عصر کرد

آخرين مطالب

باغ، گلستان توسعه در کردستان اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد_تبدیل 500 هزار هکتار از اراضی شیب دار کشور و 400 هزار هکتار از اراضی تحت پوشش طرح ساماندهی رودخانه های مرزی از طرح های مهم بخش کشاورزی در برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی کشور است که استان کردستان به علت مرزی بودن و شرایط جغرافیایی سهم بسزایی از اجرای این طرح ها دارد.
کردستان با داشتن شرایط لازم برای توسعه کشاورزی، استانی مستعد در سرمایه گذاری این بخش بوده و سازمان جهاد کشاورزی در چند سال گذشته با توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی و برنامه ششم توسعه، ایجاد پنج هزار هکتار باغ در اراضی شیب دار و ساماندهی حدود 17 هزار هکتار اراضی حاشیه رودخانه های مرزی را در دستور کار خود قرار داده است.
علاوه بر آن دولت مصمم است با همکاری بین دستگاه های مختلف 227 هزار هکتار زمین قابل کشت و حاصلخیز دیم استان را برای تبدیل به اراضی دیم شناسایی و برای تامین آب آن به وزارت نیرو معرفی کند تا با احتساب 122 هزار هکتار اراضی آبی موجود میزان آن را به 349 هزار هکتار شامل 30 درصد از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود رساند.
تاکنون در یک هزار و 400 هکتار از سطح پنج هزار هکتار مصوب طرح توسعه باغات دیم به استان در 6 شهرستانی که میانگین سالانه بارش آنها بیش از 350 میلی متر است اجرا شده و با این طرح که عمدتا با مشارکت مردمی انجام می شود 445 نفر مشغول بکار شده اند.

** برنامه دولت ایجاد حدود 200 هزار هکتار اراضی آبی جدید در کردستان است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در این ارتباط گفت: برای ایجاد ثروت در استان و بازنگری در برنامه های کشاورزی، دولت برنامه های مختلفی را در دستور کار قرار داده که تبدیل اراضی دیم به آبی از جمله این برنامه ها است.
حسین فیروزی اظهار داشت: در این راستا تخصیص مناسب برای افزایش بهره وری کشاورزی از حدود پنج میلیارد متر مکعب آب قابل ذخیره شده در پشت سدهای استان مطالبه شده چرا که در صورت عدم تحقق این خواسته ها، اهداف و برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی کردستان کوچکترین تحققی را شاهد نخواهد بود.
وی یادآور شد: در این زمینه شناسایی و معرفی 227 هزار هکتار زمین قابل کشت و حاصلخیز استان که قابلیت تخصیص و تامین آب با حداقل هزینه را دارد به وزارت نیرو برای تخصیص آب انجام شده که می توان با تبدیل این اراضی دیم به آبی، میزان اراضی آبی استان را از 11 درصد فعلی به 30 درصد رساند.
فیروزی افزود: در این صورت با احتساب 122 هزار هکتار اراضی آبی موجود میزان آن را به 349 هزار هکتار شامل 30 درصد از یک میلیون و 200 هزار هکتار اراضی کشاورزی موجود رساند.
وی تاکید کرد: در این صورت میانگین اراضی آب استان حدود 16 درصد از میانگین 46 درصد پایین تر خواهد بود اما این افزایش می تواند نقش بسزایی در رشد دو برابری تولید محصولات کشاورزی و به تبع آن اشتغال، تولید و درآمد سرانه مردم استان داشته باشد.

** 6 شهرستان برای اجرای باغات دیم در اراضی شیب دار قرار گرفته است
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان نیز گفت: این استان با داشتن اراضی شیبدار و آب و هوای معتدل و همچنین داشتن بارندگی مناسب (بیش از متوسط کشوری) استعداد و پتانسیل مناسبی جهت توسعه باغات دیم، به خصوص در شهرستان های نیمه غربی را دارا است.
خالد جعفری اظهار داشت: از مجموع 43 هزار و 938 هکتار باغ استان 11 هزار و 735 هکتار باغات دیم است که 9 هزار و 830هکتار را انگور دیم و یک هزار و 905 هکتار بادام است و سالانه بیش از 51 هزار تن محصول از باغات دیم استان برداشت می شود.
وی اضافه کرد: 92 درصد سطح و 95 درصد تولید این باغات باغات مربوط به 6 شهرستان محل اجرای طرح توسعه باغات دیم شامل سقز، سنندج، بانه، سروآباد، مریوان و کامیاران است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی کردستان افزود: با توجه به این ویژگی ها طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار استان در سطح پنج هزار هکتار از سال 94 در دستور کار قرار گرفته و تا کنون این طرح در یک هزار و 400 هکتار از سطح مصوب، اجرا شده است.
وی تاکید کرد: در سال جاری نیز در سطح یک هزار و 777 هکتار برنامه ابلاغی توسعه باغات دیم به استان اعلام شده که در این راستا سه هزار و 700هکتار شناسایی و مکانیابی شده و هم اکنون در حال اجرای طرح با مشارکت مردم محلی است.
جعفری گفت: تا کنون توسعه باغات دیم در استان برای 445 نفر شغل ایجاد کرده و 98 درصد باغات توسعه یافته به محصول انگور با ارقام رشه مریوان و خوشناو بانه اختصاص یافته است.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه میانگین عملکرد تولید محصول در باغات دیم این استان حدود 6 تن در هر هکتار است پیش بینی می شود پس از ثمر دهی یک هزار و 335 هکتار باغ توسعه یافته، سالانه حدود هشت هزار تُن انواع انگور از سوی بهره برداران تولید شود.

** طرح مهار آب های مرزی در کردستان 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی کردستان هم در با اشاره به اینکه طرح مهار آب های مرزی در 16 هزار و 810 هکتار از اراضی کردستان اجرا می شود، گفت: این طرح هم اکنون از 82 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
فیروز احمدی اظهار داشت: برای این طرح 2 هزار و 860 میلیارد ریال اعتبار تصویب شده که تاکنون 2 هزار و 380 میلیارد ریال آن هزینه شده است.
وی افزود: این طرح هم اکنون در پایاب 6 سد شهرستان سنندج مریوان و کامیاران و سروآباد اجرا می شود که با اجرای آن پیش بینی می شود 158 هزار تن به تولید محصولات کشاورزی این استان اضافه شود.
احمدی یادآور شد: همچنین این سازمان موفق شد تخصیص آب از وزارت نیرو را برای 34 هزار هکتار دیگر بگیرد که با اجرای آن میزان اراضی ساماندهی شده به حدود 52 هزار هکتار می رسد.
برخورداری از زمین های کشاورزی مرغوب، چشمه ها و منابع آبی فراوان، شرایط آب و هوایی مناسب با داشتن میانگین بارش بیش از 500 میلی متری در سال، شرایط مناسبی را برای توسعه کشاورزی و زمینه های سرمایه گذاری این بخش در کردستان فراهم کرده است.
تحقق کامل این اهداف و برنامه های توسعه باغات در استان کردستان علاوه بر افزایش سطح زیر کشت، نیازمند راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی ویژه محصولات باغی است بطوریکه در حال حاضر 111 واحد صنایع تبدیلی و تکمیلی دارای پروانه بهره برداری از سازمان جهاد کشاورزی با ظرفیت فراوری 740 هزار تُن انواع محصولات زراعی، دامی، طیور، شیلات و باغی در این استان فعال است.
استان کردستان در بیش از 43 هزار هکتار باغ خود دارای بیش از 70 هزار بهره بردار است که سالانه بیش از 350 هزار تن انواع محصولات باغی در آنها تولید می شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است بطوریکه باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را از نظر عملکرد به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/61013/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد