عصر کرد

آخرين مطالب

یار مهربان خمار شراب روحانی مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - شراب روحانی توصیفی از رسیدن انسان به بالاترین درجه معرفت الهی است و نیک اندیشان بر آن واقف شده اند تا با نوشیدن جرعه ای از آن، خماری کتاب همان یار مهربان را بر طرف کنند.
  آمارهای پایین سرانه مطالعه، کم بودن فضای کتابخانه ها و کتاب های موجود در کتابخانه ها نسبت به جمعیت کشور و اوضاع نامناسب اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی مردم برای خرید کتاب و مطالعه، اولین جای که ذهن را برای درمان این مشکلات سوق می دهد، ورود جدی خیرین و واقفان به این عرصه است.
از آنجا که تاکنون آماری از سرانه مطالعه در کردستان از سوی متولیان اعلام نشده اما آمار پایین میزان کتابخانه ها و کتاب موجود در آنها نسبت به دیگر مناطق کشور گویای این مساله است که حالی بهتر از سرانه کشور ندارد از این رو درگیر کردن واقفان و خیرین استان در این حوزه ضرورتی اجتناب ناپذیر به نظر می رسد.
سه شاخص مهم برای سنجش سرانه کتابخوانی در هر جامعه شامل میزان مراجعه مردم به کتابخانه های عمومی، بالا بودن میزان انتشار کتاب و برقراری گفتمان کتاب و مطالعه است که این روزها هیچ کدام از این شاخص ها در کشور بویژه در این استان حال و روز خوبی ندارند.
از این رو برای به ارمغان آوردن سرمستی دوستداران این حوزه نیاز است که در حوزه ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدامات بایسته ای صورت گیرد که از جمله مهمترین این راه ها فعال کردن انجمن خیرین کتابخانه ساز و نشان دادن اهمیت وقف و تغییر مسیر واقفان به این حوزه است.
در اهمیت کتاب همین بس که دین اسلام پیام خود را با کتاب به جامعه ابلاغ کرده و در آن به قلم قسم می خورد تا بلکه به انسان ها بگوید که راه رستگاری انسان ریشه در علم و سواد دارد و منشا آنها در کتاب ها نهفته است.
مدیرکل پژوهش نهاد کتابخانه های عمومی کشور چند وقت پیش در سفر کاری به کردستان با بیان اینکه ساز و کار اقتصادی و اجتماعی در جامعه ما با خواندن همراه نیست و کسی که می خواند حال خوش برای او آنگونه باید و شاید حاصل نمی شود، به صورت غیر مستقیم ضعف عملکردهای گذشتگان در این حوزه را به چالش کشید.
از آنجا که این به چالش کشیدن ها و مرور گذشته درمان این درد بزرگ نیست، جوهرچی افزود: 18 درخواست پژوهشی در ارتباط با مسایل و نیازهای حوزه کتاب و کتابخوانی کشور تعیین و اعلام شده که یکی از این درخواست ها مربوط به نیازهای حوزه کتاب در استان کردستان است.
براساس آمارهای اعلام شده از سوی مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان در حال حاضر به ازای هر 100 نفر جمعیت استان 1.3 مترمربع فضای کتابخانه ای داریم که بر اساس سند چشم انداز این میزان باید به هشت مترمربع افزایش یابد.
محمد عبدالملکی تعداد کتاب های موجود در کتابخانه های استان را 753 هزار نسخه اعلام کرد و گفت: طبق سند چشم انداز 1404 به ازای هر یک نفر در استان چهار جلد کتاب باید وجود داشته باشد ولی به ازای هر نفر، نیم جلد کتاب داریم و تا رسیدن به چشم انداز فاصله زیادی است.
وی با اشاره به اینکه تنها 44 هزار نفر از جمعیت استان معادل 4 درصد عضو کتابخانه ها هستند، یادآور شد: بر اساس این سند می بایست تا سال 1404، 35 درصد از جمعیت یک میلیون و 603 هزار نفری استان عضو کتابخانه ها باشند.
عبدالملکی با اشاره به اینکه در حال حاضر 78 کتابخانه عمومی در استان وجود دارد که از این تعداد 50 باب نهادی و 28 باب هم مشارکتی است، افزود: 44 هزار نفر در استان کردستان عضو کتابخانه های عمومی هستند .
مدیرکل کتابخانه های عمومی کردستان گفت: از ابتدای سال بیش از 2 هزار نسخه کتاب از سوی مردم به کتابخانه های عمومی این استان اهدا شده است.
با وجود این شرایط آنچه که اهمیت پیدا می کند برخورداری استان از فعالیت انجمن های خیرین کتابخانه ساز است که در این راستا یک انجمن در شهرستان سنندج توسط 26 نفر از خیرین استان در سال 1391 تشکیل و در حال انجام فعالیت های مورد نظر در این حوزه است.
مسئول این انجمن در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: هدف از ایجاد این انجمن جلب حمایت های خیرین در توسعه کتابخانه های عمومی به لحاظ فضا، تجهیزات کتابخانه ای، اجرای برنامه های فرهنگی و اهدای زمین و ساختمان جهت ساخت کتابخانه بوده است.
جلیل سیدی با اشاره به اینکه طی چند سال اخیر مشارکت خیرین در زمینه اهدای کتاب، مساعدت های مالی، اهدای زمین و واگذاری حق انتفاع ساختمان در 2 روستای تنگیسر و ژیوار انجام شده است، افزود: امید است با نظر مساعد نهاد کتابخانه های عمومی کشور این مهم به انجام نهایی برسد.
وی با بیان اینکه شناسایی افراد خیر استان در این حوزه و استفاده از ظرفیت آنها برای توسعه این بخش از دیگر اهداف این انجمن است، اظهار داشت: با اقداماتی خوبی که نهاد کتابخانه های عمومی طی چند مدت گذشته انجام داده است امید به آینده ای بهتر در این حوزه برای استان وجود دارد.
سیدی نشست های کتابخوانی، نقد و رونمایی کتاب، مسابقات کتابخوانی، مسابقات خاطره نویسی، قصه گویی و کارتن کتاب را از جمله برنامه های خوب فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی برای ترویج کتابخوانی در جامعه دانست و تاکید کرد: این انجمن تاکنون موفق به برگزاری 2 دوره جشنواره خیرین کتابخانه ساز و برگزاری بزرگداشت استاد ابوبکر حسن زاده شده است.
این مسئول با بیان اینکه وقف در حوزه کتاب در شرایط کنونی از ضروری ترین حوزه ها برای انجام وقف است، یادآور شد: این ضرورت باید توسط انجمن های مردم نهاد، رسانه ها و مسئولان برای ورود جدی خیرین به این بخش به جامعه انتقال داده شود.
وی وقف در این حوزه را با عنوان وقف علم نام برد و اضافه کرد: اداره اوقاف نیز باید به این حوزه بیش از گذشته توجه داشته باشد.
این گزارش ناقص را هیچ چیزی مانند بیت شیخ بهایی که گفت: ساقیا بده جامی زان شراب روحانی تا دمی بیاسایم زین حجاب جسمانی، نمی تواند تکمیل کند.
7349/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/68265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد