عصر کرد

آخرين مطالب

نسل سوم ما با حقایق و اهداف دفاع مقدس بیگانه اند/فرهنگ دوران جنگ باید احیا شود گفتگو

  بزرگنمايي:

کرد آنلاین - فرماندار شهرستان بیجار گفت: واقعیت این است که نسل سوم ما ازحقایق جنگ، اهداف و انگیزه های اصلی دفاع مقدس اطلاعات کمی دارند، هرچند که چیزهایی را از فیلم ها، مصاحبه ها، خاطرات و .... خوانده و شنیده اند اما با حقیقت دفاع مقدس بیگانه اند . اگر نوجوانان و جوانان ما ازفرهنگ و ارزش های دوران دفاع مقدس الگو بگیرند، فرهنگ مهاجم غرب و تهاجم نرمافزاری دشمنان هیچ تأثیری بر آنان نخواهد گذاشت و در جبهه جنگ نرم نیز پیروزخواهیم شد؛ در دوران دفاع مقدس نوجوانان و جوانانی داشتیم که برای اینکه رزمندگان اسلام بتوانند در عملیات ها موفق بشوند و پیشروی کنند، بر سر اینکه کدامیک روی مین بروند تا مسیر عبور رزمندگان را هموار کند، با یکدیگر رقابت می کردند و از یکدیگرسبقت می گرفتند که این بخشی از فرهنگ آن دوران است که همواره در یادها باقی میماند .
آنچه در ادامه می خوانید گفت و گوی اختصاصی با بیژنزندیه، فرماندار شهرستان بیجار بوده که در راستای گرامیداشت دوران هشت سال دفاع مقدس تهیه و تنظیم شده است.
  هشت سال دفاع مقدس نماد چیست؟
اصولاً هر ملت و مکتبی برای خود ، نمادهایی برای ابراز هویت که مایه تفاخر و غرور ملی باشد دارد لذا هشت سال دفاع مقدس به عنوان مظهر و نمادی افتخارآمیزبرای جمهوری اسلامی ایران است که با آن می تواند هویت حقیقی خود را در رابطه بااهداف، مظلومیت نظام و اقتدار ملی به همه جهانیان نشان دهد.
هشت سال دفاع مقدس، مقطعی درخشان در تاریخ انقلاب اسلامی ایران است که به جرأت می توان گفت تثبیت انقلاب اسلامی مدیون آن است؛ امروزه دشمنان انقلاب اسلامی در کنار هر حرکت انقلاب، در چهره ای ناصحانه و دلسوزانه اما باماهیتی منافقانه ظهور می کنند تا دلها را بربایند، تفرقه ایجاد کنند و خادمین به انقلاب اسلامی را از اهداف اصلی منصرف کنند .
بحران سازی، ایجاد جنگ روانی و تهاجم فرهنگی از جمله تاکتیکهای مؤثر دشمنان در داخل نظام است که نوک پیکان این جوسازی ها و شانتاژهای تبلیغاتی نیز متوجه مقدسات نظام به ویژه جایگاه مقدس رهبری، نهادهای انقلاب و ارزشهایی مانند دفاع مقدس است .
  نقش مسائل معنوی در پیروزی دوران دفاع مقدس چه بود؟
با عنایت به اینکه انقلاب اسلامی قبل از اینکه انقلابی سیاسی واجتماعی صرف باشد، انقلابی فرهنگی، معنوی و عقیدتی بود، به همین دلیل با توجه به خط مشی تکلیفی حضرت امام(ره) که به رزمندگان اسلام ارائه می فرمودند، بحث تکلیف درادای وظیفه از انگیزه های حقیقی رزمندگان بود و پایبندی به فرائض دینی، دلبستگی به ائمه اطهار، توسل، دعا، راز و نیاز، نجواهای عارفانه، نمازهای شبانه و... نقش مؤثری در ایجاد روحیه بالای رزمندگان و تأثیر بالایی در شور و اشتیاق آنهاداشت؛ به طوری که با وجود این فضای مضری که به همه زخارف دنیوی پشت پا زده بود،مادیات، دنیا، شکست و پیروزی معنایی نداشت.
ایران پیروزی در هشت سال دفاع مقدس را مدیون چه عواملی است؟
یکی از فتح الفتوح های حضرت امام(ره) پرورش جوانان مؤمن، مقیدبه اخلاق اسلامی، متعهد به ارزش های حقیقی اسلام، ولایت پذیر واقعی و عامل به تکالیف دینی بود .
رهبری عارفانه امام(ره) و وحدت کلمه، اتحاد مردم و مسئولان،التزام و اعتقاد حقیقی به اهداف انقلاب، ملتزم بودن به هر آنچه که از جایگاه منیع ولایت صادر می شود و تلاش جانانه بسیاری از مردم برای پیروزی، توسعه و پیشرفت کشوربرای رسیدن به جامعه قرآنی از موجبات اصلی پیروزی مردم در هشت سال دفاع مقدس بود .
  آیا حقیقت دفاع مقدس بین جوانان امروزی روشن و شناخته شده است؟
واقعیت این است که نسل سوم ما از حقایق جنگ، اهداف و انگیزه های اصلی دفاع مقدس اطلاعات کمی دارند، هرچند که چیزهایی را از فیلم ها، مصاحبه ها، خاطرات و .... خوانده و شنیده اند اما با حقیقت دفاع مقدس بیگانه اند .
آنهایی که از مدافعان واقعی و رزمندگان واقعی بودند کمتر به این مقوله مهم می پردازند؛ هرچند کارهایی جزئی و خوب انجام گرفته اما کافی نیست وانتقال این مفاهیم و مطالب به اندازه خود دفاع مقدس ارزشمند و حیاتی است؛ وظیفه امروز ما زنده نگهداشتن راه شهیدان و بزرگ مردان دفاع مقدس و انتقال فرهنگ شهادت به جوانان و نوجوانان ایران اسلامی است .
  نقش جنگ نرم دشمن را در دوران بعد از دفاع مقدس چگونهارزیابی می کنید؟
می توان در یک کلام گفت که جنگ نرم مغلوب ارزش های دفاع مقدس ملت شجاع و ولایتمدار ایران خواهد بود؛ فرهنگ و ارزش های دفاع مقدس از سه دهه پیش و در شرایطی کاملا ویژه و استثنایی با رهنمودهای امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در جامعه ما شکل گرفت و بنیان نهاده شد.
این فرهنگ تا به امروز موجب ترویج و رشد فضایل اخلاقی در جامعه اسلامی به ویژه میان نوجوانان و جوانان شده است؛ فضای معنوی و الهی که در آن زمانبر مناطق عملیاتی حاکم بود، جبهه ها و مناطق عملیاتی را به دانشگاه های بزرگ فرهنگی و اخلاقی تبدیل کرد، به گونه ای که نوجوانان و جوانانی که به جبهه می رفتندآنچنان مجذوب فضای حاکم بر جبهه ها می شدند که حتی در زمانی کوتاه که به مرخصی رفته و نزد خانواده هایشان می آمدند، ‌تاب ماندن نداشتند و دوباره به جبهه عزیمت می کردند و آن گونه شد که شخصیت بسیاری از آنان در جبهه شکل گرفت .
حالا که بیش از 23 سال از آن دوران به یادماندنی می گذرد، باگذشت زمان، برخی از آن فرهنگ و ارزشها در جامعه ما کمرنگ شده است و دشمنان کینه توز اسلام، نظام و انقلاب اسلامی نیز از این غفلت استفاده کرده و با در پیش گرفتن تهاجمی خاموش اما بسیار گسترده و پیچیده تر از جنگ تحمیلی هشت ساله، تمام تلاش خودرا برای نابودی پایه های اعتقادی و تغییر فرهنگ نوجوانان و جوانان ما در قالب جنگ نرم، به کار گرفته اند .
باور حقیقی این است که ترویج و توسل به فرهنگ دفاع مقدس، مناسبترین نسخه برای مقابله با شبیخون فرهنگی و جنگ نرمی است که دشمن علیه مردم و به ویژه نوجوانان و جوانان ما آغاز کرده است؛ ترویج فرهنگ و ارزشهای دوران دفاع مقدس در حال حاضر برای مقابله با تهاجم نرم افزاری، شبیخون و ناتوی فرهنگی می تواندبسیار مؤثر و کارساز باشد .
  چگونه می توان به مقابله با تهاجم نرم افزاری و شبیخون فرهنگی دشمن رفت؟
حفظ و ترویج فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس در جامعه ما به منظورمقابله با تهاجم فرهنگی و نرم افزاری دشمن، بسیار مؤثر است؛ به ویژه اینکه غنای این فرهنگ موجب می شود که بسیاری از نوجوانان و جوانان در مقابل تهاجم و شبیخون فرهنگی مصون بمانند .
از خودگذشتگی، ایثار، اخلاق اسلامی، خلوص نیت رزمندگان به ویژه در زمان عملیات های جنگی، به پا کردن نمازهای شکر، شفاعت از یکدیگر در شب های علمیات، خواندن نمازهای شب، ذکرها و دعاها به ویژه ذکر امام حسین(ع) و حضرت فاطمه(س) که همواره بر زبان رزمندگان جاری بود را می توان به عنوان نمونه هایی ازارزش اخلاقی حاصل از دفاع مقدس دانست .
متأسفانه در حال حاضر بخشی از این ارزش های فرهنگی - اخلاقی درجامعه کمرنگ شده و در صورتی که دوباره در جامعه ما احیا شوند، به طور حتم آثارعمیقی بر نوجوانان و جوانان نسل سومی و امروز کشور خواهند گذاشت .
اگر نوجوانان و جوانان ما از فرهنگ و ارزشهای دوران دفاع مقدس الگو بگیرند، فرهنگ مهاجم غرب و تهاجم نرم افزاری دشمنان هیچ تأثیری بر آنا نخواهد گذاشت و در جبهه جنگ نرم نیز پیروز خواهیم شد؛ در دوران دفاع مقدس نوجوانان و جوانانی داشتیم که برای اینکه رزمندگان اسلام بتوانند در عملیات ها موفق بشوند وپیشروی کنند، بر سر اینکه کدامیک روی مین بروند تا مسیر عبور رزمندگان را هموارکند، با یکدیگر رقابت می کردند و از یکدیگر سبقت می گرفتند که این بخشی از فرهنگآن دوران است که همواره در یادها باقی می ماند .
  یعنی باید به دوران دفاع مقدس بازگشت؟
انقلاب اسلامی ما یک انقلاب فرهنگی و عقیدتی بوده و هست، به ویژه در جبهه ها دیده شد که چگونه رزمندگان اسلام به واسطه ایمان و عقیده خود،مقابل دشمن ایستادند و مقاومت کردند؛ تمام تلاش دشمنان نظام و انقلاب این است که اعتقادات را میان مردم ایران به ویژه نوجوانان و جوانان ایرانی سست کنند وعلاوه براین دشمن درتلاش است تا از تجربه تاریخی خود در سرزمین اندلس( اسپانیا) علیه جامعه وفرهنگ مردم ایران استفاده کند .
در جایی که دشمن صریحا اعتراف و اعلام کرده که تسلیحات و جنگ افزارها بر ایران اسلامی دیگر تأثیری ندارد، اگر بخواهیم در جنگ نرم نیز مقابل دشمنان نظام و انقلاب به موفقیت و پیروزی دست یابیم، تنها راه پیروزی، بازگشت به خویشتن و استفاده از فرهنگ اصیل و غنی اسلامی، به ویژه فرهنگ و ارزشهای دفاع مقدس است .
  استفاده از رسانه ها تأثیری در مقابله با جنگ نرم فعلی خواهد داشت؟
به طور حتم، یکی از اصلی ترین ابزارهای فرهنگی و هنری امروزه در جهان معاصر، بهره گیری از انواع رسانه است و از طرفی تأثیر شگرف رسانه ها براذهان و افکار مردم و سهل الوصول بودن استفاده از آنها برای همگان، از عواملی است که می تواند تأثیرات عمیقی در مخاطبان برجای بگذارد .
بنابراین باید با برنامه ریزی اصولی، شناخت مخاطب، اقتضائات زمان و مکان، محتوای جنگ و دفاع مقدس و اهداف آن را با استفاده از زبان رسانه وظرایف آن به نسل های سوم و جدید و سایر مردم جهان شناساند .
بسیاری از بازماندگان دوران دفاع مقدس که از توانایی های فکری،قلمی و گفتاری برخوردارند، اکنون در جامعه و در میان مردم هستند و به خوبی قادرندآن فرهنگ و ارزشها را در جامعه نشر و ترویج دهند؛ علاوه بر این، مراکزی مانندبسیج، بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، ‌بنیاد شهید و امور ایثارگران،رسانه ها و مطبوعات کشور می توانند با کمک گرفتن از تجارب و توانمندی های اینرزمندگان، فرهنگ انسان ساز اسلامی را در جامعه و در میان نوجوانان و جوانان نشر وترویج دهند .
  لازمه مقابله با جنگ نرم دشمن چیست؟
اگر در دوران فعلی در مقابله با فتنه های موجود مانند جنگ نرم،ظرافت و دقت لازم را به خرج ندهیم و به دژ محکم که همان ارزشهای الهی است، پناهنبریم در واقع دین خود را از دست می دهیم؛ دژ محکم در صدر اسلام، ‌امامت بود که خواص متعهد و آگاه،‌ به آن پناه بردند و از لغزش ها مصون ماندند .
در زمان فعلی نیز این دژ مستحکم "ولایت فقیه" است که هر فرد و گروهی به آن پناه ببرد، از فتنه و مهلکه و از دست دادن دین و دنیای خوددر امان خواهد بود و همین مسئله مهم، لازمه مقابله با جنگ نرم دشمن است .
زنده نگاه داشتن یاد ایثار، شهادت و رشادتها نیز همیشه انسانرا در مقابل هرگونه تهاجمی مصون نگه می دارد و انسان را در مقابل هرگونه تهاجمی همچون جنگ مستقیم و مسلحانه، جنگ نرم و عملیات روانی دشمن حفظ می کند و علاوه بر این،انسان را برای حضور در هر صحنه نظامی، علمی، فناوری و فرهنگی آماده نگه می دارد .
فرهنگ ایثار و شهادت می تواند نظام اسلامی را از آسیب ها حفظ کند و از این رو باید این فرهنگ غنی را به نسل نوجوان و جوان منتقل کنیم؛ لازمه انتقال این فرهنگ به نسل جوان و آینده، همراهی همه دستگاه ها و نهادها به ویژه دستگاه های فرهنگی است، زیرا سپاه پاسداران نمی تواند به تنهایی این کار را انجامدهد .
  ملت ایران به خصوص مسئولان نظام چگونه می توانند راه شهیدان را ادامه دهند؟
به طور خلاصه می توان اینگونه پاسخ داد که با ولایت پذیری همه مردم و مسئولان، دوری از اشرافیت، اجتناب از دست یازیدن به مادیات دنیوی، خود رامدیون مردم و انقلاب دانستن و خود را خادم مردم قلمداد کردن می تواند در این راه نقش مؤثری داشته باشد .
اعتماد بین مردم و مسئولان، حرکت در چهارچوب سیاست های نظام ومنویات رهبری معظم انقلاب، التزام به آرمانهای شهدا، التزام عملی به همه دستورات رهبری، تلاش صادقانه در راستای خدمت به مردم و کاستن از مشکلات مردم نیز از راههای استمرار حرکت شهداست.
همچنین کوشش برای گام برداشتن در راستای توسعه و پیشرفت آرمانهای مردم، امام(ره)، رهبری و شهدا، تحکیم وحدت درونی جامعه، استکبار ستیزی،توجه به شعارهای انقلاب، پایبندی به اصول انقلاب و نظام و.... را می توان درراستای ادامه راه شهدا توسط مردم و مسئولان تلقی کرد.
 
 

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/6743/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا

کریستنسن: هنوز قرارداد دارم و از بارسلونا نمی‌روم

جنجال در لهستان؛ بازیکن و هوادار به جان هم افتادند!

اعلام برنامه بازی‌های شهرداری گرگان در فینال بسکتبال غرب آسیا

تارتار: کسی فکر نمی‌کرد ملوان روزی با سپاهان رقابت کند

معرفی کادر فنی تیم ملی دارت برای قهرمانی آسیا

گل سعید واسعی به فولاد بوی انتقام می‌داد!

تعداد بوستان های منطقه 5کرمانشاه به 39عدد رسید

افعی تهران؛ سریالی آشفته و فاقد انسجام

تحلیلگر نظامی صهیونیست: صحنه حمله ایران مثل «روز قیامت» بود

(عکس) غزل بازغی در پشت صحنه گناه فرشته

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی به روی صحنه رفت

729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

خواستار ساماندهی وضعیت نابسامان پارکینگ‌های کرمانشاه هستیم

چهره واقعی شیرین نون خ در خارج از سریال/ ندا قاسمی را دیگر نمیتوان شناخت

285 میلیون مترمکعب آب از سد بوکان رهاسازی شد

تدوین برنامه های عملیاتی شرکت آبفا کردستان برای تحقق شعار سال 1403

رشد 53 درصدی اخذ حقوق دولتی در کردستان/6 معدن احیا و فعال سازی شد

درخشش خوزستانی‌ها در مسابقات بین‌المللی کشتی فرنگی جوانان

سرمربی تیم ملی تنیس روی میز، رئیس هیئت کردستان شد

3 پارک جدید در کرمانشاه افتتاح شد

دادستان: 729 نفر به دلیل تخریب منابع طبیعی در کرمانشاه محکوم شدند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

انتصاب سرپرست جدید موسسه آموزشی علوم وفنون کیش

اعلام برنامه های هفته سلامت در نشست رییس مرکزتوسعه سلامت با خبرنگاران

ماجرای گروگان گیری دختر 16 ساله در تهران

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

طلبِ عشق زهر بی سروپایی نکُنیم….!

کاظمیان: داور عامل شکست ما برابر استقلال بود

ریکاوری تراکتوری‌ها با چهره اخمو

همزمانی هفته‌های پایانی لیگ برتر به سود استقلال!

تکلیف بازگشت فرهاد مجیدی به ایران مشخص شد

رای FIBA به سود نماینده بسکتبال ایران

مدافع رئال ال‌کلاسیکو را از دست داد

سیدحسین آماده جنگ دستکش طلایی در تبریز!

کانسلو: به خاطر باخت بارسلونا آرزوی مرگ دخترم را کردند!

برنامه 6 بازی پایانی پرسپولیس و استقلال

مدیر شمس‌آذر: پنالتی استقلال غلط بود

پرسپولیس عنوان کمترین گل خورده را از استقلال گرفت

نمایش" سه خواهر" در مرکز تئاتر مولوی بروی صحنه رفت

دختر بازیگر مطرح در پشت صحنه گناه فرشته | تصاویر

مرگ تلخ و دردناک دو مرد ایرانی داخل چادر مسافرتی