عصر کرد

آخرين مطالب

توهین آشکار نتانیاهو به پوتین سياسي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - وزیر دفاع روسیه با وزیر جنگ اسرائیل تماس تلفنی برقرار کرده و رسما به او هشدار داد که کشورش، یعنی روسیه، «نحوه واکنش به سقوط هواپیما را بررسی می‌کند»
واکنش روسیه به سرنگونی جنگنده‌اش توسط اسرائیل چگونه خواهد بود؟
«عبدالباری عطوان» تحلیلگر مطرح جهان عرب در سرمقاله روزنامه فرامنطقه‌ای «رای‌الیوم» نوشت: وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای رسمی، اسرائیل را مسئول کامل سقوط یکی از هواپیماهای شناسایی‌اش از نوع «ال 20» بر فراز آسمان سوریه اعلام کرد و متذکر شد که 4 فروند از هواپیماهای اسرائیل، که به اهداف نظامی سوریه در منطقه لاذقیه حمله می‌کردند از این هواپیما به‌عنوان سپری هوایی در برابر موشک‌های سوریه استفاده کردند که این حادثه به منفجر شدن هواپیمای مذکور و کشته‌شدن تمامی 14 نظامی، که سرنشینان آن بودند، منجر شد.
«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه با «آویگدور لیبرمن» وزیر جنگ اسرائیل تماس تلفنی برقرار کرد و رسما به او هشدار داد که کشورش، یعنی روسیه، «نحوه واکنش به سقوط هواپیما را بررسی می‌کند». او جزئیات بیشتری در این‌باره نداده است.
قبل از وارد شدن به جزئیات این واکنش مورد انتظار، باید تأکید کرد که سکوت روسیه در مقابل این حملات اسرائیل به سوریه، که طی منابع رسمی این رژیم 207 حمله در 18 ماه اخیر بوده است، به این اقدام جنایتکارانه اسرائیل و توهین‌آمیز آمیز آن به رهبری روسیه منجر شد. «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه شخصا «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل را «دوست خود» می‌نامد و طی سال جاری میلادی 3 بار از وی استقبال کرده است.
رهبری اسرائیل با دوست روسی خود تعاملی توهین‌آمیز داشت و بنا به دلایل ذیل تعمدا دست به این توهین زده است:
نخست- حمله اخیر اسرائیل به یک پایگاه نظامی سوریه در منطقه لاذقیه، که در نزدیکی پایگاه هوایی «حمیمیم» واقع است، تهدیدی علیه روسیه و مهم‌ترین پایگاه آن در سوریه- که حیات خلوتش است- و در معرض خطر قرار دادن جان سربازان و خلبانان آن، محسوب می‌شود.
دوم- رهبری روسیه، که با همتای اسرائیلی خود درباره عملیات نظامی در سوریه هماهنگی نظامی می‌کند، اعتراف کرده است که طرف اسرائیلی آن را تنها یک دقیقه مانده به این حمله مطلع کرده است و این اهانتی بزرگ و هدف قرار دادنی عمدی علیه این شریک محسوب می‌شود.
سوم- زمان‌بندی این حمله نشان می‌دهد که آن با هدف از بین بردن جشن روسیه به جهت دستیابی به توافقی استراتژیک با ترکیه درخصوص ادلب صورت گرفته است. ولادیمیر پوتین و همتای ترکی‌اش «رجب طیب اردوغان» در سوجی ساعاتی قبل از این حمله، درباره عدم عملیات نظامی در شهر ادلب( یا به تاخیر انداختن آن) توافق کردند.
نمی‌دانیم چرا هواپیماهای روسیه در پایگاه حمیمیم با این حمله اسرائیل به محض اقدام آن به نقض حریم هوایی سوریه و سپس ورود( جنگنده‌های) آن به مناطق ممنوعه، مقابله نکردند. و یا این‌که، چرا اسرائیل، همچون گذشته، با رهبری نظامی اسرائیل درباره حمله اخیر هماهنگ نشد؟
جزئیات نظامی را به کارشناسان در این زمینه واگذار می‌کنیم و ضروری می‌دانیم که سوالی درباره ماهیت واکنش انتقام‌جویانه احتمالی روسیه به این توهین مطرح کنیم که آیا این واکنش فوری خواهد بود یا بعد از روزها، یا هفته‌ها و یا ماه‌ها؟
واضح است که نتانیاهو به اقدامات تحریک‌‌آمیز خود در سوریه، و با همان شدت، ادامه خواهد داد. او روز گذشته در بیانیه‌ای رسمی به ادامه حملات علیه ایران در سوریه تأکید کرد و در جریان گفت‌وگوی تلفنی با پوتین جهت بررسی موضوع سرنگونی هواپیمای روسی، به او اصرارش را بر ادامه این حملات اعلام کرد.
از دیدگاه ما، این تهدید به این معناست که نتانیاهو رئیس‌جمهور پوتین را به طریقی دیگر و با غرور، بی‌پروایی و جسارت تمام به چالش می‌کشد و با او مانند رئیس‌جمهور کشور فوق‌العاده کوچک میکرونزی در اقیانوس آرام برخورد می‌کند؛ کشوری که جمعیت آن کمتر از چند هزار نفر است.
حملات اسرائیل به اهداف نظامی ایران یا سوریه، نقض قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشور عضو در سازمان ملل محسوب می‌شود و هیچ‌گونه پوشش قانونی ندارد بلکه در راستای بهره‌برداری از شرایط جنگی در کشور سوریه به این اقدامات دست می‌زند. از این‌رو، نباید روسیه، به عنوان یک کشور عضو در شورای امنیت و همپیمان نخست سوریه، در قبال این حملات سکوت و یا با آن هماهنگی کند بلکه باید با آنها مقابله کند.
از نزدیکان به مسکو یا رهبری سیاسی یا نظامی آن نیستیم تا ماهیت واکنش به این توهین اسرائیل را بدانیم ولی ما می‌توانیم دو احتمال را در این زمینه پیش‌بینی کنیم:
نخست- پاسخ روسیه به صورت مستقیم خواهد بود یا متوقف کردن حملات هوایی اسرائیل در سوریه و مقابله با هرگونه هواپیماهای مهاجم طی چند روز آینده و ساقط کردن آنها.
دوم- مجهز کردن سامانه پدافند هوایی سوریه با موشک‌هایی از نوع «اس- 300» و «اس- 400» با هدف دفاع از حاکمیت سوریه و مقابله با هرگونه حملات در آینده. به‌ویژه این‌که رهبری روسیه وعده‌هایی در این خصوص داد ولی پس از تسلیم شدن به فشارهای اسرائیلی و آمریکایی، از این وعده سر باز زد.
گزینه روسیه چگونه خواهد بود... این موضوعی است که آن را نمی‌دانیم ولی باید این واکنش بازدارنده و پایان دهنده به این اقدامات چالش‌برانگیز و توهین‌آمیز اسرائیل علیه رئیس‌جمهور پوتین و همچنین روسای جمهوری سوریه و ایران باشد. ما این امر را به روزها و هفته‌های آینده می‌سپاریم و امیدواریم انتظار ما طولانی نباشد.
منبع: tasnimnews.com

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/53764/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

آزرده خاطر شدن رانندگان از وضعیت نامناسب جاده‌ای در 7 کیلومتری کرمانشاه + فیلم

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: تیم ملی خواهان خمس بود اما باشگاه مخالفت کرد

حسینی در مسیر قهرمانی سپاهان و تراکتور!

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

رقابت‌های بین المللی کشتی فرنگی جوانان جام شهدای غزه – مریوان

فال انبیا فردا شنبه اول اردیبهشت 1403

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

قهرمان لیگ ثانیه آخر مشخص می‌شود

سیدحسین: از کمیته انضباطی متشکرم!

پاکو خمس هم نتوانست؛ جدایی سرمربی مطرح اسپانیایی از تراکتور

بخش اول گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

بخش دوم گفت و گو با حسین بادامکی معاون باشگاه پرسپولیس

رضاوند: دوست نداریم حق پرسپولیس هم ضایع شود

سلیمان‌زاده: تیم ما سازمان‌یافته بازی کرد

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد