عصر کرد

آخرين مطالب

/یادداشت/

رویکرد تبیینی حماسه 9 دی به صورت جدی مورد توجه قرار گیرد سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - 9 سال پیش و پس از انتخابات سال 88 اتفاقاتی برنامه ریزی شده و مورد حمایت دشمنان نظام اسلامی به بهانه واهی در ایران رقم خورد که زوایای پیدا و پنهان آن بسیار قابل تأمل بوده و در بخش های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی می‌تواند مورد بررسی قرار گیرد.
در آستانه سالروز 9 دی ماه 88 فرصتی فراهم شد تا نگاهی داشته باشیم بر این رویداد تاریخی که در چند بخش با رویکر فرهنگی این حماسه ارائه می شود.
قطعا شنیده ایم که این حماسه در کنار جنبه‌های مختلف خود در بخش فرهنگی بسیار مورد توجه بود که برای رسیدن به درستی این موضوع باید به گذشته رجوع کنیم و انقلاب اسلامی را به عنوان یک پدیده مهم تاریخی مورد بررسی قرار دهیم .
تقریبا بیشتر صاحب نظران معتقدند خود انقلاب اسلامی یک انقلاب مردمی و فرهنگی بوده است و قطعا چنین پدیده ای با این ویژگی منحصر به فرد در دل خود هم اتفاقات فرهنگی زیادی را رقم زده و در آینده نیز خواهد زد. این انقلاب با این ویژگی ها تمامی معادلات جهانی را بر هم زد و تقریبا تمامی توطئه های دشمنان با بهره مندی از این ویژگی مهم خنثی و شکست خورده است.
شما با مطالعه تاریخ خواهید دید که تاکنون هیچ انقلابی نبوده که در همان آغاز پیدایش خود مورد هجوم نظامی قرارگرفته باشد، در داخل با مشکلات فراوان دست وپنجه نرم کند و هنوز باقی مانده های رژیم گذشته مشغول به توطئه چینی باشند و در استان‌های مرزی و قومی هم گروه های تجزیه طلب با سوءاستفاده از وضعیت موجود به دنبال پیاده سازی نقشه های شوم خود باشند.
اما نظام جمهوری اسلامی ضمن پشت سر نهادن تمامی این مشکلات و تمامی توطئه ها امسال 40 سالگی خود را جشن می گیرد. این در کنار عنایات حضرت حق و جهان بینی حضرت امام (ره)و هم اکنون مقام معظم رهبری (مدظله العالی) مرهون حضور با بصیرت مردم انقلابی است که در سخت‌ترین تنگناهای بوجود آمده با همان فرهنگ والای انقلابی خود حامی انقلاب بوده اند .
سال 88 را باید اوج توطئه‌های برنامه‌ریزی شده دشمنان علیه ایران اسلامی با هدف براندازی و با استفاده از عوامل دست نشان شده داخلی دانست. جمهوری اسلامی از همان ابتدای پیدایش خود متکی بر آرای مردم بوده است و این موضوع هم در هیچ کجای جهان مانندی ندارد.
تمامی کشوهای مدعی دموکراسی به انحای مختلف به وسیله یک مافیای پنهان و پشت پرده هدایت می شوند و انتخابات های برگزار شده هم از قبل توسط همین مافیا برنامه ریزی و هدایت می شوند و عملا رأی مردم و مشارکت آنان جنبه ای است برای قدرت گیری یکی از بخش های این مافیا؛ به عنوان مثال در آمریکا آیا تاکنون یک فرد مستقل از دو حزب جمهوری خواه یا دموکرات توانسته است در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد. انتخاب افراد در این دو حزب هم خود داستان جالبی است و تمامی این افراد وابسته به لیکود و جامعه سرمایه داری آمریکا هستند که یک درصد جمعیت آمریکا را تشکیل می دهند .
اما در ایران تقریبا کمتر از 2 ماه بعد از پیروزی انقلاب، با حضور 98.2 درصدی مردم اولین انتخابات به دستور امام (ره) جهت تصمیم گیری در خصوص نظام حکومتی برگزار می شود و از آن زمان تا کنون شاهد برگزاری 36 انتخابات در کشور هستیم که یک آمار بی نظیر در جهان است، یعنی تقریبا هر سال یک انتخابات را شاهدیم.
اما در سال 88 قرار چیز دیگری است، انتخابات بهانه است و نظام را نشانه گرفته اند؛ رهبر معظم انقلاب بارها در سخنانشان از سال ها پیش با احاطه‌ای که به سازو کارهای دشمنان داشتند به موضوع مهمی اشاره داشتند و آن هم بصیرت و آگاهی مردم و علی الخصوص دولتمردان بوده است و در موارد بسیاری از نفوذ دشمن با بهره مندی از تزلزل نیروهای داخلی و حتی انقلابیون اول انقلاب داده بودند. در مباحث فراوانی هم به نفوذ فرهنگی دشمنان به صورت گسترده توضیحات و رهنمون هایی را ارائه فرموده اند که نشان از عمق نگرانی بود که داشتند.
در 22 خرداد 88 با مشارکت 85 درصدی مردم دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشوربرگزار می شود که بعد از انتخابات اول کشور در فروردین ماه 58 بیشترین سطح مشارکت است. جامعه با حضور و مشارکت گروه های مختلف سیاسی جو پرنشاطی را پیدا می کند و سرانجام با اعلام نتایج، فرد برگزیده معرفی می شود.
اما در این بین یک سری اتفاقات رقم می خورد، دشمنان نظام که برنامه ریزی گسترده ای را برای این انتخابات داشتند با یقین به شکست قبل از اعلام نتایج بحث تقلب سازماندهی شده را مطرح و سپس این مباحث توسط نیروهای تربیت شده برای این هدف که به ستادهای برخی از کاندیداها هم نفوذ کرده بودند دامن زده می شود و عملا با صدور بیانیه های متعدد و فراخوان های صادره زمینه ایجاد یک آشوب در کشور رقم می خورد .
رهبر انقلاب در همان ابتدا با تأکید بر صیانت از آرای مردمی، از نمایندگان تمامی کاندیدادها دعوت کردند تا در جلسه ای ادله خود را مبنی بر تقلب ارائه کنند اما هیچ مدرک و دلیلی وجود نداشت و در حالیکه انتظار می رفت موضوع تمام شده باشد متأسفانه ازطرف گروه های ضد انقلاب و معاند با هدایت آمریکا و اسرائیل اتفاقات ناگواری رقم خورد که بسیار جای تأسف بود.
یکی از مهمترین این اتفاقات توهین و اسائه ادب به مسجد به عنوان خانه خدا و ساحت مقدس ابا عبدالله الحسین (ع) بود که موضوع را دگرگون کرد. مردم با دیدن این موضوع و با تکیه بر همان فرهنگ انقلابی نشأت گرفته از قیام عاشورا به خیابان ها آمدند و حماسه ای دیگر را در ایران رقم زدند که به یک باره تمامی نقشه های توطئه گران را خنثی کرد و همانگونه که رهبر انقلاب فرمودند «9 دی در تاریخ ماند و حجت را بر همه تمام کرد»
نتایج 9 دی
در حادثه 9 دی چندین اتفاق افتاد که مهمترین آن میثاق با ولایت و بصیرت و درک مردم در شناخت توطئه های دشمنان بود. اتفاق دیگر فهماندن این واقعیت به دشمنان انقلاب بود که مردم به این انقلاب وفادارند.
در بعد دیگر تأکید بر فرهنگ عاشورایی و دینداری این ملت بود که تا متوجه عمق نگاه دشمن جهت ضربه زدن به اعتقادات مردم شدند با تمام سلایق و دیدگاه های سیاسی موجود متحد شدند و به میدان آمدند و نظام اسلامی را بیمه کردند . این اتحاد و همدلی است که امروز ما را در آستانه چهل سالگی انقلاب و این اقتدار قرار داده است که باید قدر آن را به خوبی درک کنیم و بدانیم .
نقش هنرمندان در خصوص 9 دی
حماسه 9 دی جزء آن دسته اتفاقاتی است که مختص یک حزب، جناح، گروه و یک دسته نیست، بلکه متعلق به تمام ملت ایران است و ماندگاری و ثبت تاریخی آن هم به این دلیل است. بنابراین اینکه ما بگوییم حماسه 9 دی را فلان جریان و دسته هدایت کرد و یا می کند امری به واقع نادرست و ترفندی دیگر از سوی دشمنان است برای ضربه زدن به این رویداد دشمن شکن. بر همین مبنا قطعا زبان هنر و نقش آفرینی هنرمندان به عنوان زبان گویا و تأثیرگذار جامعه در تمامی بخش ها یک ضرورت است که باید به آن بسیار توجه کرد.
در بخش ادبی اشعار و نوشته های بسیار خوبی توسط هنرمندان در این خصوص سروده شده است که بسیار هم تأثیرگذار بوده است. در بخش تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی با زیر شاخه های فراوانی که دارد، هنرهای تصویری هم شاهد خلق آثار خوبی بوده ایم. مثلا فیلم سینمایی قلاده های طلا، پوستر ها و کتب و جشنواره‌های متعددی که رقم خورده است.
اما هنرمند برای خلق اثر به منابع نیاز دارد که با این نگرش اهمیت رویکرد تبیینی به موضوعی که رهبری بر آن تأکید می کنند بسیار مهم است.
حوزه هنری هم به عنوان «امید هنر انقلاب» رسالت سنگینی را برعهده دارد که بخش اعظم آن در بعد ملی در حال انجام است که از طریق دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری در حال انجام بوده و آن ضبط و ثبت وقایع این دوران است که ان شاء الله پس از تدوین نهایی در قالب مجموعه هایی در اختیار عموم گذاشته خواهد شد.
در بخش دیگر خلق آثار هنری در بخش های مختلف است که بسیاری از آن ها انجام گرفته و یا در حال انجام است. برپایی نمایشگاه های هنری با این موضوع، تولید نماهنگ‌های مختلف و برگزاری ویژه برنامه‌های مناسبتی در کنار حضور در مراسم های برگزار شده را می توان عنوان کرد.
و اما در پایان باید گفت یکی دیگر از مهمترین موضوعاتی که باید به آن توجه کرد تشریح جایگاه و نقش رهبری انقلاب در حراست از اصول و خطوط کلی حرکت انقلاب و آرمان های حضرت امام(ره) در حوادث مختلف است که باید به آن بسیار توجه کنیم و این واقعیت را بدانیم که حرکت بر مدار تعیین شده نظام اسلامی و هدایت‌های رهبری عظیم الشأن می‌تواند کشور را از سخت‌ترین شرایط به ساحل آرامش برساند.
همه باید بدانیم که دشمنان این نظام منتظر غفلت های کوچکی هستند تا مشکلات بزرگی را برای این مردم آزادمنش فراهم کنند که باید از این غفلت ها دوری کنیم و این اطمینان را دارم علی رغم تمامی مشکلاتی که برای ما ناشی از تحریم و دشمنی ها ایجاد شده است با وحدت و همدلی همچون گذشته و در آستانه 40 سالگی انقلاب با هدایت های رهبری به سلامت عبور کرده و روز به روز بر اقتدار و عزت این مردم و کشور افزوده خواهد شد . البته در این میان یک توصیه هم به اصحاب رسانه باید داشت که در جهت رویکرد تبیینی این حماسه با ارائه تحلیل های کارشناسانه تلاش کنند که امری بسیار مهم و ضروری است.
امین مرادی، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/68034/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خارج شدن واحد یک نیروگاه حرارتی بیستون

انجام معاینات پزشکی و واکسیناسیون 965 نفر از زائران حج تمتع

تبدیل بلوار نوبهار شهر کرمانشاه به پیاده راه

صرفه‌جویی 291 میلیون لیتر بنزین در پارسال

کشف فسیل یک مار باستانی در هند که احتمالا بلندتر از یک اتوبوس بوده و یک تن وزن داشته است

خلیلی: پرسپولیس پا به پای استقلال پیش می‌رود

نبود مسیح در 3 بازی به چشم آمد

رفیعی در تاریخ لیگ جاودانه شد

علیاری: برای حریفان ذوب‌آهن آسان پنالتی می‌گیرند

دهمین بازیکن تاریخ پرسپولیس!

افزایش 20 درصدی برداشت محصول گندم در گیلانغرب

رفع تصرف 300 هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی