بزرگنمايي:
عصرکرد- چهارم خرداد ماه سالجاری جمعه بازاری با عنوان خاتون به منظور توانمندسازی بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار با حضور جمعی از مسئولان شهر در پارکینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی افتتاح شد.
هدف از افتتاح این بازار توانمندسازی بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار اعلام و مقرر شد جمعهها و روزهای تعطیل بانوان صاحب این غرفهها تولیدات خانگی خود اعم از محصولات غذایی، ترشیجات، پوشاک، زیورآلات و تزئینات، گل و گیاه و غیره را در این بازار به فروش برسانند.
95 نفر از بانوان کارآفرین و سرپرست خانوار در سنندج توسط ادارات بهزیستی، کمیته امداد و سازمانهای مردم نهاد فعال در این حوزه برای حضور در این بازار به شهرداری معرفی شده و 95 غرفه به این افراد تعلق گرفت.
همچنین در آیین افتتاحیه اعلام شد که چنانچه بانوان دیگری هم تمایل به عرضه محصولات تولیدی خود در این بازار دارند، میتوانند به شهرداری مراجعه و غرفه دریافت کنند.
شهردار سنندج در آیین افتتاحیه نمایشگاه، گفت: از آنجا که بانوان مکانی برای عرضه تولیدات خانگی خود در سطح شهر نداشتند این تدبیر اندیشیده شد که طبقهای از پارکینگ طبقاتی عبدالعلی سنندجی را به محلی برای فروش محصولات آنها اختصاص دهیم.
وی ضمن بیان مشکلات بانوان کارآفرین سنندجی برای کسب درآمد، اظهار کرد: معاونت خدمات شهری شهرداری سنندج به منظور حمایت از بانوان کارآفرین اقدام به ایجاد این بازار کرده که فرصتی برای این بانوان است.
فرماندار سنندج هم در این مراسم، گفت: در حوزه اشتغالزایی، تسهیلاتی به مشاغل خرد و خانگی با کارمزد چهاردرصد اعطا میشود که این تسهیلات بستر مطلوبی برای توسعه اشتغال به ویژه برای زنان است.
ابراهیم زارعی اعلام کرد: اگر فردی خواهان دریافت تسهیلات است، میتواند به ادارات مربوطه همچون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، بهزیستی، کمیته امداد، اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مراجعه کند و آنها هم او را به بانک عامل معرفی خواهند کرد.
این وعدهها البته به دلیل تعطیلی بازار در کمتر از دو ماه و نبود فرصتی برای این زنان جهت دریافت تسهیلات، عملی نشد.
به گفته منیره محمدی، مدیر انجمن دیاری ژیانی نیشتمان برای غرفههای دایر شده دراین جمعه بازار باید هر هفته 950 هزار تومان به شهرداری پرداخت شود که هزینه یک ماه نخست آن را چاپخانه گلی بر عهده گرفت و در ادامه این هزینه باید توسط انجمن پرداخت میشد.
مدیرکل آموزش فنی و حرفهای کردستان هم در این مراسم وعده برگزاری دورههای آموزشی رایگان مهارتهای فنی و حرفهای، دورههای بازاریابی، فروش و برندسازی و معرفی مهارت آموختگان اموزش فنی و حرفهای به سمنها را به این بانوان داد.
معاون اشتغال کمیته امداد کردستان هم در این مراسم آمادگی خود را برای پرداخت تهسیلات قرض الحسنه در قالب مشاغل خانگی و خرد به زنان سرپرست خانوار اعلام و هم چنین پرداخت سهم اجاره زنان تحت پوشش کمیته امداد در این بازار را تقبل کرد.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کردستان هم وعده داد تا چهار ماه برنامههای فرهنگی خود را در این مکان اجرا کنند.
اما علیرغم تمامی این وعدهها، این بازار در کمتر از دو ماه به تعطیلی کشیده شد که دلیل آن هم از سوی رئیس سازمان مشاغل شهری شهرداری سنندج، عدم استقبال مردم و اقرار به نامناسب بودن مکان عنوان شد.
تورج سلطنت پوری در این رابطه به ایسنا گفت: فصل گرما و دوری مسیر موجب عدم استقبال مردم از این بازار و تعطیلی آن شد.
وی ادامه داد: شهرداری سنندج به منظور جلوگیری از تعطیلی بازار، تصمیم به برپایی بازار در سایر روزهای هفته گرفت که پارکینگ درخواست روزانه 5 میلیون تومان کرایه را داشت و این امکان به دلیل شرایط نامناسب اقتصادی صاحبان غرفهها، میسر نبود و منجر به تعطیلی بازار شد.
سلطنت پوری به دنبال پیگیری وضعیت بازار و ایجاد فرصت شغلی برای این زنان اعلام کرد: به منظور حمایت از بانوان کارآفرین، تصمیم به انتقال بازار به یکی از پارکهای سطح شهر گرفته شد که در هیئت مدیره سازمان سیما و منظر شهرداری سنندج با پارک سپیدار موافقت شد و در حال حاضر این اقدام به موافقت فرمانداری نیاز دارد و در صورت موافقت، بانوان میتوانند دو روز در هفته در پارک سپیدار سنندج محصولات خود را عرضه کنند.
ابراهیم زارعی، فرماندار سنندج در این رابطه گفت: فرمانداری در راستای حمایت از صاحبان این غرفه ها که بیشتر زنان سرپرست خانوار هستند، موافقت خود را با برگزاری جمعه بازار در پارک سپیدار اعلام کرده است.
سلطنت پوری پس از اعلام موافقت فرمانداری، اعلام کرد: کسب موافقت کتبی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان نیز برای ایجاد این بازار ضروری بود که با مکاتبات انجام شده و وساطت امور بانوان استانداری کردستان، موافقت اخذ شد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تنها اعلام موافقت کتبی سازمان صنعت، معدن و تجارت برای ایجاد این بازار ضروری است، گفت: به صاحبان غرفهها اعلام شده که آمادگی راه اندازی مجدد بازار را داشته باشند و در روزهای آتی این اقدام انجام خواهد شد.
گرچه محصولات عرضه شده در این بازار از جمله محصولات پرمصرف و موردنیاز خانوادهها بود اما نامناسب بودن مکان و دوری از مسیرهای پرتردد شهروندان، موجب عدم استقبال مردم شد که البته این سوال را ایجاد میکند که آیا جانمایی مناسب به عنوان یکی از موارد به منظور موفقیت بیشتر زنان کارآفرین در این بازار، مطرح نبوده است؟
گرچه وعده مسئولان مربوطه و ایجاد فرصتی برای عرضه محصولات، امیدی را برای ایجاد اشتغال و درآمد در این زنان ایجاد کرد اما متاسفانه نه تنها هیچ یک از این وعدهها عملی نشد بلکه نوعی ناکامی در زنان صاحبان غرفه ها ایجاد شد که امید است با راه اندازی مجدد بازار در پارک سپیدار و استقبال مردم، منبع درآمد ثابتی برای این بانوان ایجاد شود.