عصر کرد

آخرين مطالب

تئاتر مریوان با 24 اجرا نخستین روز خود را پشت سر گذاشت فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در نخستین روز خود 24 اجرا داشت که چهار اجرای بخش مسابقه آن با حضور داوران و استقبال مردم اجرا شد.
  اجراهای بخش مسابقه جشنواره در کنار دریاچه زریوار و با استقبال خوب تماشاگران و مهمانان شرکت کننده در این دوره برگزار شد.
دریا سمیر کو به کارگردانی فاطمه بحرینی از آبادان، صعود به ارتفاعات به کارگردانی نرگس خاکسار از تهران، شهردار کیه به کارگردانی فاطمه علی پرست از لاهیجان، مرثیه پدران گمنام به کارگردانی مشترک علی زادسر و ناعمه سعیدی از مریوان و چراغ های شهر را خاموش نکنید به کارگردانی نیما ایمان زاده از سنندج از اجراهای بخش مسابقه روز نخست بودند که داوران جشنواره نیز آنها را دیدند.
«دریا سمیر کو؟» نخستین اجرای بخش آینی سنتی بود که با حضور داوران در کنار دریاچه زریوار برگزار شد. این اجرا به خوبی بخشی از لباس، موزیک و فرهنگ مردم جنوب کشور را به نمایش گذاشت.
کارگردان این اثر گفت: این اثر تلاش داشت 2 آیین که در کل منطقه جنوب کشور متداول است را به نمایش در آورد، کار سخت و فیزیکی شدید برای کسب روزی با خواندن که نیمه خوانی نامیده می شود یکی از این آیین ها بود.
فاطمه بحرینی اضافه کرد: یکی دیگر از آیین ها شیوه سوگواری مردم جنوب برای عزیزی است که به دلیل غرق شدن در دریا از دست می رود.
وی اجرا با لهجه جنوبی، نوآوری و بهره از عروسک و ارتباط با مخاطب را از جمله ویژگی های خاص اثر «دریا سمیر کو؟» بیان کرد و در رابطه با دلیل نحوه سوگواری و مکالمه با دریا در شرایطی که همین دریا عزیزان آنها را می گیرید، افزود: زندگی جنوبی ها از دریا تامین می شود و اگر هم گاهی سیلی به گوش ما بزند دلیلش اشتباه ما است.
** عوض شدن جای مردان و زنان
«صعود به ارتفاعات» به کارگردانی نرگس خاکسار از تهران یکی از اجراهای بخش مسابقه بود که موضوع مشکلات زنان را دستاویز موضوع قرار داده بود و طنز موجود در آن بیشتر به چشم می آمد و در بیشتر زمان اجرا تماشاگران را به خنده وا داشت.
در این اثر شرایط دشواری که برخی بانوان در جامعه و خانواده با آن مواجه هستند، برای مردان رخ می دهد و مرد داستان حتی نمی تواند به استادیوم ورزشی برود و به عبارتی جای مرد و زن عوض شده است.
سرپرست گروه و طراح صحنه این اجرا گفت: در این اثر تلاش کردیم از نگاه یک زن و نگاهی متفاوت برخی معضلات و مشکلاتی که آنها با آن مواجه هستند را به نمایش بگذاریم.
مهدی حبیبی با اشاره به اینکه 16 سال است به مریوان می آید، اظهار داشت: جشنواره مریوان تماشاگر خاص خود را دارد و اکنون از کودک پنج ساله تا سالمند منتظر برگزاری جشنواره هستند.
وی در رابطه با حمایت ها و اشتیاق مردم مریوان از تئاتر خیابانی افزود: کودکی را دیده ام که برای ما آب آشامیدنی آورد یا پیرمردی که از وسایل ما در شلوغی جشنواره نگهداری و محافظت می کرد.
حبیبی خواستار نگاه ویژه تر به این جشنواره شد و اضافه کرد: فرهنگ تئاتر در مریوان از سبد خانواده گذشته و امروز مردم شهر انتظار دیدن تئاتر را می کشند و یک نسل و نیم با جشنواره تئاتر مریوان بزرگ شده و در پوست و خون آنها است.
وی در رابطه با شرایط جشنواره بویژه داوران گفت: در این دوره تعداد داورها به پنج نفر افزایش یافته و این اختلاف نظر و دقت آنها را در تصمیم گیری ها افزایش می دهد.
حبیبی اعتبار جشنواره مریوان را از تئاتر فجر بیشتر دانست و افزود: در جشنواره تئاتر مریوان تعداد نمایش ها بیشتر و تخصصی تر است.
وی با بیان اینکه روند برگزاری جشنواره فرسایشی شده است، تاکید کرد: انتظار می رود نقطه قوت و ایده هایی جدیدی را شاهد باشیم.
سرپرست گروه و طراح صحنه اثر «صعود به ارتفاعات» اظهار داشت: می توان برای گشت و گذار مهمانان جشنواره زمانی اختصاص داد تا اجراهای مستمر آنها را خسته نکند.
**شهردار کیه اثری که بیشترین واکنش را برانگیخت
«شهردار کیه؟» یکی دیگر از آثار بخش مسابقه جشنواره بود که بیش از هر اثر دیگری مخاطب را با خود درگیر کرد و به واکنش واداشت در این اثر بارها از مخاطبین نمایش خواسته شد به عنوان شهردار در مورد مشکلات شهر نظر دهند.
نمایشی که عامدانه مخاطبین را به مشارکت وا می داشت اما همزمان موضوع و دغدغه روز شهر مریوان یعنی زباله ها هم موجب شده بود تماشاگران انگیزه بیشتری برای واکنش داشته باشند.
واکنش های تماشاگران مریوانی به حدی رسید که در میانه اجرا دو نوجوان مریوانی در مورد زباله های شهر، وظایف شهرداری و مردم به مباحثه پرداختند.
کارگردان این اثر که از لاهیجان در این جشنواره شرکت کرده است، گفت: هدف ما این بود که نشان دهیم شهردار باید خود شهروندان باشند فرای اینکه دولت چگونه عمل می کند.
فاطمه علی پرست با اشاره به اینکه کار ما به شیوه شورایی از نوع مجادله بود، اظهار داشت: فرهنگ سازی که در این اثر مطرح شد باید با دانستن نظر مردم باشد و به همین دلیل مردم را به مشارکت می طلبیدیم.
**اثری در سوگ کارگران
«مرثیه پدارن گمنام» یکی دیگر از اجراهای بخش مسابقه بود که از مریوان یعنی شهر میزبان جشنواره شرکت کرده بود، این نمایش از آثار دیگر غمگین تر بود، برخلاف بیشتر اثرها هیچ شوخی و موزیک شادی در آن دیده نمی شد چرا که مرثیه ای برای کارگران یورت بود که بر اثر حادثه معدن جان خود را از دست دادند.
این اثر بطور کلی به مشکلات کارگران اشاره می کرد و در آن از بی تفاوتی و حتی سوء استفاده برخی مسئولان از چنین شرایط غمگینی را به تماشاگر یادآور می شود.
پایان بخش اثر «مرثیه پدارن گمنام» یادی از چهار جانباخته ای بود که اخیرا هنگام خاموش کردن آتش سوزی جنگل های اطراف شهر مریوان جان خود را از دست دادند.
یکی از کارگردان های این اثر گفت: «مرثیه پدارن گمنام» را سال گذشته آماده کردیم که به جشنواره برسانیم اما موفق نشدیم لذا در این دوره از جشنواره تئاتر مریوان آن را شرکت دادیم.
عزیز زادسر اضافه کرد: اثر در مورد 34 نفر از کارگران یورت آزاد شهر است که در حادثه معدن جان خود را از دست دادند و هنوز هم به برخی از حق و حقوق خود نرسیده اند.
وی اظهار داشت: تلاش کردیم در این اثر مشکل کار و کارگری را که اکثریت جامعه با آن درگیر است را مطرح کنیم.
وی در رابطه با مطرح کردن نام چهار جانباخته زیست محیطی شهر مریوان در این اثر افزود: خود را مدیون این چهار نفر که جان شان را فدا کردند تا ما نفس بکشیم، می دانیم.
**چراغ های شهر را خاموش نکنید
پایان بخش نمایش های روز نخست سیزدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان «چراغ های شهر را خاموش نکنید» از سنندج بود اثری که کودک آزاری در جامعه را دست مایه داستان خود قرار داده بود.
این اثر که در تاریکی شب اجرا شد و از نورپردازی مناسبی برخوردار بود به خوبی توانست غم و درد یک کودک را در شرایطی که مورد آزار قرار می گیرد، نشان دهد.
کارگردان اثر گفت: تلاش کردیم با مطرح کردن موضوع کودک آزاری جامعه را بیشتر با این مساله آگاه کنیم و به امید تصویب قانون های مناسبی در این حوزه باشیم.
نیما ایمان زاده در رابطه با نحوه اجرای اثر و بهره گیری از حرکات در این نمایش اظهار داشت: این اثر به صورت گروهی اجرا می شود و حرکات بر اساس موضوع بدن است تا حسی را به مخاطب بدهد.
 سیزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با هدف توسعه و ترویج تئاتر بیرونی و گسترش ارتباط سازنده تئاتر با مخاطبان و عموم شهروندان توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان و اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری انجمن هنرهای نمایشی ایران و انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان از 10 تا 14 شهریور در مریوان برگزار می شود.
20 اثر در بخش آزاد، چهار اثر بخش آیینی سنتی و چهار اثر در بخش کودک و نوجوان جواز شرکت در بخش پایانی و رقابتی سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان را کسب کرده اند.
قطب‌الدین صادقی نویسنده، کارگردان و بازیگر، اصغر همت بازیگر سینما و تئاتر، محمودرضا رحیمی نویسنده، کارگردان و بازیگر، ایرج راد کارگران و بازیگر و فاتح بادپروار کارگردان، پژوهشگر و بازیگر تئاتر اعضای هیات داوران این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند.
گروه هایی از پنج کشور خارجی شامل فرانسه، ارمنستان، عراق، آذربایجان و اسپانیا در سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان حضور دارند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/48520/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چاپ پنجمین جلد مجموعه تاریخ ایران‌زمین درباره طاهریان و آل بویه

هاشمی‌نسب: هواداران استقلال لایق این همه استرس نیستند

گلزن شمس آذر: برای ما جوان‌ها جو ورزشگاه آزادی سنگین بود

ستاره شمس‌آذر: استقلالی هستم و به دنبال پیشرفت

تیمی که یک ثانیه هم وقت تلف نمی‌کند!

ویسی: قول می‌دهم خوزستانی‌ها در پایان، ناراحت نباشند

نویدکیا: نیمه دوم با کیفیت بازی کردیم

شجاع: هواداران تراکتور هر چه بگویند حق دارند

سیامک: باید ببینیم برای چه به تراکتور آمده‌ایم

فراز: منظورم از نشان دادن عدد 4 کری نبود!

دومین صدر جدول هم به استقلال رسید

ساماندهی 1800 شی تاریخی در استان کرمانشاه

فنایی درباره پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

ساماندهی 1800 شیء تاریخی در استان کرمانشاه

حضور کشور‌های اسلامی در جشنواره مد و لباس مداومت

توزیع انسولین قلمی وارداتی از هفته آینده

کارشناس پنالتی جنجالی استقلال : داور خیلی مشکوک قضاوت می کند

دیدگاه کارشناسان داوری در مورد پنالتی مشکوک استقلال

ترافیک سنگین در مسیر روستای شبانکاره به روانسر

از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم

کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»

صحنه‌ای نادر در بازی استقلال با شمس‌آذر | تماشاگران استقلالی چرا این کار را کردند؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر + فیلم

نفرات برتر رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی مشخص شدند

افتخارآفرینی تکواندوکاران در اوج بی‌توجهی+فیلم

عملیات برف‌روبی در محور پاوه به مریوان

من پیر فنا بدم جوانم کردی

گل اول شمس آذر به استقلال توسط فراز امام علی

گل دوم شمس آذر به استقلال توسط فخریان

صعود تایلند و جبران مافات عربستان

ضعف مشهود دفاعی تراکتور مقابل نساجی

تصمیم بزرگ کاپیتان؛ ناچو فرناندز، خواهان جدایی از مادرید

آشتی‌کنان در بارسا؛ فقط گل و شیرینی کم بود

خوشحالی جواد نکونام بعد از گل دوم استقلال

خلاصه بازی استقلال 3 - شمس آذر قزوین 2

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

صرف هزینه 1250 میلیارد تومانی برای بیمارستان بهارستان

توزیع 200 تن آرد تشویقی بین 495 واحد خبازی

تحقق بیش از 80 درصد از برنامه‌های اشتغال تبصره 18 مددجویان

تردد روزانه بیش از هزار زائر از مرز خسروی

اعلام قیمت جدید خدمات پارکینگ‌های کرمانشاه

نقش روستابازار‌ها در کنترل قیمت‌ها

طنین انداز شدن نوای دف در روستای پالنگان

تو مثل منی برف...

بدشانسی و فرصت‌سوزی مدافع استقلال!

رئال رونمایی می‌کند؛ قله فناوری برای چمن مخملی

سه مربی تیم ملی در ورزشگاه وطنی و آزادی