عصر کرد

آخرين مطالب

درمان سرطان خون اطفال، بیشترین استفاده بانک خون بندناف است علمي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - در حال حاضر بیشترین استفاده از بانک خون در درمان سرطان خون اطفال بوده و نتیجه خوبی هم از آن حاصل شده است. به گزارش ایسنا منطقه کردستان، بیش از 500 بانک خون بندناف در سراسر جهان وجود دارد و تاکنون 40 هزار پیوند خون بندناف در جهان صورت گرفته و این در حالی است که سالانه حدود سه هزار پیوند جدید به این آمار اضافه می‌شود و اکثر آنها کودکانی هستند که زندگی خود را به وسیله خون بندناف و جفت بهبود بخشیده‌اند.
در حال حاضر بیش از 80 بیماری می‌تواند توسط سلول‌های بنیادی خون بندناف درمان شود که شامل لوکمی، نوروبلاستوما، بیماری سلول‌های داسی شکل، دیابت نوع یک، فلج مغزی و بیماری کراب است.
بیش از 114 مطالعه و بررسی آزاد بر روی خون بندناف در حال انجام است، این آزمون‌ها و آزمایش‌ها توانمندی بالقوه خون و بافت بندناف را به منظور بررسی سکته مغزی، بیماری‌های ریوی، بینایی، ناباروری و بیماری‌های قلبی کشف کرده‌اند.
آنچه که باید از ذخیره سازی خون بندناف در سال 2018 انتظار داشت
در سال 2017 شاهد کار دانشمندان و متخصصان در زمینه سلول‌های بنیادی خون و بافت بندناف بودیم، کار جدید به منظور حمایت از خانواده‌ها در برابر هزینه‌های درمان با استفاده از سلول‌های بنیادی صورت گرفت و آن همان راه ندازی و برگزاری موفقیت آمیز روز جهانی خون بندناف بود و مهمتر از تمام این موارد این بود که در سال 2017 سلول‌های بنیادی خون بندناف مورد استفاده قرار گرفت تا طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها و شرایط حاد را بیش از پیش درمان شود.
با آزمایش‌ها جدیدی که در دست اجرا است و تحقیقات نوین، این امر بسیار جالب و مهیج به نظر می‌رسد که این امکان وجود داشته باشد که در سال 2018 شاهد این باشیم که بیماران بیشتری با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف حتی بیش از پیش و برای بیماری‌های مختلفی درمان شوند.
همچنین این امکان و احتمال وجود دارد که سلول‌های بنیادی مزانشیمی حاصل از بافت بندناف به عنوان یک ماده ارزشمند درمانی پدیدار شده و حوزه کاملا جدید از درمان را برای درمان بیمارها و شرایط خاص باز کند که در آنها سلول‌های بافت‌ استخوان، ماهیچه و تاندون آسیب دیده‌اند.
با وجود مدت کوتاهی که از آغاز تحقیقات در مورد سلول‌های بنیادی می‌گذرد، اما این علم، مرزهای بسیاری را در نور دیده و جهان زیست شناسی و پزشکی را دچار تحول کرده است، سلول‌های بنیادی بندناف دارای پتانسیل بسیار بالای درمانی است که در اثر تکثیرهای پی‌در‌پی دچار پیری نمی‌شوند و برای درمان و یا کاهش شدت بیماری‌های صعب‌العلاج به کار گرفته می‌شود.
پس از تولد نوزاد، خون باقی مانده در بندناف و جفت که غنی از سلول‌های بنیادی است، می‌تواند در درمان بسیاری از بیماری‌های صعب‌العلاج مورد استفاده قرار گیرد.
بایزید قادری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: پیوند سلول‌های بنیادی یعنی گرفتن سلول‌های بنیادی از خون محیطی بندناف یا از مغز استخوان و تجویز مجدد آن به فرد بیمار است.
وی با بیان اینکه بیماری‌هایی که منشاء خونی دارند به کمک سلول‌های بنیادی قابل درمان هستند، تصریح کرد: انواع سرطان خون، تالاسمی، کم‌خونی مادرزادی و نقص سیستم ایمنی با استفاده از سلول‌های بنیادی خون بندناف قابل درمان است، همچنین این سلول‌ها در مراحل پس از شیمی درمانی در درمان انواع سرطان‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.
متخصص سرطان خون در بیمارستان توحید سنندج، گفت: بانک خون، خون بندناف نوازد را در هنگام تولد ذخیره می‌کند تا در آینده جهت درمان بیماری صعب‌العلاج برای صاحب نمونه و یا سایر بیماران استفاده شود.
وی افزود: سلو‌ل‌های بنیادی توانایی تبدیل به سلول‌های دیگر را هم دارد ، و به طریق آلوژن و اتولوگ قابل پیوند هستند.
قادری، بیان کرد: پیوند آلوژن، گرفتن سلول‌های بنیادی از فرد دهنده و تجویز آن به فرد بیمار است، اما پیوند اتولوگ گرفتن سلول‌های بنیادی بیمار و تجویز آن به خود بیمار است.
افراد می‌توان خون بندناف را اهدا کنند
وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند خون بندناف را اهدا کنند، عنوان کرد: بانک خون، خون بندناف نوازد را در هنگام تولد ذخیره می‌کند تا در آینده جهت درمان بیماری صعب‌العلاج برای صاحب نمونه و یا سایر بیماران استفاده شود.
تعداد سلول‌های خون بندناف کم است
متخصص سرطان خون در بیمارستان توحید سنندج، ذکر کرد: خون بندناف برای انواع بیماری‌های کودکان قابل درمان است، اما تنها ایراد بندناف این است که تعداد سلول‌های آن برای درمان بیماری بزرگسالان کافی نیست.
قادری گفت: نگهداری خون بندناف بسیار با ارزش است و در آینده احتمال دارد پزشکان بتوانند به وسیله خون بندناف بسیاری از بیمارهای کبد، قلب و نارسایی قلبی را پیوند و درمان کنند.
وی با بیان اینکه خون موجود در بندناف نوازد که در هنگام تولد دور ریخته می‌شود، سرشار از سلول‌های بنیادی است، افزود: فرصت ذخیره سازی سلول‌های بنیادی خون بندناف تنها یکبار برای هر فرد در طول دوران زندگی و در هنگام تولد وجود دارد.
بیشترین استفاده رویان در درمان سرطان خون اطفال بوده است
سعید آبرون، مدیر فنی بانک خون بند ناف رویان، گفت: تاکنون 105 هزار نمونه خون در بانک خون بندناف رویان ذخیره سازی شده است که بیشترین استفاده آن در درمان سرطان خون اطفال بوده است.
آبرون اظهار کرد: بانک خون بندناف رویان اولین بانک خون بندناف کشور است که از سال 1384 فعالیت خود را آغاز کرد.
وی افزود: در بانک خون بندناف رویان نمایندگی کردستان در سال 88 آغاز به کار کرده، 900 نمونه خون ذخیره سازی شده است و امیدواریم این میزان افزایش یابد تا به درمان بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های اطفال کمک کند.
مدیر فنی بانک خون بندناف رویان، عنوان کرد: به خانواده‌ها توصیه می‌شود که اقدام به ذخیره سازی خون در این بانک کنند و در تامین سلامت فرزندان و خانواده خود تاثیر گذار باشند.
آبرون خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین استفاده از بانک خون در درمان سرطان خون اطفال بوده و نتیجه خوبی هم از آن حاصل شده است.
وی با اشاره به اینکه بانک خون در سراسر کشور نمایندگی دارد، اعلام کرد: خانواده‌ها می‌توانند از طریق اینترنت وارد سایت شده و اطلاعات لازم را کسب کنند و یا با مراجعه به دفتر نمایندگی استان، سلامتی را برای خانواده خود ذخیره کنند.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/62363/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار

در سه ماه پایانی سال 1402 چند مجوز موسیقی صادر شد؟

پرینچک: ترکیه حریم هوایی خود روی آمریکا و اسرائیل را ببندد

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

آمار مجوزهای دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود

آمار مجوز‌های دفتر موسیقی در سه ماه پایانی 1402 /706 کنسرت روی صحنه رفتند

طاق‌بستان برای هموفیلی‌ها قرمز شد

110 هزارعمل جراحی در بیمارستان‌های دولتی استان کرمانشاه

امیررضا ده بزرگی صاحب نشان برنز شد

سد معبر مغازه‌ها در سنندج مردم را کلافه کرد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

نظارتی بر پارکینگ‌های عمومی در کرمانشاه وجود ندارد

با دستور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سبزبانان و پاکبانان صاحب خانه می شوند

بازداشت باند خانوادگی سرقت در زنجان

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

پیش بینی بورل از حمله اسرائیل به ایران

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

اجراهای عمومی نمایش‌های صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شدند+فیلم

جهان ذهنی بِرشت

فرهاد آئیش هر چه دلش خواست گفت!/ به مخاطب باج نداده‌ایم

تکلیف 400 واحد صنفی ضایعاتی کرمانشاه چه می‌شود؟

انهدام باند کلاهبرداران اسکیمری در کرمانشاه

مردم کردستان خواهان اجرای طرح نور در خصوص حجاب و عفاف هستند

قدردانی دانش آموزان قزوینی از سپاه پاسداران

علوم پزشکی کردستان در مقطع دکترای پزشکی مولکولی دانشجو می‌پذیرد

انتصابات جدید در شهرداری سنندج

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

تصویر رامین پرچمی در «آخرین سامورایی»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

وانت‌بارهای سنندج در آستانه ساماندهی/بیکاری عامل ایجاد شغل کاذب

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از 15 اردیبهشت ماه در سنندج

تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد

دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

برگزاری 100 عنوان برنامه ویژه دهه ارتش در کردستان

ارتش پایه اصلی امنیت و اقتدار کشور است

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی