عصر کرد

آخرين مطالب

بازارچه مرزی مله خورد و تاثیر آن در رونق و شکوفایی سروآباد اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بازگشایی مرز مله خورد و ایجاد و استقرار بازارچه مرزی یک فرصت فوق العاده برای رونق و شکوفایی هر چه بیشتر شهرستان مرزی سروآباد است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سروآباد از شهرستان های محروم استان کردستان است که هر سال بدلیل نبود درآمد پایدار و اقتصاد ضعیف جمعیت آن کاهش یافته و بیشتر مهاجرین آن به مریوان به واسطه وجود مرز بین المللی باشماق و بازار فعال آن مهاجرت می کنند.
بیشترین جمعیت شهرستان سروآباد را روستاییان تشکیل می دهند و تنها 10 درصد از کل جمعیت شهرنشین هستند، جمعیت شهری در سروآباد را بیشتر کارمندان، نیروهای نظامی و انتظامی تشکیل می دهند و کسبه و بازاریان بسیار معدودی نیز در شهر ساکن هستند.
روستاییان نیز در چند سال اخیر رویه مهاجرت را در پیش گرفته اند آنها در حالی تصمیم به سکونت در حاشیه شهرهای اطراف می گیرند که حاضر نیتسند در شهر سروآباد سکنی گزینند که دلیل آن نبود درآمد پایدار و شغل برای این افراد است.
بسیاری از افراد نیز معتقدند سروآباد زیر سایه شهرستان مریوان قرار دارد و بدلیل ویژگی های خاص آن منطقه نمی تواند از این وضعیت بیرون آید.
اینکه مریوان بواسطه مرز رسمی و بین المللی باشماق و دریاچه زریوار در کردستان و دیگر مناطق کشور یک منطقه شناخته شده است شکی نیست، اما سروآباد تنها بواسطه منطقه هورامان تا حدودی شناخته شده و اگر دارای یک مرز رسمی یا بازارچه رسمی باشد بیشتر در سطح استان و خارج آن شناخته خواهد شد.
با توجه به اینکه شهرستان سروآباد با کشور عراق 24 کیلومتر مرز دارد و برخی از روستاهای آن نظیر درکی، دمیو، دزلی و چند روستای دیگر با روستاهای عراق فاصله کمی دارند این ظرفیت و پتانسیل وجود دارد که یک مرز و بازارچه در این شهرستان ایجاد شود.
معبر مله خورد در روستای دزلی بخش مرکزی سروآباد قبل از حمله آمریکا به عراق در سال 2002 به صورت غیر رسمی باز بود و با حمله آمریکا به عراق بسته شد.
سال 94 با توجه به پتانسیل آن رسما بازگشایی شد و برنامه دولت ایجاد یک معبر مرزی کولبری به صورت موقت به منظور ایجاد درآمد پایدار برای ساکنان روستاهای اطراف بود.
از آن زمان تاکنون مردم سروآباد امیدوار به انجام مبادلات رسمی مرزی در این منطقه هستند تا شاید رونق و شکوفایی به این شهرستان باز گردد و حتی در چند سال اخیر روند مهاجرت در بین روستاهای اطراف بواسطه این معبر روندی معکوس داشت.
در چند سال گذشته فعالیت در مرز مله خورد تنها به صورت کولبری برای ساکنان روستاهای اطراف فراهم بود ولی به اعتقاد بسیاری از افراد این رویه تنها برای ایشان سودمند بود و اهالی سایر روستاها از مزایای این مرز بی نصیب بودند.
تقاضای ساکنان روستاهای دیگر شهرستان برای برخورداری از مزایای معبر مله خورد باعث شد تا فرماندار سروآباد پیگیر افزایش تعداد روستاهای برخوردار از مزایای این مرز شود.
کوهسار دادور می گوید: با پیگیری های انجام شده روستاهای برخوردار از معبر مله خورد به 33 روستا و یک شهر افزایش پیدا کرد و در مراحل بعدی نیز تلاش می شود سایر روستاهای شهرستان از مزایای این مرز بهره مند شوند.
وی گفت: یکی از برنامه های مهم برای توسعه، پیشرفت و رونق شهرستان سروآباد و از همه مهمتر تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس ایجاد یک بازارچه رسمی با توجه به ظرفیت معبر مله خورد است.
دادور افزود: با پیگیری های انجام شده اکنون مکان استقرار بازارچه مرزی مله خورد در ورودی شهر سروآباد جانمایی شده و مقدمات و امکانات لازم نیز در آن فراهم شده است.
فرماندار سروآباد معتقد است وزارت کشور با جانمایی بازارچه مرزی مله خورد در مرکز شهرستان موافقت کرده و اکنون در محدوده شهرک صنعتی ورودی شهر سروآباد برای این منظور آماده سازی شده است.
وی یادآور شد: در این بازارچه غرفه هایی برای عرضه کالاها و اجناس ایجاد می شود و گردشگران و مهمانان می توانند همان اجناس و کالاهایی را که قبلا در بازارچه های رسمی شهرهای اطراف تهیه می کردند، از طریق بازاچه مرزی مله خورد خریداری کنند.
دادور اضافه کرد: بیش از 92 قلم کالا و اجناس از طریق بازارچه مرزی مله خورد وارد سروآباد می شود و همین مبادلات مرزی باعث رونق گرفتن هر چه بیشتر این شهرستان خواهد شد.
شکی نیست اگر بازارچه رسمی مله خورد فعالیت خود را آغاز کند و همان کالاها و اجناسی که در بازارچه های رسمی باشماق مریوان و سیرانبند بانه وارد و عرضه می شود به شهرستان سروآباد نیز وارد شود، این امر مهم باعث رونق کسب و کار، ایجاد درآمد، اشتغالزایی، شکوفایی، پیشرفت و از همه مهمتر مهاجرت معکوس در این شهرستان خواهد شد.
طبق آمارها شهرستان سروآباد تا قبل از سال 90 جمعیتی حدود 80 هزار نفر داشت و در چند سال اخیر بدلیل بازار ضعیف، نبود درآمد پایدار و عدم اشتغال جوانان بیش از 30 هزار نفر از جمعیت آن کاسته شده است لذا بازگشایی بازارچه رسمی مله خورد و وجود بازاری فعال و قوی در این منطقه می تواند جمعیت آن را افزایش دهد.
مطالبه به حق مردم سروآباد که از شهرستان های تاریخی و کهن استان کردستان است و مردان و زنان بزرگی در این منطقه رشد و نمو یافته اند، توجه بیشتر مسئولان به این شهرستان و بازگشایی بازارچه رسمی مله خورد است.
شهرستان سروآباد با 2 بخش مرکزی و هورامان و جمعیتی بیش از 50 هزار نفر در فاصله 90 کیلومتری از سنندج مرکز استان کردستان واقع شده و 24 کیلومتر مرز با کشور عراق دارد.
7354/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/75323/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد