عصر کرد

آخرين مطالب

/گزارش/

علت بی میلی دانشجویان به فعالیت های سیاسی چیست؟ سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - همه روز 16 آذر را روز جنبش های دانشجویی و مطالبه گری آنان می دانند، روزی که در تاریخ اتفاقات تلخ بسیاری را به خود دیده است؛ در سال های اخیر با توسعه ارتباطات و تغییرات مداوم و مستمر جامعه فعالیت سیاسی دانشجویان کمرنگ و به نوعی دست خوش تغییراتی شده است.
به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، اوایل دهه 30 متفاوت تر از هر زمان برای مردم بود. امیدها پس از مدت زیادی دوباره جوانه زده و نوری بر ایران آن زمان تابیدن گرفته بود اما در پاییز همان سال ورق برگشت و کودتایی از قبل برنامه ریزی شده در 28مرداد سال 32، همان روزنه باریک امید را هم بست.
جریان های مردمی زیادی اعتراض خود را به این کودتا و برکناری دکتر مصدق اعلام کردند که یکی از آن جریانات دانشجویی بود. از دانشگاه در آن زمان به عنوان یک مرکز علمی یاد می شد که پس از اعتراضات دانشجویی در 16 آذر سال 32 رنگ و بوی سیاسی نیز گرفت.
حرکت این روز را سه دانشجو به نام های احمد قندچی، شریعت رضوی و مصطفی بزرگ‌نیا در اعتراض به دیدار ریچارد نیکسون، معاون وقت رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا و از سرگیری روابط دوباره ایران و انگلستان زدند. این اعتراض به مذاق دولت کودتا خوش نیامد و طولی نکشید که محوطه دانشگاه تهران با خون این سه دانشجو سرخ شد و پس از آن اعتراضات، دانشگاه به مکانی برای بحث های سیاسی تبدیل شد و فراز و فرودهای زیادی به خود دید.
امروز پس از گذشت 60 سال از 16 آذر که روز دانشجو نام گرفته و هر ساله دانشگاه ها را به مکانی برای گفت‌وگوهای سیاسی و انتقاد از سیاست دولت ها تبدیل می کرد، می گذرد ولی اکنون باتغییر نسل و پیشرفت های هرچه بیشتر ارتباطات و رسانه شاهد تغییر این رویه از روزی با گفتمان های سیاسی به روزی برای ایجاد شور و نشاط در دانشجویان با اجرای گروه های موسیقی و استندهای کمدی بوده ایم.
فردین اخلاقیان، رئیس دانشگاه کردستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تلاش های صورت گرفته جهت ایجاد فضای پویا و بانشاط در دانشگاه اظهار کرد: در سال های اخیر شاهد هستیم که فعالیت های سیاسی دانشجویی کمرنگ تر شده ولی فعالیت های فرهنگی دانشگاه به مراتب بهتر و تاثیرگذارتر از همیشه شده اند.
وی افزود: خوشحالیم که هرکاری را برای بهبود فضای علمی، نقد و مطالبگری دانشجویان انجام دهیم.
رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه کاهش فعالیت های سیاسی دانشجویی تحت تاثیر فضای جامعه بوده است تصریح کرد: از کاهش فعالیت های سیاسی دانشجویان خوشحال نیستیم و نیاز است دانشگاه در بسیاری از موضوعات جامعه ورود پیدا کند اما باید این را نیز بیاد داشته باشیم که دانشگاه حزب سیاسی نیست.
وی عنوان کرد: یکی از رسالت های دانشگاه ها فراهم آوردن فضای نقد و گفت و گو است که باید دانشجویان در آن ایفای نقش کنند.
اخلاقیان درخصوص کاهش علاقه دانشجویان به فعالیت های سیاسی ادامه داد: به ندرت پیش آمده که برنامه های سیاسی درخواستی دانشجویان از سوی دانشگاه رد شود و تلاش ما همیشه در جهت آزادی حداکثری دانشجو در چهارچوب قوانین موجود بوده است.
وی بحث کاهش فعالیت های سیاسی دانشجویان در دانشگاه ها را کلی و تحت تاثیر جامعه دانست و خاطرنشان کرد: این مورد می تواند ناشی از دلزدگی جامعه از بحث های سیاسی باشد و بیشتر دانشجو را به سمت فعالیت های فرهنگی کشانده است.
رئیس دانشگاه کردستان گفت: مطالبگری دانشجویان نسبت به سال های گذشته کاهش داشته که بی انگیزگی از وضعیت شغلی و درآمدی در این خواست های دانشجویان تاثیر داشته است.
وی در پاسخ به علت بوجود آمدن نوعی خود سانسوری در دانشجویان اظهار کرد: آزادی بعد از بیان و یک سری تصورات بعد بیان مطلب بسیار مهم است که در کرسی های آزاد اندیشی این آزادی وجود دارد اما متاسفانه از سوی دانشجویان مورد استقبال قرار نمی گیرد.
اخلاقیان افزود: دانشگاه هیچ دخالتی در موضوع پذیرش یا عدم پذیرش دانشجویان ستاره دار ندارد و بحث پذیرش این دانشجویان تنها از سوی وزارت علوم و تحقیقات و سازمان سنجش به دانشگاه اعلام می شود.
وی در پایان یادآور شد: امیدواریم بتوانیم فضایی بانشاط را برای دانشجویان عزیزمان فراهم آوریم و آموزش را باکیفیت تر و بر حجم فعالیت های پژوهشی‌یمان در دانشگاه کردستان بیافزاییم.
اسکندر مرادی، رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان، با بیان اینکه روز 16 آذر یادآور و بازخوانی رسالت اصلی قشر دانشجو در ایران است، تصریح کرد: در روز 16 آذر سال 32 دانشجویان مسئولیت اجتماعی و سیاسی خود را در قبال سرنوشت کشور نشان دادند؛ در این روز دانشجویان دانشگاه تهران در قبال تحولاتی که سرنوشت کشور را تعیین می کرد سکوت را شکستند و منافع ملی را در بطن مسئولیت دانشگاهی و دانشجویی بازنمایی کردند.
وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 16 آذر 1332 ، عنوان کرد: در روز 16 آذر هرساله در دانشگاه‌ها آیین و مراسم‌های ویژه‌ای با محوریت دانشجویان برگزار می‌شود و دانشجویان در این روز نسبت به آنچه که در کشور اتفاق می‌افتد اعلام نظر و موضع می‌کنند.
رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان ادامه داد: اغلب این آیین‌ها با تفکر انتقادی از طرف دانشجویان برگزار می‌شود که بیانگر این است که دانشجو نسبت به آنچه در جامعه و در حوزه‌های اجتماعی سیاسی و اقتصادی و غیره در دو سطح داخلی و سیاست خارجی اتفاق می‌افتد آگاه هستند و دانشجویان ایرانی نسبت به سرنوشت کشور احساس مسئولیت می‌کنند.
وی با بیان اینکه در دانشگاه‌های استان کردستان هم دانشجویان در این روز به صورت نمادین نسبت به آنچه در سطح ملی و به ویژه محلی و مناطق کردنشین اتفاق می‌افتد اعلام نظر می‌کنند، خاطرنشان کرد: مسئولیت شناسی دانشجویان استان کردستان حوزه‌های متفاوتی را در برمی‌گیرد که این حوزه‌ها شامل مسایل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و زیست محیطی است.
مرادی گفت: دانشجویان استان کردستان مطالبات سطح جامعه را در قالب یک گفتمان دانشجویی مطرح کرده‌اند که به عنوان مثال همیشه یکی از مطالبات دانشجویان کُرد، ارتقای سطح توسعه استان همتراز با سطح متوسط ملی است.
وی همچنین اجرا و اعمال بنده‌هایی از قانون اساسی از جمله بند 15 و 19 که احساس می‌شود هنوز اجرایی نشده‌اند و یا مشارکت کُردها در سطوح ملی و استانی مدیریتی و تصمیم گیری و سیاست گذاری را از دیگر مطالبات دانشجویان استان کردستان دانست.
رئیس دانشگاه پیام نور استان کردستان در ادامه اظهار کرد: تجربه اینجانب در دانشگاه‌های استان، نشان می‌دهد که آگاهی و گفتمان دانشجویی دانشجویان استان کردستان نسبت به مسئولیت دانشجویی همتراز سایر دانشگاه‌های کشور است اما با این وجود تفاوت‌هایی نیز قابل مشاهده است.
وی در پایان یادآور شد: دانشجویان استان کردستان یک سری مطالبات فرهنگی و قومی نیز دارند که همه آنها در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی است.
همه مردم روز 16 آذر را روز جنبش های دانشجویی و مطالگری آنان می دانند روزی که در تاریخ اتفاقات تلخ بسیاری را به خود دیده است؛ در سال های اخیر با توسعه ارتباطات مردم، آزادی بیشتر رسانه ها و وجود ابزار جدید به نام فضای مجازی که کوچک ترین خبرها و حوادث را در کسری از ثانیه جابه جا می کند رو به رو هستیم که موجب کمرنگ تر شدن فعالیت سیاسی دانشجویی که در سال های گذشته همان رسالت مطالبگری اقشار مختلف از سوی دانشجویان را در پیش داشت مواجه هستیم.
اگر نگاهی به نمونه های موفق تر و پیشرفته تر جوامع بکنیم در میابیم که کار سیاسی به احزاب واگذار شده است و در واقع دانشجویان شهید نداده اند و علمدار تغییرات ساسی نبوده اند بلکه تنها به عنوان نهادی علمی، آموزشی و پژوهشی شناخته شده اند.
هرچند در سال های اخیر همه از فعالیت های کمرنگ سیاسی دانشجوها حرف به میان می آید اما فاصله گرفتن دانشگاه از سیاست زدگی می تواند نشانه امیدبخشی برای جامعه ما باشد و نیاز است دانشجویان اما این از اهمیت نقش دانشگاه ها در جامعه چیزی نمی‌کاهد و نیاز است دانشجویان در فعالیت هایی نظیر کارهای زیست محیطی، نقد آثار هنری، بحث های فلسفی، جامعه شناختی و... ورود پیدا کند و توانایی های خود را در این زمینه ها نشان دهند.
گزارش از سعید فریدی خبرنگار ایسنا، منطقه کردستان
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان