عصر کرد

آخرين مطالب

زیبای، زشتی آفرین اجتماعی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - همیشه هدف از تبلیغات محیطی، زیباسازی فضا و منظر شهری است اما برخی که تعدادشان هم کم نیست با کارهای تبلیغاتی نه تنها زیبایی ایجاد نمی کنند بلکه باعث زشت و نازیبایی چهره شهرها هم می شوند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، محیط زندگی بر روی رفتار، کردار و حتی روح و روان افراد تاثیر مستقیم دارد و محیط خشک و بی روح انسان را افسرده و بر عکس محیط هایی شاد و با طراوت امید را به زندگی در انسان افزایش می دهد.
این روزها با گذر از خیابان ها و معابر شهرها نمایی نازیبا از تبلیغات محیطی می بینیم و برچسب ها، بنرها، پوسترها و تابلوهای تبلیغاتی چشم ها را آزار می دهد یعنی در واقع تبلیغ نادرست بهترین چشم انداز و فضای باز از افق نگاه عابران گرفته است.
هدف اصلی این تبلیغات معرفی شخص، کالا، حرفه، مشاغل، رویدادها و برنامه های مختلف و گاه حتی اقدامی برای زیبایی فضای شهری است اما اشکالاتی دارد که از منافع آن بیشتر است.
نصب بیلبوردها و پوسترهای تبلیغاتی با موضوعات مختلف این روزها بر روی در و دیوار خیابان ها و معابر در همه شهرهای کشور وجود دارد که بسیاری از آنها چهره زیبای فضا و منظر شهری را زشت کرده است.
به چند ویزیتور با حقوق و مزایای عالی نیازمندیم، تدریس خصوصی زبان، ریاضی، فیزیک و...، آکادمی موفقیت، شرکت در قرعه کشی ماهیانه با جایزه چند میلیون تومانی و ... از جمله تبلیغات محیطی است که در مقابل چشمان مان خودنمایی می کند.
هر چند جامعه در کارکردهای مختلف نیازمند تبلیغات است اما چه خوب که این کار به روش صحیح و اصولی انجام شود تا منجر به نارضایتی مردم و بر هم زدن تعادل از چهره شهرها نشود.
خیابان ها، معابر اصلی، کوچه ها و محلات سطح شهر سنندج همچون سایر شهرهای کشور در غرق برچسب ها، پوسترهاف بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، سازه های نازیبا و غیر مجاز رنج می برد و عاملی برای ایجاد نارضایتی در مردم شده است.
برای زیباسازی فضای شهری و براساس ماده 92 قانون شهرداری ها و بند 25 ماده 71 قانون وظایف شوراهای اسلامی این نهادها موظف به جلوگیری از نصب هر گونه تابلو و برچسب تبلیغاتی در مکان های غیر از جاهای تعیین شده، هستند.
بر این اساس شهرداری و شورای اسلامی شهر سنندج فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرده و نیروهای خدمات شهری شبانه به پاکسازی سطح شهر از این تبلیغات محیطی اقدام می کنند.
در این میان مساله ای که منجر به نارضایتی نیروهای شهرداری شده عدم همکاری مردم با آنان در تمیز نگه داشتن محیط های شهری از وجود تبلیغات مزاحم است.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج می گوید: یکی از مواردی که باعث بوجود آمدن آلودگی بصری و نا زیبا کردن چهره معابر اصلی شهر شده، نصب برچسب ها و تراکت های تبلیغاتی غیر مجاز است.
شرمین شریفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در ایام مختلف سال برخی شرکت ها بدون اخذ مجوز از این سازمان با چاپ تراکت و برچسب تبلیغاتی و نصب آن بر روی بدنه اصلی معابر و حتی دیوار و درب منازل شهروندان علاوه بر زشت کردن جداره معابر، باعث نارضایتی فراوانی نیز می شوند.
وی افزود: برابر ماده 92 قانون شهرداری ها الصاق هرگونه تبلیغات بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است چون شرکت ها و نهادها برای تبلیغ کالا و خدمات خود باید از این سازمان مجوز دریافت کنند.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج تاکید کرد: براساس این ماده قانونی و از طریق مراجع قضایی از شرکت های متخلف که اقدام به نصب برچسب های تبلیغاتی غیرمجاز می کنند، شکایت می کنیم.
شریفی یادآور شد: تابلو اعلانات به اندازه کافی در معابر اصلی نصب شده و شرکت های تبلیغاتی می توانند از این تابلوها برای تبلیغات کالا و خدمات خود استفاده کنند.
وی اضافه کرد: اکیپ هایی از نیروهای خدمات شهری شهرداری به صورت شبانه در سطح شهر حضور یافته و بوسیله پمپ های مخصوص، در و دیوارها را از وجود این تبلیغات پاک می کنند اما به صبح نرسیده دوباره شاهد نصب پر تعداد برچسب و پوستر و بنر هستیم.
شریفی با بیان اینکه نصب این برچسب ها باید در مکان هایی باشد که توسط شهرداری تعیین شده اند، گفت: طبق قانون نصب برچسب ها و تابلوهای تبلیغاتی در سایر مکان ها جریمه دارد اما چون مبلغ تعیین شده مربوط به سال 1334 و 100 تا 500 ریال تعیین شده که بسیار ناچیز است، نمی تواند باز دارنده باشد و اعمال شود.
سرپرست سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری سنندج افزود: در چند سال گذشته در مجلس لایحه جدیدی برای به روز کردن مبلغ جریمه داده شده که هنوز مسکوت مانده و پیگیری نشده است.
وی ابراز امیدواری کرد مردم با نیروهای شهرداری همکاری کرده و در زمینه زیباسازی هر چه بیشتر فضا و محیط شهری کمک کنند به گونه ای که مجبور به اعمال جریمه نشویم.
امید می رود فرهنگ تبلیغ نیزهمانند سایر فرهنگ های موجود در جامعه در میان مردم نهادینه شده و آحاد جامعه به درجه ای از آگاهی برسند که برای رسیدن به منافع خود منافع دیگران را زیر پا نگذارند.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45158/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستانک/ دوستت دارم

شاعرانه/ چه خوش است با خیال تو نهفته رازکردن

یحیی، گزینه اول و آخر نیمکت تراکتور

توضیح عبدالله ویسی در مورد بازیکن خبرساز فولاد

آخرین تمرین تیم ملی برای سهمیه جام جهانی

ادعای سان: تن‌هاخ آخر فصل اخراج می‌شود

پوست اندازی در اسکی با ورود نسل جدید مربیان و مدرسان

نمایندگان ووشو ایران حریفان خود را در جام‌جهانی شناختند

پاسخ جالب چالهان‌اوغلو به میلانی‌ها پس از قهرمانی اینتر

اعلام شرایط ملی‌پوش شدن 2 وزن المپیکی و یک وزن غیر المپیکی

تن‌هاخ داغ کرد؛ نظرات تو شرم‌آور بود نه بازی ما

ناگفته‌های خیرخواه از سفر دشوار برای کسب سهمیه‌ المپیک

ویسی: نام فولاد اینجاست اما اعتبارش نیست

کشف هزار کیلوگرم کودشیمیایی قاچاق در قصرشیرین

اجرای «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» در اصفهان

تور ایرانگردی نمایش «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت» آغاز شد

برگزاری دوره مربیگری فوتسال سطح یک بانوان کشور در سقز

داشتن عزم راسخ برای دفاع از آرمان‌ها ویژگی نیروهای مسلح است

پرداخت 133 میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه به نیازمندان کردستانی

تبرئه مردی که بدنش الکل تولید می‌کند!

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای 2 تفاهم‌نامه همکاری

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

به‌کارگیری اتباع غیرمجاز در کردستان، ممنوع

اعلام برنامه‌های ‌هفته سنه در شهر سنندج

دعوت کشتی‌گیر کردستانی به اردوی تیم‌ملی بزرگسالان

جایزه کتاب سال فراخوان داد

گیتی آذرپی درگذشت

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هاشمی: باید پیوست فرهنگی فدراسیون ها تقویت شود

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!