عصر کرد

آخرين مطالب

جشنواره هایی که یادها را زنده می کند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - حوزه هنری کردستان هر سال جشنواره های متعددی با موضوعات فرهنگی و هنری برگزار می کند که معرفی هنرمندان شاخص چه آنهایی که در قید حیات هستند و چه افرادی که دیگر در جمع ما حضور ندارند از جمله برنامه های جانبی در این جشنواره ها است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، هر چند حمایت از هنرمندان و شناسایی و معرفی آنان به جامعه یکی از رسالت های حوزه هنری است اما این نهاد انقلابی در کردستان در این زمینه سنگ تمام گذاشته و در طول سال از راه های مختلف به معرفی هنرمندان شاخص استان می پردازد.
یکی از راه هایی که حوزه هنری کردستان برای معرفی و تجلیل از خدمات ارزنده هنرمندان به جامعه در پیش گرفته برگزاری جشنواره و اختصاص هر دوره آن به تجلیل از یک هنرمند و استاد بزرگ است.
مسئولان حوزه هنری با این کار علاوه بر اینکه زمینه معرفی و شناساندن این هنرمندان به آحاد مختلف جامعه و هنر دوستان را فراهم می کنند، زمینه هایی را نیز برای چاپ و نشر آثارشان و یا رسیدگی به مشکلاتی که دارند، فراهم می کنند
رئیس حوزه هنری کردستان معتقد است: هنرمندان شاخص زیادی در کردستان وجود دارند که سال های عمر خود را در خدمت به هنر استان و کشور گذارنده اما هنوز در میان مردم ناشناخته هستند.
امین مرادی می گوید: بسیاری از هنرمندان شاخص ما اکنون در قید حیات نیستند اما مردم از برکات تلاش هایشان بهره می برند بدون اینکه شناختی از آنان داشته باشند لذا باید تلاش کرد این افراد و تلاش هایی که انجام داده اند به مردم معرفی شوند.
وی اظهار داشت: حوزه هنری کردستان علاوه بر معرفی هنرمندانی که از دنیا رفته اند، در جشنواره ها و برنامه های خود هنرمندان شاخصی که پس از سال ها هنوز هم در خدمت هنر و فرهنگ استان و کشور هستند را به مردم معرفی می کند تا بهره بیشتری از وجود آنان ببرند.
برگزاری جشنواره های مختلف هنری سالیانه یکی از برنامه های اصلی حوزه هنری کردستان است و در هر دوره بخش ویژه ای از آن را به برگزاری یادواره و بزرگداشت هنرمندان و اساتید شاخص و مطرح استان و کشور در حوزه های مختلف هنری اختصاص می دهد.
یکی از این جشنواره ها، جشنواره شعر و داستان جوان سوره است که امسال وارد دهمین دوره استانی خود شد و در لابلای تمام 9 دوره گذشته یک نفر از هنرمندان و آثارشان به مردم معرفی شده اند.
هشتمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره که اسفندماه سال 95 در سنندج برگزار شد به یادواره زنده یاد استاد ابراهیم ستوده از بزرگان عرصه ادبیات این سرزمین اختصاص یافت.
** قرعه به نام استادِ نازک بین افتاد
این بار در نهمین دوره جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره قرعه به نام عبدالغفار وارستگان شاعر و ادیب کردستانی متخلص به «نازک بین سنه» افتاد.
استاد عبدالغفار وارستگان در سال 1308 دیده به جهان گشود و از سال 1327 به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش در آمده و تا سال 1340 به واسطه علاقه ای که به زبان اورامی داشت به منطقه اورامان رفته و در روستاهای این منطقه به امر آموزش دانش آموزان می می پردازد.
وی در سال 1340 به سنندج بازمی گردد و درکنار تدریس در آموزش و پرورش با رادیو کُردی سنندج همکاری خود را به عنوان گوینده و برنامه ساز آغاز می کند.
این شاعر و ادیب کردستانی از زمان آغاز همکاری با رادود، «نازک بین رادیو که برنامه ای فولکلور، انتقادی و آموزشی بود را را تولید و سپس به تولید برنامه های باغچه ادبیات، از هر باغچه گلی، جواب نامه های شنوندگان و سیری در روستا پرداختد.
عبدالغفار وارستگان با تاسیس انجمن ادبی مولوی کُرد در سال 1373 نقش بسیار ارزنده ای را در معرفی شاعران جوان کردستانی بر عهده گرفت.
مجموعه اشعار کُردی و فارسی زیادی از مرحوم وارستگان از جمله وصیت نامه، بمباران شهر سنندج و تاقه دار به جا مانده که همواره مردم در محافل مختلف از آنها استفاده می کنند.
رئیس حوزه هنری کردستان گفت: عبدالغفار وارستگان سال ها عمر خود را صرف سرودن شعر با مضامین علوم قرآنی، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبی کرد.
امین مرادی با بیان اینکه تجلیل و بزرگداشت این اساتید بزرگوار نقش موثری در بهره مندی بیشتر جامعه بخصوص جوانان از آثار آنان دارد، افزود: در بسیاری از یادواره هایی که برگزار شده زمینه های حمایت از آثار و تولیدات این هنرمندان فراهم شده است.
وی تاکید کرد: در حال حاضر چهار جلد کتاب از مجموعه اشعار استاد عبدالغفار وارستگان نیز باقی مانده و هنوز چاپ نشده که امیدواریم با برگزاری این یادواره بتوانیم این آثار ارزشمند را به چاپ رسانده و در اختیار علاقمندان قرار دهیم.
رئیس حوزه هنری کردستان فراهم کردن زمینه آشنایی هر چه بیشتر آحاد مختلف جامعه با هنرمندان، برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، ارج نهادن به شخصیت علمی و ادبی آنان و تشویق و ترغیب علاقمندان به سمت فعالیت های هنری را از دیگر اهداف برگزاری این یادواره اعلام کرد.
** برگزاری دهمین جشنواره شعر و داستان در اسفند ماه
مرادی به دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره اشاره کرد و افزود: این دوره از جشنواره در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی و در رده سنی زیر 30 سال در سنندج برگزار می شود.
وی با بیان اینکه این جشنواره در 2 بخش داستان (کُردی و فارسی) و شعر (کُردی و فارسی) برگزار می شود، گفت: در بخش کُردی با توجه به منویات رهبر معظم انقلاب در سفر تاریخی به کردستان و اعلام اینکه زبان کُردی سرمایه ملی است، تمام شاعران و داستان نویسان کُرد زبان از سراسر ایران می توانند شرکت کنند.
رئیس حوزه هنری کردستان اظهار داشت: این جشنواره در2 بخش آزاد و ویژه برگزار می شود و در بخش ویژه آثاری با موضوعات مربوط به خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی و شعار سال حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی و داوری قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه هر هنرمند می‌تواند در بخش شعر و داستان حداکثر سه اثر ارائه دهد، اضافه کرد: هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم 14 و نوع قلم B Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود.
مرادی یادآور شد: برای تسهیل در امر داوری، شاعران و نویسندگان که چندین اثر دارند باید هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در سه نسخه ارسال کنند.
وی با اشاره به اینکه حداکثر سن شرکت کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره 30 سال تمام تعیین شده است، افزود: هر فرد می‌تواند همزمان در همه بخش‌ها شرکت کند و پس از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت کنندگان عودت داده نمی‌شود.
رئیس حوزه هنری کردستان به مهلت ارسال آثار به این جشنواره اشاره کرد و گفت: علاقمندان به شرکت در بخش های مختلف این جشنواره می توانند تا پایان دی امسال آثار خود را به دبیرخانه جشنواره واقع در حوزه هنری کردستان ارسال کنند.
وی با بیان اینکه پس از بررسی آثار توسط هیات باز بین راه یافتگان بخش نهایی جشنواره 20 بهمن ماه امسال معرفی می شوند، افزود: این جشنواره اسفندماه در پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار و برترین ها معرفی می شوند.
عبدالغفار وارستگان شاعر و ادیب برجسته کردستانی سوم آذر ماه 1388 در سن 80سالگی به دیار باقی شتافت.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/60781/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«زندگی به شرط خنده»، در راه شبکه آی‌فیلم

ابطال یا تأخیر پروازهای تعدادی از فرودگاه‌های کشور تا ساعت 10 صبح

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس