عصر کرد

آخرين مطالب

گریه از سر شوق، خنده از ته دل فرهنگی

  بزرگنمايي:

عصر کرد - سنندج - اینجا اشک و لبخند، گریه و خنده زائرانی که به شوق وصال یار بیش از یک ماه از خانه و کاشانه خود دور می شوند با هم عجین شده و به نحوی با هم پیوند خورده اما در این میان، لبخندهایی که از جنس دیدار یار بر چهره ها نشسته و بر اشک غم دوری عزیزان غلبه کرده است.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ورزشگاه 6 هزار نفری 22 گولان سنندج مملو از جمعیت است زن و مردم، پیر و جوان آمده اند، همراهان با چشمانی گریان مسافران خود را بدرقه می کنند.
مردان و زنان مسافر بیت الله الحرام با پوشیدن لباس های یکرنگ و یک شکل ظاهرشان یکی شده البته که دل و چهره شان نیز یکرنگ است چون مقصد آنها مکانی واحد و هدف دیدار یار می روند.
به هر گوشه ای از ورزشگاه نگاه می کنی یک یا دو مسافر کاروان زائران مناسک حج را می بینی در کنار خانواده و اقوام حضور دارد و مشغول خداحافظی و راهسپار شدن به سوی سرزمین حجاز و شرکت در باشکوهترین تجمع دینی دنیا هستند.
یکی با مسافرش عکس سلفی می گیرد، دیگری لحظه لحظه را با گوشی و دوربین ثبت می کند و آن یکی زائر خانه خدا را محکم در آغوش گرفته و جوری گریه می کند که انگار دیگر او را نمی بیند.
در این میان دختر بچه هفت - هشت ساله ای توجهم را جلب کرد او که به پهنای صورت اشک می ریخت و هر کس حال و روزش را می دید غم و غصه هایش را فراموش می کرد.
نامش سایان است پدر و مادرش مسافر خانه خدا هستند و روزهاست که نزدیک شدن سفر یک ماهه عزیزانش او را بیقرار کرده و حالا که لحظه وداع فرا رسیده بی تاب تر از همیشه است و دلتنگی هایش را با فوران اشک چشمانش نشان می دهد.
لحظه خداحافظی فرا رسیده، مسافران خانه خدا یکی یکی در میان اشک و لبخند سوار اتوبوس می شوند، در این لحظات دلهره و ترس از جدایی تمام وجود سایان را در بر گرفته، باورش نمی شود یک ماه باید دوری دو عزیزش را تحمل کند.
یک دستش بر گردن پدر و دست دیگرش بر گردن مادر است، گریه هایش شدت گرفته و اشک پدر و مادر و اطرافیان را نیز در آورده، بیقراری هایش به گونه ای است که مسافرانش را از سایر همراهانی که برای بدرقه شان آمده اند، غافل کرده است.
بالاخره پس از لحظاتی طولانی با اصرارهای اقوام از آنان جدا می شود اما از کنار اتوبوس تکان نمی خورد و هق هق کنان برایشان دست تکان می دهد اما در یک لحظه از غفلت اطرافیانش استفاده کرده و سوار اتوبوس می شود و خودش را در آغوش پدر و مادرش می اندازد.
اتوبوس ها حرکت می کنند و سایان همچنان در آغوش پدر و مادرش است هر کاری می کنند پیاده نمی شود ناچار او را همراه خود می برند تا مقداری آرام شود و در مسیر پیاده اش کنند.
محمد یکی دیگر از بچه های بیقراری است که مادرش به این سفر معنوی می رود او هم حال و روز خوبی ندارد اما حالش بهتر از سایان است و کنار پدر و دو خواهرش قرار دارد، با چهره ای که غم و اندوه از آن می بارد با مسافرش خداحافظی می کند.
اتوبوس ها یکی پس از دیگری حرکت می کنند و مسافران به شوق دیدار یار با چهره هایی بشاش برای عزیزانشان دست تکان می دهند و در این میان تعدادی همچون پدر و مادر سایان و مادر محمد اندک غمی از دوری فرزند بر چهره دارند.
ازدحام همراهان تا درب خروجی ورزشگاه ادامه دارد، هیچکس دلش نمی آید قبل از اینکه اتوبوس ها از محوطه خارج شوند به خانه برگردد بخصوص بچه هایی که پدر و مادرشان مسافر این سفر معنوی هستند.
لحظات وصف نشدنی است گریه ها و خنده ها درهم آمیخته، برخی همراهان از دوری عزیزانشان به پهنای صورت اشک می ریزند و اما مسافران خانه خدا، فارغ از تمام دلتنگی ها به شوق دیدار یار، لبخندی از ته دل و آرامش خاطر به اطرافیان هدیه می دهند.
زائران کوی یار در پوست خود نمی گنجند و با چهره های بشاش و نورانی، لب هایی خندان و دل هایی پر از شوق راهی سفری طولانی به سرزمینی می شوند که چند میلیون عاشق از اقصی نقاط جهان به عشق دیدار معشوق دور هم جمع می شوند.
مسافران سرزمین وحی می روند تا فارغ از زبان و قوم و رنگ و نژاد یک ماه در کنار هم و در صف هایی منسجم، لبیک گویان وجود معشوق حقیقی، او که از رگ گردن به ما نزدیک تر است را در ناب ترین لحظات عمر خویش حس کنند.
شور و حال مسافران بیت الله الحرام با زبان قابل بیان نیست و باید در آن موقعیت قرار بگیری تا بتوانی حال خوش آنان که سال ها، روزها و هفته ها در آرزوی چنین لحظاتی هستند را درک کنید.
سیزدهمین کاروان حج تمتع استان کردستان متشکل از 140 زائر شنبه شب از ورزشگاه 22 گولان عازم سرزمین وحی شد.
آخرین کاروان حج امسال متشکل از 119 نفر و متعلق به زائران شهرستان سقز است که غروب یکشنبه 21 مرداد راهسپار این سفر معنوی شدند.
مدیرکل حج و زیارت کردستان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال یک هزار و 925 زائر از استان کردستان در قالب 14 کاروان برای بجای آوردن مناسک حج تمتع عازم سرزمین وحی شدند که 970 نفر مرد و 953 نفر زن هستند.
هاشم ناظمی جلال افزود: کاروان های زائران کردستانی متشکل از چهار کاروان از سنندج، 2 کاروان از بانه، یک کاروان از قروه و دهگلان، سه کاروان از مریوان و سروآباد، سه کاروان از سقز و یک کاروان از بیجار بود.
مدیرکل حج و زیارت کردستان همچنین به سن زائران امسال اشاره کرد و گفت: میانگین سنی زائران حج تمتع 62 سال است در حالیکه میانگین کشوری سن زائران 56 سال می باشد.
ناظمی جلال با بیان اینکه اعزام زائران حج تمتع امسال استان از 14 مرداد آغاز شده است، افزود: عملیات پروازی زائران از ایستگاه پروازی فرودگاه همدان به مقصد فرودگاه جده انجام شد.
سال گذشته یک هزار و 645 زائر از استان کردستان در قالب 13 کاروان برای به جای آوردن مناسک حج به سرزمین وحی مشرف شدند که از این تعداد، 773 نفر مرد و 872 نفر زن بودند.
7348/9102

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/45033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سیلاب برای قطار تهران-گرگان دردسرساز شد

خوشحالی هواداران اینتر پس از کسب بیستمین قهرمانی در لیگ

کار بزرگ یاران حاج‌صفی با 3 گل طلایی

نایب رئیس بارسا تأیید کرد؛ ژاوی می‌ماند

سخت‌ترین بازیکنانی که مقابل خسرو قرار گرفتند

اتلتیک بیلبائو ایران در انتظار رویایی با سپاهان

کلوپ: حالا فقط لغزش سیتی و آرسنال ما را قهرمان می کند

طرح اجرای فیبرنوری کشور امسال به اتمام می‌رسد

رونمایی از طرح مرکز رشد و نوآوری اتاق بازرگانی سنندج

خلاصه بازی منچستریونایتد 4 - شفیلد یونایتد 2

تن هاخ: وحشت نکردیم، خیلی خونسرد بردیم

اسبقیان: دخل و خرج دو باشگاه بر عهده مالکان آنهاست

خنده های یورگن کلوپ پس از گل دوم اورتون به لیورپول

آقای کلوپ لیگ را در گودیسون پارک از دست دادی!

گل چهارم منچستریونایتد توسط هویلون در دقیقه 86

تمجید سایت فیفا از عملکرد متقدرانه شاگردان شمسایی

خلاصه بازی اورتون 2 - لیورپول 0

امیدوارم رانگنیک پیشنهاد بایرن را رد کند

تمجید دل‌پیرو از بلینگام؛ جود استثنایی است

گل دوم اورتون به لیورپول توسط دومنیک کالورت لوین در دقیقه 58

احساساتی شدن جان تری پس از پیام تبریک مورینیو به مناسبت ورود به تالار مشاهیر لیگ برتر

آخرین وضعیت بدهی‌های سرخابی‌ها به بانک شهر

چگونگی فرآیند واگذاری سرخابی‌ها از زبان احمدی

پاری‌سن‌ژرمن برد و در آستانه قهرمانی قرار گرفت

گل دوم منچستریونایتد توسط فرناندز از روی نقطه پنالتی در دقیقه 61

احمدی: تیمی خواهیم ساخت که در آسیا مدعی باشد

گل سوم منچستریونایتد توسط فرناندز در دقیقه 81

امیری: از مردم برای رای به صحنه‌های ماندگار بازی با ژاپن تشکر می‌کنم

ترفند متفاوت آدم ربایان به دام انداختن مردم

ماجرای تعطیلی شنبه یا پنجشنبه جنجالی شد

پیش بینی وضعیت بارندگی برای آخر هفته

دکلمه زیبای خسرو شکیبایی

گل اول منچستریونایتد توسط هری مگوایر در دقیقه 42

یوسفی: من هیچ دلخوری از آقای دبیر ندارم

عکس یادگاری دبیر با کودکان کشتی گیر

امیری: تبریک ویژه به هواداران 2 تیم به خاطر این اتفاق ارزشمند

دبیر: اختلاف با پیمان یوسفی؟ من کینه ای نیستم

مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان

تیم رویایی 11 نفره اندی کول از هم تیمی های سابقش در منچستریونایتد

19 سال پیش در چنین روزی؛ سوپرگل وین رونی به نیوکاسل

خوشحالی شدید هوادار آرسنال پس از دریافت پیراهن مارتین اودگارد

اتفاق خوب برای سپاهان قطعی شد

پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما

بازسازی صحنه جنایت در شب نشینی مستانه!

نقشه زن خیانتکار برای قتل شوهر

فال انبیا فردا پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403

1268 واحد تولیدی و صنعتی کردستان به شبکه سراسری گاز متصل شدند

دستور بارگیری قریب به 2000 موتور سیکلت توقیفی بدون صاحب به مرکز کرمان صادر شد

شرکت گاز کردستان 1268 واحد تولیدی و صنعتی مصوبه شورای اقتصاد را به شبکه سراسری گاز متصل کرد

کشف یک راه جدید برای از بین بردن بوی زیر بغل