عصر کرد

آخرين مطالب

پرتاب سه امتیازی کردستانی ها؛ شاید وقتی دیگر فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - دو هفته نامه پاله وان در چهارمین شماره خود گزارشی با عنوان سبد خالی بسکتبال کردستان، پرتاب سه امتیازی کردستانی ها؛ شاید وقتی دیگر به قلم زانیار دلیری به رکود در این رشته و پسرفت آن در کردستان پرداخته است.
در این گزارش آمده است: بسکتبال کردستان با وجود دارا بودن استعدادهای بسیار، سال هاست که از نبود حامی مالی و امکانات ورزشی رنج می برد و تلاش های مسئولان ورزش استان برای شرکت نماینده کردستان در لیگ دسته اول بسکتبال کشور نیز تا این لحظه به جایی نرسیده است.
استان کردستان در رشته بسکتبال همواره یکی از قطب های اصلی در کشور بوده و در هر دوره ای شماری از بازیکنان کردستانی در تیم های ملی کشور حضور داشته اند.
در طول سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و علیرغم تمامی کمبودها و مشکلات، ولی همواره یکی از تیم های کردستانی توانسته با حضور در رقابت های سطح اول کشور افتخارات زیادی را برای این استان کسب کند.
با نگاهی به 2 دهه اخیر مشخص می شود که روزگاری نه چندان دور ساینای کردستان و پس از آن تراکتورسازی کردستان جزو تیم های برتر کشوری بوده اند ولی این روزها حتی نامی و عنوانی از ورزش بسکتبال کردستان نمانده است.
با توجه به تغییرات مکرر در راس هیات بسکتبال کردستان و حضور افراد متعدد به عنوان رئیس هیات، نه تنها نتوانسته این ورزش را به جایگاه قبلی بازگرداند بلکه این روزها وضعیت این رشته باعث شده تا اهالی این رشته ورزشی لب به اعتراض بگشایند.
کرکره بسکتبال متاسفانه در کردستان به شدت پایین است و مردم فراموش کرده‌اند از این رشته جذاب ورزشی در کردستان هم می‌شود لذت برد.
در حال حاضر سبد بسکتبال کردستان فاقد هرگونه توپی است که جذابیت و فریادی را در پی خود داشته باشد.
کردستان بازیکنان شایسته ای دارد که همگی از بومی های استان هستند و شایستگی حضور در لیگ برتر بسکتبال را نیز دارند اما تاکنون به دلیل مشکلات مالی و عدم حمایت توسط نهادهای اقتصادی موفق به احقاق حق خود نشده اند.
وقتی رئیس هیات بسکتبال چند ماه است حاضر به پاسخگویی درباره عملکرد ضعیف خود نیست چگونه می توان توقع داشت کسی به فکر تیم و پیدا کردن اسپانسر باشد. ریاست هیات بسکتبال کردستان مقصر اصلی تمام این بی برنامگی ها است چرا که اگر توانایی مدیریت ندارند باید کنار رفته و عرصه را هر چه زودتر خالی کند، عدم پاسخگویی و شفاف سازی هیات بسکتبال سوالی بزرگ در ذهن خانواده بسکتبال است.
** روزی روزگاری بسکتبال کردستان
بسکتبال کردستان ملی پوشان و افراد لایق بیشتری داشت اما فردی رئیس هیات استان شد که سابقه درخشانی در بسکتبال نداشته و در این مدت اجازه نزدیک شدن خانواده بسکتبال به هیات را نیز نداده و با رسانه ها هم فاصله دارد.
بسکتبال کردستان در گذشته رقیب جدی تیم های مدعی ایران در لیگ های کشوری بود اما امروز تیم در مسابقات استانی و منطقه ای نتیجه نمی گیرد و ادامه این روند باعث نابودی کامل این رشته مهم ورزشی در استان خواهد بود.
در زمان ریاست فعلی هیات بسکتبال به مربیان توجه کمتری شد و این افراد نیاز به تقویت و بازآموزی دارند زیرا فردی که خود در پایه ضعف داشته باشد نمی تواند نونهالان و نوجوانان را آموزش دهد و باید ابتدا خود به روزرسانی شود.
** بخش خصوصی را به بسکتبال بیاورید
در حالیکه اکثر دغدغه‌های بسکتبال کردستان به بی ‌پولی می ‌رسد که شاید با حضور بخش خصوصی که حاضر به سرمایه گذاری در این رشته باشد، بتوان بسیاری از مشکلات بسکتبال را در کردستان حل کرد.
تمام تیم‌های مطرح بسکتبال کشور از سوی بخش خصوصی تغذیه می‌ شوند و خیلی ناراحت کننده است که با وجود چند نهاد صنعتی مانند لاستیک بارز، تراکتور سازی و پتروشیمی در کردستان هیچ یک حاضر نیستند بخاطر تبلیغ و مطرح کردن نام خود از پتانسیل بسکتبال استفاده کنند.
متاسفانه برخی گمان می‌کنند که چون در سابق بسکتبالیست‌های بزرگی بودند حتما در مدیریت این رشته موفق خواهند بود! برخی دیگر نیز اعتقاد دارند که برای پیشرفت بسکتبال باید از افراد با نفوذی مثلا در استانداری و یا فرمانداری و نهادهایی مشابه استفاده کرد!
در صورتی که مدیریت بسکتبال حتی از بازی آن نیز پیچیده‌تر است و نیاز به علم و شناخت مدیریت صحیح در این رشته دارد.
به دلیل اینکه ما مدیریت قوی در بسکتبال کردستان در سال‌های گذشته نداشتیم (بجز دوران مدیریت سلطانپور)، نتوانستیم بودجه مناسب و یا اسپانسر قوی در این حوزه جذب کنیم.
همین عدم مدیریت صحیح سبب می‌ شود که حاشیه‌های بی‌ خود در این رشته به وجود آید و همانند 2 سال قبل که حاشیه‌های بسکتبال سبب شد شرکت ایستک اسپانسر این رشته در کردستان به نوعی از این تیم حمایت نکند، با عدم کنترل این حواشی، اگر اسپانسری هم در بسکتبال کردستان پیدا شود، شاید آنها نیز فراری شوند.
باید با سرمایه گزاران در بسکتبال جلسه گذاشت و برای آنها توجیه کرد که هزینه در بسکتبال تا چه اندازه سود آوری دارد.
در شهرهای دیگر نهادهای خصوصی به اهمیت بسکتبال برای مردم آگاهی دارند و در کردستان هم قطعا این رشته برای مردم محبوب است.
اگر یک نهاد یا شرکتی در کردستان بطور مشخص برای پنج سال هزینه کند و کارهای مربوط به تیمداری، استعدادیابی و شرکت در مسابقات را همگی به صورت برنامه ریزی شده انجام دهد، ضمن اینکه بسکتبال کردستان را متحول می‌ کند، نام خود را هم مثل نهادهایی مثل مهرام و یا پتروشیمی و یا فولاد ماهان براحتی از طریق ورزش برای مردم کردستان و ایران مطرح خواهد کرد.
**بسکتبال را با زمان حال مقایسه کنید نه با گذشته
در سال‌های دهه هفتاد جو و وضعیت ورزش کردستان بطور کلی متفاوت بود در حال حاضر بطور کلی سیستم ورزش کشور تغییر کرده و دیگر با بودجه و امکانات دهه 70 نمی‌توان در دهه 90 موفقیت کسب کرد.
در آن سال‌ها در هیچ استان و شهری هزینه آنچنانی برای ورزش صورت نمی‌ گرفت و طبیعی بود که بازیکنان با توان و نیروی خودشان افتخار آفرینی کنند اما در سال‌های اخیر باید علمی و بر اساس هزینه و بودجه مناسب به موفقیت رسید.
ما در کردستان پتانسیل و استعداد برای شکوفا کردن بسکتبال داریم، شرکت ها و نهادهایی هم که بتوانند با حداقل هزینه این رشته را احیا کنند نیز داریم اما همتی که این سرمایه را به سمت این رشته ورزشی جلب کند، نداریم.
** استعدادیابی معیوب در بسکتبال کردستان
اما در کنار اینکه ظاهرا جیب بسکتبال کردستان خالی مانده است، طرح‌های استعدادیابی و کشاندن بسکتبال به خانواده‌های کردستانی نیز چندان رونق ندارد.
در حالیکه در تمام مدرسه‌های کردستان حداقل 2 حلقه بسکتبال نصب شده اما در خیلی از همین مدارس حتی توپ بسکتبال وجود ندارد و از مربی که استعدادیابی اصولی نیز انجام دهد اصلا خبری نیست.
برای اینکه در کردستان استعدادیابی داشته باشیم باید یک کار تیمی مدون انجام دهیم بطوریکه هیات بسکتبال با استفاده از یک برنامه ‌ریزی مناسب از دل مدارس خیلی از استعدادها را کشف کند.
متاسفانه همه راه‌ها به بی ‌پولی می ‌خورد و هیات با بیان اینکه بودجه کافی برای این کار را ندارد سبب می‌شود خیلی از استعدادها به راحتی از دست بروند.
در بسکتبال کردستان با وجود همه ضعف‌هایی که داریم گاهی حاشیه‌ها بر متن هم غلبه می‌ کند در همین زمینه استعدادیابی در مقطعی آنقدر افراد استعدادیاب را بی ‌خود و بی‌ جهت اذیت کردند که خیلی از این افراد برنامه‌های خود را برای استعدادیابی رها کردند.
** اتفاق جدیدی در بسکتبال کردستان رخ می‌دهد؟
با همه این مسایلی که طرح شد، فعلا بسکتبال کردستان مثل آب راکدی است که هیچ جذابیت و پویایی در آن مشاهده نمی ‌شود.
فعلا در هیچ محله‌ای از کردستان برای زدن حلقه بسکتبال تلاش نمی ‌شود و هیچ خانواده‌ای در کردستان فرزند خود را بطور جدی برای بازی بسکتبال تشویق نمی‌ کند.
باید دید آیا برنامه ریزی جدیدی در بسکتبال کردستان رخ می ‌دهد و آیا نهادی در استان کردستان حاضر می‌شود با لیگ برتری کردن یک تیم بسکتبال در کردستان و هزینه برای استعدادیابی و سرمایه گذاری اصولی برروی این رشته در استان، باز هم باعث شود که بسکتبال در کردستان باعث شادی مردم استان شود و یا خیر؟!
هیات بسکتبال استان کردستان هم اکنون تیم ندارد و افرادی هم که در قالب باشگاه های خصوصی فعالیت می کنند تنها به فکر درآمدزایی هستند و این یکی از مشکلات اصلی در راستای توجه به این رشته ورزشی است.
اگر خانواده بسکتبال برای این رشته در استان دلسوزی نکند هیچ فردی خارج از این مجموعه نمی تواند باعث اعتلای این رشته ورزشی در کردستان شود.
امیدواریم که هر چه سریعتر در راستای عبور از شرایط فعلی حاکم بر رشته ورزشی بسکتبال در کردستان اقدام شود و این رشته ورزشی به جایگاه واقعی خود بازگردد.
منبع: دو هفته نامه پاله وان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/62580/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل