عصر کرد

آخرين مطالب

هنرمندان مشکلات جامعه را دستمایه خلق آثار هنری کنند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر کشور گفت: معتقدم درون مایه و محور مشخصی براساس مشکلات موجود در جامعه برای دوره بعدی جشنواره تئاتر کُردی سقز تعیین شود تا دغدغه های مردم دستمایه خلق آثار هنری در قالب تئاتر شود.
قطب الدین صادقی در حاشیه سومین روز از پانزدهمین جشنواره تئاتر کُردی سقز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به بیان شاخص ها و مولفه های تئاتر کُردی پرداخت و اظهار داشت: نخستین شاخصه تئاتر کُردی زبان است چرا که هنوز یکی از غنی ترین ابزارهای پیوند و ارتباط بین انسان ها به شمار می رود.
وی با اشاره به اینکه فنوتیک (تلفظ و هجای کلمات) زبان بزرگترین تاثیر را بر انسان ها می گذارد، افزود: باید بر روی زبان در تئاتر کُردی کار زیادی کرد چون مملو از تصاویر و موسیقی های مختلف است و این خود در غنی تر و ثروتمندتر شدنش موثر است.
این مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر با اشاره به اینکه یکی دیگر از ویژگی های تئاتر کُردی شخصیت است که باید کُرد باشد، تاکید کرد: در ذهن و فکر ما باورها، تصاویر و انگیزه هایی وجود دارد که در دیگر ملت ها و اقوام وجود ندارد.
وی یادآور شد: باید در تئاتر کُردی به شخصیت هایی پرداخته شود که روح کُرد بودن در آن جریان داشته و تقلیدی نباشد.
صادقی با بیان اینکه هر ملت و قومی دغدغه ها و مسایل ویژه خود را دارد، اضافه کرد: کُردها دغدغه ها و مشکلاتی دارند که ترک ها، لرها و فارس ندارند لذا باید این مهم در هنر تئاتر به خوبی نشان داده و بیان شود.
این مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر یکی از مسایل حائز اهمیت در میان کُردها را هویت آنها دانست و گفت: از دیگر ویژگی های خاص تئاتر کُردی جو و فضای آن است که نمایش ها باید به گونه ای باشد که فضای مناطق کردنشین در آن کاملا ملموس باشد.
وی در ارتباط با اینکه این مولفه ها به چه میزان در نمایش های اجرا شده در این جشنواره مدنظر قرار داده شده است، افزود: تمام کارهایی که تا به امروز اجرا شده دارای فکر و ایده بوده و به معنای واقعی تئاتر کُردی بودند.
صادقی در خصوص نمایشنامه های اجرا شده در این دوره از جشنواره اظهار داشت: نمایشنامه نویسی تکنیک و روش ویژه خود را دارد لذا هر فرد داستان نویس یا شاعر نمی تواند به آن ورود کند مگر اینکه چارچوب ها و ساختارهای آن را فرا گرفته و بکار گیرد.
این مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر تاکید کرد: شاعر آزاد است هر چیزی را در قالب شعر بیان کند ولی در تئاتر هر کسی هرگونه خودش بخواهد نمی تواند صبحت کند.
وی در پاسخ به اینکه بعد از 81 سال که از نخستین اجرای تئاتر در سنندج می گذرد اکنون آیا این هنر آنگونه باید و شاید در منطقه رشد کرده است، گفت: امروز نسبت به گذشته شاهد رشد و پیشرفت زیادی در حوزه تئاتر هستیم به گونه ای که در دهه 50 فردی که در این زمینه کار می کرد یا درس می خواند احساس شرمندگی می کرد.
صادقی با اشاره به اینکه در تمام شهرستان های کردستان مجتمع فرهنگی و ده ها گروه تئاتر وجود دارد، یادآور شد: امروزه فعالیت در حوزه تئاتر مایه فخر خانواده هایی است که فرزندانشان وارد این عرصه شدند.
این مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر اضافه کرد: در زمان قدیم بیشتر تسلیم فرهنگ و آداب و رسوم بودیم ولی امروزه علم گرایی به عنوان اصلی از مدرنیته بیشتر مدنظر است.
وی با اشاره به اینکه هر مساله ای ریشه علمی دارد، افزود: در این دوره از جشنواره تئاتر کُردی بعد از اجرای هر نمایش در نشست های نقد و بررسی و کارگاه های آموزشی ریشه های علمی تئاتر را بیان می کنیم.
صادقی در ارتباط با اینکه اگر قرار باشد تغییراتی در دوره آینده جشنواره داده شود بیشتر در چه بخشی اعمال شود منجر به تقویت هر چه بیشتر این رویداد فرهنگی وهنری خواهد شد، اظهار داشت: معتقدم هر سال درون مایه و محوری برای جشنواره تعیین شود به عنوان نمونه هر سال موضوعی مجزا در خصوص هویت، خانواده، آزادی، اخلاق، بیکاری و تنهایی مطرح شود.
این مدرس، نمایشنامه نویس و کارگردان برجسته تئاتر اضافه کرد: از این طریق حوزه هایی که در جامعه مشکل داریم دستمایه ای برای خلق آثار هنری می شود و دیگر روی هر موضوعی کار نخواهد شد.
وی گفت: درون مایه و تعیین محور باعث می شود ایده ها هدایت شود و می توان از این طریق بیشتر دغدغه های جامعه را به زبان هنر بیان کنیم.
صادقی افزود: هنوز مشکلات و کاستی هایی در جشنواره تئاتر کُردی وجود دارد ولی نکته حائز اهمیت این است که راه را یافتیم و باید تلاش مضاعفی کرد تا اشتباهات به حداقل برسد.
پانزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کُردی سقز عصر چهارشنبه هفتم آذر با اجرای نمایش ملائکه کاری از هنرمندان استان آذربایجان غربی در سالن آمفی تئاتر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی سقز آغاز شد و یکشنبه 11 آذر هم به کار خود پایان می دهد.
در طول چهار روز برگزاری این جشنواره 9 نمایش داخلی، 4 نمایش خارجی و یک نمایش دربخش ویژه این جشنواره به اجرای برنامه خود می پردازند.
این دوره از جشنواره به صورت غیررقابتی برگزار شده و در پایان هم دو نمایش منتخب برای حضور در جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی خواهند شد.
نمایشگاه عکسی از دوره اول تا چهاردهم جشنواره تئاتر کردی سقز در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد اسلامی سقز برپا شده است.
9936/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64246/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

برپایی 654 شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس

کشف 400 کیسه آرد قاچاق به وزن 16 تن در کرمانشاه

تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر

کدام محرومیت؟ شادی اسماعیلی فر فقط یک لایک ساده بود!

پنالتی استقلال مقابل شمس آذر اشتباه بود؟

انجام معاینات پزشکی بیش از 1000 زائر حج تمتع در کرمانشاه

روستای کرتویج بخش دینور همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

دو نوازی پورناظری‌ها در چند متری نقش برجسته بیستون / پدر و پسر درخشیدند (فیلم)

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست