/معرفی کتاب/
«کتاب صفر تا یک» یادداشتهای شروع کار یا چگونگی ساختن آینده
مقالات
بزرگنمايي:
عصر کرد - کتاب صفر تا یک، اثر پیتر تیل و بلک مسترز است که توسط علی بهزادیان نژاد ترجمه و به 14 بخش تقسیم شده که هر یک از این بخشها به موضوعی میپردازد. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، اگر میخواهید آیندهی بهتری بسازید، باید به رازها اعتقاد داشته باشید. این نظر پیتر تیل در کتاب صفر تا یک در مورد راهاندازی استارتاپهای جدید است .
بزرگترین مفهوم اسرارآمیز زمان ما این است که هنوز مرزهای مشخص نشدهای برای در نور دیدن و اختراعات زیادی برای اختراع کردن وجود دارد. در کتاب صفر تا یک، پیتر تیل کار آفرین مشهور و سرمایهگذار بزرگ به ما نشان میدهد چطور برای خلق این موارد جدید راههای منحصر به فرد و تازهای پیدا کنیم .
او میگوید کسب و کارهایی که دارای ایدههای نوینی بودهاند، تنها یک بار برای همیشه اتفاق افتادهاند و هرگز دوباره توسط صاحبانشان تکرار نمیشوند. مثل کاری که بیل گیتس در ایجاد سیستم عامل یا لری پیج در به وجود آوردن موتورهای جستجو انجام دادهاست. قهرمانان آینده در بازار رقابتی امروز برنده نمیشوند. آنها از مقایسه و رقابت فرار میکنند، چرا که تجارت آنها منحصر به فرد خواهد بود .
*سخن اصلی کتاب
کتاب از صفر به یک اثر پیتر تیل کارآفرین موفق و یکی از سرمایه گذاران فیس بوک است. ایده اصلی این کتاب تمرکز بر این نکته در دنیای کسب و کار است که خلق چیزی جدید اتفاق بیفتد، نه تکرار ایده های قبلی و اجرا شده. با این کار کسب و کار مورد نظر از صفر به سمت 1 حرکت میکند. در حالی که تقلید از کارها و ایدههای دیگران کسب و کار را از یک به نقطه ی دیگری می برد. به عقیدهی پیتر تیل در استارتاپ ها حرکت باید از صفر به یک اتفاق بیفتد تا ارزش ایجاد شود و کسبوکاری ارزشمند و قابل پیشرفت بهوجود بیاید .
این کتاب می گوید برای موفقیت در یک استارتاپ باید یک فرآورده انحصاری داشته باشید که در آینده بتواند سود تولید کند. در متن این کتاب به واژه ی مونوپولی monopoly به مفهوم یک کالا یا خدمت انحصاری تاکید زیادی شده است. کتاب با این مفهوم آغاز میشود که چرا داشتن کالا یا محصول انحصاری تا این حد حساس و دارای اهمیت است .
هر کسبوکار موفق از مجموعهای از اسرار ساخته شده که از بیرون دیده نمیشوند
سپس در مورد موقعیت استارتاپ صحبت میکند که چطور باید شرایطی را فراهم کنیم که نوعی از یک شرکت صفر به یک را داشته باشیم. اینجا توصیه کتاب این است که ما به خودمان نگاه کنیم و بنا به موقعیت موجود این مسیر را پیدا کنیم. در نهایت میخواهیم به اینجا برسیم که واقعا چطور میشود فرآوردهی منحصر بفردی ایجاد کرد .
در بخشهای بعدی کتاب به این نکته پرداخته میشود که حالا چطور از ایدهی منحصربفرد خود حمایت و پشتیبانی کنیم. طوریکه بتوانیم آنرا حفظ کنیم و در آینده از آن سود کسب کنیم. سودی پایدار که در روند پیشرفت کسبوکار همچنان باقی بماند .
نظر پیتر تیل دربارهی اهمیت و شاخص بودن آینده این است که ما نمیدانیم در آینده دنیا چگونه است و شرایط چیست. هیچکس نمیتواند آینده را بهدقت پیشبینی کند. در واقع آینده به میزان تغییراتی که اتفاق میافتد به ما نزدیک است. این چالش روبهرو شدن با آینده است .
پیتر تیل متولد سال 1967 در فرانکفورت آلمان، بنیانگذار پی پال در سال 1998 است. او از اولین سرمایهگذاران فیسبوک است و در سال 2014 در فهرست ثروتمندان جهان قرار گرفت. پیتر تیل کارنامهی درخشانی در خلق کسبوکارهای موفق دارد. طوریکه یک کارآفرین مشهور و موفق جهانی است .
در سنین نوجوانی به آمریکا مهاجرت کرد و در سال 1989 در رشته فلسفه از دانشگاه استنفورد فارغالتحصیل شد. جالب است بدانید که شطرنج یکی از علاقمندیهای او محسوب میشود و در جوانی مهارت زیادی در این بازی داشته است .
این کتاب دارای ترجمههای بسیار متنوعی است و بارها در ایران ترجمه شده و توسط ناشران مختلفی به چاپ رسیده است. اما اولین بار در سال 1394 تحت عنوان "از صفر به یک" نگاهی به شرکتهای استارتاپ در «سیلیکان ولی» و نقش آنها در تجسم آینده" توسط حسین راسی ترجمه و در انتشارات هستان منتشر شده است .
عنوان این کتاب بهصورت "صفر به یک" یادداشتهایی درباره استارتاپه، چگونه باید آینده را ساخت" یا عنوان کوتاه "از صفر به یک" یا "صفر تا یک" توسط دیگر مترجمان در نشرهای مختلف ترجمه شده است. ناشرانی که این کتاب را به چاپ رساندهاند، عبارتند از :
تعداد قابل توجهی از فروشندگان آنلاین کتاب، ترجمهی زینب عفتی از نشر شمشاد را قابل قبول دانسته و برای فروش روی وب سایت خود قرار دادهاند. در مجموع با توجه به سابقهی ناشران و همچنین نظرات خوانندگان دربارهی ترجمههای مختلف، بهنظر میرسد روانترین ترجمهها متعلق به حسین راسی که اولین ترجمهی کتاب را انجام داده است و همچنین ترجمه زینب عفتی باشد. همچنین در ردهی بعدی ترجمهی منتشر شده از نشر نوین نیز مورد توجه تعدادی از خوانندگان کتاب واقع شده است .
نشر نوین روی وب سایت خود در صفحهی کتاب صفر به یک توضیح مفیدی دربارهی کتاب و همینطور نویسندهی آن قرار داده است. در بخش نظرات این کتاب نیز میتوانید نظرات کاربران را دربارهی این ترجمه ببینید. همینطور میتوانید روی سایت جیره کتاب در بخش یادداشتها مطلبی پیرامون مقایسهی ترجمههای مختلف این کتاب را بخوانید. در ضمن علی بهزادیان نژاد ترجمهی کامل خودش از این کتاب را بهصورت فصل به فصل روی وب سایت خود قرار داده است که میتوانید آنرا بهصورت آنلاین مطالعه کنید .
این نظرات قطعی نیستند و نباید از ترجمههای جدید کتاب غافل شد، چرا که ممکن است هنوز بهطور کامل شناخته نشده باشند و نیاز به بررسی بیشتر داشته باشند. برای انتخاب بهترین ترجمه از میان تمام ترجمههای این کتاب به نمونهای از کتاب، سابقهی مترجم و انتشاراتی که آن ترجمه را چاپ کرده است، توجه کنید .
کتاب حاضر در دستهی کتابهای کارآفرینی، نوآوری و خلق کسبوکار جدید ردهبندی شده است. این کتاب در سال 2014 برای اولین بار چاپ شد و بعد از آن با ویرایشهای متعدد با طرح جلدی متفاوت در زبان اصلی به بازار آمده است. پیتر تیل با همراهی بلیک مسترز از صفر به یک را نوشته است .
این کتاب در حقیقت نسخه بهروز شده و چکیدهای از مجموعه یادداشتهایی است که از کلاس استارتاپ وی در دانشگاه استنفورد بهدست آمده است. بلیک مسترز دانشجوی این کلاس بود و این یادداشتها را با جزئیات کامل از کلاس پیتر جمعآوری کرد .
نسیم طالب ، نویسندهی کتاب قوی سیاه، خواندن این کتاب را بیش از یکبار توصیه کرده است. همچنین مارک زاکربرگ خالق فیس بوک، ایدههای این کتاب را نو و ارزشمند دانسته است . ایلان ماسک مدیرعامل تسلا و چهرهی شاخص دنیای کارآفرینی معتقد است این کتاب راه و رسم موفقیت در کارآفرینی و خلق استارتاپ را به شیوهی یکی از موفقترین کارآفرینان جهان و خالق چند شرکت نوآور، بیان میکند .
انتهای پیام
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/73876/