عصر کرد

آخرين مطالب

باسوادی ارمغان انقلاب برای زنان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در طول 40 سال عمر با برکت انقلاب اسلامی، کشورمان در حوزه های مختلف پیشرفت های قابل توجهی داشته و سدها و موانع زیادی که در زمان طاغوت جلوی پیشرفت کشور در بسیاری از عرصه ها از جمله باسوادی زنان را گرفته بود، شکسته و از سر راه برداشته شد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، در عصر حاضر اهمیت و ارزش سواد و فراگیری علم و دانش برکسی پوشیده نیست و جوامع مختلف زمانی می توانند ادعای توسعه و پیشرفت بکنند که تمامی اقشار آن باسواد باشند.
در زمان رژیم طاغوت علی رغم اینکه سران مملکت در آن زمان، ادعای پیشرفت و جهانی شدن داشتند اما بیش از نیمی از جمعیت آن حتی سواد خواندن و نوشتن نیز نداشتند و فراگیری سواد فقط مخصوص افراد خاصی بود.
دراین میان زنان از وضعیت بدتری برخوردار بودند و تنها حدود یک سوم از بانوان کشور ما از نعمت سواد آن هم در حد خواندن و نوشتن بهره مند بودند و زنان روستایی از این میزان سواد نیز بی نصیب مانده بودند.
با پیروزی انقلاب اسلامی ایران این روند تغییر پیدا کرد و زمینه های باسوادی تمام اقشار جامعه فراهم شد و امروز با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب و علی رغم فراز و نشیب های فراوان، مسیر سوادآموزی همه اقشار جامعه از جمله زنان در حد قابل قبولی هموار شده است.
داده های آماری نشان دهنده افزایش نرخ باسوادی زنان در سال های بعد از انقلاب است به گونه ای که در سال های اولی که انقلاب به پیروزی رسیده بود نرخ باسوادی بانوان ایرانی 24.2 درصد بود در حالیکه میانگین جهانی آن در همان سال بیش از 60 درصد اعلام شده بود.
امام خمینی(ره) از همان اوایل انقلاب و با توجه به ضرورتی که در زمینه سواد و دانش در جامعه احساس می شد، نهضت سواد آموزی را در راستای آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان بیسواد و کودکانی که در مناطق محروم بوده و دسترسی به مدرسه نداشتند تشکیل دادند.
پس از تشکیل این نهضت تعدادی به عنوان آمزشیار و در سخت ترین شرایط به روستاهای محروم می رفتند و در کنار تدریس برای دانش آموزان، به امرتعلیم و آموزش بزرگسالان بی سواد از جمله زنان و سالمندان می پرداختند.
این تلاش ها از همان زمان تاکنون با روند روبه رشدی تدوام داشته و بررسی های آماری نشان می دهد نرخ سواد قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در مناطق مختلف شهری و روستایی کشور قابل مقایسه نیست و تاکنون درصد بالایی از جمعیت بی سواد کشور سواد دار شده اند.
استان کردستان نیز یکی از استان های محروم در حوزه سوادآموزی بود و در میان آماراندک افراد باسواد نیز همانند سایر نقاط کشور زنان از تعداد باسواد کمتری برخوردار بودند.
اما امروز در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب، آمارها نشان می دهد که نه تنها فاصله باسوادی زنان و مردان در این استان کاهش پیدا کرده بلکه حتی در بسیاری موارد از جمله ورودی به دانشگاه ها تعداد بانوان بیشتر از آقایان است و این مهم نشان دهنده توجه نظام و انقلاب به جایگاه زنان است.
**افزایش سواد زنان همگام با عمر انقلاب
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری کردستان می گوید: کشور ما به برکت انقلاب اسلامی در حال حاضر نسبت به گذشته و همچنین مقایسه با کشورهای منطقه خاورمیانه در زمینه های مختلف از جمله حوزه علم و فناوری رشد قابل قبولی داشته است.
لیلا آژیر افزود: همچنان که انقلاب با دهه ها جلو آمده و با پیشرفت روبرو شده بانوان نیز از این قافله عقب نمانده و به موازات عمر انقلاب و گذر زمان جامعه نسبت به گذشته با تغییرات مثبت زیادی روبرو شده که نمونه بارز آن آمار 60 درصدی ورود دختران به دانشگاه ها و مراکز علمی است.
وی اظهار داشت: افزایش سواد و دانش بانوان موجب شده که امروز این قشر از جامعه ما در بسیاری حوزه ها نه تنها در ایران بلکه در جهان مطرح باشند، این مهم نشان می دهد که انقلاب توانسته فضای لازم را برای ورود بانوان را فراهم کرده و و اجازه دهد این قشر رشد و نمو داشته باشد.
آژیر یادآور شد: در حال حاضر جمهوری اسلامی ایران از نظر نیروی انسانی به خصوص در میان زنان از سرمایه عظیمی برخوردار است که این مساله می تواند فوق العاده در آینده مثمرثمر بوده و کشور را به رشد و شکوفایی بیشتری برساند.
**رشد 61 درصدی باسوادی زنان
سرپرست معاونت سوادآموزی کردستان نیز با اشاره به افزایش 61 درصدی نرخ باسوادی زنان در طول 39 سال گذشته گفت: میزان باسوادی استان در گروه سنی 10 تا 49 سال نیز در طول این مدت 63.5 درصد بوده است.
صدیقه عبداللهی اظهار داشت: همچنین تفاوت نرخ باسوادی در بین زنان و مردان از 30.37 درصد در سال 55 به حدود 8.42 درصد در سال 95 رسیده است.
وی با بیان اینکه میزان باسوادی مناطق شهری از55.02 درصد در سال 55 به 85.5 در سال95 افزایش پیدا کرده است گفت: میزان باسوادی مناطق روستایی نیز از 21.54 درصد به 72.3 درصد رسیده است که 50.76 درصد رشد داشته است.
** افزایش 52 درصدی سواد گروه سنی 6 سال به بالا
سرپرست معاونت سوادآموزی کردستان ادامه داد: در طول چهل سال ازعمر با برکت انقلاب اسلامی، نرخ باسوادی گروه سنی شش سال به بالای استان افزایش 52 درصدی داشته است.
وی اظهار داشت: 81.5 درصد جمعیت استان باسواد و 18.5 درصد بی سواد هستند که نسبت به سرشماری سال 90 رشد 3.8 درصدی را نشان می دهد.
عبداللهی با اشاره به اینکه در حال حاضر 99.2 درصد گروه سنی 10 تا 19 سال جمعیت استان باسواد هستند؛ گفت: در این زمینه استان کردستان در رتبه چهارم کشوری قرار گرفته است.
وی افزود: همچنین در گروه سنی 10 تا 29 سال نیز 98.4 درصد جمعیت استان باسواد هستند که در چهار سال اخیر وضعیت سواد استان با رشد 10 پله ایی از رتبه 18 به هشت کشوری ارتقا یافته است.
سرپرست معاونت سوادآموزی کردستان یادآور شد: در رده سنی 15 تا 24 سال نیز 98.7 درصد جمعیت استان باسواد هستند که از رتبه 14 کشوری به رتبه 6 کشوری ارتقا داشته ایم.
به گفته وی بر اساس سرشماری سال 95، میزان باسوادی استان 3.8 درصد رشد داشته است که میانگین کشوری 2.3 درصد بوده و این میزان 1.5 درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
هر چند امروز علی رغم تلاش های انجام شده هنوز هم شکافی میان نرخ باسوادی میان مردان و زنان وجود دارد و براساس آمارهای موجود در حال حاضر بیشترین درصد بی سوادی استان در بین اقشار مختلف متعلق به زنان روستایی با 36.6 درصد بیشترین درصد باسوادی استان متعلق به مردان شهری است اما وضعیت کنونی با قبل از انقلاب به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست.
همین که امروزکشور ها در بسیاری ازعرصه ها از جمله عرصه علم و فناوری در سطح جهانی حرف برای گفتن دارد نشان می دهد که افزایش سواد و آگاهی جامعه یکی از دستاوردهای بزرگ انقلاب اسلامی ایران در چهار دهه گذشته بوده است.
7348

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/74282/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلبر و یار من تویی رونق کار من تویی

برای خریدن کتاب هایی درباره اهل بیت(ع) به چه چیزهایی باید توجه شود؟

ایران با کسب 20 مدال قهرمان انتخابی جام جهانی ووشو شد

فینالیست‌های پنج وزن نخست مشخص شدند

احتمال خروج FIA از فرانسه پس از صد سال

فتحی قهرمان مرحله نخست مسابقات آزاد تفنگ بزرگسالان شد

نتایج فینال 5 وزن نخست کشتی فرنگی جام تختی اعلام شد

آنالیز یک تغییر؛ کلوپ دوم یا برندان راجرزی دیگر

غافلگیری یک بازیکن جلوی چشم خانواده‌اش

احمدی و سورگی هم با پرسپولیس رفتند

بنزما و طلسم بزرگان؛ کریم را چه می‌شود!‏

پول رسید، پرسپولیسی‌ها خندیدند

80 بسته پوشاک به ایتام شهرستان پاوه اهداء شد

"کینه خونین" کارگر قهوه‌خانه شهر ری را قربانی کرد

دومین جشنواره ملی عکس سنندج آغاز شد

آغاز به کار دومین جشنواره عکاسی در سنندج

پوشش بیمه‌ای برای کودکان زیر 7 سال استان کرمانشاه رایگان شد

وقتی درد دل می‌کند؛ گوش باش، نگاه باش

شاگردان محرم آماده برای جدال با پیکان

عنایتی با پیکان جوانان مقابل تیم محرم

غیرمنتظره؛ چه بلایی بر سر صلاح آمده!

غیبت ادامه‌دار عراقی‌ها در اردوی مس رفسنجان

اولین واریزی مالک جدید به بازیکنان پرسپولیس

سندروم ژاوی همه‌گیر شد؛ تمدید 3ساله کونسیسائو

برنامه بازی‌ها را برای همه تغییر دهند نه فقط رئال

بلینگام بازی با سوسیداد را از دست داد

زمان بازگشت بهترین گلر دنیا مشخص شد

پیکان رکورد کاهش سن فوتبال ایران را جابجا کرد!

(ویدئو) بازگشایی صعب‌العبورترین گردنه کردستان پس از پنج ماه

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای طرح نور

گردنه تته پس از 5 ماه بازگشایی شد

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

پرسپولیس با دو مصدوم مهم مقابل آلومینیوم

پاسخ کوبنده مدیر تراکتور به یک برنامه تلویزیونی

ستاره چلسی فصل را از دست داد، آرژانتین نگران کوپا!‏

سالگرد زادروز یوهان کرویف؛ منتخب حرکات دوران بازی نابغه هلندی

ژاوی اشک خوان لاپورتا را در آورد

6 اردیبهشتِ زیبا؛ روز زیبای سنه نازار

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به‌صورت رسمی از روز شنبه اجرا می‌شود

تجمع مردمی و بانوان کرمانشاهی در حمایت از اجرای «طرح نور»

بکارگیری منشی‌های خانم در این استان ممنوع شد!

عمل به آموزه‌های قرآن، نسخه شفابخش نجات بشریت است

کیش برترین منطقه آزاد در حوزه‌ی اقتصادی شد

بکار گیری منشی های خانم ممنوع شد

ششم اردیبهشت، روز سنندج

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت