عصر کرد

آخرين مطالب

آینده مبهم نشریات محلی کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - حیات نشریات محلی کردستان با توجه به شرایط اقتصادی کشور، وضعیت خاص استان و کم بودن آگهی ها با آینده مبهمی مواجه شدند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، نشریات محلی بیشتر با یارانه های دولتی سر می کنند و کاسته شدن یا قطع شدن این یارانه ها می تواند حیات این نشریات را با چالش های جدی مواجه کند.
زمزمه های حذف یا کاهش یارانه هاف متولیان نشریات محلی کردستان را نگران و ادامه فعالیت آنها را در هاله ای از ابهام قرار داده است.
استان کردستان یکی از استان های کمتر برخوردار است که از لحاظ وجود شرکت های اقتصادی و واحدهای تولیدی در شرایط مناسبی قرار ندارد و این موجب شده نشریات چاپی هم از امکان کمتری در حوزه آگهی ها برخوردار باشند.
تداوم فعالیت این نشریات به درامد ناشی از آگهی های دولتی و یارانه ها وابسته شده و کاهش و یا قطع آنها می تواند به صورت جدی انتشار نشریات را تحت تاثیر قرار دهد.
هفته نامه سیروان یکی از قدیمی ترین نشریات استان کردستان است که با صاحب امتیازی سازمان همیاری شهرداری های استان منتشر می شود.
خبرهایی می رسد که این روزها این نشریه هم با مشکلات جدی از جمله بدهکاری به پرسنل خود مواجه است و چند ماهی حقوق کارکنان خود را پرداخت نکرده است.
سردبیر این نشریه می گوید: سازمان همیاری شهرداری ها یک ارگان عمومی، غیرانتفاعی - غیردولتی است و نمی توان آن را دولتی صرف نامید.
فیض الله پیری اظهار داشت: به دلیل دولتی نامیده شدن این سازمان، هفته نامه سیروان از دریافت یارانه های دولتی محروم است و از سوی دیگر ارگان های دولتی نیز آگهی های کمی به آن می دهند.
وی افزود: با وجود مشکلات موجود و اینکه سازمان همیاری شهرداری ها مجبور به تامین هزینه های سیروان نیست اما این سازمان قول داده برخی از مشکلات را حل کند.
پیری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست در مناطق مرزی و استان های کمتر برخوردار چنین نشریاتی را از دریافت یارانه دولتی محروم نکند.
وی با اشاره به مشکلات هفته نامه سیروان گفت: تحریریه این نشریه از 10 نفر در گذشته اکنون به سه نفر رسیده یعنی هر کدام به جای سه نفر فعالیت می کنند.
** امسال 2 مرحله یارانه نشریات پرداخت شد
سرپرست گروه رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان در خصوص پرداخت یارانه به نشریات به خبرنگار ایرنا اعلام کرد: امسال یارانه نشریات استان در 2 مرحله پرداخت شده و با بررسی یارانه پرداختی می توان گفت به هر شماره نشریه محلی پنج میلیون ریال تعلق گرفته است.
امجد افصحی اضافه کرد: بسیاری از ادارات به ضوابطی که تعیین شده و طبق آن باید آگهی های خود را از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع کنند، عمل نکرده و این موجب شده توزیع آگهی ها کاملا عادلانه نباشد.
وی یادآور شد: توزیع آگهی ها و اعتبارات فرهنگی ادارات مسیرهای قانونی است که می توان از آنها برای ادامه حیات و رشد نشریات محلی استفاده کرد.
افصحی افزود: برخی از ادارات از اعتبارات در نظر گرفته شده به درستی بهره نمی گیرند و آن را به شکل چاپ بنر، توزیع جاسویچی و کیف هزینه می کنند.
** هزینه چابخانه ها در هر شماره نشریات افزایش می یابد
مدیر مسئول هفته نامه «ده نگی کوردستان» هم به خبرنگار ایرنا گفت: یارانه های سه ماهه اول تا اردیبهشت ماه امسال پرداخت شده ولی از آن زمان تاکنون یارانه ای به ما پرداخت نشده است.
هوشیار بابایی اظهار داشت: خبرهایی شنیده می شود که قرار است یارانه ها قطع شده و یا به شکل حواله کاغذ به نشریات برای ارائه به چابخانه ها داده شود که به این شکل 30 درصد هزینه چاپ کاهش یابد.
وی افزود: یکی از نشریات 2 شماره اخیر خود را به صورت سیاه و سفید (تک رنگ) منتشر کرده و این نشان می دهد که ما به شرایط 20 سال قبل برگشته ایم.
بابایی اضافه کرد: آگهی ها کم است و تنها 20 درصد از ادارات برای توزیع آگهی ها با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری می کنند.
این فعال رسانه ای یادآور شد: استاندار کردستان هم برای رعایت این ضابطه به ادارات مختلف نامه نوشته و خواسته است که حتی رپرتاژ آگهی ها هم از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی توزیع شود.
وی با اشاره به گرانی های روزمره در این حوزه گفت: در چاپ هر شماره نشریه شاهد افزایش هزینه های مرتبط با چاپخانه ها هستیم.
کاهش درآمد همچون دور تسلسی بر کیفیت نشریات اثر می گذارد و در نتیجه مخاطبان نشریات محلی هم کمتر می شود و این خود نشریات را بیشتر به سمت تعطیلی می کشد.
با توجه به اهمیت نشریات محلی در شرایط کنونی هجمه های رسانه ای و گسترش فضای مجازی به نظر می رسد دولت نباید حمایت خود را کاهش دهد و راه هایی برای حفظ این حمایت بیابد به طوری که از رسیدن کمک ها به نشریات کیفی مطمئن شود.
6108/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/64196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد