عصر کرد

آخرين مطالب

موانع پیش روی توسعه کشاورزی هورامان/ثبت جهانی هورامان در اولویت اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - بخشدار هورامان گفت: قوانین وضع شده در منطقه حفاظت شده کوهسالان تاثیر منفی روی زندگی مردم هورامان گذاشته و دست آنها را برای فعالیت کشاورزی و دامداری بسته است.

صباح محمدی با بیان اینکه مردم هورامان از روستا بلبر تا ناو از باغداری ارتزاق می کنند، گفت: 350 هکتار باغ انار در باغات بخش هورامان وجود دارد که 150 هکتار آن بارور و در هر هکتار 20 تن انار درجه یک برداشت می شود.
بخشدار هورامان با بیان اینکه بخش اساسی مطالبات مردم هورامان در زمینه باغداری است، عنوان کرد: هورامان ظرفیت خوبی در حوزه باغداری دارد اما مشکل اصلی و کنونی بخش هورامان قرارگیری زمین های روستاها در منطقه حفاظت شده کوهسالان است و این مهم روی زندگی مردم تاثیر مستقیم گذاشته است.
محمدی گفت: کارشناسان محیط زیست استان کردستان هشت هزار هکتار از اراضی ملی را که امکان واگذاری به مردم را دارند شناسایی و در صورت مصوبه دولت این هشت هزار هکتار به مردم واگذار خواهد شد.
وی با اشاره به ظرفیت های این منطقه برای کاشت درخت انار، اظهار داشت: هزار هکتار اراضی مستعد برای باغات انار شناسایی و در صورت تصویب کاهش مناطق حفاظت شده این مقدار زیر کشت رفته و به ظرفیت تولید انار در هورامان افزوده خواهد شد.
وی در مورد فرآوری محصولات باغی موجود در بخش هورامان گفت: در این مورد جلساتی با بنیاد برکت برگزار و آنها آمادگی خود را در سال 92 اعلام کردند و طرح توجیهی آن را نیز ارائه شد اما محیط زیست با اختصاص زمین موافقت نکرد.
محمدی با بیان اینکه ارتباطات در بخش هورامان مشکل دارد، گفت: این مشکل یکی از مطالبات اصلی مردم و گردشگران است و اگر دکل مستقر در روستا ژیوار به اینترنت نسل چهارم ارتقاء پیدا کند، محله ای از شهر هورامان، روستا سرپیر، سلین، بلبر و کلجی را پوشش خواهد داد.
وی افزود: مسئولین وعده ارتقاء اینترنت این مناطق به نسل چهارم و آنتن دهی به ایستگاه ژالانه و ناو را داده و آن را در اولویت کاری خود قرار داده اند و در آینده آنتن دهی روستای ناو به پیمانکار ابلاغ خواهد شد.
بخشدار هورامان اظهار داشت: در حوزه راه سازی با مشارکت سد داریان حدود 15 کیلومتر از خروجی سلین تا روستا ناو زیرسازی شده و آماده آسفالت است که در بحث توسعه گردشگری و زیربنایی ارتباط کرمانشاه و استان کردستان در حال آماده سازی است‌.
به گفته وی، آسفالت و بهسازی جاده های روستا کلجی و ژیوار در حال احداث و آماده سازی است و با بهره برداری از این پروژه بخشی از مشکلات در حوزه راه های ارتباطی در منطقه رفع خواهد شد.
بخشدار بخش هورامان عنوان کرد: در حوزه عمران شهری پنجره های شهر هورامان را به رنگ آبی و سبز در آورده و اجاره نخواهیم داد بافت قدیمی ساختمان ها را از بین رود و به همین منظور بسته های تشویقی برای مردم در نظر گرفته شده است.
وی افزود: یک میلیارد تومان پروژه های عمران روستایی برای دهیاری های بخش هورامان تعریف شده است که شامل جدول کشی، خیابان کشی، سنگ فرش، به سازی معابر و فاضلاب کشی می شود که از این میزان مردم بخش 400 میلیون تومان مشارکت کرده اند.
محمدی گفت: با توجه به اینکه هورامان شهر گردشگر پذیر با جمعیت زیاد است در تلاش هستیم که مرکز بهداشت این شهر به شبانه روزی ارتقاء یابد و در این راستا هماهنگی های لازم با دانشگاه علوم پزشکی کردستان صورت گرفته است.
محمدی گفت: 9 روستای بخش هورامان دارای دهیاری و روستا های عباس آباد، ورگویر و اَسپَریز در این بخش به دلیل کم بودن جمعیت فاقد دهیاری هستند.
وی در مورد ثبت جهانی هورامان گفت: یکی از اصلی ترین کار های ما ثبت جهانی هورامان است که تا کنون مطالعات GIS روستا های ناو، عباس آباد، کلجی، ژیوار، بلبر، کماله و بخشی از شهر هورامان انجام و آماده شده است.
وی گفت: بنده شخصاً در دفتر نماینده یونسکو در ایران حاضر و موضوع ثبت جهانی هورامان را پیگیری کردم و آنها وعده داده اند که این پرونده در اسرع وقت به سرانجام برسد.
بخشدار هورامان افزود: پایگاه منظر فرهنگی تاریخی هورامان کار های لازم را در این مورد انجام داده است و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کل کشور می بایست ادامه روند پرونده را تسریع ببخشد.
وی گفت: بخش هورامان از توابع شهرستان سروآباد در استان کردستان 10 هزار نفر جمعیت دارد که سه هزار و 200 نفر آن در شهر هورامان و مابقی در 12 روستا ساکن هستند.
هوارمان به دلیل شرایط خاص طبیعی یکی از مناطق بکر کردستان در حوزه گردشگری به شمار می رود و در کنار این مهم، فرهنگ مردم این منطقه نیز منحصر به فرد است و سالانه میزبان خیل عظیمی از گردشگران و علاقمندان است.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/60347/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

سپاه در هر صحنه‌ای که وارد شد میدان پیروزی بود

کشف بیش از 5 هزار لیتر سوخت قاچاق در قصرشیرین

طلایی شدن دو مازندرانی در انتخابی ووشو چین

حافظان قرآن به عنوان سفیران تاثیرگذار نقش آفرینی کنند

وعده تأمین اینترنت برای روستاهای بالای 20 خانوار کشور

کاهش 100 درصدی تصادفات فوتی در کردستان

یک قرن سنندج در قاب تصویر

خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود

برگزاری مانور آمادگی و پیشگیری از خطرات احتمالی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی

5 هزار و 780 زن سرپرست خانوار در کرمانشاه تحت پوشش بهزیستی است

معرفی حافظان و قاریان در ترویج رفتارهای قرآنی اثرگذار است

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

10 مدافع برتر تاریخ فوتبال

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

اعتراف عجیب چهره جنجالی مجلس خبرساز شد

ماموستا ملااحمد فخری؛ امام جمعه سابق جوانرود درگذشت

فردا جمعه آخرین فرصت شرکت در آزمون نهایی«زندگی با آیه‌ها»

مشارکت بیش از 300 سازمان مردم نهاد در طرح ملی مشارکت اجتماعی

ورود سامانه ناپایدار به جو استان کرمانشاه

نصب سه هزار و 200 دستگاه کنتور هوشمند روی چاه‌های آب

گردنه تته بعد از 5 ماه بازگشایی شد + عکس

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

نوبت اول آزمون سراسری 1403 در سنندج

مسی واقعا از پسرش یک فوق ستاره ساخته

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

شوک به رئال؛ بلینگام و رودریگو مریض شدند!

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز