عصر کرد

آخرين مطالب

کردستانی‌ها آماده خلق حماسه ای دیگر در ٢٢ بهمن مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مردم استان کردستان آماده اند تا بار دیگر و هم دوش با ملت ایران با حضور پرشور خود 22 بهمن را به حماسه ای ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی ایران تبدیل کنند.

 بهمن ماه یادآور پیروزی خون بر شمشیر است و در این میان زنان و مردان، جوانان و نوجوانان و همه و همه در مقابل مزدوران رژیم سینه سپر کردند و خون پاک خویش را نثار نهال نوپای انقلاب کردند.
مردم مسلمان ایران در آن روزها در حالی به خیابان ها می آمدند و تظاهرات مردمی را به راه می انداختند که هیچ کس انتظار پیروزی خون بر شمشیر را نداشت. پشتیبانی بی چون و چرای دولت های مستکبر از حکومت ستم شاهی پهلوی نشان دهنده پایه های قوی و مستحکم حکومت پهلوی بود، اما مردم مسلمان ایران اسلامی بدون اندک توجهی به این حمایت ها و پشتیبانی های دولت های مستکبر و در رأس آنها آمریکای جهان خوار و با توکل به اراده خداوند، توانستند بنیان حکومت 2500 ساله شاهنشاهی را در هم بپیچند.
در استان کردستان نیز مردم غیور پا به پای مردم سایر شهرها و روستاها از همان روزهای آغازین نهضت از اسلام، انقلاب و آرمان های امام خمینی (ره) دفاع کردند و همواره یار و یاور نهضت و انقلاب بودند.
می توان گفت هسته های اولیه مبارزه با رژیم پهلوی از سال 1355 در کردستان شکل رسمی تری به خود گرفت.
مردم کردستان همزمان و همگام با مردم سراسر کشور، علیه رژیم ستم شاهی به پا خواستند و اقشار و گروه های مختلف مردم با حضور در صحنه های مبارزه، پیوند و همبستگی خود را با مردم ایران و نهضت اسلامی به اثبات رساندند.
یکی از نکات بارز در قیام های مردم کردستان و بخصوص سنندج، برپایی نماز جماعت در زمان تضاهرات بوده است. در ساعات اولیه شروع تظاهرات، خیابان های سطح شهر مملو از جمعیت می شد و با طولانی شدن تظاهرات و فرا رسیدن زمان اقامه نماز، مردم مسلمان و متعهد سنندج، در داخل خیابان نماز جماعت را برپا می کردند.
از دیگر نکات برجسته تظاهرات مردمی در جای جای استان کردستان، حضور مردمی بود که از روستاهای اطراف خودشان را به شهرها می رساندند و در تظاهرات شرکت می کردند. در هر کدام از شهرستان های بانه، مریوان، سقز، قروه، بیجار، کامیاران و دیواندره نمایندگانی حضور داشتند که نظم و ترتیب دادن به این تظاهرات را بر عهده می گرفتند و تظاهرات مردمی را همزمان با سراسر کشور برگزار می کردند.

غیور مردان کردستان در روزهای خروش ملت مسلمان ایران بر علیه حکومت مستبد پهلوی، برای به دست آوردن اعلامیه های حضرت امام خمینی (ره) خود را به تهران، قم، اصفهان و تبریز می رساند و بعداز تهیه عکس و اعلامیه امام خمینی(ره) به کردستان می آمدند و شبانه اعلامیه ها را تکثیر می کردند و صبح روز بعد در تجمعات چند هزار نفری در سطح شهر توزیع می کردند.
خروش مردم مسلمان کردستان، بارها ژاندارمری را در تنگنا قرار داده بود. به طوریکه در یکی از همین تظاهرات، مردم سنندج در مقابل یکی از پاسگاه های ژاندارمری جمع می شوند و شعارهای انقلابی سر می دهند. مأموران ژاندارمری که از دیدن خیل عظیم جمعیت وحشت زده شده اند، فرار را بر قرار ترجیح می دهند و ظرف چند ساعت پاسگاه ژاندارمری توسط نیروهای انقلابی خلع سلاح می شود.
مردم مسلمان شهرستان بانه در دیماه سال 57 با برپایی تظاهرات گسترده، حمایت خود را از نهضت امام خمینی(ره) نشان می دهند. مردم بانه که از ظلم و ستم حکومت پهلوی به ستوه آمده اند، قبل از فرار شاه و در روز شانزدهم دیماه به خیابان ها می آیند و در یک حرکت کاملاً مردمی مجسمه شاه را از وسط میدان اصلی پایین می کشند و در کوچه و خیابان می چرخانند.
تظاهرات 50 هزار نفری مردم در سنندج از دیگر نکات برجسته در تاریخ انقلاب اسلامی است و به خوبی نقش مردم مسلمان کردستان را در پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد. روزنامه کیهان در شماره 10600 خود در روز سه شنبه مورخه 9 آبان ماه سال 1357 آمار تظاهرات سنندج را 50 هزار نفر اعلام می کند. جالب ترین نکته در خبر روزنامه کیهان حضور گسترده زنان سنندجی از کارمند گرفته تا خانه دار در این تظاهرات است. این جمعیت 50 هزار نفری بعد از رسیدن به میدان آزادی فعلی، نماز را اقامه می کنند و بعد از آن جمعیت متفرق می شود.
تقدیم 35 شهید والامقام تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در این استان، کینه و عداوت دشمنان قسم خورده انقلاب را نسبت به این استان شعله ور ساخت. دشمنان انقلاب علیرغم انتظارات غلطی که از کردستان داشتند، با دلاور مردی ها و از جان گذشتگی های مردم مسلمان کردستان روبرو شدند و مجموع این عوامل دلیلی برای انتخاب کردستان و مردم مسلمان آن به عنوان سپر انسانی برای مقابله با انقلاب اسلامی بود.
این آمار شهدا، نشان از حمایت بی دریغ مردم کرد زبان از انقلاب اسلامی و مخالفتشان با حکومت پهلوی دارد. آمار شهدای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نشان می دهد که در تمام شهرستان های استان کردستان، موج تنفر و مخالفت با ظلم و جور رژیم پهلوی، مردم مسلمان کردستان را به صحنه مبارزه کشانده است.
بهمن سال 57 منشا تحول جهانی قرن اخیر است
نماینده ولی فقیه در استان کردستان در گفت و گو با خبرنگار مهر ، گفت: بهمن سال 57 یادآور طلوع فجر استقلال و آزادی در انقلاب اسلامی ایران و منشا تحول جهانی قرن اخیر است.
آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی افزود: 22 بهمن فقط در ایران نیست بلکه همه جهان بخصوص کسانی که درصدد متوقف کردن این انقلاب بودند مروری بر چگونگی وقوع آن دارند.
وی اظهارداشت: در این روز مردم ایران اسلامی در صفوفی متحد و یکپارچه در کنار هم ایستادند و از کیان اسلامی و قرآن دفاع کردند و نظام جمهوری اسلامی را به پیروزی رساندند.

نماینده ولی فقیه در استان کردستان ادامه داد: از همان اوایل انقلاب، افرادی با ترفندها و دسیسه های مختلف در صدد بودند که مانع پیروزی نظام شوند اما دست قدرت الهی، سیاستگذاری های حکیمانه امام (ره) و حمایت های مردم، تمامی توطئه ها را خنثی کرد.
آیت الله حسینی شاهرودی یادآور شد: دشمن در هیچ برهه زمانی از ترفندهای شوم خود دست نکشیده و اکنون نیز با توطئه های مختلف در صدد دلسرد کردن مردم نسبت به نظام و حضور نیافتن آنان در صحنه است.
وی بیان کرد: پس از گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب با وجود تحریم ها و ترفندهای دشمن، ایران اسلامی در تمامی زمینه ها به استقلال و خودکفایی رسیده و به هیچ کشور و ملتی وابسته نیست.
نماینده ولی فقیه در استان کردستان گفت: ایران اسلامی تنها کشوری است که تمامی قوانین آن بر طبق دستورات دین اسلام و قرآن است و این افتخار بزرگی برای ملت ما به شما می رود.
آیت الله حسینی شاهرودی با اشاره به اینکه وحدت و یکپارچگی عامل اصلی پیروزی انقلاب بود، افزود: هم اکنون نیز این اتحاد و یکپارچگی برای حفظ آرمان ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی امری ضروری است.
وی با تاکید بر حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن، اظهارداشت: مردم همیشه در صحنه ایران اسلامی باید امسال باشکوه تر از گذشته در این راهپیمایی حضور یافته و دست رد به سینه دشمنان نظام و انقلاب بزنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/74673/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غیبت مشکوک یک پرسپولیسی مقابل آلومینیوم

آلومینیوم - پرسپولیس؛ زمانی برای انتقام

ستاره ایرانی نیمه نهایی آسیا؛ علیرضا فغانی

برایتون 0 - 4 سیتی؛ تلافی رئال را سر دی‌زربی خالی کردند

چهارمین شلیک جلال به قلب دروازه پیکان

شکایت از پورتو به خاطر مهدی طارمی

فقط سیتی؛ قرار نیست تیم دیگری قهرمان شود

ترکیب احتمالی پرسپولیس در جام حذفی

گواردیولا: شاید ما هم مثل لیورپول شویم

اسلات: مگر دیوانه‌ام پیشنهاد لیورپول را رد کنم

نقش ماموستا ملااحمد فخری در مبارزه با گروهک‌های معاند کم نظیر بود

بردلی بارکولا: می‌دانستم که آرائوخو مرتکب اشتباه می‌شود

آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم

فال انبیا فردا جمعه 7 اردیبهشت 1403

بازگشایی بازارچه‌های هنگه‌ژال و سیف مطالبه جدی ایران از عراق است

آغاز دومین جشنواره عکاسی سنندج

دستگیری حفاران غیرمجاز در شهرستان سنندج

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

اعلام حمایت قاطع دستگاه قضایی استان کرمانشاه از طرح نور فراجا

یک سفر خبری خوشمزه!

امام جمعه شهر «شروینه» منصوب شد

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی‌های زن: «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

تکریم حافظ قرآن توانخواه در کردستان

ماجرای قتل هولناک پدر به دست دختر جوانش

عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند

محاکمه یک پرستار قلابی به جرم قتل زن مسن

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

مورایس و مرور تاکتیک‌های بازی با استقلال

میراثی که از تیم شمسایی در جام ملت‌ ها باقی می‌ماند

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان

رم با سردار 22 دقیقه بازی کرد، گل زد و برد

عنایتی: از دستاوردم در پیکان خوشحالم

شوت های قویتر از موشک در رقابت های لالیگا

بازدید معاون وزیر ورزش از اردوی ملی‌پوشان جوجیتسو

معرفی نفرات برتر رده سنی نوجوانان دختر کاراته قهرمانی کشور

پیام تبریک وزیر ورزش به مناسب قهرمانی ملی‌پوشان ووشو

ستاره تیم ملی در یک‌ قدمی آقای گلی جام ملت‌ها

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

جوان اول پیکان رکورد جهانی ثبت کرد

عجیب‌ترین صحنه جام حذفی در رفسنجان!(عکس)

138 صاحب ایده در رویداد شتاب قم با یکدیگر به رقابت پرداختند

تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد

دومین جشنواره عکاسی سنندج با حضور 50 عکاس ملی و بین المللی آغاز به کار کرد

سردیس استاد عباس کمندی در سنندج رونمایی شد

سنندج مهد عقلانیت و آزاداندیشی است

برگزاری 19 عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی

ارایه خدمات رایگان به دانش‌آموزان ابتدایی حاشیه شهر سنندج

افتتاحیه برنامه های هفته سنه / سردیس استاد عباس کمندی رونمایی شد + فیلم

شرکت‌های دانش بنیان و واحدهای فناور کرمانشاه توسعه می‌یابند