عصر کرد

آخرين مطالب

روشندلی؛ سنگ پیش پای عاشقی اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - دختر روشندل کردستانی که توانسته رتبه یک هزار و 98 کنکور سراسری را برای رسیدن به آرزوی کودکی اش (معلم شدن) بدست آورد هیچگاه فکر نمی کرد بی فروغی چشمانش سدی برای تحقق رویایش باشد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، سنور دختر نوجوان مریوانی در نهمین روز از دومین ماه فصل بهار سال 1379 در یکی از روستاهای منطقه اورامان چشمانش را که به صورت مادر زادی ضعیف و کم نور بود، به روی دنیا گشود.
سنور قادری در سال 81 زمانی که فقط چهار سال داشت به بیمارستان فارابی تهران مراجعه کرد و چشم چپ خود را به امید روشن تر شدن دنیای تارش به تیغ جراحی سپرد غافل از اینکه سرنوشت چیز دیگری برای او رقم زده و پس از عمل، چشمان کم نورش کاملا بی نور شد.
هر چند کنار آمدن با مساله ای به این بزرگی صبر ایوب می خواهد اما سنور و خانواده اش ناامید نمی شوند و درست 10 سال بعد و در سن 14 سالگی، زمانی که دانش آموز سوم راهنمایی است چشم راستش را نیز برای جراحی به پزشکان بیمارستان نگاه می سپارند.
اینبار هم بخت با سنور و خانواده اش یار نیست و پس از عمل جراحی و عفونت چشمانش همان مقدار دید کم را نیز از دست می دهد و بینایی هر دو چشمش بطور کامل از بین می رود.
سنور دوران ابتدایی و راهنمایی خود را با یک چشم خاموش و یک چشم کم نور و با معدل بالا به پایان می رساند و قبل از وارد شدن به دبیرستان، زمانی که بینایی هر دو چشمش قربانی تیغ جراحی پزشکان می شود تصمیم می گیرد به مدرسه نرود، در منزل بماند و با غم و رنج نابینایی کنار بیاید.
اما عشق به شغل معلمی نور امید را در دل سنور روشن می کند و تصمیم می گیرد با هر سختی کنار بیاید و به آرزوی دوران کودکی اش دست یابد و اجازه ندهد تمام زندگی و آینده اش فدای نابینایی اش شود.
نبود مدرسه ویژه نابینایان در شهرستان مریوان خود مانع دیگری بر سر راه سنور است اما او تصمیم خود را گرفته و با عزمی راسخ جلو می رود و با توجه به معدل بالای دوران راهنمایی اش در دبیرستان نخبگان کانی دینار ثبت نام می کند و کنار همسن و سالان خود به تحصیل در رشته علوم انسانی ادامه می دهد.
سنور برای رسیدن به آرزوهایش هر سختی را به جان می خرد و برای رسیدن به آرزوی کودکی اش که معلم شدن است تا حدی خط بریل را یاد می گیرد و با سختی و مشقت فراوان و کمک دبیر رابطش کتاب های بریل را تهیه می کند.
استفاده از خط بریل برایش سخت است لذا اکثر درس هایش را که توسط دوستان و خواهر و برادرهایش ضبط می شود را به صورت صوتی گوش می دهد و فرا می گیرد.
با تمام سختی ها و رنج هایی که در مسیر تحصیل می کشد با معدل 18.10 دوران دبیرستان را به پایان می رساند و از تابستان 96 عزم خود را برای قبولی در کنکور 97 و تحقق رویای کودکی اش جزم می کند.
عشق به معلمی موجب می شود سنور با چشمانی خاموش برای رسیدن به آینده روشن تلاش کند و هر چند برایش سخت است اما روزی هشت تا 12 ساعت درس می خواند.
بالاخره تلاش هایش نتیجه می دهد و سنور در کنکور امسال رتبه 1098 رشته علوم انسانی را کسب می کند و چون رویای خانم معلم شدن را در سر دارد بنابراین در انتخاب رشته، اولویت اولش را تربیت معلم می زند.
سنور هم اکنون در چند قدمی تحقق رویاهایش ایستاده اما این روزها به جای اینکه شاد باشد نگران است، نگران قانونی که او را از آرزو و رویای کودکی اش دور کند.
آری این دختر با انگیزه مریوانی نگران اعمال قانونی است که در گزینش برای معلم شدن نابینایان را رد می کند و آرزو دارد رویای خانم معلم شدنش قربانی سرنوشتی که ناخواسته دامنش را گرفته، نشود.
سنور توقع زیادی ندارد فقط می خواهد پس از چند سال سختی و مشقت بتواند به آرزوهایش برسد و زحماتش به ثمر بنشیند و برای ادامه تحصیل و کسب شغل مورد نظرش میان او و افراد عادی تفاوتی قایل نباشند.
وی از مسئولان گلایه دارد که چرا باید برای پذیرش نابینایان در دانشگاه فرهنگیان و تربیت معلم و چند جای دیگر محدودیت وجود داشته باشد، می گوید: کاش این مانع تراشی ها نبود چرا که پذیرش چنین موانعی برای افرادی مثل من که برای رسیدن به رویاهایمان با سختی درس خوانده ایم، بسیار سخت است.
سنور با نابینایی اش کنار آمده و به نوعی آن را پذیرفته اما برای رسیدن به رویای کودکی اش (معلم شدن) و غلبه بر موانع این راه، آرزوی دیگری در سر دارد و آن اینکه همانند شوخان و ستایش با دستان با کفایت وزیر بهداشت، چشمان خاموشش روشن شوند.
او از دکتر قاضی زاده هاشمی درخواست دارد چشمانش را معاینه و عمل کند تا شاید مانند شوخان و ستایش بینایی اش را بدست بیاورد و مسیر تحقق رسیدن به آرزوهایش هموار شود.
سنور آرزو دارد بار دیگر چهره غم گرفته مادر، خستگی های پدر و دلواپسی های خواهر و برادرهایش را با چشم هایش ببیند و با نور چشمانش پایانی بر تمام این غم ها باشد اما فقر اقتصادی مانع بزرگی در این راه است.
پدر سنور کارگر است و چهار فرزند دیگر هم دارد و وضعیت مالی اش به گونه ای نیست که بتواند حتی بخش کوچکی از هزینه سرسام آور عمل جراحی چشمان سنور را (به گفته خودش حدود 700 میلیون تومان) را بپردازد.
حال، سنور در اوج ناامیدی چشم امیدش را به دستان با کفایت وزیر نوعدوست و خیر بهداشت دوخته و آرزو می کند قصه پر غصه اش به گوش دکتر قاضی زاده هاشمی برسد و نور زندگی بار دیگر به چشمان بی فروغش باز گردد.
شوخان و ستایش دو دختر بچه دیواندره ای هستند که یکی بدلیل اشتباه پزشکی و دیگری به صورت مادرزادی از نعمت بینایی محروم بودند، هر دوی این کودکان توسط دکتر قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت عمل شده و بینایی خود را بدست آوردند.
و حالا چشمان بی نور و منتظر سنور نیز همانند شوخان و ستایش به دستان آقای وزیر دوخته شده تا با بازگشت روشنایی به چشمان بی نورش در مسیر رسالت نبوی (شغل معلمی) قرار بگیرد و بتواند در آینده دانش آموزان مناطق محروم را در مسیر درست زندگی کردن، یاری دهد.
گزارش از افسانه گلباغی
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45326/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود

اجرای طرح ایران دیجیتال در کردستان

ما دو جور بخشنده داریم!

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

العین - یوکوهاما، آماده برای جنگ بر سر جام نقره‌ای

سرپرست استقلال خوزستان؛ فقط تمرکز و دیگر هیچ!

فینالیست آسیا را فغانی تعیین کرد!

مهره کلیدی نساجی با لباس شخصی

راز شادی بلینگامی جوان‌ترین عضو تیم ملی ایران

دمتان گرم و ممنون نکونام و استقلال!

بازی‌دراز آماده میزبانی از زائران راهیان نور است

رشد 3 برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان

بازگشایی گردنه تته پس از 5 ماه + فیلم

توسعه کتابخانه‌های سیار و ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس کشور

انجام عمل تعویض دریچه قلب از طریق آنژیوگرافی برای اولین‌بار در کرمانشاه

عملیات بازگشایی گردنه تته

لایحه بودجه 1403 شهرداری کرمانشاه تعیین تکلیف شود

اجرای طرح شنبه‌های احیای واحدهای راکد در کردستان

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

دیگر هیچ مسابقه‌ای رایگان نیست

آیین نامه داوری ایران قدیمی و با اشکال است

مذاکرات مثبت لیورپول با فاینورد برای جانشینی اشلوت با کلوپ

پائز: المپیک 2024 واقعیت است، نه رویا

مذاکره آیندهوون با بارسلونا برای خرید ارزان دِست

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

فراموشی و آلزایمر روی صحنه تئاتر

(عکس) تصویر‌ی از سحر دولتشاهی و حامد بهداد در پشت صحنه یک فیلم

عملیات بازگشایی گردنه تته در مسیر پاوه به سرو آباد

صحنه ای وهمناک در انگلیس؛ اسب های خونین در خیابان های لندن | عکس

شرکت 26 هزار و 380 داوطلب کردستانی در نوبت اول کنکور سراسری 1403

اقتصاد دیجیتال وضعیت بیکاری و اقتصادی را کردستان بهبود می بخشد

بازگشایی گردنه تته در کردستان پس از 5 ماه

طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشور اجرا شده است/ بی مهری نسبت به کتابخانه‌های عمومی کردستان

زمین احداث پارکینگ وسایل نقلیه سنگین در کرمانشاه تامین شد

گردنه تته در محور کرمانشاه به کردستان بازگشایی شد

3200 کنتور هوشمند روی چاه‌های آب در کرمانشاه نصب‌ شد

گردنه برف‌گیر و مرتفع کرمانشاه پس از ماه‌ها بازگشایی شد

طرح مسطورا زمینه تربیت کنشگر عرصه جهاد تبیین است

پیش بینی هفته ای بهاری برای استان کرمانشاه

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد