عصر کرد

آخرين مطالب

بیجاری ها در عزای عاشورای حسینی گِل بر سر و پیکر زدند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج – ایرنا – عاشورای حسینی هر ساله در بیجار از اهمیت و توجه بالایی برخودار است و در این روز عظیم است که آیین بزرگ گِل گیران با حضور جوانان و پیرغلامان حسینی از صبح تا عصر عاشورا برگزار می گردد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، وصف و حال روز عاشورا در بیجار را نمی توان بصورت کلی توصیف کرد و تمامی جلال و شکوه آن را به قلم تحریر درآورد، در آنچه که در این روز به چشم می آید، جوش و خروشی غیر طبیعی در میان همه آحاد مردم است.
کودک و جوان، زن و مرد همه و همه در اقامه مجلس عزای امام خوبی ها، حضرت اباعبدالله حسین(ع) نقش و وظیفه ایی دارد که نه به دستور کسی یا بر اساس تشکیلات و سازماندهی، بلکه هر کس به اندازه عشق و علاقه خود به اهل بیت پیامبر اسلام(س)، مشغول به کاری است.
در روز عاشورا، شهر بیجار یکپارچه در غم و اندوه شهادت مولایشان حضرت امام حسین(ع) فرو می رود و در این روز مردم هر آنچه را که در توان دارند، برای پذیرایی از عزاداران و یا پر شور کردن دسته های عزاداری به خدمت می گیرند.
عده ایی هر ساله به تهیه و توزیع شیر و خرما در میان عزاداران می پردازند و عده ایی هم در تدارکات پخت غذای نذری در وقت ظهر عاشورا هستند.
خستگی و کم خوابی به علت عزاداری تاسوعا تا نیمه های شب و شروع دوباره اقامه عزا از ساعات ابتدایی روز عاشورا دیگر معنایی ندارد و مردمان دیار گروس با عشق و دلدادگی خاصی در این 2 روز بر سر و پیکر خود می زنند تا خود را در عزای عظیم سومین امام شیعیان شریک بدانند.
مردمان بیجار در خدمت گزاری در آیین عزاداری محرم، که صاحب عزای آن حضرت ولی عصر(عج)، امام حاضر هستند، سر از پای نمی شناسند و با تمام اخلاص وجود با هر مذهب و دینی در غم عاشورا اشک ریخته و عزاداری می کنند.
شور و شعور حسینی اگر در کار باشد، بدون شک آن کار مشهور و جهانی می شود، صبح امروز بیش از صدها نفر از عکاسان مستند ساز، خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه داخلی و خارجی، از استان های اصفهان و تبریز و شیراز گرفته تا کشورهای فرانسه و روسیه در شهر بیجار طی سه روز گذشته به صورت خود جوش گرد هم آمده تا در روز عاشورای حسینی، عزاداری مردمان گروس را ثبت و رسانه ایی نمایند.
به علت کمبود اماکن اقامتی و رفاهی در شهرستان بیجار، بسیاری از افرادی که از خارج استان و کشور در بیجار حضور یافته بودند، در پارک ها و چادر های مسافری شب را به صبح رساندند و از ابتدای شروع آیین عزاداری سنتی عاشورای حسینی در دیار گروس، عکس، فیلم و خبر تهیه کردند.
هر ساله بر تعداد این علاقه مندان افزوده می شود و انسان در میابد که مکتب حضرت امام حسین(ع) یک مکتب جهانی است و قبول رنج سفر و خستگی راه، برای مشاهده عشق و دلدادگی به آستان دوست، معنایی ندارد.
حرکت بیش از 25 دسته عزاداری در قالب زنجیر زنی، سینه زنی، گل گیری، علم و کتل، نمادهای مختلف میدان و صحنه کربلا، خیمه ها و اسب ها، اسرا و نمادها رزم مجاهدان کربلا و کاروان مخصوص کربلا در مدت حداقل هشت ساعت در سطح شهر در واقع یک حرکت بی نظیری است که هر ساله در روز عاشورا در بیجار برگزار می شود.
مردمان دیار گروس در روز عاشورا و بر اساس باورهای سنتی که از گذشتگان و نیاکان دورشان باقی مانده است، معتقدند در روزی که امام حسین (ع) به شهادت رسیدند، اجدادشان برای کمک به ایشان راهی صحرای کربلا شدند، ولی در میانه راه متوجه شدند که امام حسین (ع) به شهادت رسیده است به همین دلیل، آنها با مالیدن خاک و گل به سر و بدن شان شروع به عزاداری می کنند و این رسم با عنوان گل گیران از آن زمان باقی مانده است.
عزاداران حسینی در این روز با گل گیران، غربت اهل بیت امام حسین (ع) و یاران با وفایش را در صحرای کربلا روایت می کنند و آیین گل گیران در روز عاشورای حسینی از صبح و با حضور مردم در خیابان های اصلی شهر بیجار آغاز می شود که تمامی هیات های مذهبی و دسته های عزاداری با نظم و ترتیب خاصی در برگزاری هر چه باشکوه تر آن با هم متحد و یک دل هستند.
مقدمات برگزاری این مراسم دو هفته قبل از روز عاشورا و با تهیه خاک رس از دشت های اطراف شهر و الک کردن آن آغاز می شود و در روز عاشورا گل مخصوص این مراسم در داخل ظرف های مختلف تهیه و عزاداران با گل به سر کردن به سوگ سرور و سالار شهیدان ابا عبدالله حسین (ع) می نشینند.
حاضران در این مراسم سپس با زنجیر زدن و سینه زدن و عبور از خیابان های اصلی، نماز ظهر عاشورا را در خیابان ها، مساجد و حسینیه شهر اقامه می کنند و در طول مسیر با صدای یا حسین (ع) در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان اشک می ریزند.
مراسم گل گیران شهرستان بیجار 2 سال پیش در چهارمین همایش ثبت ملی آثار، در فهرست میراث معنوی به ثبت رسید.
این مراسم از نظر گستردگی و شرکت همه مردم این شهرستان در مراسم و برگزاری آن در یکی از استان های سنی نشین کشور اهمیت ویژه ای دارد.
آتش زدن خیمه ها به عنوان نمادی از خیمه های فرزندان امام حسین (ع) در ظهر عاشورا یکی دیگر از مراسم های مردم عزادار بیجار در روز عاشورا است.
آئین گل گیران در حال گسترش است و هر ساله به جمعیت آنان اضافه می شود که مورد توجه رسانه های تصویری، خبری، عکاسان و خبرنگاران قرار دارد و از اقصی نقاط کشور برای تهیه گزارش، عکس و خبر به بیجار عزیمت می کنند.
شهرستان بیجار با 89 هزار و 162 نفر جمعیت در 142 کیلومتری شمال شرق سنندج قرار دارد.
7350/6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/53798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

ای مرغ سحر عشق ز پروانه بیاموز

از کنار زدن مسی تا 21 جایزه با رئال در 9 ماه!

اعزام همزمان یزدانی و قاسم‌پور به مسابقات رنکینگ جهانی

اینزاگی: این داستان قهرمانان زیادی داشت

گرجستان به دنبال میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا 2028

اولین گام برای ارزان ‌شدن تنیس برداشته شد

لجبازی میلان با اینتر؛ جشن قهرمانی ممنوع!

معافیت 2 قهرمان نامدار روسیه از شرکت در مسابقه انتخابی

قهرمانی در جام جهانی ستاره جنجالی را نابود کرد

انتقاد شدید اولین مربی میراسماعیلی از شرایط فدراسیون جودو

حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

اساتید بسیجی و غیربسیجی برای کمک به ارتقای نظام حکمرانی در صحنه هستند/ برگزاری 173 کرسی نقد و نظریه پردازی

کنتور برق 85 درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد

برنامه‌های هفته فرهنگی سنندج در قالب 19 عنوان برگزار می‌شود

اجرای 19 عنوان برنامه در گرامیداشت روز «سنندج»

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

امتناع تامین اجتماعی از اجرای قانون مرخصی زایمان دوقلوها!

چشم انداز روشن توسعه برق روستایی کردستان/ اجرای 100 درصدی طرح «تکخوانی» کنتور برق روستاهای کردستان در سال 1403

صحنه، پربارش‌ترین شهر کرمانشاه طی چند روز اخیر

اخاذی و کلاهبرداری از داوطلبان کنکور

سلول درمانی یک روش نوین برای درمان دیابت

تأسیس شهرک ضایعاتی‌ها در شهرستان کرمانشاه

آغاز طرح واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال در کرمانشاه

اتفاق خبرسازی که برای هنجارشکن‌ های اینستاگرام افتاد

اطلاعیه مهم تامین اجتماعی درباره سن بازنشستگی

سلامت 21 هزار نوآموز کردستانی سنجش شد

آدمی حسرت سرگردونه

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

دلیل غیبت رئیس اینتر در قهرمانی

اعتراف نگران کننده بلینگام: واقعا خسته هستم!

پیولی: شکست تلخ و دردآوری بود

پیش درآمدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

پشت صحنه خواستگاری سلمان در نون خ 5 (فیلم)

سریال افعی تهران فصل 2 دارد؟/در پشت صحنه سریال افعی تهران چه خبر است؟ +عکس

دستگیری قاتل فراری پس از 5 روز در بردسکن

فال انبیا فردا سه شنبه 4 اردیبهشت 1403

مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال

صحنه پربارش‌ترین شهر کرمانشاه در چند روز اخیر

راه اندازی خطوط اتوبوسرانی شمال به جنوب و شرق به غرب

کاهش 8 درصدی تصادفات منجر به جرح در استان کرمانشاه

پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها

عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه

ممنوعیت چیدن لاله واژگون