عصر کرد

آخرين مطالب

جشنواره های غیر موثر از بودجه عمومی حمایت مالی نمی شوند فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: سیاست این وزارتخانه پرهیز از برگزاری و حمایت جشنواره های غیر موثر است و به سمت حرکت می کنیم که در برگزاری جشنواره ها از بودجه عمومی استفاده نشود بلکه حمایت ها از سوی بخش خصوصی باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، شهرام کرمی شامگاه دوشنبه در حاشیه سومین روز جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سیاست کلی ما اینکه جشنواره های غیر موثر را محدودتر کنیم اما از جشنواره تئاتر مریوان چون برای مردم است با تمام بضاعت حمایت خواهیم کرد.
وی با بیان اینکه نقش دولت حمایت از برگزاری جشنواره است اما نمی خواهد تمام و کمال وارد این عرصه شود و به برگزاری جشنواره های دولتی بپردازد، افزود: سیاست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پرهیز از برگزاری جشنواره های غیر موثر است.
کرمی با بیان اینکه برخی جشنواره ها همچون تئاتر خیابانی مریوان از برنامه های موثر فرهنگی محسوب می شوند، تاکید کرد: تمام سعی خود را برای حمایت تمام و کمال از اینگونه جشنواره ها بکار می گیریم.
وی با اشاره به اینکه جشنواره ها وقتی مفید هستند که در جریان توسعه تئاتر موثر باشند، یادآور شد: ما اعتبار خود را صرف برگزاری جشنواره نخواهیم کرد اما یک سری جشنواره اصلی همچون تئاتر فجر را داریم که معرف تئاتر ایران به دنیاست بنابراین مورد حمایت قرار می گیرد.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: رویکرد ما حمایت از جشنواره های مردمی همچون تئاتر مریوان است و در همین راستا این وزارتخانه خود را مسئول می داند و تمام قد از آن حمایت کرده و بعد از این هم برای تداوم این رویداد فرهنگی اقدام خواهد کرد.
وی با اشاره به وعده برای تخصیص اعتبارات ملی به جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در سال 98 گفت: اگر این اتفاق نیفتد ما مشکلی در تامین اعتبار جشنواره مریوان نداریم چون از جشنواره هایی است که حمایت از آن را تکلیف خود می دانیم.
کرمی اظهار داشت: در 12 دوره پیشین، جشنواره تئاتر خیابانی مریوان مشکل اعتبار نداشته و بعد از این هم از نظر اعتباری مشکلی نخواهد داشت اما تامین اعتبار جشنواره از محل ملی می تواند به تحول اساسی آن کمک کند.
وی افزود: چند سالی است که احساس می شود جشنواره باید به شکل اساسی متحول شود از جمله بخش های متنوع تری ایجاد کند، در روزهای بیشتری برگزار شود، فراگیرتر شود و در سطح استان و سایر شهرهای کردستان نیز برگزار و گروه های بیشتری را به خود جذب کند.
کرمی با اشاره به اینکه شهر مرزی مریوان هم ظرفیت های محدودی دارد که باید زیرساخت های آن را برای برگزاری چنین جشنواره ای در نظر گرفت، تاکید کرد: 530 نفر مهمان جشنواره در مریوان حضور دارند که تقریبا تمام هتل های شهر را تکمیل کرده و جایی برای مهمانان دیگری نگذاشته اند.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خصوصیات تئاتر خیابانی یادآور شد: این تئاتر رودرو برای مخاطب اجرا می شود و کنشی که اتفاق می افتد ارتباط زنده با مخاطب است.
وی اضافه کرد: تئاتر خیابانی یک خاصیت شاخص دارد و آن جنبه مشارکتی بودن و جلب مشارکت مخاطب است برای همین واکنش مخاطب قابل پیش بینی نیست.
کرمی گفت: بزرگترین خاصیت تئاتر خیابانی امکان واکنش و تبادل نظر برای مخاطب است که گاهی اوقات سرنوشت اثر را خود مخاطب تعیین می کند و این روح و اصالت تئاتر خیابانی است.
وی اظهار داشت: تئاتر خیابانی گاهی جنبه های نقدپذیری و نقد کردن را در خود دارد و اگر در مورد واکنش ها و کنش های متقابل مردم نتواند موفق باشد آن تئاتر خیابانی ضعیف است.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: تئاتر خیابانی خوب، تئاتری است که دغدغه مردم را انتقال دهد و زمانی موفق است که نیاز مخاطب را انعکاس دهد.
وی اضافه کرد: اگر نمایش های هر دوره از جشنواره را ارزیابی کنید مشکلات روز جامعه را می توانید در آن ببیند چون تئاتر خیابانی یک تئاتر پیش رو است یعنی زودتر از سایر هنرها باید بتواند دغدغه مخاطب را درک و به او منتقل کند.
کرمی با اشاره به اینکه دغدغه و نگرانی امسال مخاطب مسایل اقتصادی است و سال گذشته اجتماعی بود، یادآور شد: تئاترهای امسال با سال پیش متفاوت هستند البته اجراهای سال های بعد هم حتما با امسال تفاوت خواهند داشت.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: یک هنرمند خوب کسی است که این مشکلات را شناسایی و به مخاطب انقال دهد.
وی با اشاره به اینکه شعور بالای مردم فرهنگی شهر مریوان مثال زدنی است، گفت: مخاطب تئاتر خیابانی در مریوان با صبر و حوصله و لذت حتی اجراهای ضعیف را هم می بیند که این نشان می دهد مردم با تئاتر خیابانی تربیت شده و خو گرفته اند.
کرمی در مورد نقاط ضعف جشنواره اظهار داشت: تحول اساسی در کیفیت آثار دیده نمی شود در حالیکه انتظار می رود که هر سال کیفیت آثار رشد کند.
وی تاکید کرد: خلا بخش پژوهش، نقد و تحلیل تئاتر خیابانی بشدت احساس می شود که در این راستا کتاب چاپ و سمینار برگزار شد اما هنوز جای پژوهش، تحلیل و نقدی که جریان ساز باشد و به تئاتر کمک کند، خالی است.
به گزارش ایرنا، سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف توسعه و ترویج تئاتر بیرونی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان و عموم شهروندان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان از 10 تا 14 شهریور در مریوان برگزار می شود.
20 اثر در بخش آزاد، چهار اثر بخش آیینی سنتی و چهار اثر در بخش کودک و نوجوان جواز شرکت در بخش پایانی و رقابتی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را کسب کرده اند.
قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و بازیگر، اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر، محمودرضا رحیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر، ایرج راد کارگران و بازیگر و فاتح بادپروار کارگردان، پژوهشگر و بازیگر تئاتر اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.
گروه هایی از پنج کشور خارجی شامل فرانسه، ارمنستان، عراق، آذربایجان و اسپانیا در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور دارند.
6108/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/49683/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی