عصر کرد

آخرين مطالب

چه اتفاقی برای دلار افتاد؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - یک استاد رشته اقتصاد در دانشگاه کردستان گفت: وقتی اصول اقتصادی در بازار مورد توجه قرار نمی گیرد و فاکتورهای اقتصادی بر سیستم بازار حاکم می شود قطعا قوانین، قابلیت اجرایی خود را از دست خواهند داد. حامد قادرزاده در گفت و گو با ایسنا منطقه کردستان با بیان اینکه طی ماه های اخیر افزایش قیمت افسار گسیخته دلار بدون اینکه تغییر محسوسی در سیستم اقتصادی به وجود آمده باشد، از مرز 4 برابر گذشت و به حد 5 برابر هم رسید، اظهار کرد: حباب ایجاد شده در بازار بیشتر اثر روانی داشته و نوعی طله اقتصادی برای کسانی است که خیلی سریع جو به وجود آمده در بازار را که توسط برخی افراد که موجب تثبیت نا امنی اقتصادی در اذهان ها نیز می شوند، باور می کنند.
این استاد رشته اقتصاد عنوان کرد: اگر چه خروج آمریکا از برجام اثرات روانی بر برنامه های اقتصادی دولت گذاشت و بی اثر نیز نخواهد بود اما، این به این معنا نیست که نتوان راه چاره ای را برای خروج از این و ضعیت پیدا کرد، اساسا وقتی که یک نوع تحریم در اقتصاد مطرح است قبل از اجرا اثر خود را نشان می دهد که ما در اقتصاد خود مشاهده کرده ایم اما، نه به این اندازه که مشاهده کردیم.
چه اتفاقی برای دلار افتاد؟
وی ادامه داد: اما در این شرایط چه اتفاقی برای وضعیت دلار خواهد افتاد؟ طبیعتا وقتی که حرکتی در بازار بدون مبنا و اساس واقعی صورت می گیرد نهایتا اوجی دارد، که اوج قیمت دلار هم نشان داد خیلی از افرادی که دنبال موج افتادن آسیب جدی می بینند، متاسفانه این افراد غالبا عامه مردم هستند که هیچ تخصصی در بحث بازار ارز و مسایل مالی نداشته و حالت مصرف کننده دارند و دنبال برخی از افراد حرکت می کنند، طبیعتا آن دامی که در فضای مجازی و محیط های اجتماعی دهن به دهن می شد، برخی ها را تحریک و تطمیع کرد و نتیجه آن امروز مشخص شد.
چرا دلار کاهش یافت؟
قادرزاده عنوان کرد: حرکت رو به پایین دلار قطعا ناشی از این است که امروز، خریداران دلار از نظر ذهنی قیمتی را به عنوان قیمت حداکثر برای خود تعیین کردند و وقتی که به این میزان رسید عرضه دلار به بازار کم کم شروع می شود و بر همین اساس تحریک بازار به جهت عکس صورت می گیرد.
وی تصریح کرد: اگرچه بانک مرکزی در راستای کاهش قیمت ارز اثر معنی داری را در چند هفته اخیر بر اساس سیاست ها و اختیارات تفویض شده به آن داشت، اما، در اقتصاد بحثی به عنوان «تله نقدینگی» مطرح است، فرض کنید نرخ بهره در بانک ها به شدت کاهش یابد و به طور مثال به 3 یا 4 درصد برسد، طبیعتا مردم زمانی حاضر به سپرده گذاری در بانک می شوند که بالاتراز آن نرخ مورد انتظار خودشان از سوی بانک دریافت کنند، برعکس این قضیه هم به همین صورت است به طور مثال فرض کنید شخصی دلاری را با قیمت 8 الی 10 هزار تومان خریداری کرده است، مادامی که قیمت به 19 هزار تومان در بازار به صورت کاملا حبابی و غیرواقعی می رسد شروع به عرضه کردن می کند، چرا که می داند دیگر بیشتر از این نمی تواند ادامه پیدا کند.
این اقتصاددان گفت: در واقع قیمت از نظر ذهنی در بسیاری از افراد به اوج رسید و شروع به عرضه کردند و بانک مرکزی هم به نوعی روی این قضیه کار کرد تا به کنترل ارز در بازار صورت گیرد و چون در گذشته خیلی دولت دخالت نمی کرد، بانک مرکزی تقریبا اوضاع را برای مشاهده اوج حرکت و کشش بازار رها کرد.
کاهش قیمت، روند افزایش عرضه را در بازار تجدید می کند
وی افزود: کاهش قیمت، روند افزایش عرضه را در بازار تجدید می کند، چون همانطور که در قبل انتظار افزایش قیمت در اذهان وجود داشت، کاهش شدید قیمت ارز هم طبیعتا سریع از نظر روانی شکل می گیرد و کسانی که مبالغی را خریداری کرده اند از عامه جامعه هستند و تخصصی در مباحث مالی و اقتصادی ندارند.
از طرفی دیگر هم اتحادیه اروپا و و هم وزیر امور خارجه جهت تکمیل تعهدات شعار 4 به علاوه یک حرکت کند، نا امیدی را در ذهن کسانی که مبلغ قابل توجهی دلار جمع آوری کرده اند به وجود می آورد و لذا این افراد شروع به عرضه کرده و سعی می کنند دراین شرایط هم سوء استفاده کنند، که خوشبختانه بانک مرکزی آگاهانه مبلغی را به عنوان مبلغ خرید برای دلار و یورو اعلام کرد که این مبلغ بیشتر از قیمت واقعی ارز در بازار است.
نرخ برابری ارزها در کشورها تابع شرایط اقتصادی است
وی اظهار کرد: نرخ برابری ارزها در کشورها تابع شرایط اقتصادی، تورم، رکود و بازده اقتصادی است، قطعا، در اقتصاد ایران و کشورهای اروپایی و امریکا تفاوت خیلی فاحشی در طول یکسال اخیر یا از دی ماه سال گذشته تا امروز اتفاق نیفتاده است که بخواهند قیمت ارز را به بیش از 2 برابر برسانند.اما با توجه به اینکه قیمت ارز را سال ها ثابت نگه داشتیم و اجازه افزایش قیمت به آن داده نشد و در واقع توقف قیمت صورت گرفت نه یک ثبات نسبی، طبیعی است که این قیمت هم بعضا تا 8 هزار تومان بتواند افزایش پیدا کند و به یک ثبات برسد.
نباید قیمت ارز را به هیچ عنوان یک عدد ثابت معرفی کنیم
این استاد دانشگاه می گوید: اما تجربه ای که از این اوضاع به دست می آید چیست؟ ما نباید قیمت ارز را به هیچ عنوان یک عدد ثابت معرفی کنیم. همانطور که سالانه حقوق ها افزایش می یابد، پایان سال انتظار می رود که قیمت ها افزایش یابد به دلیل افزایش تقاضا و محدودیت خاص بازار و همچنین ایجاد حرکت اقتصادی جهت حاکم نشدن رکود بر بازار، باید سالانه اجازه تعدیل به قیمت ارز داده شود، اما انتظار هست که این قیمت کاهشی شود و انتظار نمی رود که به قیمت قبلی برگردد، بر همین اساس با توجه به شرایط اقتصادی موجود طبیعی است اگر با برنامه حرکت کنیم صادرات تقویت می شود و واردات هم کاهش می یابد.
پیشبینی قیمت دلار در ماه های آینده
قادرزاده با اعلام اینکه قیمت دلار در ماه های آینده بستگی به تصمیم 4 به علاوه یک دارد، بیان کرد: وضعیت اقتصاد داخلی در شرایط جدید اقتصادی نیز از عوامل موثر بر قیمت دلار طی ماه های آینده است.
وی عنوان کرد: ایجاد آرام سازی روانی برای مصرف کنندگان، ایجاد بسته های حمایتی واقعی از تولید کنندگان و یک اطمینان خاطر موثر از تولیدات آنها قطعا موجب افزایش ارزش پول ملی می شود، تقویت ارزش پول ملی به این معناست که دیگر افزایش قیمت افسار گسیخته ارز را نخواهیم داشت اما، همانطور که بیان شد نباید خیلی انتظار داشت که حتما قیمت ارز خیلی پایین بیاد.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: از این شرایط به وجود آمده می توان به عنوان فرصتی برای تقویت تولید داخلی استفاده کرد و انتظار می رود که در قسمت سیاست خارجی شروطی که در برجام است با قدرت بیشتری مورد توجه و دقت قرار گیرد و در مقابل هم، تولید کنندگان داخلی بدانند اگر قرار باشد عرضه مناسبی در بازار نداشته با شند بیشترین آسیب را خواهند دید چرا که، خارج از کشور افرادی هستند که خیلی راحت از تقاضاهای بدون کشش بازار سوء استفاده می کنند و بازار را پر تلاطم تر خواهند کرد.
گزارش: فرانک کیانپور خبرنگار ایسنا
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/55574/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل