عصر کرد

آخرين مطالب

حکایت خوش و ناخوش تولید لبنیات در کردستان فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - روزنامه روژان در شماره 217 روز 28 مرداد خود در مطلبی به قلم صدیق مینایی با عنوان «حکایت خوش و ناخوش تولید لبنیات در کردستان» به بررسی ظرفیت های استان در حوزه لبنیات و عدم بهره گیری از این ظرفیت ها پرداخته است.
در این مطلب آمده است: دامداری از ارکان اساسی اقتصاد کردستان و یکی از قطب‌های اصلی کشور در تامین فرآورده‌های شیری هستند که سال‌ها است مورد کم توجهی نظام مدیریت و برنامه ‌ریزی کشور و استان قرار دارند تا جایی که شاهد کاهش مداوم نقش این حوزه در تولید مواد غذایی، اشتغال، افزایش ثروت و تامین مواد اولیه هستیم.
پتانسیلی که ظرفیت بزرگ رونق اقتصاد ملی و منطقه‌ای بوده و می‌ تواند به عنوان یکی از عوامل کاهش ضریب آسیب پذیری توسعه در برابر عوامل تهدید کننده درونی و بیرونی باشد، امروزه در مدار بی تدبیری گرفتار شده است.
کردستان تمام منابع مورد نیاز دامداری از قبیل مراتع غنی، نیروی انسانی کوشا، دانش چند هزار ساله و ذخایر ژنتیکی حیوانی خاص را دارد، تولیدات آن در بازار داخل و خارج از اعتبار کیفی بالا برخوردار بوده و بخش عظیمی از مواد اولیه مراکز تولیدی کشور را تامین می‌کند اما روند موجود نشان از این واقعیت تلخ و خطرناک دارد که این حوزه بسوی نابودی می‌رود.
واقعا نمی‌ توان باور کرد که در این شرایط سخت اقتصادی ایران، دامداری کردستان که همواره تکیه‌گاه تغذیه مردم، منبع تامین مواد اولیه کارخانجات، رونق بخش بازار کسب و کار و رکن اساسی صادرات بوده اند اکنون خود گرفتار دست سوء مدیریت شده و از نبود برنامه‌ ریزی برای رونق بخشی و خودداری نظام بانکی از تامین منابع مالی رنج ببرد.
دامداری کردستان با مشکلاتی از قبیل سنتی بودن نظام تولید، نبود صنایع فرآوری کافی و بی بهره گی از منابع بانکی روبرو است تا جایی که جذابیت خود در زمینه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را از دست داده و به علت وجود تجربه ورشکستگی تعداد زیادی از دامداری‌ها و مراکز فرآوری، دیگر کسی حاضر نیست در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
دردناک است بیان کنیم کردستانی که تا چند سال گذشته قطب تولید و صادرات شیر و لبنیات بود امروزه خود برای تامین نیاز کارخانجات شیر استان و غذای مردم خویش از سایر استان‌ها شیر وارد می‌کند، دردناک است بنویسیم علوفه کردستان به علت نبود مصرف داخلی بیش از 10 سال است به سایر استان‌ها رفته و در دامداری این مناطق مصرف می‌شود.
دردناک است بنویسیم جوانانی که تا 10 سال قبل در حوزه دامداری مشغول کار بودند امروز کار خود را رها کرده و در بازار کار سایر استان‌ها کارگری ساختمان، باربری و زباله گردی می‌کنند.
کردستان جدای از بی تدبیری دست اندرکاران مدیریت چه چیزی برای گسترش و نوسازی دامداری و صنعت لبنیات کم دارد؟ اوج فاجعه زمانی نمایان می‌شود که معدود کارخانجات تولید لبنیات کردستان شیر مورد نیاز را از استان‌های مجاور وارد می‌کنند که هزینه‌های زیادی را بر دست آنان می‌گذارد.
مدیریت امور شعب بانک کشاورزی به مناسبت روز خبرنگار تور خبری با هدف بازدید از کارخانجات مورد حمایت این بانک برگزار کرد که کارخانه شیر بفرین در زمره این مراکز تولیدی بود.
این بازدید دارای بار خوشایند و ناخوشایند بود بطوریکه وقتی از زبان سرمایه‌گذار داستان حمایت بی دریغ بانک کشاورزی را می‌شنیدیم واقعا خوشحال می‌شدیم اما زمانی هم که از دست مشکلاتی مثل گران شدن بیش از حد مواد اولیه ساخت ظروف و وارد کردن شیر از استان‌های مجاور به علت کمبود شیر می‌نالید واقعا دل ما را نیز به درد آورد تا آنجا که به این باور رسیدیم بخش بزرگی از این مشکلات ناشی از بی خیالی مسئولان است نه تحریم استکبار جهانی، توطئه عناصر کثیف صهیونیستی و دلالان حرام‌خور!؟!؟
مدیرعامل کارخانه لبنیات بفرین با اشاره به تاریخ و هدف از تاسیس این واحد گفت: علاقه به تولید و ایجاد اشتغال و وجود منابع مورد نیاز مثل شیر در استان سبب شد تا در سال 1381 کارخانه با کمک بانک کشاورزی و با پنج میلیارد و 700 میلیون تومان سرمایه (که 4 میلیارد و 200 میلیون تومان آن تسهیلات بانک کشاورزی بود) و با 25 هزار تن ظرفیت تولید سالانه در کمترین زمان ممکن به بهره برداری برسد که اگر این همت مدیریت و کارکنان بانک کشاورزی نبود شاید این واحد تاکنون تعطیل می‌شد.
خسرو شجاعی افزود: این کارخانه تنها واحد تولید لبنیات کشور است که دارای تاییدیه وزارت بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی کردستان بوده و محصولات آن از تمام کیفیت‌های بهداشتی برخوردار می‌باشد و در شرایط حاضر 23 محصول با کیفیت بویژه لبنیات طبی و مخصوص بیمارانی که در شرایط عادی نباید لبنیات مصرف کنند، تولید می کند.
وی اضافه کرد: این کارخانه تنها واحد تولید لبنیات ایران است که اجازه تولید برخی از محصولات لبنی طبی مثل بستنی، شیر، ماست و دسر مورد استفاده بیماران فاقد توانایی هضم پروتئین را دارد و هیچ کارخانه دیگری به علت نداشتن دانش و تکنولوژی، اجازه تولید این محصولات را ندارد بطوریکه نیاز سراسر کشور به این لبنیات خاص به وسیله این واحد تامین می‌شود.
شجاعی در خصوص بازار مصرف تولیدات بفرین اظهار داشت: ما در زمینه فروش تولیدات مشکلی نداریم زیرا هم مشتری‌های دایمی در بازار داخلی داریم و هم در بازار اقلیم کردستان عراق اعتبار ویژه داشته و تامین بخش عظیمی از نیاز این منطقه را بر عهده داریم.
وی افزود: طرح گسترش کمی تولیدات به منظور تولید محصولات بیشتر را در دستور کار داریم و مقدمات شروع کار را نیز انجام داده‌ایم که اگر موانع موجود بر سر راه برداشته شود در آینده نزدیک این فاز را به بهره برداری رسانده و قادر به افزایش تنوع تولیدات و استخدام تعداد بیشتری جوان بیکار و فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم بود.
مدیرعامل کارخانه لبنیات بفرین در مورد موانع گسترش کمی کارخانه و مشکلات موجود گفت: یکی از مهمترین مشکلات ما که اخیرا رخ داد افزایش ناگهانی قیمت فرآورده‌های لبنی بود که بعد از چند سال ثابت بودن قیمت رخ داد و سبب وارد آمدن فشار مالی بر مصرف کنندگان و دامداران شد و تاثیر منفی بر فروش شد.
مشکل بعدی کمبود مواد اولیه تولید ظرف و افزایش بیش از حد قیمت این مواد است که اکنون تاثیر منفی بر روند تولید گذاشته و حجم بزرگی از تولید ظرف به علت نبود مواد اولیه تعطیل شده که اگر ادامه یابد هم باعث وارد شدن زیان مالی به واحدهای تولیدی می‌ شود و هم سبب کاهش مواد لبنی در بازار خواهد شد.
شجاعی تاکید کرد: مشکل دیگر ما کمبود شیر است که به علت شکل گیری مافیا، بخش عظیمی از شیر استان به استان‌های دیگر می‌رود و ما ناچاریم تا نیاز خود را از کرمانشاه، همدان و قزوین تامین کنیم که این امر موجب بروز مشکل بهداشتی و افزایش بار مالی ناشی از حمل می‌شود.
منبع: روزنامه روژان

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45543/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

‌زبان فارسی‌ را مدیون زبان متعادل سعدی هستیم

تاج: واگذاری باشگاه‌ها (استقلال و پرسپولیس) روز دوشنبه انجام می‌شود

فولاد در تیم ملی جوانان رکورددار شد

گواردیولا: پارسال لوکاکو ما را قهرمان اروپا کرد

وضعیت مبهم سنگربان پرسپولیس؛ بیرانوند به بازی با سپاهان می‌رسد؟

حسینی یاد ذوب‌آهنی های محبوب را زنده نگه داشت

استقلال و پرسپولیس یک قدم تا واگذاری

کنایه تاج به باشگاه‌های معترض سقف قرارداد

استراتژی استقلال خوزستان برای بقا جواب داد

بارسلونا در اضطراب؛ الان وقت ال‌کلاسیکو نبود

محل برگزاری فینال جام حذفی مشخص شد

نام پتروشیمی‌های خریدار باشگاه استقلال مشخص شد

طرح توسعه‌ فضای سبز مناطق هشتگانه کرمانشاه در منطقه پنج کلید خورد

پیش‌بینی بارش باران در کرمانشاه/دمای هوا کاهش می‌یابد

آزادسازی و رهاسازی کبک‌ها از دست شکارچی غیرمجاز در روانسر

ماجرای پیشگویی امام خمینی(ره) از شهادت فرزند آیت‌الله ‌شاه‌آبادی

پوستر جشنواره فیلم کن 2024 رونمایی شد

دیوید تیلور امشب المپیکی می‌شود

فیلم| طنین نوای هزار دف در کردستان

مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شده خاطرات زندگی عجیبش را به اشتراک می گذارد

خاطرات عجیب مردی که از یک عروسک صاحب فرزند شد!

جذب حامی مالی برای هیأت تنیس روی میز کردستان در حال انجام است

(ویدئو) حمله گاو به حاضرین در مراسم «هزار دف» کردستان

به دنیا دل مبند ای دل به فکر توشه ره باش ‏

به بهانه اول اردیبهشت یادروز سعدی شاعر بلند آوازه ایران و جهان‌

بیانیه هیات مدیره باشگاه تراکتور

تصمیم سخت ستاره چلسی؛ تردید برای جراحی

10 سال از یکی از سوپرگل‌های دیمیتار برباتوف با پیراهن موناکو گذشت

پس از یک سال؛ ستاره ناکام لیورپول جدا می‌شود

آنچلوتی: اگر نیاز باشد با 7 مدافع و دو گلر بازی می‌کنیم

آمار نیما کار پیام برای بازگشت را سخت کرد

ژاوی: براوو رئال، این صعود حلالشان باشد

انریکه: اول دورتموند را ببریم، به رئال هم می‌رسیم

رفع تصرف 3 هزار مترمربع از اراضی ملی سنندج

1000 دف عظمت پالنگان را به تصویر کشید

وعده برخورد با ورود موتور به پیاده‌راه فردوسی سنندج عملی نشد

اختراع جدید دانشمندان؛ ماده عجیبی که با دریافت ضربه، سخت‌تر می‌شود

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

ساخت و ساز در کیش باید الگوی صنعت ساختمان سازی در کشور باشد

پیدا شدن پیکر بی جان 2 جوان در این استان

انتقاد شدید روحانی مشهور از گرانی کمرشکن

بزرگداشت شاعری که پیشانی زبان پارسی است/ گوته تا شجریان از «سعدی» اعتبار گرفتند

به مناسبت روز بزرگداشت شاعر و نویسنده بزرگ قرن هفتم، سعدی شیرازی

نمونه‌ای از جایگیری درست داور رو مشاهده می‌کنید!

گریمالدو: به‌ خاطر ژابی حاضرم به رئال هم بروم!

طارمی دوباره شماره یک خط حمله پورتو

برگزاری دو دیدار تدارکاتی در دستور کار استقلال

آخرین جلسه تمرین ذوب‌آهن پیش از دیدار با آلومینیوم

مهاجم محبوب حسین عبدی دوباره در اردوی ملی

میزبانی ضعیف‌ تایلندی‌ها در برگزاری جام ملت‌های فوتسال آسیا