عصر کرد

آخرين مطالب

بهره وری آب در کردستان از میانگین کشوری بیشتر است اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بهره وری آب در استان کردستان 1،5 کیلوگرم در مترمکعب است که 30 درصد از میانگین کشوری بیشتر است و نشان از سخت کوشی و استفاده صحیح کشاورزان از منابع آبی دارد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علی مراد اکبری عصر چهارشنبه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان کردستان که با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: تمام پروژه های آب و خاک این استان در دست مردم بوده و با مدیریت آنها اداره می شود.
وی با بیان اینکه مردم این استان به خوبی قدر آب را می دانند، افزود: موید این ادعا بالا بودن تقاضای آبیاری تحت فشار است که 2 برابر متوسط کشوری است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: نیاز است حتما بحث تخصیص آب در کردستان بازنگری و تعیین تکلیف شود و به عنوان یک سند برای توسعه بخش کشاورزی مدنظر قرار گرفته تا براساس آن عمل شود.
اکبری با بیان اینکه 140 هزار هکتار از اراضی کشاورزی کردستان آبی است که 54 هزار هکتار آن در پایاب شبکه سدها قرار دارد، تاکید کرد: از این 56 هزار هکتار نیز 26 هزار هکتار آن دست نخورده باقی مانده و سیستم های فرعی است.
وی ذخیره کردن آب در پشت سدهای مناطق پرباران (مانند حوزه دریای خزر) را متناقض با اصول علمی دانست و گفت: اختصاص آب تخصیص یافته به کشاورزی نیز در بخش های جنوبی کشور اشتباه است.
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر اینکه باید پکیج جدیدی برای تخصیص آب به کردستان تعریف شود، اضافه کرد: نیاز است نیم نگاهی به غفلت هایی که در گذشته در این استان شده داشته و آن را تصحیح کنیم.
اکبری با اشاره به اینکه اعتبارات آب کشور در سال 97 نسبت به سال 96، 40 درصد کاهش یافته است، افزود: باید از محل صندوق توسعه ملی برای تکمیل پروژه های ملی و استان کردستان اعتبارات ویژه ای اختصاص یابد.
** سهم اعتبارات منابع آبی در برنامه ششم توسعه به 3،5 درصد بودجه کاهش یافت
مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران هم در این نشست با اشاره به اینکه سهم فصل منابع آب از برنامه پنجم توسعه 6،8 درصد بود، گفت: این رقم در برنامه ششم توسعه به 3،5 درصد سهم اعتبارات تملک دارایی کاهش یافته است.
محمد حاج رسولی ها با انتقاد از کاهش این سهم اظهار داشت: این در حالی است که سهم اعتبارات فصل منابع آبی کشور از برنامه چهارم توسعه 9،6 درصد سهم بودجه بود.
وی با اشاره به اینکه 43 سد در کشور وظیفه تامین آب شرب کشور را برعهده دارند، افزود: اولویت اول مشکلات منابع آبی کردستان تخصیص اعتبار مورد نیاز برای طرح های غیرمرزی و شبکه های پایاب سدهاست که سه هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار برای آن مورد نیاز است.
حاج رسولی ها اولویت دوم کردستان را در حوزه آب، اصلاح طرح های تکمیلی سدهای استان دانست و تاکید کرد: 2 هزار و 500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های تکمیلی سدهای استان مورد نیاز است.
وی با اشاره به اینکه اولویت سوم استان در این حوزه، انجام پنج پروژه آبرسانی است، یادآور شد: تمام سدهای این پروژه ها ساخته شده و آب آن تامین شده اما برای اتمام این پروژه ها هشت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز داریم.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران با بیان اینکه اولویت چهارم حوزه آب در کردستان انجام طرح های جدید است، تاکید کرد: برای اجرای فاز 2 طرح مرزی 23 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است که امیدواریم این امر محقق شود.
حاج رسولی ها انجام طرح های اولویت دار آب استان را نیازمند سه هزار و 250 میلیارد ریال اعتبار اعلام کرد و گفت: امیدواریم مجلس ردیف متمرکزی برای این امر اختصاص دهد تا بخش عمده ای از مشکلات کمبود آب در این استان رفع شود.
به گزارش ایرنا، نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کردستان با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و معاونین وزرای جهاد کشاورزی و نیرو و مسئولان و مدیران اجرایی این استان برگزار شد.
اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی برای بررسی مسایل و مشکلات حوزه کشاورزی امروز به کردستان سفر کرده اند و در سفر سه روزه خود در شهرستان های استان نیز حضور پیدا خواهند کرد.
شرکت در جلسات ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان و شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی از جمله برنامه های نمایندگان عضو کمیسیون کشاورزی در روز اول این سفر است.
کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی است.
این کمیسیون بر اساس ماده 62 برای انجام وظایف محوله درمحدوده کشاورزی، منابع آب، دام و طیور، شیلات، محیط زیست و هواشناسی مطابق ضوابط این آیین‏نامه تشکیل می‏شود.
کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و 200 هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است و باغداران استان با تولید سالانه بیش از 45 هزار تن انگور دیم رتبه دوم کشوری را به خود اختصاص داده اند، سیب، گلابی، زردآلو، هلو، شلیل، بادام، گیلاس، آلبالو، آلو و گردو از دیگر محصولات باغی کردستان است.
7355/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/55620/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احتمال بالای شیوع آفت زنگ زرد در مزارع گندم و جو

اجرای طرح رایگان پوشش بیمه‌ای کودکان زیر هفت سال سن در کرمانشاه

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به‌نام ‌«آرمان بنفشی‌»

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

ورمزیار: انتقال مالکیت باید مشکلات استقلال را ریشه‌ای حل کند

اسماعیلی‌فر در بهترین فرم، محروم از سپاهان

ارزش دلاری مبادلات تجارت خارجی کردستان به حدود 5 میلیون دلار رسید

پرداخت بیش از 12 هزار و 730 میلیارد ریال به مراکز درمانی

مانور آمادگی وقوع حوادث غیرمترقبه طبیعی در کرمانشاه برگزار می‌شود

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

ادامه آمار جادویی حسن‌زاده در تیم ملی

ورود سروش به باشگاه صدتایی‌های پرسپولیس

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

همت بلندی که 160 بومی را صاحب شغل کرد

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد

کشف جسد یک دانشجو در ارتفاعات سرچشمه

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند