عصر کرد

آخرين مطالب

هم اندیشی کمیته اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی نماینده ولی فقیه در کردستان:

ابطال 590 پروانه کسب در سنندج/دولت به رفع مشکلات بی توجه است اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – رئیس اتاق اصناف سنندج گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 590 فقره پروانه کسب به دلیل مشکلات اقتصادی و نوسان قیمت های خرید و فروش باطل شده است.

به گزارش خبرنگار مهر ، فرهاد عزت پور شامگاه چهارشنبه در نشست هم اندیشی کمیته اقتصادی مرکز مطالعات راهبردی نماینده ولی فقیه در استان کردستان با هیئت رئیسه اتاق اصناف و روسای اتحادیه های اصناف شهر سنندج، اظهارداشت: در شرایط حاکم بر اقتصاد کشور و بازریان تنها کسانی می توانند در این بازار خود را نگه دارند که از کسبه های قدیمی باشند چرا که کسانی که امروز وارد بازار می شوند در همان ابتدای کار خود بدهکار بانک ها، صاحب ملک و فروشندگان جنس هستند و پس از مدتی فعالیت مجبور می شوند مغازه خود را تعطیل کنند و به نوعی ورشکست می شوند.
وی افزود: در چند سال اخیر دولت در بدنه خود استخدامی نداشته و همین امر باعث شده جوانان تحصیل کرده بیکار به بازار سوق داده شوند و از آنجا که هیچگونه تجربه ای نیز ندارند و وضعیت بازار نیز نابسامان است خیلی زود مجبور می وند کاسبی خود را تعطیل کنند.
رئیس اتاق اصناف سنندج ادامه داد: بخش عمده ای از مشکلات بازاریان و اصناف به دولت برمی گردد که توان جلوگیری از افزایش قیمت توسط تولیدکنندگان را ندارد و در این میان با فروشندگان به بهانه گرانفروشی برخورد می کنند.
عزت پور یادآور شد: در جلسات متعدد با حضور مسئولان اقتصادی استان تمام مشکلات و راهکارهای رفع این مشکلات مطرح شد اما دریغ از اینکه حتی یکی از این موارد مرتفع شود و مسئولان دولتی به وعده های خود عمل کنند.
وی بیان کرد: یکی از عمده مشکلات ما حضور دستفروشان و بازرچه هایی است که در سطح شهر سنندج اجناس را به قیمت بسیار پایین تر از قیمت مصرف کننده ارائه می کنند و این در حالی است که ما چون هم مالیات می دهیم، هم عوارض شهرداری و هم بعضا اجاره مغازه امکان این کار را نداریم.
رئیس اتاق اصناف سنندج در ادامه گفت: در آخرین جلسه کارگروه اقتصادی استان از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار کردستان مصوب شد که مشکلات بازار رسیدگی و رفع شود و هر 15 روز یکبار جلسه با اصناف برگزار شود که تاکنون این کار هم عملی نشده است.
عزت پور اظهارداشت: همچنین در جلسه ای با حضور استاندار کردستان مقرر شد که بازارچه حاجی آباد تعطیل شود اما با گذشت چندین ماه از این مسئله نیز همچین اتفاقی نیافتاده و به نظر می رسد مسئولان تنها به دنبال پرکردن صورت جلسات و رفع تکلیف از خود هستند.
وی افزود: یکی دیگر از مشکلات بازاریان صادرات بی رویه تعداد محدودی از محصولات کشور و استان است که ما خود در داخل با کمبود آن مواجه هستیم و همین امر باعث می شود قیمت این کالاها چندین برابر شود و مردم نیز آن را از چشم بازاریان می بینند در حالی که بازاریان کوچکترین نقشی در گرانی های اخیر و کمبودهای بازار ندارند.
رئیس اتاق اصناف سنندج ادامه داد: بازاری دوست دارد قیمت اجناس کاهش یابد و قیمت های آنقدر پایین باشد که به جای فروش یک قلم در روز بتواند 10 قلم جنس در روز بفروشد تا هم زندگی او بچرخد و هم مردم قدرت خرید داشته باشند.
عزت پور یادآور شد: مشکلات اقتصادی در سطح بازارها باید یشه یابی شود و تنها با دادن تئوری نمی توان آن ها را رفع کرد و باید پای عمل آمد و با بهره گیری از اقتصاددانان بزرگ این مشکلات را حل کرد.
وی بیان کرد: امروز در سطح بازار هنوز هم بازریان قدیمی که چندین دهه است که در حال داد و ستد هستند وجود دارند و حق و حقوق و انصاف را در مقابل مردم رعایت می کنند.
رئیس اتاق اصناف سنندج در پایان سخنان خود گفت: چه زمان پیش از انقلاب و چه پس از انقلاب همواره بازاریان خود را در کمک و حمایت از مردم نشان داده اند و اکنون وقت آن است که مسئولان نیز به وعده های خود عمل کنند تا بخشی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم مرتفع شود.
اقتصاد مقاومتی تبدیل به یک تابلو شده است
مسئول اتحادیه تعمیرکاران و فروشندگان لوازم یدکی نیز در این جلسه اظهارداشت: اگر به فرمایشات مقام معظم رهبری عمل کنیم بسیاری از مشکلات کشور حل می شود اما متاسفانه بحثی مانند اقتصاد مقاومتی تنها تبدیل به یک تابلو شده که در معابر و جلسات مختلف آن را می بینیم و مسئولان و دولتمردان به انجام آن اعتقادی ندارند.
جلال نوری افزود: بخش دیگری از مشکلات ما به بانک ها بر می گردد و سودهایی که این بانک ها از بازاریان و اصناف می گیرند و در حالی که در مملکت اسلامی ادعای حرام بودن ربا را داریم.
متولی اقتصاد کشور مشخص نیست
رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج نیز در ادامه این جلسه بیان کرد: متاسفانه متولی اقتصاد کشور و یا حتی در این استان مشخص نیست و هیچ کس در جای خود فعالیت نمی کند و امنیتی برای سرمایه گذاری در این وضعیت وجود ندارد.
خالد بامشاد ادامه داد: مردم دیگر مانند گذشته به دولت اعتماد ندارند و وقتی که موسسات مالی که با مجوزهای دولتی تاسیس شده اند و بعد از مدتی سرمایه مردم را برداشته و متواری می شوند و دولت نیز هیچ کاری نمی کند، باید چه توقعی از این مردم داشت.
وی یادآور شد: عدم امنیت برای بازاریان نیز از دیگر مشکلاتی که با آن مواجه هستیم و سرمایه گذاری در این استان نیز انجام نمی شود در صورتی که امنیت در این استان بسیار بالا است.
رئیس اتحادیه طلا و جواهر سنندج گفت: امروز در این شرایط اقتصادی بازاریان علاوه بر ایجاد اشتغال برای خود برای چندین نفر و چندین خانواده اشتغال ایجاد کرده اند و همیشه نیز با بیشترین بدهی های مالیاتی مواجه هستند که فشارهای زیادی را به بازاریان وارد می کند.
مردم شعار زده شده اند
یکی از اساتید دانشگاه و اقتصاددانان کردستانی نیز در این جلسه اظهارداشت: یکی از دغدغه هایی که امروز مردم با آن مواجه هستند شعار مسئولان است و به نوعی مردم دیگر شعار زده شده اند.
عبدی افزود: استان کردستان یکی از استان های اول در جمع آوری مالیات است و از آن طرف نیز استان اول در کشور در بحث چک برگشتی است که نشان از فشارهای وارد شده به بازاریان و اصناف ارد.
وی ادامه داد: مردم این استان نصف میانگین مردم کشور درآمد دارند اما در عمل بیش از آنها هزینه می کنند و همین امر باعث فشار اقتصادی و معیشتی به مردم شده است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بی تدبیری دولت مهمترین مشکل اقتصادی بازاریان و مردم است، یادآور شد: شهرداری سنندج نیز واقعاً ویرانه است و در هیچ بحثی نتوانسته در این شهر وضعیت امیدوارکننده ای ایجاد کند.
عبدی بیان کرد: وضعیت دستفروشی در سنندج نیز به یک واجعه تبدیل شده و در هیچ نقطه ای از کشور مانند این شهر دستفروش نداریم و 80 درصد مردم نیز از این افراد خرید می کنند که همین امر باعث شده مشکلات بازاریان سنندج دوچندان شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64571/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابوی محیط زیست

تنفس زمین نیازمند آگاهی/ ردپای انسان در نابودی محیط زیست

خیابانی: از جان استقلال و پرسپولیس چه میخواهید؟

فصل رویایی امباپه؛ رئال منتظر فوق ستاره

ستاره لیورپول تحمل دیدن باخت را نداشت

عیادت رئیس فراکسیون ورزش مجلس از غلامحسین پیروانی

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

بازگشت حسن یزدانی به تشک به تعویق افتاد

انجام عمل تاوی در بخش آنژیوگرافی قلب بیمارستان امام علی (ع)

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شوند

بازگشایی گردنه معروف پس از 5 ماه مسدودی + فیلم | ارتفاع برف به چندین متر می‌رسد

بهبود 9 پله‌ای رتبه فضای کسب و کار کرمانشاه

دکلمه خوانی زیبا با صدای خسرو شکیبایی

از قدرت و جذابیت لیگ ایتالیا غافلگیر شدم!

گل قیچی دیدنی جانلوکا اسکاماکا به فیورنتینا

استعلام مهم تراکتور منفی شد

شمسایی: ازبکستان رویای فراتر از آسیا دارد

پرسپولیس به راحتی آلومینیوم و سپاهان را شکست می دهد

لیورپول با این وضع جایی در کورس قهرمانی ندارد

رکورد لیگ برتر شکست؛ بیشترین گل زده تاریخ

هشدار تن‌هاخ به ستاره یونایتد

خیابانی: در مورد ساخت ورزشگاه، به مردم راست بگویید

پیگیری ،مشکلات تردد اهالی روستای رباط قره بیل

شرکت بیش از 26 هزار کردستانی در کنکور سراسری

نوبت اول آزمون سراسری آغاز شد/رقابت 26 هزار داوطلب در کردستان

خودروهای رسوبی در پارکینگ های کرمانشاه تعیین تکلیف می شوند

حضور مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان گلستان در برنامه زنده صبح عالی

تو که با عاشقان درد آشنایی

صالح: دیدار با قرقیزستان بهترین بازی تیم ملی فوتسال بود

سپاهان نمی‌تواند استقلال ملاثانی را دست‌کم بگیرد!

تیم دانشجویان ایران در راه مسابقات جهانی

جبران فرصت‌های سوخته در رفسنجان

بازداشت یک نوجوان به ظن تدارک حمله تروریستی در المپیک

حذف تیم‌های ریکرو مردان و زنان ایران در کاپ جهانی شانگهای

ناراحتی سپاهانی‌ها از موضع‌گیری جدید در آنتن

نیمه‌نهایی با ازبکستان: همه چیز به نفع ایران

امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت | دلیل استعفای او در سال گذشته

ارتقای امنیت با ایجاد برنامه های پلیس

تشریح جزییات برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

خودروهای رسوبی در پارکینگ‌های کرمانشاه تعیین تکلیف می‌شود

تقویت ارتباط مدیران با مردم

صحبت های دادستان کل کشور درباره اجرای طرح نور

بنیاد باید به نهاد راهبردی و مطالبه‌گر تبدیل شود

تکریم و سپاسگزاری استاندار و مدیرکل بنیاد مازندران از والدین معزز شهیدان والامقام سروی

العین، نیمار را از یک دستاورد تاریخی محروم کرد

بازگشت ستاره جوان سپاهان