بیش از 13 هزار دانش آموز کردستانی تحت پوشش پروژه «بازی و یادگیری» قرار میگیرند
علمي
بزرگنمايي:
عصرکرد- صدیقه عبداللهی در کمیته استانی پروژه «بازی و یادگیری» اظهار کرد: در راستای عملیاتی کردن سند تحول بنیادین، تنوع بخشی به محیط های یادگیری و ایجاد فضایی با نشاط و شوق انگیز برای دانش آموزان مدارس ابتدایی و نو آموزان مراکز پیش دبستانی، پروژه «بازی و یادگیری» در 10 استان منتخب کشور از جمله کردستان به صورت آزمایشی برگزار میشود.
وی با بیان اینکه تعداد 100 مدرسه در استان، 50 مدرسه دخترانه و 50 مدرسه پسرانه، مجری پروژه خواهند شد، افزود: این مدارس از بین مدارس برخوردار، نیمه برخوردار و مدارس محروم حتی مستقل روستایی انتخاب و به وزارت خانه معرفی شده اند.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان با بیان اینکه آموزش و یادگیری در دوران دبستان مستلزم توجه به نیازهای مختلف جسمانی، شناختی، عاطفی و اجتماعی کودکان است، گفت: بازی زمینه رشد شخصیت کودکان را در ابعاد مختلف تسریع می بخشد.
وی تاکید کرد: از طریق اجرای پروژه «بازی و یادگیری» به دنبال آن هستیم که از ظرفیت بازی برای تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت استفاده کنیم.
عبداللهی در ادامه به اهداف برگزاری این پروژه نیز اشاره و افزایش نشاط و شادابی دانش آموزان، توجه به اقتضائات و ویژگیهای دوران کودکی، کاهش استرس و اضطراب، افزایش انگیزه و علاقه حضور دانش آموزان در مدارس، شوق انگیز کردن محیط های یادگیری، تسهیل و تسریع فرایند یادگیری با استفاه از ظرفیتهای بازی، ارتقاء صلاحیت های حرفه ای معلمان با بکارگیری روش های یادگیری از طریق بازی، پرورش و تقویت مهارتهای زبانی، اجتماعی، عاطفی، شناختی و... تلفیق بازی و یادگیری را از اهداف این پروژه برشمرد.
وی با اشاره به فرآیند اجرای این پروژه در مدارس و ملاک های انتخاب مدارس مجری، انتخاب مدرسه به صورت داوطلبانه، انتخاب یک فضای خالی به عنوان اتاق بازی، ایمن سازی و استاندارد سازی فضا، تهیه وسایل و تجهیزات مورد نیاز (فوم ، قفسه، وسایل بازی و ...)، انتخاب بازی های آموزشی متناسب با دورههای پیش دبستانی و دبستانی، استفاده از سایر بازی های دبستانی نظیر نمایش، نمایش خلاق، نمایش عروسکی، قصه گویی، شعر خوانی، سفالگری و... را از شرایط اجرای پروژه عنوان کرد و گفت: همزمان با دهه مبارک فجر آئین افتتاحیه این پروژه در مدارس مجری برگزار خواهد شد.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش کردستان بر تهیه برنامه هفتگی توسط معلمان دبستانی و مربیان پیش دبستانی و ارائه به مدیر مدرسه به منظور برنامه ریزی جهت استفاده از اتاق بازی و یادگیری، ارزیابی و ارزشیابی برنامه و ارائه گزارش تاکید و خاطرنشان کرد: مدارس می توانند با تشکیل کمیته تخصصی در درون مدرسه و نیازسنجی لازم نسبت به تهیه و تکمیل مجموعه بازی ها اقدام کنند.
عبداللهی در پایان سخنان خود با بیان اینکه در انتخاب بازیها و استفاده از آن باید مسائل آموزشی و پرورشی مدنظر قرار گیرد، گفت: اجرای پروژه اتاق بازی و یادگیری نبایست هیچگونه هزینه و بار مالی برای اولیا ایجاد کرده و در انتخاب بازی ها مسائل ایمنی و استاندارد های لازم مدنظر قرار گیرد.
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/73824/