عصر کرد

آخرين مطالب

آثار فارسی جشنواره رسانه‌های کُردی داوری می‌شود فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصرکرد- «شیروان یاری» در جمع خبرنگاران استان کردستان، با اشاره به اینکه بعد از اعلام رفع نقص اثر در پروفایل شرکت کنندگان، شمار کثیری از شرکت کنندگان استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی خواستار پذیرش و داوری آثار ارسالی به جشنواره با زبان فارسی شدند؛ چون هیچگونه اثری به زبان کُردی ندارند .

وی افزود: در آسیب شناسی رسانه‌های کردی به عینه می‌بینیم که شمار کُردی نویسان روزنامه نگاری  به نسبت فارسی نویسان در رسانه های کُردی قابل قیاس نیست و این مسئله هم اکنون مشکل جدی برای شرکت فعالان رسانه ای در استان های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی شده است .

دبیر نخستین جشنواره رسانه های کردی با اعلام اینکه خبرنگاران همه خبرگزاری‌ها به جز دو خبرگزاری کردپرس و مهر در کردستان در استان‌های ایلام، کرمانشاه، آذربایجان غربی و کردستان به زبان فارسی می‌نویسند و بخش کُردی ندارند؛ افزود: براساس فراخوان جدید منتشر شده فرهنگ وارشاد اسلامی کردستان که بخش اصلی به زبان کردی اختصاص یافته است، تمام شرکت کنندگان این سه استان در بخش خبرگزاری ها و مطبوعات در استان های ایلام و کرمانشاه از گردونه رقابت داوری حذف می‌شوند .

وی گفت: در استان های کردستان، ایلام، کرمانشاه و آذربایجان غربی بیش از 90 درصد مطبوعات مجوز انتشار دوزبانه دارند؛ اما در تحلیل محتوایی درصد آثار فارسی به نسبت کُردی قابل مقایسه نیست و بیشتر آثار به زبان فارسی در رسانه های نوشتاری دوزبانه منتشر می شود .

یاری مهمترین مولفه برگزاری این جشنواره را ارتقای سواد رسانه ای و آموزش خبرنگاران و گزارشگران برای نگارش خبر، گزارش و مصاحبه حرفه ای با زبان کردی دانست و از اینکه در گام نخست این جشنواره این ضعف بنیادی و ساختاری در محتوای آثار مشاهده می شود، ابراز ناخرسندی کرد.

وی یکی از مولفه های پذیرش آثار فارسی در بخش اصلی جشنواره رسانه‌های کردی را حضور خبرنگاران کُردزبان فارسی نویس فعال در رسانه های دوزبانه مطبوعات کُردی در فضای اختتامیه جشنواره عنوان و ابزار امیدواری کرد که با برگزاری کارگاه های آموزشی و پنل های تخصصی جهان ذهن فعالان رسانه ای در رسانه های دوزبانه کردی – فارسی به سمت تقویت رسانه نگاری کردی افزایش یابد .

این فعال رسانه ای امیدوار است که چون این جشنواره با حضور کارشناسان و اساتید حرفه ای کُردزبان رسانه های کشور و مهمانان خارجی اقلیم کردستان عراق برگزار می شود شیوه نامه ای همسان و همگون برای شیوه نگارش خبر، گزارش ، مصاحبه و یادداشت و سرمقاله به مثابه زبان فارسی و دیگر زبان های های جهان تدوین و اجرایی شود .

یاری گفت: امروزه در تحلیل گفتمان انتقادی محتوای رسانه های کردی بیشتر ترجمه لفظ به لفظ خبر و گزارش از زبان فارسی به کردی در رسانه های کردی استان های مناطق کردنشین ایران دیده می شود که از مشکلات اساسی در محتوای رسانه های کردی است.

وی سیاست ها و راهبردهای نخستین جشنواره رسانه های کردی را رفع این مشکل جدی در بخش نگارش خبر، گزارش و مصاحبه به زبان کُردی دانست و تصریح کرد: امروزه متدی مشخص برای نگارش تیتر، لید، گذرواژه ها در ساختمان خبر و گزارش نگاری خبری و غیر خبری حرفه ای کردی وجود ندارد و بیشتر آثار با نگرش به تئوری روزنامه نگاری فارسی تنظیم می شود که این ضعف بزرگی است.

به گفته این خبرنگار کردستانی آثار رسیده به دبیرخانه نخستین جشنواره کردی نمونه ای بارز برای تحلیل و آسیب شناسی این داده مهم در رسانه های کردی است که بدون شک در پنل های تخصصی و کارگاه های آموزشی به این آسیب جدی به تفصیل پرداخته خواهد شد .

یاری با تاکید براینکه راه اندازی دبیرخانه دایمی و اساسنامه معین و مشخص می تواند راهگشای تمام این مشکلات باشد ابزار امیدواری کرد که مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان که چشم انداز خوبی برای این جشنواره ترسیم می کند در اختتامیه جشنواره به صراحت اعلام کند درصورت استمرار این جشنواره در سال آینده تنها آثار به زبان کردی پذیرفته شود .

یاری ابراز امیدواری کرد که برگزاری این جشنواره موجب شکوفایی رسانه های کردی و نشر آثار به زبان کردی شود و از فعالان رسانه ای در چهار استان ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه خواست که تا دهم اسفندماه نسبت به ارسال آثار فارسی خود در بخش‌های خبر، گزارش، تیتر ، مصاحبه، یادداشت و سرمقاله، صفحه آرایی و گرافیک، طنز و کاریکاتور و عکس (تک عکس و گزارش تصویری) اقدام کنند .

وی همچنین در پاسخ به سوال مکرر شرکت کنندگان بخش کردی که در صورت اضافه شدن بخش فارسی آیا مجاز به ارسال آثار در این بخش نیز هستند؛گفت: برای اینکه این افراد نیز بدون شک افزون بر اثر کردی، آثار فارسی نیز دارند تنها می توانند در یک بخش (با حفظ آثار ارسالی آنان در بخش کردی) سه اثر ارسال کنند؛ اما برای شرکت کنندگان بخش فارسی، شرکت در دو بخش اصلی با حداقل ارسال سه اثر مجاز است .

دبیرنخستین جشنواره رسانه های کردی به شرکت کنندگان بخش فارسی متذکر شد که در مرحله فرآیند ارسال آثار حداقل سه در اثر در یک بخش و شش اثر در دو بخش اصلی در سامانه ثبت کنند و آثار کمتر از سه اثر ارسالی از مرحله داوری حذف خواهد شد و افرادی هم که قبلا کمتر از سه اثر در بخش فارسی در سامانه ثبت کرده اند؛ نسبت به رفع نقص تعداد آثار تا دهم اسفندماه اقدام کنند .

وی به همه شرکت کنندگان بخش فارسی و کردی در دو بخش اصلی و جنبی متذکر شد که زمان بازه زمانی قید شده در فراخوان را رعایت کنند و تنها آثاری در دبیرخانه جشنواره پذیرش نهایی خواهد شد که در بازه زمانی 30 آذرماه 95 تا 30 آذرماه 97 در مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی منتشر شده باشد و غیر از این آثار پذیرش نخواهد شد .

یاری از همکاران هم صنفی در چهار استان شرکت کننده مناطق کردنشین خواست که روزانه پروفایل شخصی ارسال آثار به جشنواره را چک و رصد کنند و از فرایند لحظه به لحظه جشنواره مطلع شوند و همکاران دبیرخانه جشنواره نیز در صورت تماس همکاران با ادب و احترام کامل پاسخگوی سوال شرکت کنندگان هستند .

وی با هدف تشویق بیشتر شرکت کنندگان استان های ایلام، کردستان، آذربایجان غربی و کرمانشاه که امسال به زبان کردی  آثار ارسال کرده اند؛ گفت: جوایز بخش کردی همان مقدار اعلام شده در فراخوان جشنواره رسانه های کردی است؛ اما سقف جوایز برگزیدگان بخش فارسی در رتبه های اول تا سوم کمتر از بخش کردی خواهد بود .

این مسئول جشنواره در مورد بخش جنبی نیز با سه محور مذکور در فراخوان گفت: این بخش بدون هیچگونه تغییری به دو زبان کردی و فارسی به قوت خود باقی است و متقاضیان به ارسال آثار افزون بر افراد شرکت کننده تا دهم اسفندماه فرصت دارند افزون بر بخش اصلی در بخش جنبی با شرایط قید شده در فراخوان شرکت کنند .

وی به خبرنگاران، گزارشگران و روزنامه نگاران چهار استان مورد اشاره در فراخوان اطمینان داد که بعد از اختتامیه نخستین جشنواره کردی در نشست با شورای مشورتی اساسنامه ای با محوریت صرفا پذیرش آثار کردی در سال های آینده تدوین و رسانه ای خواهد شد .

  دبیر نخستین جشنواره مطبوعات کردی از هیات مدیره خانه مطبوعات و مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی به صراحت خواست که بعد از اختتامیه با راه اندازی دبیرخانه دایمی جشنواره رسانه های کردی این ضعف های بنیادی و ساختاری را رفع کنند .

دبیر نخستین جشنواره رسانه های کردی به تمام شرکت کنندگان وعده داد که جشنواره رسانه های کردی با برنامه ریزی و تمهیدات حرفه ایی از جمله برگزاری نمایشگاه مطبوعات، پنل های تخصصی و کارگاه های آموزشی برگزار خواهد شد و بدون شک این جشنواره سنگ زیر بنایی دبیرخانه دایمی دومین جشنواره رسانه های کردی به صورت بین المللی خواهد شد .

یاری مهلت ارسال آثار به سامانه جشنواره به نشانی http://www.pressfestival.ir را تا پایان دهم اسفند ماه عنوان کرد و در مورد زمان اختتامیه جشنواره نیز گفت که بعد از اتمام مراحل داوری آثار، زمان دقیق اختتامیه رسانه ای خواهد شد .

فراخوان نخستین جشنواره رسانه های کردی در دو بخش اصلی و جنبی پانزدهم آبان ماه امسال با نظارت هیات مدیره خانه مطبوعات و اداره کل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کردستان بر روی سامانه جشنواره منتشر شده است و دبیر جشنواره نیز 30 دی ماه با معرفی اعضای هیات مدیره خانه مطبوعات و  ابلاغ حکم مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی شده است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/75179/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند