کردستان و راههاي توسعه گردشگري
مقالات
بزرگنمايي:
کردانلاين- در ادامه اين گزارش به قلم تيمور مرادي کارشناس گردشگري آمده است: توسعه
صنعت گردشگري و توجه به اين مقوله توسعه بخشهاي ديگر را در سطح استان در
پي خواهد داشت.
توسعه صنعت گردشگري يعني توسعه بخشهاي ديگر فرهنگي،
اقتصادي و... استان، مفهوم اين بحث اين است که چنانچه اعتبارات حوزه راهها
باهدف جذب گردشگر در راههاي استان هزينه شود، گامي فراتر از صرف ساخت
راه، در توسعه راهها برداشته شده است.
در حقيقت داشتن تفکر توسعه
گردشگري در توسعه استان افزايش بهره وري را در سطح کلان در استان به
ارمغان خواهد آورد. درک اين موضوع نياز به داشتن ذهنيت مثبت به اين رويکرد
است.
براي روشن تر شدن قضيه مثالي ساده شايد کار را آسان تر کند. ما
براي رفع نيازها و آسايش خانواده اقدام به خريد اثاثيه منزل مينماييم. حال
اگر اين خريد را با اين ديدگاه انجام دهيم که جداي از رفع نياز خود بايد
در فکر فراهم آوردن امکانات رفاهي براي مهمان نيز باشيم به طور يقين سلايق
مهمان را نيز در نظر گرفته و مجبور خواهيم بود حتي به قيمت ريسک درآمدي
وسايل لوکس تر و بهتر تهيه کنيم و همين قضيه خود محرکي مثبت در زمينه تلاش
بيشتر ما خواهد بود.
حال اين موضوع ساده را در صنعت گردشگري اگر بررسي
کنيم خواهيم ديد مهمان که همان گردشگر است زماني که به شهر و يا استان ما
سفر مي کند براي استفاده از امکانات، پول پرداخت ميکند و طيف وسيع انواع
گردشگر با سلايق و خواستههاي متفاوت وارد استان ميشوند و اين ما هستيم که
بهعنوان ميزبان بايد براي آنها امکانات در سطوح مختلف مهيا سازيم.
از
آنجائي که گردشگر براي استفاده از امکانات براي رفاه حال خود هزينه پرداخت
مي کند، چنانچه مقصد ديگري را با امکانات بهتر بيابد مسير خود را به سمت
آن مقصد تغيير خواهد داد.
با يک نگاه گذرا به نيازمنديها و خواستههاي
گردشگران به اين نتيجه خواهيم رسيد که از آنجائي که گردشگر درواقع همان
انسان است همان نيازها، علايق و سليقههايي که خود ما داريم، قطعاً
گردشگران نيز دارند و البته بيشتر از ما، چراکه اين نيازها باعث شده اقدام
به مسافرت کند؛
البته گردشگران براي تأمين نيازهاي خود ميبايست هزينه
کنند. بررسي نيازها و سلايق گردشگران به حدي گسترده شده که امروزه بخشي از
آن را "صنعت اوقات فراغت" مي نامند.
اهداف نهايي از آوردن اين موضوع
اين است که نشان دهيم صنعت گردشگري با توجه به فرابخشي بودن و وابستگي به
توسعه زيرساختها و امکانات مناسب، نيازمند تلاش گسترده در آباداني و توسعه
است.
بي شک چالشهاي موجود در امر گردشگري کردستان جداي از چالشهاي
موجود در سطح کشور نيست اما نيازي که کردستان به توسعه دارد بيش از ساير
مناطق کشور است و اين موضوع ميبايست به دغدغه اصلي مسئولين کشوري و استان
تبديل شود، در اين ميان صنعت گردشگري بهعنوان يکي از محرکهاي قوي پيشرفت
اقتصادي ميتواند راحت تر و آسان تر در کردستان به ثمر بنشيند.
تجزيه
و تحليل وضعيت موجود کردستان به لحاظ اقتصادي و گردشگري راهکارهايي را
براي توسعه صنعت گردشگري روشن ميسازد که به شرح ذيل در اين گزارش آورده
ميشود. نکته مهم در بررسي اجمالي اين راهکارها نبود اعتبارات کافي براي
اجرايي کردن آنهاست.
- تبديلشدن توسعه صنعت گردشگري کردستان به هدف اصلي همه مسئولين استاني بدون استثناء
- توسعه امکانات رفاهي در مرزها براي آسايش و امنيت گردشگران ورودي به استان
-بسط و گسترش ارتباط و وسايل مدرن حمل و نقل، توسعه خدمات هواپيمايي و فرودگاهي و توسعه، تعريض و بهسازي راههاي ارتباطي و مواصلاتي
- توسعه و بهبود تأسيسات بهداشتي و رفاهي سطح شهرهاي استان به ويژه پارکها و مراکز تفريحي و همچنين توسعه خدمات رفاهي بين شهري
- ارائه امکانات و خدمات در سطح استانداردهاي بينالمللي به گردشگران ورودي به استان
-رفع مشکلات حوزه خدمات هتلداري و رستورانداري و دعوت از هتلهاي بينالمللي جهت سرمايهگذاري در اين بخش استان
- برگزاري هفتههاي فرهنگي کردستان در کشورها و استانهاي هدف گردشگري
- برگزاري نمايشگاهها و همايشهاي اختصاصي در سطح بينالمللي جهت
شناساندن ظرفيتهاي گردشگري کردستان و شرکت فعال در نمايشگاههاي
بينالمللي خارج از کشور
- افزايش سطح تبليغات و انتشارات از قبيل
کتابها، مقالات، کاتالوگها و عکسها از جاذبههاي گردشگري کردستان، تهيه
نقشههاي توريستي و بروشورهاي حاوي اطلاعات مورد نياز جهانگردان.
-جلوگيري از ارائه سلايق شخصي درزمينه تبليغات گردشگري بينالمللي و داخلي و ارائه راهکارهاي علمي بازاريابي در اين زمينه
- جلوگيري از تعدد مراکز تصميمگيري و تقويت بيش از گذشته اداره کل استان بهعنوان متولي اصلي امورات گردشگري در استان
-تشويق مردم، سازمانها و کردستانيهاي خارج از کشور به سرمايهگذاري در زمينه گردشگري و حذف ريسکها و ناامنيها در اين زمينه
- ايجاد شرايط مناسب جهت تحقيقات گردشگري در دانشگاههاي کردستان و کاربردي کردن اين تحقيقات
-
توسعه نيروي انساني کارآمد و آشنا به زبانهاي بينالمللي با برگزاري
کارگاههاي آموزشي تخصصي بينالمللي و دعوت از اساتيد مطرح بينالمللي
- آموزش پليس درزمينههاي مربوط به صنعت گردشگري بهعنوان پليس راهنما
- توسعه اماکن اقامتي، پذيرايي، ورزشي و مراکز تفريحي و سرگرمي در سطح استان
- در اين صنعت، مقايسه قيمتها بهسرعت صورت ميگيرد. ازاينرو ارائه قيمت رقابتي براي سفرهاي گروهي حائز اهميت است.
- توجه ويژه به اکوتوريسم (طبيعتگردي) و توسعه زيرساختهاي اين بخش در سطح استان کردستان
-
ايجاد شرکتها و مؤسسات گردشگري و استقرار دفاتر آنها در خارج از کشور و
فعاليت هدفمند آنها در راستاي بازاريابي صنعت گردشگري براي استان
- افزايش اعتبارات بخش گردشگري و تسريع در تکميل طرحهاي نيمه تمام
- توسعه و توجه به گردشگري الکترونيکي (ET).
- تدوين طرحهاي جامع گردشگري براي هريک از شهرستانهاي استان با توجه به ويژگيهاي هر شهرستان
- يافتن بازارهاي هدف و برنامه ريزي براي ورود و نفوذ به اين بازارها با توجه به ويژگيهاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي آنها
لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/5334/