عصر کرد

آخرين مطالب

طنين آواي خوش مولودي خواني در كردستان/ مشاركت گسترده مردم در برنامه هاي هفته وحدت مقالات

  بزرگنمايي:

 مردم استان كردستان سالهاي سال است كه همزمان با آغاز ماه مبارك ربيع الاول برنامه هاي متعددي را تدارك مي بينند كه برگزاري مراسم مولودي خواني در اين استان از اهميت زيادي برخوردار بوده است و به همين دليل نيز اين روزها مراسم هاي مولودي خواني در مساجد، تكايا و حتي منازل شخصي برگزار مي شود.

با وجود گذشت سالهاي بسيار مراسم هاي مولودي خواني در استان كردستان اهميت بيشتري پيدا كرده است و به همين دليل مردم رغبت بيشتري براي برگزاري و حضور در اين برنامه ها پيدا كرده اند و به همين دليل است كه تدارك براي برگزاري مراسم هاي مولودي خواني در كردستان از روزها و هفته هاي قبل از آغاز ماه مبارك ربيع الاول آغاز مي شود.

جمعيت استان کردستان همانند چند استان ديگر کشور تلفيقي از مردمان شيعه و سني است که همه ساله با شور و شوق فراوان به استقبال ميلاد پيامبر اسلام حضرت محمد (ص) مي روند و با برگزاري برنامه هاي متعدد اين ايام را گرامي مي دارند.

از سالهاي گذشته تا كنون برگزاري مراسم هاي مولودي در استان كردستان برگزار شده است و اين روزها نه تنها از اهميت اين مراسم كاسته نشده كه حتي بر اهميت آن نيز افزوده شده است و به همين دليل هم ميزان مشاركت و حضور مردم در مراسم هاي مولودي خواني با افزايش چشمگيري مواجه بوده است.

بيش از سه هزار تکيه و مسجد در کردستان ميزبان مراسم هاي مولودي خواني

در استان کردستان بيش از سه هزار مسجد و تکيه و مكان هاي مذهبي وجود دارد که به جز ماه ربيع الاول در هر هفته حداقل يک مولودي خواني در مساجد برگزار مي شود و در ماه ربيع الاول (ماه مولود) نيز در تمامي مساجد و اکثر منازل مراسم مولودي خواني برگزار خواهد شد.

يکي از سنت هاي ديريني که همچنان در شهرها و روستاهاي استان کردستان برگزار مي شود، برپايي مراسم هاي مولودي خواني است به نحوي که امروزه علاوه بر مساجد و تکايا اکثر منزل هاي شخصي نيز در ايام ماه ربيع الاول ميزبان کساني است که به عشق مهرباني محمد مصطفي (ص) در يک محفل جمع شده و به راز و نياز با خداوند بزرگ مي پردازند.

مراسم مولودي خواني به شکلي است که اشعاري با نثر زيبا در وصف حضرت محمد (ص) از کودکي تا زمان وفات سروده شده است و يک نفر که صداي خوش دارد همراه با نواي دف، دو طبل و شمشال آنها را مي خواند و جمع حاضر نيز بعضي از مصراع ها را تکرار کرده و مراسم اين گونه ادامه مي يابد.

در اين مراسم ابتدا چند آيه از قرآن مجيد تلاوت مي شود، بعد از بيان مقدمه اي کوتاه، فصلي از "قصيده برديه" خوانده مي شود، اين اولين و معمولي ترين بخش از مولودخواني است.

همه حاضران در اين محفل اين اشعار را حفظ هستند و همزمان و همصدا در نوبت خود، شعرهاي سربند را تکرار مي کنند که نواي خوش به وسيله دف، تاس، دوطبله و گاهي شمشال نيز همراه مي شود.

مولودنامه اشعاري زيبا و روان در وصف حضرت محمد (ص) از کودکي تا زمان رحلت ايشان است

بعد از پايان اين بخش از مراسم، سخنران که معمولا يکي از روحانيون حاضر در اين محفل است بحثي را آغاز مي کند که محتواي آن عظمت قرآن يا شخصيت و رسالت پيامبر (ص ) يا هر مطلب ديني ديگري است که بيشتر جنبه تشويق مسلمانان براي تازه کردن عهد و پيمانشان با خدا را دارد و سپس مراسم با برگزاري برنامه هاي ديگري پيگيري مي شود.

بعد از آن موضوع اصلي مولود نامه شروع مي شود و آن تاريخچه اي است قبل از تولد حضرت محمد (ص)، دوران کودکي و نوجواني و جواني و شناخت خدا و عبادات و چگونگي بعثت آن حضرت که با سروده هاي بسيار روان و شيوا توسط افراد خوش صدا و به نوبت خوانده مي شود و جمع حاضر همراهي مي كنند.

در پايان با خواندن خطبه الوداع که آخرين خطبه پيامبر (ص ) است، حاضران به احترام حضرت به پا مي خيزند و رو به قبله ايستاده آواي خوش "يا محمد مصطفي" را مي خوانند و نيز براي حاضران، شفاي بيماران، ترقي اسلام و مسلمين به طور دسته جمعي در فضايي سرشار از سرور و قلب هايي پر از محبت، ايمان، معنويت و اخلاص به پيغمبر (ص) دعا مي کنند.

اين مراسم به شکلي گسترده تر و با مشارکت جمعي از اهالي محل در مساجد نيز برگزار و در آن گروه هاي دف نوازي و مولودي خواني به اجراي برنامه مي پردازند و اقشار مختلف مردم نيز سعي مي كنند كه حضوري گسترده و پرشور در اين گونه برنامه ها داشته باشند.

نذر و نذورات در ماه مولود در ميان مردم کردستان از جايگاهي ويژه برخوردار است و به همين دليل نيز مردم سعي مي كنند با توزيع انواع غذا، خرما و ديگر محصولات در دسترس بين مردم و خانواده هاي بي بضاعت ايام ماه مولود را گرامي بدارند.

توزيع نذر و نذورات در ايام ماه مولود نيز در استان کردستان رونق خاصي دارد به گونه اي که هر فرد به اندازه وسع و توانايي خود در اين ايام اقدام به توزيع نذورات کرده و بيشتر آن را در ميان افراد نيازمند توزيع مي کند.

توزيع نذورات در مناطق روستايي کردستان نيز با شکوه بيشتري از گذشته دنبال مي شود و به گونه اي است که هر خانواده اي معمولا يک گوسفند را از ابتداي سال براي مولوي در ايام ميلاد حضرت محمد (ص) قرار داده و در اين ماه گوشت آن را در بين مردم و خانواده هاي همسايه و نيازمند توزيع مي کند.

در کنار اين گونه برنامه ها ديدار از خانواده هايي که در طول سال جاري يکي از اقوام خود را از دست داده و کمک به آزاد سازي زندانيان و افراد نيازمند از ديگر آيين هايي است که در مناطق مختلف کردستان و در ايام ماه ربيع الاول برگزار مي شود.

طي چند سال اخير نيز شماري از ادارات و سازمان هاي دولتي استان كردستان با برگزاري مراسم هاي بزرگ مولودي خواني از اين ماه مبارك استقبال مي كنند و البته برگزاري مراسم هاي مردمي و با محوريت مردم در مساجد و منازل شخصي همچنان اهميت زيادي دارد و با شور و شكوه خاصي برگزار مي شود.

اوج برگزاري برنامه هاي ايام ماه ربيع الاول از 12 تا 17 اين ماه مبارك كه از سوي بنيانگذار انقلاب اسلامي به نام هفته وحدت نامگذاري شده است مشاهده مي شود و به همين دليل نيز اين روزها در كردستان برگزاري مراسم هاي مولودي خواني با جديت هرچه تمامتر برگزار مي شود.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/569/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل