عصر کرد

آخرين مطالب

آسیب ها و فواید کارگاه های داستان نویسی گفتگو

آسیب ها و فواید کارگاه های داستان نویسی

  بزرگنمايي:

عصرکرد- بررسی وضعیت این کارگاه ها موضوع مصاحبه ما با نینا کریمی داستان نویسی که بیشتر مطالب خود را در نشریات و رسانه ها منتشر کرده و هنوز ضرورتی برای انتشار مجموعه ای از داستان های خود به شکل کتاب ندیده، است.
او در حوزه نقد و داستان فعالیت داشته و چندین دوره کارگاه داستان نویسی به صورت سالانه برگزار کرده و در این گفت و شنود بیشتر به فواید و آسیب های کارگاه های داستان نویسی پرداخته است.
نینا کریمی متولد 13٦7 شهرستان سنندج و دانش آموخته رشته گیاە پزشکی از دانشگاە کردستان است. او پس از گذراندن یک دوره سه ماهه آموزش داستان نویسی در کارگاە شهرام قوامی در دورە نوجوانی از 18 سالگی شروع بە انتشار آثارش در نشریاتی همچون سیروان، سوران، باران، دیدگاه و زریبار در داخل کشور و نشریاتی در اقلیم کردستان همچون چاودیر و توار کرده است و تاکنون چند فیلم نامە کوتاە و نیمە بلند را نیز بە ثبت رسانده است.
اولین داستان او با عنوان «بیرت تی» به معنی یادت می آید در 17 سالگی در نشریات استان کردستان منتشر شد.
وی جزو برگزار کنندگان اولین شب قصه سنندج در سال 8٦ بوده و علاوه بر مدیریت موسسە فرهنگی هنری «وشە» سال هاست به عنوان مدرس داستان نویسی در آموزشگاه های خصوصی و دولتی مشغول تدریس است.
بسیاری از هنرجویان او در حوزه داستان و فیلم نامه نویسی افراد موفقی بوده اند و حتی توانسته اند جوایزی در جشنواره ها به دست آورند.
به نظر او نگاه نویسنده به مسایل جامعه باید عمیق تر از مردم باشد و کارگاه داستان نویسی نمی تواند به تنهایی نویسنده ای پرورش دهد بلکه نویسنده باید خود پروری، ریاضت کشیدن، دغدغه مند بودن و مطالعه مداوم را هم داشته باشد.

 چه شد که به فکر راه اندازی کارگاه داستان نویسی افتادید؟
در یکی از انجمن های ادبی چند جوان مستعد دیدم که چیز زیادی از نوشتن داستان نمی دانستند در واقع استعدادهای پرورش نیافته و شناخته نشده بودند، حیفم آمد دانسته ها و تجربیاتم را با آنها در میان نگذارم.
بعدها همین جوانان باعث آشنا شدن سایر هنرجوها با فضای کارگاهی شدند و این موضوع تا امروز با برگزاری کارگاه های متنوع ادامه داشته است.

 شیوه کار کارگاه به چه صورت است؟
هر کارگاه معمولا چهار تا پنج ماه طول می کشد و برنامه هایش در بخش های آموزش اصول و قواعد، آشنایی با مکاتب و پرورش خلاقیت است.
شیوه کار هم به این صورت است که هر هنرجو یک داستان می نویسد و از طریق ویرایش پیاپی همان داستان با موارد مذکور آشنا می شود.
این پروسه آنقدر ادامه می یابد تا هنرجو به درک و شناخت درست از داستان و نتیجه مطلوب از نوشتن دست یابد.

 آسیب های کارگاه های داستان نویسی در استان کردستان چیست؟
چند آسیب جدی کارگاه های داستان نویسی را تهدید می کند اول اینکه اشتباها برخی از انجمن ها کارگاه نامیده می شوند، آموزش و خلق، مشخصه های اصلی یک کارگاه است بنابراین جلسه ای که سال هاست هر هفته برگزار می شود و افراد حاضر در آن، صرفا داستان های تازه نوشته خود را ارائه می دهند بی آنکه تغییری روی آنها اعمال شود یا آموزشی در کار باشد انجمن محسوب می شود و کارگاه نیست.
دوم اینکه در فضای محدود و کوچک ادبیات ما هر کسی ممکن است با توهم خود بزرگ بینی یا خود کوچک بینی مفرط مواجه شود این شرایط البته خود ناشی از سیستم مرید و مراد پروری است که بر تعدادی از کارگاه ها حاکم است هنرجو مدرس را مراد خود می بیند و همچون او نوشتن، به سقف آرزوهایش تبدیل می شود.
سومین آسیب جدی خلق ادبیات بی پشتوانه است، گاهی برای اینکه از ادبیات دنیا جا نمانده باشیم بدون بررسی و شناخت سیر تغییر و تحول آن و با نا آگاهی از شرایط زیستی و فکری حاکم بر خود و دیگری، به تقلید صرف از غرب می پردازیم و روی توهم قله ای می ایستیم که مصداق عینی ندارد.

 مثالی در این مورد بزنید تا برای خوانندگان موضوع روشن تر شود.
ببینید سال ها پیش کتابی به نام خشم و هیاهو توسط ویلیام فاکنر نوشته شد که یکی از کاراکترهای اصلی آن دچار نارسایی ذهنی است، در فضایی که او خلق می کند زمان تعریف نشده، روایت ها شناورند و سیالات ذهن اتفاق می افتد.
همین تکنیک ادبیات ما را برای حدود یک دهه قرق می کند و بی هیچ منطق داستانی خاصی ناگهان تمام روایت ها سیال می شوند.

 آسیب دیگر این کارگاه ها چیست به نظر می رسد کاهش سطح مطالعه یکی از این مشکلات باشد. راه حل آن چیست؟
جامعه ما به سمت نوع عجیبی از تنبلی و بیخیالی میل کرده است ما امروزه خود را وقف هیچ چیزی نمی کنیم، هنر به وقف کردن نیاز دارد.
هنر جویانی که وارد کارگاه می شوند می خواهند سه ماهه داستان نویس شوند بدون اینکه حتی کتاب بخوانند یا اینکه بخاطر کم اطلاعی و کم سوادی فورا خود را صاحب سبک می دانند و وارد در جا زدن می شوند.
نویسنده کسی است که ورودی اش بیشتر از خروجی اش باشد، نوشتن تفریح نیست و هنرجو باید بداند که با قدم گذاشتن در این راه ضروری است سبک زندگی اش تغییر کند.
نویسنده باید نگاهش به مسایل عمیق تر از مردم عادی باشد و این مهم مگر از طریق خود پروری، ریاضت کشیدن دغدغه مند بودن و مطالعه مداوم، امکانپذیر نیست.

 شرایط مدرسین این کارگاه ها چطور است و آیا آنها از اعتبار علمی لازم برخوردار هستند؟
متاسفانه در ایران توجه زیادی به اهمیت مدرس نمی شود، مردم همواره به سمت کسانی که شناخته شده تر هستند کشیده می شوند.
این بد نیست اما مساله اینجا است که بواسطه سیستم های انتخابی و سلبریتی پروری(ستاره پروری) تجاری گاها صاحبان واقعی اندیشه، ناشناخته باقی می مانند.

 ایراد اینکه یک سلبریتی یا فرد معروف که نویسنده خوبی است کارگاه داستان نویسی تشکیل بدهد، چیست؟
ایرادی در تدریس نویسندگان خوب نیست چرا که درصد بالایی از آنها مدرسان موفقی هم هستند اما خوب در بسیاری از شاخه های هنر هم مدرس های فوق العاده ای داریم که الزاما مولف نیستند.
آنها می توانند خلاقیت نویسندگان جوان را پرورش دهند چرا که تخصصشان آموزش است بنابراین هر هنرمند خوبی الزاما مدرس خوبی نیست.
این را هم نباید نادیده گرفت که گاهی کارگاه رسالتش را فراموش می کند و تبدیل به کارزار تبلیغاتی برای دیدگاه و سبک مدرس و یا حتی خود او می شود و در واقع به جای پرورش موج سازی می کند.

 تاثیر وسایل ارتباط جمعی بر کارگاه های داستان نویسی و کلا افزایش سطح آگاهی نویسندگان چه بوده است؟
خوشبختانه ابزارهای ارتباط جمعی مشکل عدم دسترسی هنرجو به متن را از بین برده اند و امروزه از طریق اینترنت امکان دسترسی فوری به تمام آثار به روز دنیا وجود دارد.
فاصله و زمان معنی خود را از دست داده و استفاده بهینه از این ابزار می تواند مرزهای اندیشه را جابجا کند.

 اگر از آسیب های کارگاه ها بگذریم و به ادبیات کُردی نظر کنیم وضعیت داستان نویسی را چگونه می بینید؟
ادبیات ما ادبیاتی محافظه کار است، نویسندگان مطرح ما از جامعه عقب افتاده اند، صبر می کنند فاجعه ای یا بحرانی اتفاق بیافتد و بعد از اینکه آب ها از آسیاب افتاد در امنیت کامل راجع به آن قلم می زنند که یک نمونه آن انفال و حلبچه است.
نویسنده کسی است که ابعاد دیده نشده را کشف کند و باید پیشتر و بیشتر از سایرین به عمق اتفاقات پی ببرد.
ما در دوره افشای اطلاعات زندگی می کنیم، دوره ای که مخاطب قدرت آنالیزش بواسطه تحلیل داده های مختلفی که روزمره دریافت می کند بسیار بالاتر از آن است که بتواند غر زدن های پس از فاجعه نویسنده را تحمل کند.
نویسنده موظف به کشف ابعاد تازه است، نویسنده واقعه نگار نیست، تحلیل گر است او باید مخاطب را مجاب کند از زاویه دیگری به زندگی نگاه کند.
متاسفانه به علت پیشروتر بودن مخاطب از متن های موجود، ادبیات ما چندان زنده و پویا به نظر نمی رسد.





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

مصرف برق در کردستان بیش از 10 درصد افزایش یافت

استفاده از تلفن همراه حین رانندگی خطر تصادف را چهار برابر می کند

سلامت 27 هزار نوآموز کردستانی سنجش می شود

زمینه مشارکت خانواده ها برای مدیریت مصرف انرژی فراهم شود

29 هزار نفر در برنامه‌های اوقات فراغت مساجد کردستان شرکت می کنند

سمپاشی مزارع بیجار با پهباد برای اولین بار

بیش از 2 هزار طرح اشتغالزایی در کردستان اجرا شد

هوای کردستان 4 تا 6 درجه گرمتر می شود

کاهش سن مصرف کنندگان مواد مخدر/فروشندگان از قوانین آگاهی دارند

تعدادی از سرشاخه های شرکت هرمی وی کاپیتال در بانه دستگیر شدند

200 هزار نقطه در کشور کد گذاری می شود

روزانه 200 هزار لیتر نفتگاز یورو 4 در کردستان توزیع می شود

فاضلاب 50 درصد روستاهای کردستان جمع آوری و دفع می شود

کردستانی‌ها 10 میلیارد تومان زکات فطریه پرداخت کردند

دختران 2 برابر پسران در زمان امتحان دچار استرس و اضطراب می‌شوند

آخرین جزئیات وقوع زلزله در کردستان/هنوز خسارتی گزارش نشده است

100 میلیارد ریال زکات فطریه در کردستان جمع آوری شد

استفاده مشترکان از کولر گازی در کردستان صرفه اقتصادی ندارد

فعالیت های فرهنگی زمینه ساز کاهش آسیب های اجتماعی در جامعه است

صید 10 حلقه مار در سنندج از ابتدای سال جاری تا کنون

واحدهای صنعتی پرمصرف کردستان به سامانه مانیتورینگ شرکت گاز مجهز می شوند

درختان سطح شهر سنندج سمپاشی می شوند

تمهیدات شهرداری برای رفاه حال زیارت کنندگان اهل قبور در دوشنبه آخر رمضان

تصادف در جاده دیواندره به سقز یک کشته بر جا گذاشت

59 میلیارد کالای ممنوعه و قاچاق در مرزهای کردستان کشف شد

درگیری در سنندج دو نفر کشته و یک مجروح در پی داشت

رعایت مقررات از وقوع بسیاری از سوانح رانندگی جلوگیری می‌ کند

بیش از 61 هزار جلد کتاب در کردستان به امانت داده شد

کشف 10 تُن شکر قاچاق در کامیاران

سه هزار مترمربع بستر رودخانه آلتون سقز رفع تصرف شد

پروانه رنگین بانو مهمان ناخوانده محلات سنندج

تورم نقطه به نقطه نمایانگر گرانی در کردستان نیست

قرص‌های شب امتحان تهدیدی برای سلامتی دانشجویان است

آسمان کردستان تا سه شنبه بارانی است/پایداری دمای هوا

18 هزار حلقه لاستیک کامیون در کردستان توزیع شد

10 تن مود خوراکی تاریخ گذشته در بیجار کشف شد

مشترکان تلفن همراه فریب تماس های تبلیغاتی را نخورند

45 هزار هکتار از اراضی سروآباد دچار آفت ملخ شد

افزایش 38 درصدی بارندگی‌های کردستان در سال زراعی جاری

کشتارگاه دام دیواندره رفع پلمب شد

کارگر بازارچه سیرانبند بانه بر اثر حادثه رانندگی جان باخت

لطافت زنانه اسیر افیون زمانه

تعاون روستایی 50 تُن خرما در کردستان توزیع می کند

4200 مددجوی کردستانی در سال گذشته صاحب شغل شدند

هفت هزار کیلوگرم مواد غذایی غیرمجاز در قروه معدوم شد

ظرفیت پهنای باند اینترنت در کردستان به 117 گیگابایت رسید

1349 مددجوی کمیته امداد کردستان تسهیلات سربازی گرفتند

زندانیان، چشم انتظار کمک‌های خیران در جشن گلریزان یکم خرداد

کمبود کالاهای اساسی در بازار کردستان وجود ندارد

مردم کردستان 17 میلیارد ریال به سیل زدگان کشور کمک کردند