عصر کرد

آخرين مطالب

جمهوری اسلامی ایران از اعضای فعال و حامی سازمان ملل است فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: تعهد قوی دولت جمهوری اسلامی و سایر ذینفعان برای همکاری نزدیک با نهادهای سازمان ملل متحد نشانگر حمایت مداوم این کشور از این سازمان جهانی است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ماریا دوتسنکو روز دوشنبه در آیین گشایش نمایشگاه عکس همکاری سازمان ملل و ایران در سنندج اظهار داشت: در کنار حمایت ایران از سازمان ملل متحد تعامل عملی آن با این سازمان برای رسیدگی به مسائل مختلف حیاتی است که امروز با تعامل و حمایت توامان روبرو هستیم.
وی افزود: جهان علیه خشونت و افراط گرایی ابتکاری مطرح شده از سوی حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران است که به وضوح توسط کشورهای عضو سازمان ملل متحد مجمع عمومی سازمان ملل متحد پشتیبانی شد.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران یادآور شد: مجمع عمومی سازمان ملل متحد قطعنامه ای را که در سال 2013 در راستای حمایت از جهان علیه خشونت و افراط گرایی صادر کرده بود را در سال های 2015 و 2017 بار دیگر اتخاذ کرد.
وی اضافه کرد: ایرانیان باید مفتخر باشند که کشورشان به عنوان یکی از 51 کشور عضوی است که از بنیان گذاران اصلی سازمان ملل متحد بود و در سال تاسیس هیاتی را به کنفرانس سانفرانسیسکو برای تهیه پیش نویس اسناد کلیدی سازمان ملل متحد و منشور آن اعزام کرده بود.
دوتسنکو یادآور شد: هیات ایرانی توسط نماینده و سفیر مصطفی عدل، وزیر سابق دادگستری ایران، که منشور سازمان ملل متحد را در تاریخ 26 ژوئیه 1945 امضا کرد، هدایت شد که این لحظه تاریخی در یکی از عکس های این نمایشگاه دیده می شود.
وی اضافه کرد: در طی کنفرانس سانفرانسیسکو آقای عدل گفته است ملت ایران خرسند است که اعلامیه دامبارتون اوکس و تصمیمات کنفرانس سان فرانسیسکو از صلح و دموکراسی صیانت خواهد کرد و امیدواریم که جهان آینده بر پایه برابری و عدالت برقرار باشد.
دوتسنکو با اشاره به اینکه بسیار حائز اهمیت است که از تاریخ غنی همکاری مشترک ایران و سازمان ملل متحد آگاهی داشته باشید گفت: این نمایشگاه همکاری های 72 ساله این کشور و سازمان ملل متحد را به تصویر می کشد.
وی افزود: در طول این سال ها، سازمان ملل متحد به عنوان نماد نهایی و جهانی، خود را از طریق کشورهای عضو به گونه ای ارائه می دهد تا شرایط عدالت را در سراسر جهان همراه با توسعه پایدار، اعتماد دوباره به حقوق بنیادی بشر،آزادی، پیشرفت اجتماعی و معیارهای بهتر زندگی به وجود آورد و به حفظ صلح و امنیت بین المللی و ارتقای رشد اقتصادی و اجتماعی به پردازند.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران گفت: ایران همچنان نقش اصلی خود را با ابتکارات جهانی خود در زمینه ارتقاء صلح، دوستی و گفت و گو ایفا می کند.
وی یادآور شد: یکی دیگر از ابتکارات ایران در سازمان ملل متحد گفتگوی تمدن ها بوده که توسط مجمع عمومی این سازمان پشتیبانی و در راستای آن سال 2001 به عنوان سال گفتگوی تمدن ها اعلام شد.
دوتسنکو اضافه کرد: ایران از نخستین کشورهای عضو سازمان ملل متحد بود که از این سازمان خواست تا مرکز اطلاعات را در تهران در 1950 راه اندازی کند.
وی گفت: در ماه ژوئن 2018، ایران به مدت سه سال در شورای اقتصادی و اجتماعی مجمع عمومی سازمان ملل متحد، یکی از 6 سازمان اصلی سازمان ملل متحد انتخاب شد.
رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران افزود: نظام ملل متحد، علاوه بر 6 ارکان اصلی (دبیرخانه سازمان ملل متحد، شورای امنیت، مجمع عمومی، شورای اقتصادی و اجتماعی، دیوان بین المللی دادگستری و شورای قیمومیت) شامل 42 صندوق و برنامه، کاگزاری های تخصصی، موسسات تحقیق و آموزش به همراه تعداد زیادی از نهادها و سازمان های مرتبط است.
وی گفت: هر یک از این کارگزاری ها، سازمان ها و نهادها با یکدیگر همکاری می کنند تا از کشورهای عضو حمایت کنند تا اهدافی را بدست آورند که در منشور سازمان ملل متحد نهادینه شده است.
دوتسنکو اظهار داشت: امروزه، 18 مورد از این سازمان ها، صندوق ها و برنامه های تخصصی با دعوت دولت ایران با طرفین ایرانی خود در دولت و جامعه مدنی برای منافع مردم ایران فعالیت می کنند.
به گزارش ایرنا، نمایشگاه عکس و اسناد تاریخی همکاری سازمان ملل متحد و ایران از سوی خبرگزاری جمهوری اسلامی و مرکز اطلاعات سازمان ملل در تهران روز دوشنبه با حضور ماریا دوتسنکو رئیس مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد در تهران، حسین خوش اقبال معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار، علی مفاخری مدیرکل حوزه استاندار، امین مرادی رئیس حوزه هنری کردستان، لیلا آژیر مدیرکل امور بانوان و خانواده و رضایی مدیرکل روابط عمومی استانداری و شماری از مسئولان اجرایی، هنرمندان و اصحاب رسانه در گالری سوره سنندج گشایش یافت.
در این نمایشگاه 66 قطعه عکس از اسناد مهمی به نمایش گذاشته می شود که هر یک می تواند برای پژوهشگران ایرانی علاقه مند به علوم سیاسی، روابط و حقوق بین الملل سودمند باشد.
مجموعه عکس ها و اسنادی که برای این نمایشگاه انتخاب شده مربوط به آرشیو مرکز اطلاعات سازمان ملل متحد، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، مرکز اسناد و تاریخ دیپلماسی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران است.
در این نمایشگاه عکس هایی از حضور شخصیت‌های برجسته ایرانی هنگام تاسیس این سازمان جهانی، سفر هفت دبیرکل‌ سازمان ملل متحد به ایران و گزیده‌ای از طرح ‌های به اجرا در آمده این سازمان در ایران به نمایش گذاشته شده است.
نمایشگاه عکس اسناد تاریخی و عکس های همکاری های سازمان ملل متحد و ایران به مدت پنج روز تا 17 شهریور از ساعت 10 تا 12 و 17 تا 20 آماده بازدید علاقه مندان است.
سازمان ملل متحد سال 1945 میلادی تاسیس و جایگزین جامعه ملل شد، این سازمان توسط 51 کشور تاسیس و سال 2011 میلادی، 193 کشور عضو داشت، اعضای آن تقریبا شامل همه کشورهای مستقلی است که از نظر بین‌المللی به رسمیت شناخته شده ‌اند.
شورای امنیت قوی‌ ترین نهاد سازمان ملل، پنج عضو دائمی دارد که در تصمیمات این شورا حق وتو دارند. مقر سازمان ملل متحد در نیویورک است و کشورهای عضو و مؤسسه های وابسته، هر سال با تشکیل نشست های منظم در مورد امور بین‌المللی و امور اجرایی مربوط به آن‌ها تصمیم‌گیری می‌کنند.
ایران به‌ عنوان یکی از اعضای موسس سازمان ملل متحد در میان نخستین کشورهایی بود که مرکز اطلاعات سازمان ملل در آن تاسیس و فعالیت‌هایش چند ماه بعد، در ماه مه 1950 آغاز شد.
این فعالیت ها در سال 1980 به حالت تعلیق درآمد، سپس در 1991 دو باره آغاز شد و از سال 1994 به گونه‌ای کامل فعال شد.
7348/3034/6108

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/49645/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تکریم توانخواه حافظ قرآن در کردستان

عشق زندگی می بخشد

نمایش درخشان دو دروازه‌بان پیکان مقابل مس

ادامه حیات، دغدغه دولت برای واگذاری سرخابی‌ها

مالکان جدید استقلال و پرسپولیس از کدام منبع برای دو تیم خرج می‌کنند؟

عملکرد پرسپولیس در مرحله 1/8 نهایی جام حذفی

آمار جالب سپاهان در مرحله یک هشتم نهایی

خط و نشان بازیکن سرشناس ملاثانی برای سپاهان

خیز آنچلوتی برای تاریخ‌سازی در باشگاه رئال

پایان کار طراح افسانه‌ای فرمول یک در ردبول

بازگشت روماریو ستاره سابق برزیل پس از 16سال

قهرمان روس جهان و المپیک پیگیر وضعیت گرایی

خبر‌های پشت صحنه، هفتم اردیبهشت

سرپل‌ذهاب آماده میزبانی باشکوه از زائران یادمان بازی‌دراز

گازرسانی به 100 واحد صنعتی در کردستان

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

داستانک/ انسان های بازنده

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

جعفری: استقلال لحظه آخر شانس آورد

واکنش رئیس لالیگا به ماندن ژاوی

پیام وزیر ورزش به‌ مناسبت روز فرهنگ پهلوانی و ورزش زورخانه‌ای

موسیالا: اگر به من بود می‌گفتم امباپه به بایرن بیاید

پیروزی فاینورد با حضور کوتاه مدت علیرضا جهانبخش

دردسر توخل؛ غیبت دوباره دو ستاره بایرن مونیخ

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

راز لگد تاریخی کلینزمن؛ مقابل تراپاتونی گریه کردم!

نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»

صدور موافقت اصولی ٣ طرح گردشگری در کردستان

طلای ووشوکاران مازندرانی در پیکار‌های انتخابی جام جهانی

تنوع کشت گیاهان دارویی رونق‌بخش اقتصاد در کردستان

اجرای طرح هادی و پروژه‌های عمرانی در روستا‌های سروآباد

امسال هم صعود بازی دراز از راه رسید/ آمادگی دستگاه های اجرایی برای این صعود باشکوه

آمادگی امداد هوایی هلال احمر کرمانشاه در سالروز عملیات بازی‌دراز

استفاده 78 درصدی از سامانه ارجاع پرونده به کارشناسان در کرمانشاه

1 مصدوم به علت سقوط از ارتفاع در روستای شبانکاره منطقه روانسر

برگزاری آزمون سراسری رشته علوم تجربی در کرمانشاه

اجرای طرح پوشش بیمه‌ای رایگان برای کودکان زیر هفت سال سن

طرح باک پُر در مرز پرویزخان به صورت رسمی از روز شنبه اجرا می شود

دستوری تازه در مورد استفاده از منشی های زن : «در ادارات دولتی ممنوع شد!»

اعزام 2 کاروان 85 نفره از کرمانشاه به حج عمره

پنج هزار و 780 خانوار تحت پوشش بهزیستی