عصر کرد

آخرين مطالب

منعی برای پوشیدن لباس محلی در محیط اداری وجود ندارد فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - استان ها - انتشار خبر حضور کارکنان بانک ملی در مناطق کردنشین با لباس کردی در حالی از سوی شبکه های اجتماعی و برخی رسانه ها مطرح شد که پیش از این هیچ منع قانونی و حساسیتی در پوشیدن لباس های محلی اقوام در محیط اداری و اجرایی مناطق وجود نداشت.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روز گذشته انتشار خبری با عنوان «لباس کردی به عنوان لباس رسمی کارکنان بانک ملی به ‌رسمیت شناخته شد و امروز کارکنان این بانک در مناطق کردنشین می‌توانند با این لباس زیبا در محل کار حضور یابند» در شبکه های اجتماعی و رسانه های داخلی و خارجی بازتاب گسترده ای داشت.
هر چند هنوز از نیات و اهداف انتشار این خبر در فضای مجازی و در این مقطع زمانی اطلاع دقیق و مستندی در دست نیست اما واقعیت این است که حضور کارکنان دستگاه های اجرایی و اداری با پوشش محلی اقوام ایرانی در محل کار مسبوق به سابقه بوده و قانون نیز در این زمینه هیچ منعی اعمال نکرده است.
به نظر می رسد بزرگنمایی این موضوع از سوی فضای مجازی و شبکه های اجتماعی ناشی از انتشار خبری مبنی بر اقدام هماهنگ و حضور دسته جمعی و از پیش برنامه ریزی شده کارکنان یکی از شعبه های بانک ملی شهرستان سقز استان کردستان با لباس کردی در محل این بانک باشد.
به احتمال یکی از دلایل و عوامل بزرگنمایی این موضوع که باز هم محصول فضای مجازی است اعلام روز یکشنبه 19 اسفند به عنوان «روز جهانی لباس کردی» از سوی شبکه های اجتماعی فعال در مناطق کردنشین بوده که همین انگیزه ای برای برجسته کردن استفاده از پوشش کردی در محیط اداری و دستگاه های اجرایی دولتی شده است.
بزرگنمایی فضای مجازی و بازتاب های اقدام هماهنگ و جمعی کارکنان یکی از شعب بانک ملی در سقز به ویژه در مناطق کردنشین استان های کرمانشاه، کردستان، ایلام و آذربایجان غربی آن چنان گسترده شد که روابط عمومی بانک ملی در مورد آن اطلاعیه ای صادر و منتشر کرد.
** عکسی که خبرساز شد
عکسی از پوشیدن لباس کردی توسط کارکنان یکی از شعبه های بانک ملی شهرستان سقز روز گذشته در برخی از کانال ها و شبکه های اجتماعی منتشر شد که در آن کارکنان بانک با پوشش کردی در محل کار خود حاضر شدند.
بسیاری از کانال های فضای مجازی با انتشار این عکس چنین به مخاطب القا کردند که این اقدام برای نخستین بار انجام شده و آن را اتفاقی نادر در ایران جلوه دادند.
ماجرا و واکنش ها به این جا ختم نشد حتی رسانه های خارجی نیز با ناشی گری و ناآگاهی از وقایع ایران به گونه ای وانمود کردند که انگار این اتفاق برای نخستین بار روی داده و یا اینکه پوشش کردی در اداره ها و دستگاه های اجرایی استان های کُردنشین ممنوع است، غافل از اینکه استفاده از پوشش و لباس کُردی در ادارات این مناطق رویداد جدیدی نیست و در بسیاری از دستگاه ها همچون اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی بسیاری از کارکنان از پوشش کُردی استفاده می کنند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی از لباس و پوشش محلی در استان های مختلف به عنوان بخشی از فرهنگ ملی و ایرانی حمایت شده و در این راستا بنیاد بین المللی مد و لباس اسلامی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل و نمایندگی این بنیاد در کردستان نیز فعال شده است.
این بنیاد برای ترویج پوشش های محلی به عنوان لباسی که همه هنجارهای اسلامی در آن رعایت شده است فعالیت می کند و در این راستا تصمیم گرفته شد کارکنان اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با لباس محلی در محل کار خود حاضر شوند.
پوشش کردی کارکنان بانک هم از حدود 20 سال پیش در سفر اعضای هیات مدیره بانک ملی ایران به مناطق مرزی بانه و مریوان آغاز شده که در این سفر برخی کارکنان این 2 شهرستان خواستار پوشیدن لباس کُردی در محل کار خود شدند.
پس از آن تقاضا، مسئولان بانک به طور شفاهی اجازه استفاده از پوشش کردی در این شهرستان ها را صادر کردند و اکنون سال هاست که کارکنان بانک ملی در مریوان و بانه با لباس کُردی در محل کار خود حاضر می شوند.
** واکنش بانک ملی
به دنبال انتشار این خبر در رسانه های داخلی و خارجی، روابط عمومی بانک ملی ایران در اطلاعیه ای اعلام کرد که این بانک هیچ بخشنامه ای برای رسمیت بخشیدن به لباس کُردی برای کارکنان خود صادر و منتشر نکرده است.
مسئولان بانک ملی اعلام کردند که بخشنامه ای برای این موضوع صادر نشده و ممنوعیتی هم در این زمینه نداریم یعنی هر کدام از کارکنان این بانک در هر منطقه ای از کشور از جمله کرمانشاه و کردستان در صورت تمایل می توانند با لباس محلی به محل کار بروند و ممنوعیتی وجود ندارد.
روابط‌ عمومی بانک صادرات ایران نیز با انتشار اطلاعیه ای نوشت: محدودیتی در پوشیدن برخی لباس‌های محلی برای همکاران این بانک وجود ندارد و در برخی شعب کشور همکاران بانک با لباس ‌های محلی سر کار خود حاضر می‌شوند.
در این اطلاعیه آمده است: بانک صادرات ایران اعتقاد دارد پوشش اصیل ایرانی، نمادی از فخر فرهنگی کشور است.
این در حالی است که در مناطق کُردنشین به ویژه شهرستان های سقز، مریوان، مهاباد، بوکان، سردشت، اشنویه و منطقه اورامانات استان کرمانشاه از بدو انقلاب تاکنون کارکنان مرد دستگاه های اجرایی و دولتی با لباس کُردی در محل کار خود حضور می یابند و این موضوع ممنوعیتی نداشته و ندارد.
همچنین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در سفر اردیبهشت امسال خود به استان کرمانشاه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا در مورد پوشش کارکنان دولت، با بیان اینکه کارکنان مرد ممنوعیتی ندارند تاکید کرد که بانوان هم می توانند با پوشش و لباس محلی در ادارات، دانشگاه ها و مدارس حاضر شوند و این موضوع از نظر این وزارتخانه مشکلی ندارد.
سید عباس صالحی اظهار کرد: بانوان استان های هرمزگان، کردستان، کرمانشاه، آذربایجان های غربی و شرقی، مازندران، سیستان و بلوچستان و دیگر نقاط ایران می توانند با لباس های محلی خود در مدارس، ادارات و دانشگاه ها حاضر شوند.
9936 / 3034

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/76277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی

افزایش 16 درصدی متوفیان ناشی از تصادفات درون شهری

پیش بینی صعود 40هزار نفری به ارتفاعات بازی دراز

بازدید بیش از 3میلیون زائر از یادمان‌های شهدا

اجرای رسمی طرح باک پُر از روز شنبه در مرز رسمی پرویزخان

همایش روز «آزادسازی سنندج» برگزار می‌شود

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

مناسبت روز/ جمعه، 7 اردیبهشت‌ماه

اینفوگرافی/ 6 نشانه پنهان ابتلا به فرسودگی شغلی

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود