عصر کرد

آخرين مطالب

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی فرهنگي

نقد و بررسی فیلم "مردی بدون سایه" رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - مردی بدون سایه، فیلمی به کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی علیرضا رئیسیان است. این فیلم در سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور دارد و به روابط عاطفی و زناشویی انسان معاصر می‌پردازد و نگاه ویژه‌ای به مشکلات اجتماعی این روزهای جامعه دارد
مردی بدون سایه؛ فیلمی بدون مایه؟!
همیشه این بحث مطرح می شود که داستان‌های کهن ایرانی می‌توانند منبع مناسبی برای ساخت فیلم‌ها و بازی‌های ویدیویی باشند. علیرضا رئیسیان در جدیدترین اثر خود یعنی «مردی بدون سایه» سعی کرده چنین کاری را انجام دهد. او که جدا از کارگردانی وظیفه نویسندگی و تهیه‌کنندگی فیلم را هم بر عهده دارد، در این راه از بازیگران شناخته شده‌ای مانند لیلا حاتمی و فرهاد اصلانی هم استفاده کرده اما با این وجود هم مردی بدون سایه را می‌توان به سختی تا انتها تحمل کرد.

پوستر فیلم «مردی بدون سایه»
ماهان کوشیار (علی مصفا) یک مستند‌ساز است که زندگی‌اش تحت تاثیر توقیف آخرین فیلمش که در مورد خیانت و قتل است، تغییر می‌کند. ممنوع الکار شدن ماهان باعث می‌شود همسرش یعنی سایه (لیلا حاتمی) تصمیم به کار کردن بگیرد و همین قضیه زندگی این خانواده را برای همیشه تغییر می‌دهد.

لیلا حاتمی در «مردی بدون سایه»
مردی بدون سایه در اکثر پارامترها از یک سریال تلویزیونی درجه دوم فراتر نمی‌رود. تقریبا در نیمه ابتدایی، فیلم به هیچ عنوان جلو نمی‌رود و بعد از گذشتن نزدیک به یک ساعت ملال آور، رئیسیان تصمیم به تعریف کردن قصه‌ای می‌گیرد که جدا از آن که بارها نمونه آن را دیده‌ایم، بازهم نصف و نیمه روایت شده و فیلم آن‌قدر درگیر جزییات عجیب و غریبی مانند اطلاعاتی در مورد زندگی کاراکترهای فرعی داستان می‌شود که حتی وقت کافی برای به سرانجام رساندن خط اصلی داستانی فیلم باقی نمی‌ماند. در انتها مردی بدون سایه با یک سکانس پایانی کاملا گنگ به پایان می‌رسد تا از خودتان بپرسید چرا کارگردان باید 1 ساعتی را صرف نشان دادن صحنه‌های اضافی مختلف و غیر ضروری بکند اما قصد به نتیجه رساندن داستان فیلم را نداشته باشد.

امیر آقایی و لیلا حاتمی در فیلم «مردی بدون سایه»
جدا از موضوع بسیار کلیشه‌ای فیلم که نمونه آن را بارها در فیلم‌ها و سریال‌های مختلفی آن هم اکثرا با روایت هیجان انگیز‌تری مشاهده کرده‌ایم، مشخص نیست که چرا باید کارگردانی دوباره تصمیم به ساخت فیلمی با محوریت موضوعاتی مانند شک پیدا کردن میان زوج‌ها بسازد و نتیجه‌ کارش هم دقیقا چیزی مانند سایر فیلم‌هایی که همین بحث را به عنوان موضوع اصلی خود انتخاب کرده بودند باشد و نه دغدغه خاصی را پاسخ داده و نه حرف تازه‌ای را در هیچ یک از المان‌های سینمایی خود بیان کند.

لیلا حاتمی در فیلم سینمایی «مردی بدون سایه»
قصه تکراری مردی بدون سایه با شخصیت پردازی ضعیف کاراکترهای اصلی همراه شده است. برای مهم جلوه دادن کاراکتر سایه که قصه فیلم هم حول محور او شکل می‌گیرد، رئیسیان بیشتر از شخصیت پردازی، درگیر نشان دادن کاراکتر سایه به عنوان زن زیبا و معصوم است. زنی که لیلا حاتمی در تعداد زیادی از تجربه‌های سینمای خود نقش آن را با ریتم کند بازی‌اش انجام داده اما بستر مردی بدون سایه حتی برای چنین کاراکتری هم فراهم نشده و شخصیت سایه با وجود حضور زیادی که در فیلم‌نامه دارد، هیچ کشمکش خاصی را با دیگر کاراکترهای فیلم حتی همسرش تجربه نمی‌کند و اصلا متوجه نخواهید شد که چرا باید نگران سرنوشت چنین شخصیت خامی در این فیلم باشید.

فیلم «مردی بدون سایه»
از سمت دیگر، تکامل شخصیت ماهان به شکلی کاملا غیر منطقی به نمایش گذاشته می‌شود. مشخص نیست شخصیتی مانند او که حتی فیلمی با محوریت خیانت و شکاکی ساخته و در مورد کار کردن همسر و سفر کردن او به خارج از کشور هیچ مشکلی ندارد، چرا و چگونه درگیر حس شکاکی شده و چرا به طرز عجیب و غیرمنطقی روی این موضوع پافشاری می‌کند. طی مردی بدون سایه، هیچ پیش زمینه خاصی از کاراکتر ماهان برای ما تعریف نمی‌شود که کارهایی که او طی بخش دوم فیلم انجام می‌دهد را منطقی جلوه دهد.

فرهاد اصلانی در «مردی بدون سایه»
او تنها کاراکتر گنگ ماجرا نبوده و دلیل حضور تعداد زیادی از کاراکترهای جانبی در فیلم مشخص نیست. مثلا شخصیت مادر سایه (گوهر خیراندیش) هیچ واکنش خاصی نسبت به اتفاقات بدی که برای سایه و رابطه او با همسرش می‌افتد نشان نمی‌دهد. انگاری تنها این شخصیت در مردی بدون سایه حضور دارد تا ماهان دختر کوچکش را دست او سپرده و درگیر ماجراهای عجیب و غریب خود شده و آخر شب دوباره او را پس بگیرد.

علی مصفا در «مردی بدون سایه»
این اتفاق در مورد مدیر سایه (امیر آقایی) و دختری که ماهان در مهمانی شبانه او را ملاقات می‌کند هم رخ می‌دهد. کاراکتر امیر آقایی در این فیلم به عنوان سوپاپ اصلی برانگیختن حس شک ماهان عمل می‌کند و تا اینجا مشکلی وجود ندارد. اما در بخش پایانی فیلم، کارگردان به طرز عجیبی درگیر نشان دادن فساد موجود در شرکتی که این شخص مدیرعامل آن بوده و زندگی شخصی او با همسر بیمار خود می‌شود که به هیچ عنوان ارتباطی به خط اصلی داستانی فیلم ندارند.

امیر آقایی در فیلم «مردی بدون سایه»
بخش حضور ماهان در یک مهمانی شبانه هم یکی از عجیب‌ترین قسمت‌های مردی بدون سایه محسوب می شود. دیالوگ‌های عجیب و بسیار طولانی بین او و آن دختر کم سن و سال شکل می‌گیرد که هیچ کمکی به پیشبرد داستان فیلم نمی‌کند و انگار تنها برای رسیدن زمان فیلم به حداقل 90 دقیقه‌ای، از چنین سکانسی استفاده شده است. مردی بدون سایه در هیچ‌کدام از بخش‌ها، از کارگردانی و موسیقی فیلم گرفته تا بازی‌های نچندان خاطره‌انگیز بازیگران شناخته شده خود، نقطه اوجی ندارد. جدا از کلیشه‌ای بودن داستان فیلم، روایت جذابی هم رخ نمی‌دهد تا بتوان این قصه تکراری را تا انتها تحمل کرد و در این میان حضور شخصیت‌هایی که از یک تیپ اجتماعی فراتر نمی‌روند و رفتارهای غیر منطقی کاراکترهای اصلی باعث می شود که تماشای این اثر از همان ابتدای کار طاقت‌فرسا و ملال آوری باشد.
بیشتر بدانید : اولین عکس های منتشر شده از لیلا حاتمی در اسپانیا با «مردی بدون سایه»
بیشتر بدانید : تیپ جدید امیر آقایی در فیلمی با بازی لیلا حاتمی + عکس
بیشتر بدانید : گریم متفاوت علی مصفا در فیلم جدیدش + عکس
بیشتر بدانید : معرفی 22 فیلم حاضر در جشنواره فیلم فجر سال 97
منبع: rooziato.com





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

اعتبارات موجود کفاف مرمت بناهای تاریخی کردستان را نمی دهد

131 درصد مصوبات سفر سال 94 رئیس جمهور به کردستان محقق شد

پوستر سی امین جشنواره تئاتر کردستان رونمایی شد

شورای مشورتی در انجمن هنرهای نمایشی ایران تشکیل می شود

نمایشگاه بین المللی پوستر با عنوان بالکن در کردستان برپا شد

17 هزار صنعتگر دستی کردستان به بازارچه ایی برای فروش محصولات شان نیاز دارند

کمک بلاعوض ارشاد کردستان به هنرمندان معمر پرداخت شد

موجی که بر سیل سوار شد - امید بهمنی*

وجوه پرداختی به روحانیون مستقر در کردستان 20 درصد افزایش می یابد

کتاب شاه بلوط در سنندج رونمایی شد

2466 کردستانی در اولین مرحله آزمون هماهنگ مهارت آموختگان ثبت نام کردند

فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی اعلام شد

شورای مشورتی در انجمن هنرهای نمایشی کشور راه اندازی می‌شود

پوستر فراخوان سی‌امین جشنواره تئاتر کردستان رونمایی شد

تئاتر کردستان به حمایت مالی نیاز دارد

نمایشگاه بین المللی «بالکن» در سنندج گشایش یافت

24 رشته صنایع دستی در کردستان وجود دارد

90 درصد واحدهای اقامتی کردستان گواهی استانداردسازی دارند

انتشار فراخوان نهمین جشنواره کتابخوانی رضوی

کردستان نیازمند طلاب بومی آشنا با آداب و رسوم منطقه است

قدمت منطقه اورامان به 60 هزار سال پیش برمی‌گردد

کنسرت خیریه گروه رستاک در سنندج به نفع سیل زدگان

الصاق پیوست فرهنگی برای برنامه‌ها و امور اجرایی ضرورت دارد

چه نمایش‌هایی در اردیبشهت ماه اجرای عمومی دارند؟

بررسی راهبردهای فرهنگی رونق تولید در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کردستان

پارسال 200 میلیارد ریال زکات در کردستان جمع آوری شد

حفظ هویت اجتماعی و استقلال اقتصادی ضروری است

کنسرت خیریه گروه رستاک به نفع سیل زدگان در سنندج برگزار می‌شود

ترویج روحیه انقلابی و جهادی در میان جوانان ضروری است

فراخوان سی امین جشنواره تئاتر استان کردستان اعلام شد

جشن گرامیداشت نیمه شعبان در قروه برگزار شد

زمان برگزاری نخستین جشنواره رسانه های کُردی به تعویق افتاد

یازده پله زمین رفت به سمت ملکوت

چشمه وقف در بانه خروشان شد

هنر انقلاب حافظ تمدن غنی اسلامی ایرانی است

بیش از 28 هزار گواهینامه مهارت در کردستان صادر شد

1800 عنوان کتاب در نمایشگاه دیواندره عرضه شده است

ثبت نام کارآموز آموزشگاه های آزاد کردستان 12 درصد افزایش یافت

ثبت سفارش الکترونیکی کتاب های درسی در کردستان آغاز شد

فیلم کوتاه ذبح از کردستان به 2 جشنواره ملی راه یافت

آیین«هلپرکه» کردستان کشوری ‌شد

پوستر کنگره مشاهیر کرد در سنندج رونمایی شد

سومین جشنواره سراسری هه لپه رکی بانه آغاز بکار کرد

دانش آموزان و دانشجویان کردستانی از مراکز فنی و حرفه ای بازدید می کنند

چهارمین جشنواره هه لپه رکی بانه به صورت بین المللی برگزار می شود

انجمن هه لپه رکی در بانه تشکیل می شود

بیش از 3 هزار برنامه فرهنگی در کتابخانه های کردستان برگزار شد

899 اثر از اهالی رسانه 6 استان در جشنواره کُردی حضور دارند

پوستر جشنواره منطقه ای رسانه های کُردی در سنندج رونمایی شد

نمایشگاه نقاشی توانجویان ذهنی سقز گشایش یافت