عصر کرد

آخرين مطالب

قاچاق سوخت در کردستان 375 درصد افزایش یافت اقتصادي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان گفت: در پنج ماه گذشته از امسال 942 هزار و 360 لیتر سوخت قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 375 درصد افزایش یافته است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، علی خداویسی روز دوشنبه در پنجمین جلسه اصلی کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان اظهار داشت: در این مدت 145 هزار و 417 بطر قوطی مشروبات الکلی کشف شد که در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 29 درصد کمتر بود.
وی افزود: در همین مدت، 23 میلیون و 690 هزار و 60 نخ سیگار قاچاق کشف شد که این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، 50 درصد کاهش یافته است.
دبیر کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز کردستان از کشف 821 هزار و 217 قلم لوازم آرایشی و بهداشتی در پنج ماه گذشته از سال 97 خبر داد و یادآور شد: این آمار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 83 درصد کاهش نشان می دهد.
خداویسی اضافه کرد: امسال همچنین سه میلیون و 320 هزار و 367 قلم داروی قاچاق در استان کشف شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 55 درصد بیشتر است.
وی با اشاره به اینکه در این مدت، سه هزار و 789 دستگاه موبایل قاچاق در کردستان کشف و ضبط شد، تاکید کرد: این رقم نسبت به 22 هزار و 836 دستگاه سال پیش در همین مدت، 83 درصد کاهش را نشان می دهد.
خداویسی، تعداد باندهای قاچاق متلاشی شده در استان را در پنج ماهه اول امسال 35 فقره بیان کرد و افزود: این آمار نسبت به سال گذشته در همین مدت، 6 درصد بیشتر است.
** 3575 واحد انبار در کردستان شناسه دار شده اند
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست گفت: از آغاز طرح ساماندهی انبارها در کشور (در سال 95) تاکنون مشخصات سه هزار و 575 واحد انبار بخش خصوصی و دولتی در استان ثبت و شناسه دار شده اند.
محمد دره وزمی با اشاره به اینکه این طرح با هدف شفاف سازی گردش کالا از تولید به مصرف و مبارزه با قاچاق و احتکار کالا اجرا می شود، افزود: در سال های 95 و 96 هر کدام یک هزار و 550 انبار و امسال نیز 477 انبار در سامانه ثبت انبارها به ثبت رسیده است.
وی از اجرای مرحله دوم ثبت انبارها در استان در شهریور امسال خبر داد و گفت: در شرایط کنونی و با توجه به کشف چند مورد احتکار انبار، بسیار به صرفه است و احتکار کالا را به شدت کاهش می دهد.
دره وزمی با تاکید بر اینکه هیچ انباری بدون داشتن شناسه به رسمیت شناخته نمی شود، اضافه کرد: ستاد مبارزه با احتکار با همکاری دستگاه های مربوطه در استان تشکیل شده و به صورت انجام گشت های مشترک در حال کنترل بازار و انبارهای کالا است.
مدیر شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی منطقه کردستان با اشاره به اینکه در پنج ماهه گذشته از سال گذشته 198 هزار و 450 لیتر سوخت قاچاق کشف شد، اظهار داشت: از ابتدای امسال تا مرداد این رقم افزایش یافته و به 942 هزار لیتر سوخت رسیده است.
فریدون یاسمی افزود: امسال محل فروش سوخت در جایگاه باشماق، 2 هزار و 320 میلیارد ریال به حساب خزانه و از سود آن هم 6 میلیون ریال به حساب 18 هزار خانوار مرزنشین واریز شد؛ ضمن اینکه از سال 96 تاکنون در مجموع به حساب هر خانوار مستقر در شعاع 20 کیلومتری مرز، 11 میلیون و 180 هزار ریال واریز شده است.
وی از کاهش 38 درصدی مصرف نفت سفید در استان در پنج ماه اول امسال خبر داد و گفت: امسال مصرف نفت و گاز 6 درصد و مصرف بنزین 10 درصد رشد داشت.
یاسمی به اجرای طرح فروش سوخت به روستاییان و کشاورزان به صورت الکترونیکی اشاره و اظهار داشت: تاکنون برای 23 هزار خانوار روستایی کردستانی کارت الکترونیک فروش سوخت صادر شده است.
معاون ارزیابی و انطباق اداره ‌کل استاندارد کردستان نیز اظهار داشت: از ابتدای امسال تا مرداد پس از انجام 48 گشت مشترک با ارگان های مربوطه، در مجموع 159 گرم طلای قاچاق کشف و قیچی شد.
فرید بطی افزود: در یکسال گذشته طلای خارجی موجود در بازار با کد ایرانی افزایش یافته که نیاز است برای برخورد با این موضوع، چاره ای اندیشیده شود.
به گزارش ایرنا، مرز رسمی باشماق مریوان در کردستان یکی از مهمترین مرزهای رسمی زمینی ایران با اقلیم کردستان عراق به شمار می‌آید.
گمرکات استان کردستان با چهار شعبه فعال در سنندج، باشماق مریوان، سیرانبند بانه و شهر بانه به فعالان اقتصادی خدمات گمرکی ارائه می دهد.
گمرک سیرانبند و باشماق از مرزهای گمرکی فعال رسمی و بین المللی استان هستند و گمرک مریوان در زمینه ترانزیت، صادرات، امور مسافری و مقدار قابل توجهی در بخش واردات فعال است؛ به طوریکه روزانه 12 میلیون دلار کالا از مرز باشماق مریوان ترانزیت می شود.
مرز سیرانبند بانه نیز دومین و نزدیک ترین مرز مشترک استان کردستان با منطقه شمال عراق است که از حیث حجم صادرات کالا و شمار فعالان و شاغلان اقتصادی رتبه دوم بازارچه های این استان را به خود اختصاص داده است.
7355/6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/51149/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گرم کردن جالب مارادونا پیش از بازی مقابل بایرن مونیخ

حرکت منشوری دانیال اسماعیلی‌فر پس از گلزنی به نفت آبادان

رئیسی‌کیا: وضعیت واگذاری با دهه پیش متفاوت است

کنایه مدافع ذوب‌آهن به پنالتی سپاهان!

اولین سالروز درگذشت فوتبالیست بابلی

صعود شفیعیان به فینال کایاک 500 متر

واکنش سرمربی فوتسال ژاپن به احتمال تقابل با ایران

طلسم‌شکنی 120 ساله با آلونسو عبرتی برای چرخه تکراری لیگ برتر

چین با پذیرش شکست مقابل ویتنام حذف شد

گران‌ترین لیگ فوتبال دنیا در بن بست!

ارزیابی حدود 21 هزار نوآموز در پایگاه‌های سنجش سلامت

24 مورد کلاهبرداری مدارک پزشکی و تصادف ساختگی در پارسال

ارائه خدمات درمانی به 198 بیمار مبتلا به هموفیلی

انجام بیش از 110 هزار عمل جراحی برای زوج‌های نابارور

un12، داستان رنج کرد‌ها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت

اعلام جدول اجرای نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر رضوی

سرشماری دوزیستان در مریوان انجام شد

دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است

دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد

شعرخوانی زیبا از هوشنگ ابتهاج

ستاره بایرن جرات شوخی با رئال را نداشت

چرا مارتینس با وجود 2 اخطاره بودن، اخراج نشد؟

سردار در جذاب‌ترین بازی انتقامی فصل اروپا

معرفی نفرات برتر رده سنی جوانان در کاراته قهرمانی کشور

ناگلزمان تا جام جهانی با آلمان

واکنش مدیر روابط عمومی سپاهان به حرکت منشوری اسماعیلی‌فر

جرایم میلیاردی برای تزریق آرامش به لیگ برتر

مقایسه گل‌ها و مهارت‌های وینیسیوس و یامال

تاریخ بازگشت بارسلونا به نوکمپ مشخص شد

ایجاد شرایط مشارکت پر رنگ شهروندان و دانش آموزان در برنامه‌های گرامیداشت هفته معلم

پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند

عجیب‌ ترین قتل امسال توسط یک مادر و دختر رقم خورد!

خبر تهاجم به کشور از مرزهای خارجی تکذیب شد

«سربلند میدان» برای سومین بار به بازار نشر آمد

کاسمیرو: امباپه در زمین درست مثل رونالدو است

وقتی جیمی کرگر فکر می‌کند تلویزیون استودیو در حال افتادن است!

واکنش سرخیو آگوئرو به ضربات پنالتی دیدار منچسترسیتی و رئال

چاپ مجله اختصاصی برای یک بازی لیگ برتر!

کدام تیم بیشترین شانس فتح لیگ قهرمانان اروپا را دارد؟

ترین‌های هفته بیست و سوم لیگ برتر ایران

تمرین منچستریونایتد برای نیمه نهایی جام حذفی مقابل کاونتری

تمامی گل‌های هفته 29 لیگ برتر پرتغال

شبیه‌سازی بازی منچسترسیتی و رئال مادرید با عروسک لگو

تاریخ و روز بازی رئال تغییر کرد

بررسی اتفاقات مهم فوتسال جام ملت‌ها

جدول اجرای عموم نمایش‌های بخش کودک و نوجوان تئاتر «رضوی» اعلام شد

وضعیت تاسیسات هسته‌ ای اصفهان بعد از حادثه امروز

واکنش فرمانده کل ارتش به انفجار در اصفهان

وزیر ورزش و دبیر به بیشکک نرسیدند

اعزام تیم ملی جودو به هنگ کنگ لغو شد