عصر کرد

آخرين مطالب

استاندار کردستان:

فضای اجتماعی کردستان مهیای ورود سرمایه گذار نیست اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - استاندار کردستان گفت: در حال حاضر فضای اجتماعی و ذهنیت مردم مهیای ورود سرمایه گذار به این استان نیست و تا زمانی که تغییر نگرش در جامعه ایجاد نشود نمی توان چشم انتظار توسعه بود.

به گزارش خبرنگار مهر ، بهمن مرادنیا عصر پنجشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه و مطبوعات استان کردستان که با هدف تشریح دستاوردهای سفر استاندار کردستان و هیئت همراه به استان سلیمانیه اقلیم عراق برگزار شد، اظهارداشت: باید این بینش در بین مردم از بین برود که هر کسی که سرمایه گذار است از راه رانت خواری و دزدی این سرمایه را به دست نیاورده است و این نگرش باعث شده سرمایه گذاران غیربومی و خارجی به کردستان ورود نکرده و سرمایه گذاران بومی نیز از این استان فراری شوند.
وی افزود: وقتی به استاندار سلیمانیه نگاه می کنیم می بینیم که تمامی سرمایه گذارانی که در این منطقه سرمایه گذاری کرده اند را با نام و نشان می شناسد و به وجود آنان افتخار می کند و آنها را مورد حمایت خود قرار می دهد اما زمانی که ما بخواهیم در کردستان این کار را انجام دهیم به ما انگ می زنند که حتما شریک آنها هستیم که مورد حمایت قرار گرفته اند.
استاندار کردستان ادامه داد: چند ماه است که از کلنگ زنی زنجیره فولاد کردستان می گذرد اما هنوز نتوانسته ایم به دلیل مشکلات اجتماعی که وجود دارد کارهای ابتدایی این پروژه را راه بیاندازیم چرا که هر عده ای از مردم می خواهند این واحد سرمایه گذاری در منطقه آنها راه اندازی شود و همین مسائل است که از توسعه جلوگیری می کند و سرمایه گذاران را فراری می دهد.
مرادنیا یادآور شد: باید تغییر نگرش در جامعه ایجاد شود چرا که در غیر اینصورت نمی توان چشم انتظار توسعه بود و هر فردی که به این حوزه ورود می کند بدون شک تا حدی می تواند در مقابل این تهمت ها فشارها بجنگد و بیشتر از توان خود نمی تواند فعالیت کند و در نهایت نیز از تصمیم خود باز می گردد.
وی بیان کرد: یکی از نقاط قوتی که امروز منطقه اقلیم عراق را با توسعه همراه کرده است، فراموش نکردن گذشته است و مردم این منطقه به خوبی گذشته خود را به یاد دارند که در چه شرایطی بوده اند و تا چه حدی به دلایل مختلف و جنگ های متعدد از توسعه دور بوده اند و امروز بدون وقفه در تلاش هستند و رو به توسعه در حال حرکت هستند اما در کردستان ایران این گونه نیست.
استاندار کردستان در ادامه گفت: اگر امروز ما به دنبال برقراری ارتباط و تحکیم ارتباطات گذشته خود با مسئولان و دولت اقلیم هستیم به این دلیل است که نمی خواهیم جایگاه خود را از دست بدهیم چرا که یکی از راه های توسعه تجارت داشتن ارتباط قوی است و اگر این شاخص را نداشته باشیم کشوری مانند ترکیه که منتظر فرصت است در آینده جای ما را در این منطقه خواهد گرفت.
مرادنیا در بخش دیگری از سخنان خود به دستاوردهای این سفر اشاره کرد و اظهارداشت: رسمی شدن مرز سیرانبند بانه و گشایش مجدد این مرز یکی از توافقات با مسئولان استان سلیمانیه عراق بود که امیدواریم بر اساس پیش بینی های بعمل آمده اگر مشکل خاصی پیش نیاید تا یک ماه آینده این مرز باز می شود.
وی با بیان اینکه در این سفر چندین تفاهم نامه بین طرفین منعقد شد، افزود: در این تفاهم نامه ها چند موضوع مد نظر قرار گرفت که مهمترین آنها مشکلات مرز باشماق، استانداردها و قرنطینه کالاها بود و سعی می شود موانعی که از جانب هر دو دولت در مورد این مشکلات وجود دارد، مرتفع شود.
استاندار کردستان ادامه داد: یکی دیگر از این توافقات رفع مشکلات و توسعه بازارچه های مرزی از جمله بازارچه سیف سقز بود که از سوی ایران و دولت عراق محدودیت های در این رابطه وجود دارد و مقرر شد آنها از طریق دولت مرکزی مسائل مرتبط با خود را پیگیری کنند و ما نیز موانع خود را برطرف کنیم.
مرادنیا با اشاره به اینکه زیرساخت ها یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این سفر بود، یادآور شد: مسیر مرز باشماق تا استان سلیمانیه عراق چهار بانده تعریف شده و ما نیز باید مسیر خود را آماده کنیم که با توجه به اینکه چند روز پیش تونل باغان گشایش یافت پیش بینی می شود در آینده نزدیک این مشکل از طرف ما نیز رفع شود و در صورتی که این اتفای بیفتد فاصله زمانی سلیمانیه تا سنندج به دو ساعت و نیم می رسد.
وی بیان کرد: همچنین تعدادی از سرمایه گذاران عراقی در خصوص مشکلات و بروکراسی های اداری در ایران انتقاد کردند که مقرر شد پنجره واحد سرمایه گذاری در راستای تسهیل امر سرمایه گذاری این افراد به طور خاصی زیر نظر حسین فیروزی، معاون امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری کردستان مشکلات آنان را رفع کند.
استاندار کردستان در ادامه سخنان خود گفت: ایجاد زیرساخت ها یکی دیگر از موضوعات مطرح شده در این سفر بود که استان کردستان در این خصوص آماده است تا در حوزه های تامین زیرساخت های آنها هماهنگی های لازم را انجام دهد تا سرمایه گذاران ایرانی ها بتوانند در اقلیم کردستان سرمایه گذاری کنند.
مرادنیا در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه روادید هیئت های ورزشی و دانشگاهی هر دو طرف در راستای کاهش هزینه های این هیئت ها حذف می شود، اظهارداشت: با توجه تفاهم نامه های منعقد شده قبلی بین ایران و اقلیم کردستان عراق سالانه هیئت های ورزشی و دانشگاهی مختلف دو طرف سفرهایی را انجام می دهند که در تفاهم نامه ای در این زمینه مقرر شد برای تسهیل این ارتباطات روادید و هزینه های ورودی از سوی هر دو طرف حذف شود.
استاندار کردستان افزود: همچنین مقرر شد با توجه به اینکه کارشناسان، مهندسان و کارگران ایرانی که در اقلیم مشغول به کار هستند و با محدودیت حضور و فعالیت سه ماهه در اقلیم کردستان عراق مواجه هستند از طریق اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی دفترچه کار برای آنان صادر شود تا بتوانند بدون محدودیت در اقلیم کار کنند و از تمام حقوق خود بهره مند شوند.
مرادنیا ادامه داد: ایجاد شهرک های صنعتی مشترک در شهرهای مرزی بانه، سقز و مریوان نیز از دیگر توافقات بعمل آمده در این سفر بود که قرار شد استانداری کردستان این مهم را از وزارتخانه های متبوع پیگیری کرده تا با ایجاد آن سرمایه گذاران هر دو طرف از این امکانات استفاده کنند تا علاوه بر توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال به بحث هایی مانند کوله بری پایان داده شود.
وی یادآور شد: ارتباطات این دو استان طی چند سال گذشته مغفول مانده و باید با تحکیم این ارتباطات زمینه فعالیت های بیشتر اقتصادی و فرهنگی را در هر دو طرف تقویت کنیم تا بتوانیم با استفاده از ظرفیت های موجود زمینه های توسعه را فراهم کنیم.
استاندار کردستان در پایان سخنان خود بیان کرد: مسئولان و سرمایه گذاران اقلیم کردستان عراق به مردم کردستان ایران علاقه خاصی دارند و مردم این منطقه را از خود جدا نمی دانند و دوست دارند که بتوانند در کردستان ایران سرمایه گذاری کنند و در مقابل نیز سرمایه گذاران کردستان ایران به کردستان اقلیم ورود پیدا کنند که امیدواریم با توجه به اینکه مقرر شد این دیدارها هر سه ماه یکبار صورت گیرد، این تفاهم ها به نتیجه مطلوب برسد و زمینه های توسعه فراهم شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/66083/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد