عصر کرد

آخرين مطالب

ترافیک را درس دهیم - وریا کرمی* مقالات

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی و چگونگی راندن در ترافیک یکی از شاخصه های اصلی پیشرفت هر کشور به ویژه از لحاظ فرهنگی محسوب می شود که البته در کشور ما کمتر به آن توجه می شود.
صدای ممتد بوق خودروها، جر و بحث رانندگان پشت چراغ قرمز، رد شدن برخی رانندگان از چراغ زرد با سرعت زیاد، حرکت خودروها پیش از سبز شدن چراغ سر چهار راه، پیاده کردن مسافر وسط خیابان، عبور موتورسیکلت از پیاده روها، ویراژ دادن برخی خودروها در خیابان ها و اتوبان ها، صدای بلند و آزار دهنده سیستم صوتی خودروها، عدم عبور عابران از خط عابر و ... مواردی است که قطعا روزانه با آن برخورد داشته و مشاهده کرده ایم.
البته این به معنای آن نیست که همه شهروندان از رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی سرباز می زنند اما تعداد رانندگان یا عابران پیاده ایی که اقدام به چنین اعمال خلاف فرهنگ ترافیکی می زنند و نسبت به این امر بی توجه هستند، کم نیست و البته وجود همین تعداد محدود برای بی نظمی و اختلال در عبور و مرور شهری کافی است.
این نوع رفتارها در همه جای کشور دیده می شود و مختص به کلانشهرها و یا شهرهای کوچک نیست؛ البته در شهرهای کوچک که ترافیک کمتر و عبور و مرور آسان تر است به وفور شاهد رفتارهای خلاف قانون شهروندی و ترافیکی هستیم.
اگر چه براساس اعلام جانشین فرماندهی انتظامی کردستان وقوع جرائم راهنمایی و رانندگی در این استان نسبت به سال های گذشته 50 درصد کمتر شده اما می توان گفت بد رانندگی کردن و بی توجهی به قوانین و مقررات برای عده ای عادی شده و این تصور در ذهن شان جای گرفته که همواره باید «زرنگ بود و قانون را دور زد».
البته این موضوع در جاده های برون شهری هم نمود بیشتری دارد و بالا بودن آمار تصادفات جرحی و فوتی گویای این واقعیت است.
به راستی چرا با وجود این همه پیشرفت علمی، صنعتی و ارتباطی هنوز در حوزه ترافیک لنگ می زنیم، آیا رعایت نکاتی ساده و توجه به قوانین در این حوزه کار سختی است؟
به نظر می رسد باید این قضیه را از 2 بُعد فرهنگی و همزیستی واکاوی کرد به این معنا که برخی شهروندان در استفاده از وسایل نقلیه حق خود را بر حقوق دیگران ارجح می دانند و فقط اهداف خود را در نظر می گیرند که همین تصور و فرهنگ نادرست است که موجب بروز مشکلات و تصادفات زیادی در ترافیک شهرها و جاده های برون شهری می شود.
بر این اساس برای تحقق انضباط اجتماعی در عبور و مرور، همه باید احساس مسئولیت کرده و اراده جمعی را به میدان آورد اما عملا می بینیم این اتفاق نمی افتد و همچنان شاهد فراوانی تخلفات و بی نظمی های گوناگون هستیم.
تلاش در جهت آموزش فرهنگ ترافیک باید آنچنان مداوم و پیگیر باشد که طبقات مختلف جامعه با قوانین و مقررات مربوط به آن بطور کامل آشنا شوند و طبق موازین آن عمل کنند، امری که چندان دور از ذهن نیست.
این آموزش از طرق مختلف می تواند در جامعه صورت گیرد ولی با توجه به سرعت افزایش فناوری اطلاعات و وسایل ارتباط جمعی، بهترین راه، استفاده از شبکه های مجازی و مشارکت مردم است که می تواند بسیار نتیجه بخش باشد.
اما به نظر نگارنده، آموزش از پایه و سنین کودکی نقش بسزایی در فرهنگ سازی رعایت قوانین ترافیکی دارد.
تدوین کتاب و درسی به نام فرهنگ ترافیک و آموزش آن از مقاطع ابتدایی و دخیل کردن خانواده ها در این امر، نقش بسیار تعیین کننده ای در ایجاد فرهنگ مطلوب ترافیکی در جامعه خواهد داشت.
از آنجایی که حافظه کودک به مانند یک نوار یا سی دی خام عمل می کند و آماده پذیرش هر نوع اطلاعاتی است ،این آگاهی ها به عنوان حافظه بلند مدت و همیشگی در ذهن آنان باقی می ماند لذا با آموزش فرهنگ ترافیک و قوانین راهنمایی و رانندگی در سنین پایین حتی از مهد کودک ها، می توان جمعیت انسانی و بزرگسال آینده را در این حوزه از لحاظ دارا بودن فرهنگ ترافیک تضمین کرد.
این کار نیازمند همکاری و مشارکت نیروی انتظامی و آموزش و پرورش است کاری که بسیاری از کشورها از سال های دور انجام داده و با فرهنگ سازی در سنین پایین به موفقیت های زیادی در این حوزه دست یافته اند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/61344/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد