عصر کرد

آخرين مطالب

انکارِ اجبار فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - در حالیکه تنها 15 روز به آغاز سال تحصیلی جدید باقی مانده تهیه لباس فرم دانش آموزان دختر به دغدغه ای جدی برای خانواده ها در کردستان تبدیل شده است، مساله ای که اولیا آن را فرآیندی اجباری از سوی مسئولان مدارس می دانند و متولیان آموزش و پرورش این رویه را انکار می کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، با شروع فصل تابستان و آغاز اوقات فراغت دانش آموزان از تحصیل، خانواده ها نفس راحتی می کشند تا سه ماهی از دغدغه درس، کتاب و مدرسه فرزندانشان خلاص شوند اما این آسودگی خیال دو ماه هم طول نمی کشد و دل نگرانی هایی جدی برای سال تحصیلی جدید خانواده ها را درگیر می کند.
یکی از دل نگرانی ها و دغدغه هایی که خانواده ها از یک ماه باقی مانده به سال تحصیلی با آن درگیر می شوند تهیه لباس فرم مدارس است، چند سالی است در کشور باب شده که دانش آموز بویژه دختران با هر مدل، رنگ و شکل لباسی نمی تواند به مدرسه برود و باید لباس فرم یک شکل مورد نظر مدرسه را تیه و بر تن کند.
بر این اساس هر سال خانواده ها جدای از دغدغه ثبت نام و تهیه کتاب و لوازم التحریر برای فرزندانشان، باید برای رنگ و مدل لباس آنان نیز به مدرسه مراجعه و سپس در تولیدی یا خیاطی که خود مسئولان مدارس معرفی می کنند، لباس مورد نظر که بدون مشورت با اولیا رنگ و نوع آن انتخاب شده، را تهیه کنند.
مساله مورد شبهه اینکه خانواده ها ادعا می کنند مدرسه هر سال آنها را به تهیه لباس فرم جدید مجبور می کند اما مسئولان و متولیان امر در آموزش و پرورش آن را انکار کرده و می گویند هیچ اجباری در این کار نیست.
** والدین دانش آموزان چه می گویند؟
مادر یکی از دانش آموزان که دخترش امسال به کلاس سوم پایه ابتدایی می رود، می گوید: امسال سومین سالی است که دخترم مدرسه می رود و هر سال هم از سوی مسئولان مدرسه مجبور می شویم یک دست مانتو، شلوار با رنگ و فرم جدید برایش تهیه کنیم.
خانم احمدی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وقتی مدرسه الزام می کند که رنگ، شکل و فرم لباس دانش آموز هر سال باید تغییر کند به نحوی خانواده ها را در این شرایط بد اقتصادی لای منگنه می گذارد.
این مادر افزود: لباس فرم 2 سال گذشته دخترم سالم و قابل استفاده است اما مدیر مدرسه شان تاکید کرده امسال رنگ مانتوی پایه سوم تغییر کرده و باید لباس فرم جدید تهیه کنید.
احمدی تعیین رنگ، مدل و نوع پارچه مورد نظر و حتی تولیدی از سوی مدرسه را یکی دیگر از مشکلات موجود در این زمینه اعلام کرد و گفت: برای لباس فرم دخترم شامل مانتو، شلوار و مقنعه 75 هزار تومان تعیین شده در حالیکه که رنگ انتخاب شده نیز مورد پسند بچه ها نیست.
او با بیان اینکه پارچه لباس مورد نظر از کیفیت و مرغوبیت لازم برخوردار نیست، یادآور شد: یک دانش آموز دوره ابتدایی نمی تواند یک هفته کامل لباسش را تمیز نگه دارد و باید حداقل هفته ای یک بار شسته شود لذا پارچه باید از کیفیتی بالایی برخوردار باشد که بعد از چند ماه دوباره خرج دیگری روی دست خانواده ها نگذارد.
پدر دانش آموز دیگری در سنندج که امسال فرزندش وارد کلاس دوم ابتدایی می شود نیز معتقد است: لباس فرم مدارس باید از هر نظر از جمله مدل، کیفیت و رنگ به نوعی تعیین شود که این دانش آموز حداقل 2 سال بتواند آن را بپوشد.
بابایی افزود: هر چند تغییر رنگ و مدل لباس می تواند در روحیه دانش آموزان بخصوص دوره ابتدایی تاثیر مثبت ایجاد کند اما باید شرایط اقتصادی مردم نیز از سوی متولیان آموزش و پرورش در مدارس در نظر گرفته شود چرا که خانواده های بسیاری هستند که حداقل 2 تا سه فرزند محصل دارند و تهیه چند دست لباس فرم هزینه های زیادی بر آنان تحمیل می کند.
وی اظهار داشت: متاسفانه هر سال خانواده ها در این زمینه از سوی مدارس اجبار می شوند علاوه بر تمام این موارد باید در زمینه رنگ و مدل لباس فرم، سلیقه دانش آموز نیز در نظر گرفته شود و حداقل قبل از انتخاب نظر سنجی یا رای گیری در میان دانش آموزان هر مدرسه انجام و از نظر کارشناسان و مشاوران نیز برای این منظور بهره گرفته شود.
** آموزش و پرورش اجباری بر تهیه لباس فرم دانش آموزان ندارد
مسئولان آموزش و پرورش کردستان اما اجبار بر تهیه لباس فرم دانش آموزان از سوی مدارس را انکار می کنند و معتقدند: هیچ مدرسه ای خانواده ها را به تهیه لباس فرم جدید مجبور نمی کند مگر اینکه مدیر مدرسه با انجمن اولیا و مربیان در این زمینه به اتفاق نظر رسیده باشند.
مدیر سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش کردستان در این باره می گوید: با توجه به اینکه مدرسه مکان نظم و انضباط است بنابراین لباس فرم نیز با هدف نظم دهی، قانون پذیری و همسان سازی دانش آموزان پیش بینی شده اما با این وجود الزام و اجباری بر خانواده ها در این زمینه نیست و آنها مجبور نیستند هر سال لباس فرم جدید تهیه کنند.
احمد عبدالهی با بیان اینکه این موضوع به مدیران مدارس نیز ابلاغ شده است، گفت: مبنای آموزش و پرورش بر این است که لباس فرم دانش آموزان حداقل بین 2 تا سه سال استفاده شود و تهیه فرم جدید 2 سال پشت سر هم به شرط تغییر پایه باشد.
وی افزود: مدارسی که هر سال رنگ و مدل جدید به خانواده ها ابلاغ می کنند براساس تصمیمی است که انجمن اولیا و مربیان آن مدرسه گرفته و با مدیر واحد آموزشی به این نتیجه رسیده اند.
مدیر سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش کردستان اظهار داشت: در این مدارس نیز تصمیم گیری برای تهیه لباس فرم دانش آموزان با مشارکت و نظارت انجمن اولیا و مربیان مدارس انجام می شود و با تولیدی هایی در این زمینه قرارداد بسته و خانواده ها به آنجا معرفی می شوند.
وی یادآور شد: قیمت تمام شده برای لباس فرم مقاطع مختلف متوسطه مصوب انجمن انجمن اولیا و مربیان، اتحادیه دوزندگان، صنعت و معدن و آموزش و پرورش به تولیدی های مورد نظر ابلاغ می شود لذا انتظار می رود کنترل لازم بر روی این تولیدی ها برای تهیه پارچه و دوخت مناسب باشد.
عبداللهی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از تولیدی های طرف قرارداد مبلغی بسیار بیشتر از نرخ تعیین شده را به بهانه مدل دادن به لباس و سایز دانش آموز از خانواده ها می گیرند، گفت: به عقیده ما لباس فرم مدرسه لباس کار دانش آموز است و باید کاملا ساده و بدور از هر نوع مدلی باشد.
وی با اشاره به اینکه علاوه بر قیمت تمام شده مصوب، به ازای هر دست لباس فرم برای دانش آموزان 200 هزار ریال سود برای خیاط در نظر گرفته شده است، تاکید کرد: بسیاری از خیاطان به این میزان قانع نشده و پول بیشتری از اولیا می گیرند.
مدیر سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش کردستان افزود: علیرغم تعیین و اعلام قیمت مورد نظر، نظارتی بر این تولیدی ها در استان وجود ندارد و هر کس به سلیقه خود قیمت تعیین می کند و همین امر موجب نارضایتی خانواده ها شده است.
وی همچنین با اشاره به نحوه انتخاب تولیدی ها می گوید: در 2 سال گذشته حدود 97 خیاطی و تولیدی از سوی آموزش و پرورش و مدیران مدارس معرفی شدند که خروجی آن متهم کردن مدیران مدارس به رانت خواری و کسب درآمد از این طریق بود.
عبداللهی یادآور شد: امسال این کار به نحو دیگری انجام شد و دوزندگان به مدارس مراجعه و به شرطی که دارای مجوز اتحادیه دوزندگان و یا تولیدی باشند پس از اخذ مدارک از سوی مدیران مدارس و انجمن اولیا و مربیان با آنان قرارداد بسته شده است.
وی با بیان اینکه واگذاری پارچه برای تهیه لباس فرم مدارس به تولیدی ها با 2 نوع تکی و حجمی انجام می شود، گفت: در نوع تکی هیچ اجباری بر اینکه حتما نوع پارچه از سوی خانواده و دانش آموز براساس یک قیمت تعیین شده باشد، نیست.
مدیر سازمان دانش آموزی آموزش و پرورش کردستان اضافه کرد: در نوع حجمی قیمت ها اعلام شده و تولیدی ها نباید به هیچ بهانه ای بیشتر از قیمت تعیین شده از خانواده ها دریافت کنند البته اکثر تولیدی مبلغ بیشتری می گیرند.
وی افزود: طرح نظارتی در مدارس ناحیه 2 سنندج و برخی از شهرستان ها از جمله دیوانداره، قروه، دهگلان، سروآباد و منطقه کلاترزان خوب انجام و اجازه تغییر قیمت ها به تولیدی ها داده نشده است.
عبداللهی ابراز امیدواری کرد نظارت ها در مدارس سایر مناطق استان نیز با جدیت مورد توجه قرار گیرد و خانواده ها مجبور نباشند قیمت هایی بیشتر از معمول برای یک دست لباس فرم که در واقع لباس کار دانش آموز است، بپردازند.
برای روشن تر شدن موضوع قیمت گذاری لباس های فرم دانش آموزی و روند نظارت بر تولیدی ها به سراغ رئیس اتحادیه دوزندگان و هیات رئیسه اتاق اصناف استان کردستان رفتیم.
رئیس اتحادیه دوزندگان استان کردستان در این زمینه معتقد است: نرخی که از سوی آموزش و پرورش استان برای لباس فرم مدارس اعلام شده بسیار پایین بوده و نرخ درجه 2 سال 95 است و هیچ سنخیت و تناسبی با بازار موجود ندارد.
سلمان صلواتی با بیان اینکه نرخ مصوب سازمان صنعت، معدن و تجارت برای لباس مدارس نرخ سری دوزی است، گفت: نرخی که اعلام شده برای تهیه یک دست لباس کاملا ساده با پارچه ای معمولی است که در این وضعیت شاید جوابگوی این هم نباشد.
وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ دانش آموزی حتی در دوره ابتدایی حاضر نیست لباس فرمی ساده و بدون هیچ مدلی بپوشد لذا خانواده را به خرید لباس مدل دار اجبار می کنند و این مساله تناسبی با موضوع اعلام شده به تولیدی ها از سوی آموزش و پرورش ندارد.
عضو هیات رئیسه اتاق اصناف استان کردستان افزود: علاوه بر این تولیدی ها نمی توانند با قیمتی که به آنان اعلام شده پارچه ای مرغوب و با کیفیت تهیه کنند بنابراین پس از مدتی کوتاه، هزینه ای اضافی برای تهیه لباس فرم مجدد بر خانواده ها تحمیل می شود.
وی همچنین به نظارت بر تولیدی ها اشاره کرد و یادآور شد: در این رابطه گشت های مشترکی با سازمان صنعت و معدن داریم که نماینده ای دارای تخصص با آنان همراه می شود و بر نوع پارچه ها و قیمت های اخذ شده از خانواده ها نظارت خواهد کرد.
رئیس اتحادیه دوزندگان کردستان تاکید کرد: گشت های مشترک از روز یکشنبه هفته آینده 18 شهریور راه اندازی می شود و با هر تولیدی که هزینه ای بیشتر از جنس استفاده شده از خانواده ها بگیرد برخورد جدی خواهد شد.
نظرات مطرح شده نشان می دهد نظارت دقیقی بر تهیه لباس فرم دانش آموزان از اجبار در مدارس تا نوع رنگ و جنس و قیمت آن وجود ندارد و همین آشفته بازار، خانواده ها را دچار سردرگمی کرده است.
می طلبد مسولان آموزش و پرورش و سایر متولیان امر برنامه ریزی های مناسب در زمینه روند تهیه لباس فرم مدارس که تاثیر بسزایی بر روحیات و رشد تحصیلی دانش آموزان می گذارد، داشته باشند و بر نحوه قیمت ها نیز نظارت کافی صورت گیرد تا در این شرایط اقتصادی هزینه های خانواده ها دو چندان نشود.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/50814/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جدول اجرای عمومی نمایش‌های هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی مشخص شد

تصویر رامین پرچمی در «آخرین سامورایی»

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان کردستان: طرح نور باید تمام و کمال اجرا شود

وانت‌بارهای سنندج در آستانه ساماندهی/بیکاری عامل ایجاد شغل کاذب

اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروش از 15 اردیبهشت ماه در سنندج

تغییرات نوآوری و خدمت‌رسانی با ایده‌های جدید را به دنبال دارد

دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

غبار روبی مزار شهدای کرمانشاه

امیر آشتیانی: همکاری و مشارکت ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های بدیعی شد

تعامل ارتش و سپاه منجر به خلق صحنه‌های باشکوه عملیات وعده صادق شد

اعلام جدول اجراهای عمومی آثار جشنواره ملی تئاتر رضوی

اعتراض چادرملو به صحنه جنجالی مقابل داماش گیلان

برگزاری 100 عنوان برنامه ویژه دهه ارتش در کردستان

ارتش پایه اصلی امنیت و اقتدار کشور است

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

نون خ ادامه دارد؟ | آقای جبلی سر صحنه به سعید آقاخانی گفت...

جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی

طرح ساماندهی وانت‌های میوه ‌فروشی در سنندج اجرا می‌شود

حمایت پلیس راهور از اجرای طرح ساماندهی وانت‌های میوه‌فروش در سنندج

کشف بیش از 521 تن گوشت فاسد در تعطیلات نوروز

دولت سه لایحه جدید به مجلس ارسال کرد

پنتاگون جزئیات جدیدی درباره حمله ایران فاش کرد

هوای استان کرمانشاه در شرایطی پایدار

داود آزاد به صحنه می‌رود

همدان صاحب 3 نیروگاه خورشیدی جدید می‌شود

سنندج، میزبان مسابقات انتخابی تیم ملی دارت

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

عکس| تیپ خبرساز سحر دولتشاهی در پشت صحنه یک فیلم

کمک 80 میلیون ریالی روستاییان رباط میاندشت بخش رخ به مردم غزه

فرودگاه همدان میزبان حجاج همدان و کردستان خواهد بود

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

کاهش 100درصدی تصادفات در کردستان

نخاع می‌تواند مستقل از مغز عمل کند

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

طرح آمایش سرزمینی ورزش در کرمانشاه در حال انجام است

کاراته قهرمانی کشور؛ معرفی نفرات برتر رده سنی امید‌ها

یادواره منطقه‌ای شهدای ایل کلهر

برگزاری نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق» در کرمانشاه

توزیع بیش از 100 هزار تن انواع نهاده های دامی و کشاورزی در کرمانشاه

«زنان لجمن» و «خروس» به آمریکا رفتند/ آغاز مراحل فنی «سرخ»

مصرف سه میلیارد و 695 میلیون مترمکعب گاز در کردستان

شرایط پارادوومیدانی برای پارالمپیک

آغاز مسابقات فوتسال لیگ برتر کردستان به میزبانی مریوان

سبزبانان و پاکبانان قشم صاحب خانه می‌شوند

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش