عصر کرد

آخرين مطالب

در میان گلایه هنرمندان تئاتر کردستان؛

رونمایی خدمتی تازه به کتابخانه کردی/روژمیری شاریک وارد بازار شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - جلد های دوم و سوم مجموعه نمایشنامه های کردی آثار هنرمندان تئاتر استان کردستان طی مراسمی در پردیس سینمایی بهمن سنندج رونمایی و وارد بازار شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، یکشنبه شب و طی مراسمی به همت حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و با حضور جمعی از مسئولان و فعالان عرصه تئاتر مجموعه نمایشنامه های کردی رسما رونمایی شد.
در این مراسم که جمعی از مدیران ادارات و سازمان های دولتی نیز حضور داشتند، جلد های دوم و سوم مجموعه نمایشنامه های کردی با عنوان روژمیری شاریک رونمایی شده و به صورت رسمی وارد بازار شد.
روژمیری شاریک مجموعه نمایشنامه های کردی است که به همت مرکز کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تهیه و گردآوری شده است و تاکنون سه جلد از این مجموعه وارد بازار شده است.
در دو کتاب جدید و دو جلدی این مجموعه 19 نمایشنامه از هنرمندان فعال عرصه تئاتر استان کردستان آن هم به زبان کردی به همت امید ورزنده رئیس مرکز تحقیقات کردستان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج تهیه و گردآوری شده است.
در این مجموعه نمایشنامه های از قطب الدین صادقی، شهرام میرزائی، صابر دل بینا، رحیم عبدالرحیم زاده، تریفه کریمیان، مختار محمدی، بختیار پنجه ای، فرشید گویلی، جمیل مفاخری، غلامرضا همتیان، عبید رستمی، صابر نیکبخت، باقر سروش، سیمین چایچی، مهدی مرادی، علیرضا اسماعیلی، حسن ترقی و ناصر نیکبخت به چاپ رسیده است.
مراسم با اندکی تاخیر آغاز شد و این بار و بر خلاف دیگر نشست ها در کردستان شماری از مدیران و مسئولان زودتر از خود هنرمندان در سالن شماره دو پردیس سینمایی بهمن سنندج حاضر شده بود.
مازیار قبادی از هنرمندان عرصه تئاتر که این روزها بانوی سرخ پوش به کارگردانی وی روی صحنه است، اجرای مراسم را بر عهده داشت و به همین دلیل در اولین قدم از برگزاری همچنین برنامه های در این روزهای بد اقتصادی تقدیر کرد.
امین مرادی رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی کردستان به عنوان اولین سخنران به جایگاه دعوت شد و وی نیز در کوتاهترین زمان ممکن ضمن خیرمقدم به حاضرین، گفت: تلاش برای غنی کردن کتابخانه کردی یکی از اولویت های مهم در استان کردستان است.
وی افزود: تولید محوری یکی از اولویت های اصلی حوزه هنری انقلاب اسلامی است و در همین راستا ما تلاش می کنیم تا با تسهیل شرایط زمینه برای تولید بهتر و بیشتر در تمامی بخش ها را فراهم کنیم.
کمک به توسعه فرهنگی کردستان در اولویت قرار دارد
دکتر محمدقربان کیانی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز دیگر سخنران این نشست بود که وی از فلسفه شکل گیری مرکز تحقیقات کردستان شناسی سخن گفت و بیان کرد: امروز و با رونمایی از این دو جلد کتاب مشخص شد که وجود این مرکز به چه میزانی دارای اهمیت بوده است.
وی یادآور شد: خدمت به فرهنگ و هنر کردستان و همچنین تلاش در راستای مکتوب کردن این خدمات یکی از اولویت های اصلی مرکز کردستان شناسی است و خوشبختانه در راستای رسیدن به این مهم اقدامات خوبی صورت گرفته و انتظار می رود که این روند همچنان ادامه داشته باشد.
بعد از سخنرانی دکتر کیانی، مجری مراسم در جایگاه قرار گرفت و از مسئولان حاضر خواست که نسبت به خرید این کتاب اقدام کنند که در نهایت فرماندار شهرستان سنندج، شورای اسلامی شهر سنندج، کتابخانه های عمومی کردستان، بسیج هنرمندان استان نسبت به خرید کتاب با تیراژ 50 تا 100 جلد اقدام کردند.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان نیز برای کلیه حاضران در این مراسم کتاب را هدیه کرد که این اقدام با استقبال زیادی از سوی حاضران مواجه شد.
بخش بعدی مراسم به خوانش آثار از سوی هنرمندان و نویسندگان اختصاص داشت به گونه ای که هر کدام از نویسندگانی که اثر آنها در این دو جلد کتاب چاپ شده بود، فرصت داشتند بعد از خواندن بخشی از نمایشنامه خود، دو دقیقه نیز در خصوص کار خود صحبت کنند.
هر کدام از نویسندگان نیز بعد از خوانش یک صحفه از نمایشنامه خود به بیان دغدغه های مختلف می پرداختند که همه از کمبود توجه به هنر تئاتر در کردستان و نبود زیرساخت و سالن برای تئاتر در سنندج گلایه می کردند.
حسن ترقی از فعالان تئاتر کردستان در این خصوص گفت: من بارهای بار با مسئولان استانی و حتی کشوری در خصوص نبود سالن برای تئاتر در سنندج صحبت کردم ولی متاسفانه این پیگیری ها بعد از بیش از یک دهه نتیجه ای نداشت و به همین دلیل دیگر هیچ پیگیری نخواهم کرد.
چاپ آثار نمایشنامه نویسان کردستان سالهاست خاک می خورد
صابر دل بین از عدم چاپ نمایشنامه های هنرمندان تئاتر کردستان بعد از گذشت چندین سال اشاره کرد و افزود: چندین سال است که نمایشنامه های هنرمندان خاک می خورد و متاسفانه هنوز چاپ نشده است و این واقعا جای گلایه و تاسف دارد.
صابر نیکبخت هم بعد از خوانش متن خود بیان کرد: سنندج به عنوان مرکز استان کردستان حتی یک سالن تئاتر ندارد و واقعا ما مانده ایم که این کمبود را از چه کسی پیگیری کنیم.
بعد از خوانش آثار دیگر هنرمندان نوبت به رونمایی از دو جلد جدید نمایشنامه های کردی رسید که قبل از آن از سوی حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان از امید ورزنده رئیس مرکز کردستان شناسی به دلیل گردآوری این مجموعه تقدیر شد و سپس از جلدهای دوم و سوم روژمیری شاریک رونمایی شد.
دکتر ورزنده رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج نیز در سخنانی کوتاه از همکاری های مختلف در راستای گردآوری هر چه بهتر این مجموعه تقدیر کرد و گفت: تلاش برای غنای بیشتر کتابخانه کردی و همچنین مکتوب کردن آثار هنرمندان یکی از نیازهای ضروری در عصر حاضر است و انتظار می رود که این روند همچنان با جدیت دنبال شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/62506/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی