عصر کرد

آخرين مطالب

ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی ثمره چهار دهه تلاش در کردستان اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - آمارهای موجود نشان می دهد پس از گذشت چهار دهه از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران تغییر و تحولاتی اساسی در حوزه بهداشت و درمان نقاط مختلف کشور از جمله کردستان روی داده و شاخص ها و امکانات کنونی این حوزه به هیچ عنوان قابل مقایسه با دوران رژیم طاغوت نیست.
به گزارش خبرنگار ایرنا، پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کشور ما با محرومیت های زیادی در بخش های مختلف مواجه بود و در این میان نبود امکانات مناسب بهداشتی و برخوردار نبودن مناطق محروم و بویژه روستاها از خدمات اولیه بهداشتی و درمانی و شیوه بیماری های مختلف از قِبل آن یکی از مشکلات جدی بود.
کردستان از جمله استان هایی بود که در رژیم طاغوت در حوزه های بهداشت و درمان و امکانات و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از کمترین امکانات تشخیصی با تکنولوژی بالا و یا حتی متوسط برخوردار نبود.
با پیروزی انقلاب و بواسطه سیاست های نظام مقدس اسلامی همزمان با سراسر کشور تلاش های گسترده ای برای توسعه این استان در حوزه های مختلف انجام شد و امروز با گذشت 40 سال از عمر با برکت نظام، این استان با پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده که یکی از آنها رشد چشمگیر شاخص های بهداشت و درمان است.
با نگاه مقایسه ای به وضعیت بهداشت و درمان قبل و بعد از انقلاب در می یابیم که این بخش در استان پس از پیروزی انقلاب با چه پیشرفت های قابل توجهی روبرو شده بطوریکه امروز وضعیت بهداشتی و درمانی و برخورداری مردم شهرها و روستاهای استان از امکانات درمانی و بهداشتی و افزایش سلامت مردم قابل مقایسه با دوران گذشته نیست.
در حال حاضر و به برکت انقلاب اسلامی امکانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه های متعدد و مجهز به امکانات روز در استان کردستان وجود دارد و شهرها و روستاهای این استان همانند بسیاری از نقاط کشور در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت بسیار مطلوبی قرار دارند.
** پیشرفت بهداشت و درمان کردستان غیرقابل انکار است
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان معتقد است: حوزه بهداشت و درمان استان پیشرفت های غیر قابل انکاری در بخش زیرساخت ها و نیروی انسانی متخصص داشته و می توانیم ادعا کنیم کردستان در این حوزه دیگر استانی محروم نیست.
دکتر سیامک واحدی با بیان اینکه جامعه ای محروم است که تحصیل کرده نداشته باشد، اظهار داشت: امروز ما در اکثر رشته های پزشکی متخصص و فوق تخصص داریم و همین نیروها با توانمندی های خود رنگ محرومیت را از چهره بهداشت و درمان استان پاک کرده اند.
وی افزود: آمارها و عملکرد حوزه سلامت بعد از انقلاب و مقایسه آن با دوران قبل از انقلاب بیانگر این واقعیت است که جهش و پیشرفت هایی بسیار چشمگیر در حوزه پزشکی و سلامت در استان و کشور حاصل شده که بی شک تمام اینها به برکت نظام مقدس اسلامی است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی کردستان اضافه کرد: هر چند از نظر کمیت نیروی انسانی و تجهیزات هنوز با کم و کاستی هایی روبرو هستیم اما کیفیت خدمات رسانی بالا است.
وی به آمارهای پزشکان متخصص و فوق تخصص در استان اشاره کرد و گفت: توزیع و تخصیص پزشکان متخصص و فوق تخصص با توجه به نظام سطح بندی وزارت بهداشت انجام می شود ضمن اینکه با توجه به استانداردهای بین المللی در این زمینه محدودیت هایی داریم، اما شدید نیست.
واحدی افزود: هم اکنون در تمام گرایش های مختلف تخصصی پزشکی در سطح استان نیرو داریم که با توجه به سطح بندی خدمات و ویژگی های جمعیت شناسی در سطح استان توزیع شده اند.
** نظام ارجاع مترقی ترین طرح وزارت بهداشت بعد از انقلاب
وی با اشاره به اجرای نظام ارجاع در راستای رفع مشکلات احتمالی در زمینه نوبت دهی به بیماران در کلینیک های درمانی استان اظهار داست: در حال حاضر این طرح به صورت آزمایشی در شهرستان های سنندج، بیجار، سروآباد، بانه و دهگلان اجرا می شود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در این نظام، در صورتی که بیمار نیاز به مراجعه به سطح بالاتری داشته باشد ارجاع داده می شود ضمن اینکه سطح های بالاتر شامل سطح 2 (بیمارستان های تخصصی شهرستان ها) و سطح سه (بیمارستان های مرکز استان) است.
وی با تاکید بر اینکه نظام ارجاع مترقی ترین طرح وزارت بهداشت بعد از انقلاب است، گفت: در سطح مراکز بهداشتی روستایی سامانه ای به نام سامانه سیب وجود دارد که تمام خدمات ارائه شده به روستاییان در این سامانه ثبت می شود.
واحدی یادآور شد: در سطح شهرستان ها و مرکز استان آمارها ثبت و هر کدام از این سامانه ها باید برای اجرای این نظام به هم متصل شوند که تمام امکانات زیر ساختی جهت اجرای این طرح فراهم شده است.
وی اضافه کرد: به برکت انقلاب اسلامی در زمینه برنامه های مربوط به سلامت مادران باردار و کودکان زیر یکسال رتبه اول کشور را داریم حتی از پیشرفته ترین کشورها نیز در این بخش از وضعیت مطلوب تری برخوردار هستیم.
** افزایش تخت های بیمارستانی نتیجه 40 سال تلاش
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز با اشاره به اینکه قبل از پیروزی انقلاب تنها هفت بیمارستان آن هم با تجهیزات بسیار کم با 255 تخت در استان وجود داشت، گفت: اکنون تعداد بیمارستان های استان به 19 باب با سه هزار و 96 تخت فعال رسیده است.
دکتر هومن قصری افزود: در دوران طاغوت هیچگونه امکانات درمانی تخصصی در بیمارستان های استان وجود نداشت اما امروز بیمارستان های ما مجهز به امکانات آنژیوگرافی، رادیوتراپی، ام آر آی، دستگاه شتاب دهنده خطی و سی تی اسکن هستند.
** بی نیازی به پزشکان خارجی
وی تعداد پزشکان عمومی استان قبل از انقلاب را 94 نفر و تعداد پزشکان متخصص را 32 نفر اعلام کرد و گفت: 84 درصد از پزشکان عمومی و 85 درصد از پزشکان متخصص استان در دوران رژیم گذشته خارجی بودند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان با بیان اینکه امروز 391 پزشک عمومی در استان وجود دارد، اظهار داشت: تعداد پزشکان متخصص استان نیز به 307 نفر رسیده که 100 درصد این پزشکان ایرانی هستند.
وی یادآور شد: در دوران قبل از انقلاب حتی یک پزشک فوق تخصص در استان وجود نداشت اما امروز به برکت نظام اسلامی 36 پزشک فوق تخصص در کردستان مشغول خدمت هستند.
قصری تعداد دندانپزشکان استان قبل از انقلاب را پنج نفر اعلام کرد و گفت: اکنون آمار دندانپزشکان مشغول خدمت در استان به 77 نفر افزایش پیدا کرده است.
وی اظهار داشت: همچنین تعداد دانشکده های حوزه بهداشت و درمان قبل از انقلاب در استان صفر بود اما امروز پنج دانشکده پرستاری، مامایی، پزشکی، بهداشت، پیراپزشکی و دندانپزشکی داریم.
** افزایش درصد زایمان های ایمن
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی کردستان درصد زایمان ایمن در بیمارستان های استان را قبل از انقلاب صفر و اکنون 99.6 درصد اعلام کرد و گفت: تعداد تخصص های پزشکی قبل از انقلاب سه تخصص بود و اکنون به 30 تخصص رسیده است.
وی با اشاره به اینکه امید به زندگی قبل از انقلاب 55 سال بود، افزود: پس از انقلاب و با تجهیز مراکز بهداشتی و درمانی و افزایش امکانات و تجهیزات پزشکی و بیمارستانی امید به زندگی در میان مردان به 72.8 سال و در میان زنان به 74 سال رسیده است.
** ارائه خدمات بهداشتی در دور افتاده ترین مناطق
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان نیز در با بیان اینکه در زمان رژیم طاغوت تنها 22 خانه بهداشت در استان وجود داشت، اضافه کرد: در حال حاضر برای خدمات رسانی بهداشتی و درمانی به جمعیت ساکن در یک هزار و 700 روستای استان، 624 خانه بهداشت فعال است.
دکتر فرزام بیدارپور افزود: برای هر یک هزار تا یک هزار و 500 نفر جمعیت روستایی یک خانه بهداشت دایر است و هر کدام از این خانه بهداشت ها به مردم چند روستای اطراف خدمات ارائه می دهند.
وی تعداد مراکز روستایی قبل از انقلاب را 28 مرکز اعلام کرد و گفت: هم اکنون 71 مرکز روستایی برای خدمات رسانی به جمعیت ساکن در روستاهای این استان فعال است که در آنها علاوه بر استقرار پزشک و ماما، داروخانه و آزمایشگاه و بهداشت خانواده نیز ایجاد شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به فعالیت 74 مرکز بهداشت شهری و روستایی تاکید کرد: این مراکز در داخل شهرها مستقر بوده و علاوه بر شهر، روستاهای نزدیک را نیز پوشش می دهد.
وی یادآور شد: مراکز شهری و روستایی مجهز به آزمایشگاه و داروخانه و پزشک عمومی و ماما هستند و حدود 80 درصد نیازهای درمانی مردم در این مراکز رفع خواهد شد ضمن اینکه در صورت نیاز به خدمات تخصصی تر مراجعین به پزشک متخصص ارجاع داده می شوند.
** افزایش شاخص پوشش 100 درصدی واکسیناسیون
بیدارپور همچنین با اشاره به اینکه شاخص پوشش واکسیناسیون در استان قبل از انقلاب کمتر از 40 درصد بود، گفت: امروز به برکت انقلاب اسلامی، این شاخص به پوشش 100 درصدی رسیده است.
وی اظهار داشت: اکنون 99 درصد خانوارها در سطح استان به آب آشامیدنی سالم دسترسی دارند در حالیکه درصد این شاخص قبل از انقلاب کمتر از 10 درصد بود.
** در هر 30 کیلومتر یک پایگاه فوریت پزشکی فعال است
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: علاوه بر خانه بهداشت ها و مراکز بهداشتی و درمانی پایگاه های اورزانس نیز آماده ارائه خدمات درمانی به مردم روستاها هستند.
وی با اشاره به اینکه به صورت تقریبی در هر 30 کیلومتر از راه های ارتباطی استان کردستان یک پایگاه فوریت پزشکی ایجاد شده است، اظهار داشت: تنها در فاصله 140 کیلومتری سنندج تا مریوان که باید حداقل دو پایگاه فوریت باشد بدلیل وضعیت جاده چهار پایگاه داریم.
بیدارپور یادآور شد: علاوه بر این پایگاه ها، اورژانس هوایی نیز برای مواقع ضروری در اختیار داریم و در مجموع زمینه های لازم برای خدمات رسانی به بیماران مناطق روستایی به خوبی فراهم است.
این آمارها نشان می دهد وضعیت بهداشتی و درمانی استان کردستان در چهار دهه گذشته غیر قابل مقایسه با شرایط قبل از انقلاب است هر چند برای رسیدن به نقطه مطلوب در حوزه سلامت در استان و کشور فاصله وجود دارد اما وضعیت موجود نشان دهنده نگاه و توجه ویژه مسئولان نظام اسلامی به اجرای عدالت در بخش درمان و سلامت نقاط مختلف کشور است.
امید می رود با تدام این تلاش ها در آینده شاهد افزایش هر چه بیشتر شاخص های حوزه بهداشت و درمان و ارتقای شاخص سلامت در سطح استان و کشور باشیم.
7348/7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/74635/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد

داستانک/ شنوایی کم

آقامیرزایی در کایاک 200 متر برنز گرفت

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت

محمدنژاد جوان در نخستین مبارزه پیروز شد

کابوس آلومینیوم دوباره برای عالیشاه و پرسپولیس

آغاز کوچ عشایر و ممنوعیت ورود دام به مناطق ییلاقی

مرز رسمی پرویزخان مهمترین مرز استان کرمانشاه با عراق

پالس جدید برای انتقال محمد صلاح به عربستان

فنونی‌زاده: پرسپولیس نمونه یک تیم دونده و درنده است

شگرد گلزنی به نساجی در دست ستاره تراکتور

اصلانیان: تیم‌های پایین جدول پیش باخته برابر پرسپولیس هستند

گلر ذخیره تراکتور در مرز آمادگی

اعتراف یورگن کلوپ پس از حذف لیورپول

قاطع‌ترین برد پرسپولیس در راحت‌ترین بازی فصل!

پرویز برومند: به خطیر اعتقاد دارم!

تیم روئینگ دونفره بانوان فینالیست شد

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!