عصر کرد

آخرين مطالب

یک کتاب خوب چه تاثیری بر مغز دارد؟ علمي

یک کتاب خوب چه تاثیری بر مغز دارد؟

  بزرگنمايي:

عصر کرد - کتاب خواندن بر مغز انسان تاثیر می‌گذارد. متخصصان علوم اعصاب، فواید مطالعه‌ی یک کتاب خوب را خارق‌العاده توصیف می‌کنند. در هنگام مطالعه، چه اتفاقی در مغز می‌افتد؟ به گزارش ایسنا، منطقه کردستان، به نقل از زومیت، کتاب‌ها باعث افزایش دانش، آگاهی و خشوع فکری می‌شوند. اما همدلی، یکی دیگر از با ارزش‌ترین فواید مطالعه به‌صورت منظم است. خواننده‌ی کتاب، در زمان مطالعه‌ی کلمات، به دیدگاه فردی دیگر اشراف پیدا می‌کند؛ از چشمان او می‌بیند و درد و لذتشان را حس می‌کند .
این موضوع باعث کاهش احساس تنهایی و لذت‌بخش‌تر شدن زندگی می‌شود. این مزیت حتی در تجارت نیز سودمند ظاهر می‌شود. درک مشتریان و همکاران باعث انجام کارهای بزرگتر و فعالیت خلاقانه‌تر می‌شود .
کتاب‌ها، چگونه می‌توانند چنین تاثیری از خود به‌جای بگذارند؟ ماریانه وولف ، استاد دانشگاه توفتس ماساچوست، در رشته‌ی رشد کودک و متخصص در زمینه‌ی خوانش است. او به‌تازگی در مرکز ادبی دانشگاه به بررسی تأثیر مطالعه‌ی منظم بر مغز ا ز نگاه علوم اعصاب پرداخته است. یافته‌های کامل این دانشمند برای دوستداران کتاب و کتاب‌خوانی به‌شدت جالب‌توجه است؛ اما نکات مهم این بررسی نیز برای اشخاص حرفه‌ای که به‌دنبال بهره بردن از کتاب‌ها برای بهبود عملکرد خود هستند بسیار مفید است
مقاله، با چند نقل‌قول الهام‌بخش در مورد جذابیت مطالعه کردن آغاز می‌شود. برای مثال، جمله‌ی معروف امیلیدیکنسون شاعر : هیچ زورقی چون کتاب نیست . از جمله نکات جالب دیگر که در ابتدای مقاله به آن‌ها اشاره شده، دانستن این است که ماکیاولی، فیلسوف سیاسی، شاعر، آهنگساز و نمایشنامه‌نویس مشهور ایتالیایی به سبک شخصیت‌های کتاب‌های مورد مطالعه‌ی خود لباس می‌پوشیده و بحث‌هایی خیالی با آن‌ها به راه می‌انداخته است .
در ابراز همدلی ماکیاولی با شخصیت‌های ادبی به این طریق، شاید اندکی افراط دیده شود اما مردم حتی در سبک و شیوه‌ی روزمره‌ی خود نیز، به هر حال در زمان خواندن یک داستان در آن غرق می‌شوند و با شخصیت‌های کتاب، همذات‌پنداری زیادی می‌کنند.
وولف استدلال می‌کند : ما در طول زندگی با احساسات متضاد بسیاری دست‌ به گریبان هستیم. رسیدن به چنین دیدگاهی، که باعث می‌شود خود را به‌جای دیگری بگذاریم، در درک طیف وسیعی از احساسات متضاد به کمک ما می‌آید. این موضوع همچنین باعث می‌شود که در مورد عواطف پیچیده و به‌خصوص خود،‌ کمتر احساس تنهایی کنیم .
در این مقاله مشخص شد که فعالیت مغز در زمان غوطه‌ور شدن در یک کتاب قوی، تنها به درگیر شدن قسمتهای مشخصی از آن محدود نمی‌شود که مسئول پردازش زبانی این کار مشقت‌بار هستند. در واقع زمانی که فرد به‌شدت با یک داستان ارتباط برقرار کرده است، مغز او اعمال و احساسات شخصیت‌های داستان را منعکس می‌کند. بنابراین اگر شخصی در رمان مورد علاقه‌ی شما در حال شنا کردن باشد، بخش‌هایی از مغز شما نیز که در زمان دست‌وپا زدن در یک استخر درگیر می‌شوند، فعال می‌شوند .
وولف در قسمتی از مقاله‌ی خود نوشته است: یکی از مقالات مورد توجه در این پژوهش ، عملکرد مغز با کتاب‌های جین آستین، از پژوهشگر ادبیات قرن 18 به نام ناتالیفیلیپس به‌همراهی دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه استنفورد است؛ این مقاله به بررسی عملکرد مغز در زمان خواندن داستان‌ها به روش‌های مختلف می‌پردازد. فیلیپس و همکاران او دریافتند که در زمان خوانش عمیق یک داستان، نواحی مشخصی از مغز فعال می‌شوند که این اتفاق، همگام با احساسات و اعمال شخصیت‌های داستان رخ می‌دهد .
به بیان دیگر، اگر در حال خواندن کتابی مانند آناکارنینا باشید و به قسمتی برسید که او خود را روی ریل‌ها پرت می‌کند؛ قسمت‌هایی از مغز شما که مسئول کنترل حرکتی است، کاملا با پرش او همراه می‌شوند. زمانی که در مورد یک لباس ابریشمی یا برگ‌های خشک می‌خوانید، بخش‌هایی از مغزتان که مرتبط با ادراک حسی است، فعال می‌شوند. ما، در یک سطح پایه‌ای مغزی، حقیقتا تجربه‌ای مشابه با شخصیت‌های داستان پشت‌سر می‌گذاریم. خواندن یک کتاب، تنها باعث فهم آن نمی‌شود؛ از نگاه علم اعصاب، ما در سطحی با آن زندگی می‌کنیم .
وولف، گفته‌های خود را این‌گونه جمع‌بندی می‌کند : زمانی که داستانی را می‌خوانیم، مغز به‌طور فعالانه، آگاهی شخص دیگری را شبیه‌سازی می‌کند؛ ممکن است او شخصی باشد که هیچ‌گاه حتی نتوانیم آشنایی با او را تصور کنیم. این شرایط باعث می‌شود که انسان بتواند حتی برای لحظاتی، خود را جای شخص دیگر بگذارد و از چشمان او به دنیا نگاه کند .
باید یادآور شد که یافته‌های ذکرشده تنها مربوط به خوانش عمیق به‌سبک سنتی می‌شود؛ یعنی نوعی از مطالعه که فرد به تمامی در جسمی به نام کتاب غرق می‌شود و نه نوعی از مطالعه که با کلیک ما روی صفحات نمایشگر در این روزها محدود می‌شود. اگر در کتاب‌ها تنها برای یافتن اطلاعات خاصی هستید یا یکی از چند زبانه‌ی مرورگرتان را مطالعه می‌کنید، نمی‌توانید قسمت‌های ذکرشده را در مغز خود فعال کنید. آموختن واقعیات، یک نیاز ضروری است اما به این طریق نمی‌توان همدلی به‌دست آورد .
وولف با نگرانی بیان می‌کند : در صورتی که آرام آرام، صبر شناختی‌مان را نسبت به غرق کردن خود در دنیاهای ایجادشده‌ی درون کتاب‌ها کنار بگذاریم، موارد متعددی را از دست خواهیم داد. چه بر سر خوانندگان جوانی می‌آید که هیچ زمانی شروع به شناخت افکار و احساسات شخصی کاملا متفاوت با خودشان نکرده‌اند؟ چه بر سر خوانندگان بزرگسالی می‌آید که ارتباط خود را با ابراز احساس همدلی نسبت به آشنا و غریبه از دست می‌دهند؟ بروز این موقعیت، فرمول کامل و ناخواسته‌ای برای دستیابی به جهل، ترس و عدم درک است .
پس این هفته، زمانی را به دور از تمام حواس‌پرتی‌ها و دستگاه‌های الکترونیکی پیدا کنید و خود را درون یک کتاب خوب غوطه‌ور کنید. این خوانش عمیق، ارتباط همدلانه‌ی حقیقی را به اطرافیان شما منتقل می‌کند. چه کسی در این شرایط دشوار و تجربه‌ی فراوان احساسات تنهایی، کمی بیشتر همدلی نمی‌خواهد؟





نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield

ساير مطالب

یک شکارچی متخلف در سقز دستگیر شد

بیمارستان‌های کردستان تعداد 2214 تخت فعال دارد

تحت پوشش قرارگرفتن 75 هزار دانش آموز کردستانی در طرح ملی شهاب

بارندگی های مناسب و به موقع، مبارزه با آفات را کاهش می دهد

تلخ و شیرین یک مجازات

سند آمایش آموزش عالی کردستان منطبق با واقعیت ها باشد

حوزه سلامت جامعه، نیازمند ورود جدی خیرین است

اجرای طرح تکالیف مهارت محور در بیش از 1000 کلاس کردستان

مراقب ورود خرافات در هیپنوتیزم باشیم

اعلام فراخوان نخستین همایش منطقه ای علمی - پژوهشی «اقتصاد پنهان»

نخبگان علاوه براشتغال خودبستر کارآفرینی برای دیگران را فراهم کنند

اساتید دانشگاهی الگوهای بارز علمی در جامعه هستند

افزایش سهم پذیرش دانشجو معلم در کردستان پیگیری می شود

تندگویان: «موسسه فیلترینگ» باز کنیم

علوفه رسانی به وحوش در سقز آغاز شد

تحقیقات و فناوری نیازمند اصلاحات ساختاری است

خودروی پلیس 2020 فورد چشم‌ها را خیره کرد

تصور اشتباه درباره‌ی طرف چپ و راست مغز انسان

اعلام فراخوان ثبت‌نام هشتمین دوره مسابقات ملی مناظره دانشجویی در کردستان

14 دانشجوی دانشگاه کردستان به خارج از کشور اعزام شده‌اند

همکاری هسته‌ای بیل گیتس با چینی‌ها به‌هم خورد

چهار شکارچی متخلف در دیواندره دستگیر شدند

انجام تحقیقات دانش بنیان و کاربردی رفع مشکلات جامعه را در پی دارد

سرشماری زمستانه پرندگان آبزی و کنار آبزی در کردستان آغاز شد

علت اوتیسم چیست؟

108 مدرسه حاشیه شهرهای کردستان هوشمندسازی می‌شوند

اجرای طرح «ایران مهارت» در 75 مدرسه کردستان

مدارس پرخطر کردستان باید تعطیل شوند

اپل و مایکروسافت، نمادهای دنیای فناوری که روندی متفاوت در سال 2018 داشتند

فعالیت مدارس دولتی و غیردولتی کردستان ارزیابی می‌شود

مرکز «مطالعه کوهورت دهگلان» یک مطالعه وسیع ملی است

دوربین سه‌بعدی به آیفون‌های جدید می‌آید

جای انجمن مردم نهاد محیط زیستی در کامیاران خالی است

ضرورت توجه به رویکرد تبیینی حماسه 9 دی

بیش از 40 طرح پژوهشی و مطالعاتی در محیط زیست کردستان انجام شد

50 هزار کردستانی بی‌سواد هستند

باستان‌شناس کردستانی به مرتبه علمی پروفسوری ارتقا یافت

5 نشریه علمی دانشگاه کردستان در رتبه بندی وزارت علوم قرار گرفته‌اند

کارآفرینان دانش بنیان برای ایجاد شبکه ارزش حمایت می شوند

نفرات برتر سومین مرحله استانی دفاع سه دقیقه ای از پایان نامه دانشجویی معرفی شدند

تبدیل علم به ثروت مستلزم تغییر روش دانشگاه هاست

رشد 50 درصدی نرخ باسوادی روستاهای کردستان طی چهل سال اخیر

طرح ناسا برای کشف موجودات فضایی در مشتری

دستگاهی که آب را به سوخت تبدیل می‌کند

اعتراف اپل به انحنای شاسی «آی پد پرو»

فریب سیستم تشخیص چهره گوشی با ماکت

موافقت وزارت علوم با راه اندازی دانشکده علوم و فنون سقز

700 هزار صندلی خالی در آموزش عالی کشور داریم

ایران جایگاه نخست پژوهش‌های علمی را در جهان اسلام دارد

پژوهشگران می توانند استقلال همه جانبه کشور را تضمین کنند