عصر کرد

آخرين مطالب

از سوی حوزه هنری کردستان؛

فراخوان جشنواره شعر و داستان جوان سوره کردستان منتشر شد اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج -فراخوان دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان، یادواره استاد عبدالغفار وارستگان متخلص به نازک بین منتشر شد.

به گزارش خبرنگار مهر ، فراخوان شرکت در دهمین جشنواره شعر و داستان جوان سوره که به همت حوزه هنری کردستان برگزار می شود، منتشر شد.
امین مرادی در خصوص برگزاری این جشنواره اظهارداشت: حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی، دهمین جشنواره استانی شعر و داستان جوان سوره را اسفند ماه 1397 در رده سنی زیر 30 سال در سنندج برگزار می کند.
وی با اشاره به 9 دوره گذشته جشنواره افزود: شناسایی و جذب استعدادهای ادبی جوان، تبادل اندیشه و تجربه های شاعران و نویسندگان جوان انقلاب اسلامی، جریان سازی در شعر و ادبیات منطبق بر ارزش های اسلامی معرفی و برجسته سازی چهره های ممتاز عرصه شعر و داستان جوان انقلاب، ارج نهادن به شخصیت علمی و ادبی زنده یاد استادعبدالغفار وارستگان متخلص به نازک بین از بزرگان عرصه ادبیات کردستان بخشی از اهداف مد نظر این جشنواره است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان ادامه داد: این جشنواره در دو بخش داستان (کردی و فارسی) و شعر (کردی و فارسی) برگزار می شود که در بخش شعر و داستان با زبان کردی با توجه به منویات رهبرمعظم انقلاب در سفر تاریخی اردیبهشت 88 به کردستان و اعلام اینکه زبان کردی سرمایه ملی است، تمامی شاعران و داستان نویسان کرد زبان از سراسر ایران می توانند آثار خود را به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مرادی موضوع جشنواره را در دو بخش آزاد و ویژه عنوان کرد که در بخش ویژه آثاری با موضوعات مربوط به خانواده، دفاع مقدس، ایثار و شهادت، وحدت اسلامی و شعار سال حمایت از کالای ایرانی مورد بررسی و داوری قرار می گیرد.
وی در خصوص شرایط حضور و شرکت در جشنواره بیان کرد: هر هنرمند می تواند در بخش شعر و داستان حداکثر سه اثر را ارائه کند و هر اثر باید مجزا در قالب فایل word و با اندازه قلم 14 و نوع قلم B Mitra بر روی لوح فشرده به همراه نسخه چاپی ارسال شود.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان یادآور شد: برای تسهیل در امر داوری، شاعران و نویسندگان که چندین اثر دارند باید هر اثر خود را در صفحات جدا از هم چاپ و در سه نسخه ارسال کنند و صفحات متون باید بدون ذکر نام و مشخصات صاحب اثر ارسال شود.
مرادی با اشاره به اینکه حضور راه یافتگان بخش نهایی در مراسم اختتامیه و شرکت در کارگاه ها ضروری بوده و عدم حضور صاحبان آثار به منزله انصراف از جشنواره تلقی می شود در خصوص مقررات عمومی جشنواره نیز گفت: حداکثر سن شرکت کنندگان تا زمان برگزاری جشنواره 30 سال تمام تعیین شده است.
وی در ادامه اظهارداشت: دبیرخانه جشنواره در صورت صلاحدید آثار منتخب را با نام صاحب اثر چاپ خواهد کرد و هر فرد می‌ تواند همزمان در همه بخش‌ ها شرکت کند و پس از پایان جشنواره آثار ارسالی به شرکت کنندگان عودت داده نمی شود و همچنین دبیرخانه جشنواره از دریافت آثار ارسال شده بعد از موعد مقرر معذور است.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان در خصوص تقویم برگزاری جشنواره نیز افزود: مهلت ارسال آثار تا پایان دی ماه 97 است که پس از بررسی آثار توسط هیئت بازبین راه یافتگان بخش نهایی جشنواره 20 بهمن ماه 97 معرفی می شوند تا جهت حضور در بخش نهایی و رقابتی جشنواره که اسفند ماه 97 در محل پردیس سینمایی بهمن سنندج برگزار می شود حضور به هم رسانند.
مرادی در خصوص نحوه داوری نیز بیان کرد: در این دوره از جشنواره بخشی از امتیاز توسط داوران در زمان برگزاری و خوانش آثار توسط شرکت کنندگان لحاظ می شود و به همین دلیل حضور شرکت کنندگان بخش نهایی در دو روز برگزاری جشنواره الزامی است.
وی به جوایز جشنواره نیز اشاره کرد و ادامه داد: در این دوره علاوه بر اختصاص جوایز ویژه به نفرات برگزیده، آثار برتر جشنواره در دو بخش شعر و داستان توسط حوزه هنری انقلاب اسلامی استان چاپ و در اختیار علاقمندان قرار خواهد گرفت.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان یادآور شد: برگزاری کارگاه آموزشی توسط اساتید مطرح کشور در دو بخش شعر و داستان از دیگر برنامه های جشنواره است که در طول مدت برگزاری جشنوراه ویژه شرکت کنندگان و علاقه مندان شعر و داستان برگزار می شود.
مرادی در پایان با اعلام آدرس دبیرخانه به نشانی سنندج، خیابان شهید تعریف، پایین تر از بیمارستان شهید قاضی سنندج، حوزه هنری انقلاب اسلامی استان کردستان و کدپستی 15651-66176 ، گفت: علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند با شماره های 33246460،33227125 و 33246459 با پیش شماره 087 تماس حاصل نمایند و یا به آدرس www.Artsanandaj.ir مراجعه کنند.
گفتنی است عبدالغفار وارستگان متخلص به نازک بین، شاعر و ادیب سنندجی در سال 1308 دیده به جهان گشود و وی از سال 1327 به عنوان آموزگار به استخدام آموزش و پرورش در آمده و تا سال 1340 به واسطه علاقه ای که به زبان اورامی پیدا می کند به منطقه اورامان رفته و در روستاهای این منطقه به امر آموزش دانش آموزان می پردازد.
وی در سال 1340 به سنندج بازگشت و در کنار تدریس در آموزش و پرورش با رادیو کردی سنندج همکاری خود را به عنوان گوینده و برنامه ساز آغاز می کند. برنامه "نازک بین رادیو" را به عنوان برنامه ای فولکلور، انتقادی و آموزشی تولید و سپس به تولید برنامه "باغچه ادبیات"، "از هرباغچه گلی"، "جواب نامه های شنوندگان"، "سیری در روستا" پرداخت و وی با تأسیس انجمن ادبی مولوی کرد در سال 1373 نقش بسیار ارزنده ای را در معرفی شاعران جوان کردستانی برعهده گرفت.
مجموعه اشعار کردی و فارسی زیادی از مرحوم وارستگان از جمله وصیتنامه، بمباران شهر سنندج و تاقه دار به جا مانده که همواره مردم در محافل مختلف از آنها استفاده می کنند.
وی به زبان فارسی و زبان کردی (سورانی و اورامی) با تخلص (نازک بین) اشعاری را سروده است که در چهار مجلد گردآوری شده که هنوز به چاپ نرسیده است.
عبدالغفار وارستگان که سال ها عمر خود را به سرودن شعر با مضامین علوم قرآنی، مدح قرآن و مدح رمضان و اشعار مذهبی گذرانده بود، سه شنبه سوم آذر ماه 1388 در سن 80 سالگی به دیار باقی شتافت.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/60668/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی