانه سموم جنگی عراق در نزدیکی شهر سامره، 25 کیلومترمربع می‌باشد که در آن دو ردیف سیم‌خاردار بلند نصب شده و به وسیله موشک‌های زمین به هوا از آن حفاظت می‌شود.» اشترن افزود: «پس از آنکه اسرائیل در سال 1981 مراکز اتمی را بمباران کرد و امیدهای عراق را برای استفاده از بمب‌های اتمی بر باد داد، عراق کارخانه سموم دفع آفات نباتی در سامره را تبدیل به کارخانه ساخت مواد سمی بمب‌های شیمیایی کرد و دست به ساخت «بمب اتمی فقرا» یعنی گاز خردل، تابون و سارین زد .
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76483/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

قهرمانی اراک در مسابقات والیبال دانشجویان منطقه پنج دانشگاه آزاد

بازدید از اماکن و محوطه‌های تاریخی شاخص استان رایگان است

برگزاری دوره‌های آموزشی رایگان برای 1500 نفر از فعالان گردشگری

اتمام ساخت پروژه بیمارستان سرطان کرمانشاه در اردیبهشت امسال

اعلام فراخوان برای جذب سرمایه‌گذار منطقه چالابه

جزئیات رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی در مریوان

تردد روزانه بیش از یک‌هزار زائر از مرز خسروی

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

چهار ستاره ملی‌ پوش در قلاب تراکتور

جوری که برناردو دروازه رو دیشب موقع پنالتی دید

سالگرد درگذشت دست‌ نشان با حضور کادرفنی نساجی

بلینگام: هر تیمی جز رئال جلوی سیتی نابود می‌شد

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

تغییر شیوه برگزاری بازی‌های جام حذفی انگلیس از فصل آینده

توقیف 16 تن آرد قاچاق در کرمانشاه

ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر

انتقاد شدید از وضعیت نابسامان پارکینگ‌های شهر کرمانشاه

پسر صدیقه خانم که اروپایی‌ها را شگفت زده کرد

زمینه رشد ورزش «دارت» در کشور فراهم می‌شود

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آسمان مال من است

مورینیو: به خاطر آنچلوتی دوست دارم رئال قهرمان شود

فتح‌الله‌زاده: نکونام و خطیر منافع تیم را در نظر بگیرند

بدترین باخت سرمربی الهلال رقم خورد

جلسه سرنوشت‌ساز برای تعیین تکلیف ژاوی

توخل: پیروزی حق بایرن مونیخ بود

برگزاری قرعه کشی رقابت‌های کسب سهمیه المپیک کشتی

افتخار ابدی برای چهار ستاره رئال مادرید

خلاصه فوتسال ایران 3 - افغانستان 1

پیش‌بینی هری کین از تقابل با ستاره رئال؛ جنگ جذاب

در ستایش سیتی؛ تیم فوتبالی که هندبال بازی می‌کند

اجرای طرح توانمندسازی بانوان سرپرست خانوار

برگزاری راهپیمایی در حمایت از اقدام سپاه علیه رژیم صهیونیستی

ممنوعیت همراه داشتن حیوانات خانگی در مراکز عرضه غذا در کرمانشاه