عصر کرد

آخرين مطالب

شورای فرهنگ عمومی به بخش تاثیرگذاری فرهنگ ترافیکی ورود کند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به اهمیت رفع مسایل ترافیکی گفت: بررسی این مسایل و تصویب موارد تاثیرگذاری در تقویت فرهنگ ترافیکی از جمله وظایف شورای فرهنگ عمومی است.
به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان، آیت الله سیدمحمد حسینی شاهرودی در نود و سومین جلسه شورای فرهنگ عمومی کردستان اظهار داشت: بخشی از موضوع ترافیک، فرهنگ آن است و به انسان ها بر می گردد که لازم است آن را رعایت کنند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی کردستان اضافه کرد: بایستی مسایلی که لازم است افراد در ترافیک رعایت کنند از ابعاد مختلف در این شورا مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرد.
نماینده ولی فقیه در کردستان به اهمیت حل مشکلات ترافیکی اشاره کرد و افزود: برای این مساله باید راهکارهای حل این معضل به صورت تخصصی از ابعاد مختلف بررسی شود و مواردی چون آموزش افراد در سنین مختلف، نهادینه کردن فرهنگ ترافیک، به روز بودن تجهیزات عمومی، اعمال قوانین و مقررات برای آن چاره اندیشی شود.
آیت الله حسینی شاهرودی از دستگاه های متولی ترافیک از جمله شهرداری و نیروی انتظامی خواست راهکارهای عملیاتی برای این مساله را به کار بگیرند ضمن اینکه آموزش و پرورش و دستگاه های متولی فرهنگ نیز در زمینه فرهنگ سازی ترافیک ورود کنند.
وی به بهره گیری از فضای مجازی در فرهنگ سازی ترافیک نیز اشاره کرد و گفت: فضای مجازی و رسانه ها ظرفیت خوبی برای پرداختن به مساله ترافیک هستند که می توان در بخش نهادینه کردن فرهنگ ترافیکی از آنها بهره گرفت.
نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به اهمیت رفع مسایل ترافیکی یادآور شد بررسی مسایل و تصویب موارد تاثیرگذاری در تقویت فرهنگ ترافیکی و تعیین وظایف دستگاه های متولی ترافیک از وظایف شورای فرهنگ عمومی است.
رئیس شورای فرهنگ عمومی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی در راستای حل مسایل و مشکلات جامعه فعالیت می کند، اضافه کرد: مسایل شرعی و انسانی در راس فرهنگ آورده شود.
** برگزاری سه ویژه برنامه کلان حوزه فرهنگ عمومی در کردستان
دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان نیز از برگزاری سه ویژه برنامه کلان حوزه فرهنگ عمومی در استان خبر داد و گفت: تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی، همایش فرهنگ عمومی و ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی این ویژه برنامه ها است.
جلال قلعه شاخانی افزود: برگزاری سه ویژه برنامه کلان با موضوع فرهنگ عمومی تا پایان سال در دستور کار شورای فرهنگ عمومی کردستان قرار دارد.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان اظهار داشت: تجلیل از خادمان فرهنگ عمومی همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، همایش فرهنگ عمومی با حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی استان و شهرستان های تابعه در راستای ترسیم نقشه راه سال آینده این شورا و همایش ترویج سبک زندگی ایرانی اسلامی با محوریت صله ارحام از جمله برنامه های در دستور کار سال جاری شورای فرهنگ عمومی در استان است.
وی ضمن تاکید بر اولویت بندی مسایل فرهنگی در دستور کار این شورا گفت: پرداختن به مسایل مرتبط با موضوع فضای مجازی، تبیین راهکارهای تعمیق باورهای دینی و مذهبی در جامعه، بررسی مسایل مرتبط با حاشیه نشینی در راستای حل معضلات فرهنگی اجتماعی، تحکیم بنیان خانواده را از جمله مواردی پیشنهادی و اولویت دار شورای فرهنگ عمومی استان است که لازم است دو اولت به آنها پرداخته شود.
دبیر شورای فرهنگ عمومی کردستان از تشکیل شوراهای مشورتی و کمیته های تخصصی با محوریت فرهنگ عمومی خبر داد و افزود: در همین راستا کمیته تخصصی فرهنگ ترافیک شکل گرفت و جلساتی پیرامون آن نیز تشکیل شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان با بیان اینکه عامل انسانی، خودرو، راه و محیط از عوامل تاثیرگذار در ترافیک هستند، یادآور شد: عدم ارائه آموزش های پایه برای سطوح مختلف، فقدان فرهنگ شهرنشینی و زندگی مدرن، تفاوت رفتاری شهروندان در شرایط دیده شدن و دیده نشدن، سهم ناچیز نهادهای عمومی غیر دولتی در مسایل ترافیکی، عدم نگاه ارزشی به رفتارهای ترافیکی، نقش خرده فرهنگ ها بر رفتار ترافیکی، اولویت منافع فردی و منافع جمعی، عدم مداخله مبلغان دینی در مسایل ترافیکی عدم پایبندی برخی مدیران و افراد تأثیرگذار در قوانین ترافیکی از جمله مسایل تاثیرگذار در ترافیک است.
قلعه شاخانی با بیان اینکه شورای فرهنگ عمومی می تواند در حل ترافیک تاثیرگذار باشد، گفت: اختلال در نظم عمومی، تنش و نزاع، خسارت اقتصادی، آسیب پذیری سلامت و بهداشت عمومی، آلودگی محیطی از جمله ضرورت هایی است که از نظر فرهنگی باید در جلسات شورا فرهنگی عمومی مطرح و برای رفع آن چاره اندیشی شود.
وی رسیدن به فرهنگ مطلوب ترافیکی را مستلزم اجرای برنامه های در حوزه آموزشی، فرهنگی و قانونی دانست و افزود: اجرای برنامه های حول محورهای آموزشی، فرهنگی و قانون با موضوع ترافیک منجر به کسب اطلاعات و آگاهی، بالا رفتن پایبندی به قوانین، برون داد کاهش تخلفات و تصادفات می شود.
وی اضافه کرد: حل مساله ترافیک باید به یک مطالبه عمومی تبدیل شود و در همین راستا مسایلی همچون فرهنگ استفاده حداقلی از خودروی شخصی، ترویج فرهنگ ترافیک با عنوان نماد شهروند متمدن، ارائه آموزش های فراگیر با بهره گیری از تمام قالب های فرهنگی، هنری، فرهنگ سازی تخصصی، آموزش مستمر پرسنل پلیس در جهت چگونگی رفتار با شهروندان تاثیرگذار، آموزش تخصصی مربیان در کادرهای آموزشی، فرهنگ سازی با محوریت باورهای دینی و بهره گیری از ظرفیت ارزشمند مساجد می تواند در این مساله تاثیرگذار باشد.
فرمانده انتظامی کردستان هم در این جلسه اظهار داشت: فرهنگ ترافیک مقوله ای تک بعدی نسیت بلکه چند منظوره است و لازم است دستگاه ها و افراد با تعامل و پشتیبانی با هم فرهنگ ترافیک را ارتقا دهند.
سردار علی آزادی عواملی انسانی، آموزش، توسعه زیرساخت ها، اصلاح نقاط حادثه خیز را عوامل تاثیرگذار در ترافیک دانست و افزود: اگر ما به صورت تعاملی و تعاونی اقداماتی را با هم انجام ندهیم نمی توان به حل و کاهش مساله ترافیک امیدوار بود.
وی یادآور شد: اقدامات پلیس در این حوزه منجر به کاهش آمار سالانه ناشی از تصادفات از 26 هزار جان باخته به 16 هزار در 10 سال گذشته شد اما با همکاری و مشارکت سایر دستگاه ها نیز می توان این آمار را بیش از این کاهش داد.
شهردار سنندج نیز با بیان اینکه مدیریت ترافیک می تواند نقش بسزایی در کاهش این مسئله داشته باشد، گفت: ارائه آموزش به افراد، بالابردن فرهنگ ترافیک، تحقق امنیت اجتماعی، تضمین سلامت و رفاه افراد جامعه، ایجاد محیط زیست مطلوب و تقویت انضباط اجتماعی از جمله عواملی است که می تواند در کاهش ترافیک تاثیرگذار باشد.
حشمت اله صیدی به طرح ساماندهی دستفروشان سنندج اشاره کرد و افزود: مشکل سد معبر خیابان های اصلی سطح شهر سال هاست مورد نقد شهروندان و رسانه هاست و همواره شهرداری به دلیل برنامه نداشتن در خصوص ساماندهی دستفروشان مورد انتقاد قرار می گرفت.
وی اظهار داشت: پس از یکسال کار کارشناسی و برنامه ریزی شده طرح ساماندهی دستفروشان تدوین شد و شهرداری با قاطعیت کامل در جهت اجرا نمودن این طرح است و قطعا اجرای موفق این طرح که رفاه و رضایتمندی شهروندان را در بر خواهد داشت البته بدون مشارکت و تعامل شهروندان و دستفروشان اجرای طرح امکانپذیر نخواهد بود.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر کردستان نیز ترافیک را محصول صنعتی شدن دانست و گفت: آموزش پرسنل انتظامی، همکاری آموزش و پرورش در حوزه آموزش فرهنگ ترافیک در مدارس، آگاهی بخشی به افراد جامعه از مواردی است که باید برای رفع مشکل ترافیک در دستور کار نهادها و سازمان های مرتبط با این مساله باشد.
مدیر کل صدا و سیمای مرکز کردستان هم با اشاره به آماری از برنامه های اجرا شده این مرکز با موضوع ترافیک اضافه کرد: تولید 17 هزار و 40 دقیقه برنامه در حوزه صدا، سه هزار و 970 دقیقه در سیما و تهیه اخبار و گزارش های مرتبط با موضوع ترافیک و فرهنگ شهروندی از جمله اقدامات صدا و سیمای مرکز استان از ابتدای سال جاری تاکنون است.
قاسم امان اللهی با بیان اینکه این مرکز آمادگی دارد در حوزه های مختلف تولید محتوا داشته باشد، افزود: ارتقای فرهنگ شهروندی از برنامه های روتین صدا و سیمای مرکز استان است و این مرکز آمادگی دارد بدون هیچ هزینه ای در این حوزه همکاری کند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/68191/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد

پشیمانی گوندوگان؛ ستاره بارسا دنبال عذرخواهی!

پیولی: رم باکیفیت‌تر از میلان بود!

شکست نماینده هاکی ایران در کاپ آزاد ترکمنستان

همیلتون: تا سال‌ها در فرمول یک می‌مانم

نصرتی به دنبال فرمول طلایی اوسمار

اولیایی: 33 سال است که به دنبال خصوصی‌سازی پرسپولیس و استقلال هستند!

بلانکو تنها گلزن استقلال در سال 1403

نفوذ سامانه‌ای ناپایدار به جو کرمانشاه از روز یکشنبه

واکنش ایلان ماسک به حمله اسرائیل به ایران/ به سمت هم‌موشک پرتاب نکنیم!

«رئالیست‌ها» وارد بازار نشر شدند

حواشی جذاب برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی

ستاره جنجالی: سرنوشتم بود که اخراج نشوم!

نامزدهای کسب عنوان بهترین گل هفته لیگ اروپا

معرفی برترین‌های مسابقات آزاد اسکیت سرعت مردان

ستاره سیتی: به احترام رئال کلاه از سر برمی‌دارم

زنگ خطر مدیریتی برای فولاد در صورت شکست مقابل مس

خبر‌های «پشت صحنه»، جمعه 31 فروردین

کشف بیش از 57 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

چگونه سلول های سرطانی را از بین ببریم؟/ ویدئو

مخالفت آمریکا با عضویت فلسطین در سازمان ملل

فریاد مهاجم سابق لیورپول بر سر داور

پرده‌برداری از تراکتور بدون خمس در قائمشهر

دروسی: لورکوزن شکست‌ناپذیر نیست

پرسپولیس کار سختی نسبت به استقلال دارد

کارشناس فوتبال: تجربه استقلال تعیین کننده است

علی چینی: نباید به استقلال ایراد گرفت

بازیکن سابق فوتسال: ایران منطقی بازی کرد

ایتالیا برای فصل آینده لیگ قهرمانان 5 سهمیه‌ای شد

ابراز نگرانی انگلیس نسبت به امنیت افتتاحیه المپیک پاریس

امیدوارم مدیران تراکتور تصمیم عجولانه‌ای برای نیمکت تیم نگیرند

آذرپیرا مقتدرانه از سد آزادکار ژاپنی گذشت

هشدار کاپلو به یوونتوس با تمجید از طارمی

خبری تازه درباره پروازهای فرودگاه امام و مهرآباد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

بارش‌های بهاری تا نیمه اردیبهشت‌ ادامه دارد؛ آیا بارندگی‌ها، کم‌بارشی زمستان را جبران می‌کند؟

ورود «مهمان سرزده» به کتابفروشی‌ها/یک‌قصه تصویری برای کودکان

درگیری هواداران با ستاره‌های میلان

دستاورد جدید ژرمن‌ها در اروپا پس از 29 سال

استقلال در اندیشه پایین کشیدن پرسپولیس

دانشگر با کتف در رفته تمرین می‌کند!

پاس گل‌ هفته به نام جانشین گلسازترین بازیکن گل‌گهر!

حریف تراکتور نصف تیمش را ندارد!

برد راحت امامی مقابل حریف کره‌ای و صعود به نیمه‌نهایی

بهترین موقعیت‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر

مصدوم رباط صلیبی تراکتور برگشت (عکس)

جزئیات جدید از شنیده شدن صدای 3 انفجار در مرکز ایران

واکنش سپاه به آسیب نیروگاه اتمی اسرائیل

منشا صدای انفجار در تبریز مشخص شد