عصر کرد

آخرين مطالب

تنها 26 درصد کردستانی ها میوه و سبزی کافی مصرف می کنند اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به تاثیر مصرف میوه و سبزی در کنترل سلامت و بهبود سبک زندگی مردم گفت: براساس بررسی های انجام شده تنها 26 درصد مردم این استان در حد استاندارد توصیه شده از این محصولات مصرف می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، فرزام بیدارپور روز دوشنبه و به مناسبت آغاز پویش ملی آموزش همگانی تغذیه در نشست خبری اظهار داشت: روزانه بین 15 تا 18 هزار از مردم استان به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه می کنند که 61 درصد این افراد دچار اضافه وزن و چاقی هستند.
وی با بیان اینکه میانگین افراد دارای اضافه وزن و چاقی در کشور 56 درصد است، افزود: این آمار در استان ما حدود 6 درصد بیشتر از میانگین کشوری است و می طلبد بیشتر از گذشته فرهنگ سازی برای تغذیه سالم انجام شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با تاکید بر تلاش برای تغییر سبک زندگی مردم در بحث تغذیه یادآور شد: تحرک فیزیکی و مصرف میوه جات و سبزیجات در کنترل چاقی و اضافه وزن و عدم ابتلا به بسیاری از بیماری های غیر واگیر موثر است.
وی با بیان اینکه استاندارد مصرف میوه و سبزی مصرف پنج واحد در روز برای هر فرد است، تاکید کرد: اینک 26.43 درصد مردم استان به صورت استاندارد میوه و سبزی مصرف می کنند و میانگین این عدد در کشور 42 درصد است.
بیدارپور مصرف ماهی را یکی دیگر از مواد غذایی مناسب برای کنترل بیماری های غیر واگیر دانست و گفت: براساس استاندارد در هفته باید 2 وعده ماهی مصرف شود در حالیکه مصرف این ماده خوارکی در استان بسیار پایین است.
وی اضافه کرد: عوامل اجتماعی و فرهنگی زیادی در این وضعیت دخالت دارند و باید فرهنگ سازی های لازم انجام شود که رسانه ها در این خصوص تاثیر گذارند و انتظار داریم در این بخش ما را یاری کنند.
** حدود 35 درصد افراد بالای 18 سال کردستان بیماری فشار خون دارند
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر بین 25 تا 35 درصد افراد بالای 18 سال استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند، گفت: همچنین بین پنج تا 10 درصد افراد بیشتر از میانگین کشوری فشار خون دارند.
وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات و بررسی های انجام شده 25 درصد مبتلایان به فشار خون در این استان از بیماری خود اطلاعی ندارند که باید در این خصوص اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد.
بیدارپور افزود: مصرف قند، نمک و چربی یکی از مشکلات عمده غذایی ما است و این روند در سراسر کشور نیز بر همین روال بوده و زمینه ساز بسیاری از بیماری ها بویژه بیماری های غیرواگیر (قلبی عروقی، تنفسی، دیابت و سرطان) است.
** کردستانی ها 2 برابر بیشتر از میانگین کشوری نمک مصرف می کنند
وی در ادامه به میزان مصرف نمک در استان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر میزان مصرف نمک اضافی در کشور 10 گرم و در استان ما 20 گرم است که نشان می دهد میزان مصرف نمک ما 2 برابر میانگین کشوری است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان تاکید کرد: براساس بررسی های انجام شده مردم این استان روزانه بین 10 تا 12 گرم نمک مصرف می کنند در حالیکه میانگین مصرف سرانه نمک زیر پنج گرم است.
وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 70 درصد مردم استان در هر سفره غذایی خود از نمکدان استفاده می کنند در حالیکه این آمار در کشور 40 درصد است.
بیدارپور با بیان اینکه براساس شایعات و تبلیغات فضای مجازی بسیاری از مردم به مصرف نمک دریایی روی آروده اند، گفت: تاکید ما به مردم مصرف همان مقدار کم نمک و آن هم نمک تصفیه شده یُددار است.
** سوء تغذیه حاد کودکان در کردستان از میانگین کشوری بیشتر است
وی در ادامه به بحث سوء تغذیه کودکان اشاره کرد و اظهار داشت: براساس بررسی های انجام شده آمار استان ما در زمینه سوء تغذیه مزمن کودکان از میانکین کشوری کمتر است اما در زمینه سوء تغذیه حاد که در آن کودک دچار کم وزنی می شود بیشتر از میانگین کشوری هستیم.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در زمینه کنترل سوء تعذیه مزمن اقدامات خوبی انجام شده و با توزیع بسته های حمایتی و آموزش های لازم تا حدی از این مساله جلوگیری کرده ایم.
وی با اشاره به اینکه آمار تعداد کودکان مبتلا به سوء تغذیه حاد در استان بالا اما تا حدی قابل پیشگیری است، یادآور شد: براساس آمارها نیمه دوم سال گذشته 5.1 کودکان زیر 60 ماه استان دچار کم وزنی بودند که این آمار در کشور 4.3 درصد بود یعنی آمار کردستان هشت دهم درصد از میانگین کشوری بیشتر است.
بیدارپور با بیان اینکه براساس تحلیل کارشناسان گاهی برخی از لاغری ها را می توان به بلندی قد ربط داد، گفت: براساس برآوردهای انجام شده 4.8 درصد از کودکان زیر پنج سال کشور کوتاه قد هستند و این آمار در استان 2.2 درصد است.
وی همچنین به آمار مرگ و میر نوزادان اشاره کرد و افزود: مرگ و میر نوزادان براساس آمار در سال 96 به ازای هر یک هزار نوزاد 9.9 بود که این آمار در سال 95 حدود 11.4 نوزاد بوده است.
** افراط و تفریط در عادت غذایی زمینه ساز بسیاری از بیماری ها
وی با اشاره به اینکه افراط و تفریط در عادات غذایی گاهی منجر به بروز بسیاری از بیماری ها می شود، گفت: برای فرهنگ سازی در این زمینه و کاهش مصرف قند، چربی و نمک در میان جامعه پویش ملی آموزش همگانی تغذیه از 20 تا 30 دی همزمان با سراسر کشور در این استان نیز اجرا می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: یکی از عوامل خطر بیماری های غیر واگیر تغذیه نامناسب و مصرف زیاد قند، نمک و چربی است که محور اصلی پویش تغذیه نیز آگاهی بخشی در مورد کاهش مصرف این مواد است.
وی تاکید کرد: یکی از اقدامات مهم در کاهش بروز بیماری های غیر واگیر ترویج فرهنگ تغذیه سالم است به گونه ای که با رعایت کردن اصول تغذیه 80 درصد موارد دیابت، 50 درصد بیماری های قلبی عروقی و 30 تا 40 درصد سرطان ها قابل پیشگیری است.
بیدارپور یادآور شد: در راستای اجرای این پویش ملی تمام شبکه های بهداشت و درمان، کارشناسان تغذیه، بهورزان، پزشکان و مدیران استانی و شهرستانی آموزش های لازم را دیده و به مخاطبان خود در هر نقطه ای آموزش می دهند.
یکی از مولفه های موثر و قابل ملاحظه در پیشگیری از بیماری های مزمن و امروزی در دنیا و کشور ما مساله تغذیه و الگوی مصرف مواد غذایی است در همین راستا و به منظور ارتقای آگاهی جامعه در زمینه رعایت الگوهای غذایی مطلوب توسط افراد جامعه، پویش ملی تغذیه در فاصله زمانی 20 تا 30 دی ماه جاری در سراسر کشور اجرا می شود.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/70071/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!