عصر کرد

آخرين مطالب

خطر حذف «ایران» از مسیر ایرلاین‌های خارجی ورزشي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - وقتی نرخ پروازهای خارجی صد درصد گران می‌شود، تقاضا کاهش می‌یابد و پروازها کم یا کنسل می‌شود، در نهایت به مرحله‌ای می‌رسیم که ایرلاین‌های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند کرد
هشدارهایی درباره افزایش عجیب قیمت هواپیما
«وقتی نرخ پروازهای خارجی صد درصد گران می‌شود، تقاضا کاهش می‌یابد و پروازها کم یا کنسل می‌شود، در نهایت به مرحله‌ای می‌رسیم که ایرلاین‌های خارجی مسیر هوایی ایران را حذف خواهند کرد؛ یک خودتحریمی که نه تنها سفر ایرانی‌ها به خارج از کشور، بلکه سفر گردشگران خارجی به ایران و مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را نیز در معرض تهدید قرار داده است.»
رضا اباذری ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران ـ با بیان این مطلب و با اشاره به پیامدهای توقف پرداخت ارز دولتی به شرکت‌های هواپیمایی که سفرهای هوایی را بویژه در مسیرهای خارجی در معرض تهدید قرار داده است، به ایسنا گفت: با افزایش صد درصدی نرخ بلیت هواپیماها دو اتفاق می‌افتد؛ نخست آن‌که ایرلاین‌ها نمی‌توانند به تعهدات پیشین خود عمل کنند، چراکه آن‌ها قبلا قیمت بلیت‌های خود را با ارز 440 محاسبه کرده‌اند و حالا که باید به مشتری جواب بدهند، مبنای محاسبه 8800 تومان شده است، این اختلاف هزینه را چه کسی پرداخت می‌کند؟ ایرلاین که نمی‌تواند دیگر ارز 4400 تومانی را تامین کند، از مسافر هم نمی‌خواهد بگیرد، از طرفی آن‌ها باید هزینه فایده را محاسبه کنند که رقم قابل توجهی می‌شود؛ درحالی‌که محل جبران آن مشخص نیست.
او پیامد دیگر این تصمیم ارزی را ایجاد موج سینوسی منفی در سفرهای هوایی خارجی و حتی داخلی دانست و در این‌باره توضیح داد: وقتی نرخ بالا می‌رود، تقاضا کاهش می‌یابد و به دنبال آن، تعداد پروازها کم یا در برخی مسیرها کامل کنسل می‌شود و به نقطه‌ای می‌رسیم که در برخی مسیرهای هوایی، حتی یک پرواز هم نخواهیم داشت.
به اعتقاد وی، این موج منفی تمام مسیرهای هوایی را که ایرلاین‌های خارجی در آن برنامه پروازی دارند، تهدید می‌کند. انتظار می‌رود کاهش تقاضا، این شرکت‌های هواپیمایی را که در روز چند پرواز دارند به سمتی هدایت کند که در مرحله نخست تعداد پروازهای خود را کاهش دهند و به مرور و درصورت ادامه روند کاهشی درخواست‌ها، مسیر ایران را حذف کنند. این اتفاقی است که قبلا در مسیر هوایی اربیل عراق تجربه شده است.
اباذری تاکید کرد: اگر فکری به حال صنعت هوانوردی و مسافری کشور نکنیم، به‌زودی موج سینوسی منفی در میزان مشارکت ایرلاین‌های خارجی و حتی داخلی ایجاد می‌شود. این «خودتحریمی» یقینا اثرات مخربی در گردشگری ورودی خواهد داشت و به‌شدت حجم سفر گردشگران خارجی را کم خواهد کرد، چرا که زمینه و تنوع حمل و نقل هوایی از بین می‌رود. آن هم در شرایطی که آقایان مدام در رسانه‌ها افزایش نرخ ارز در ایران را برای گردشگری ورودی مفید و مثبت می‌دانند، درحالی که وقتی سفر هوایی گران شود، دیگر برای مسافر خارجی به‌صرفه نیست که به ایران بیاید. کاهش مسافر، توجیه برقراری خط هوایی با ایران را نیز برای ایرلاین‌های خارجی از بین می‌برود، چراکه با یکی دو پرواز در هفته نمی توانند هزینه‌های خود را تامین کنند.
او با بیان این‌که چنین اتفاقی سفرهای خارجی ایرانی‌ها را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد، افزود: ما باید برای خانوار ایرانی شرایط سفر را فراهم کنیم، اما با این تصمیم بخش زیادی از مسافران مقاصد خارجی خود را از دست می‌دهند. باید از حالا جلوی این خودتحریمی را بگیریم، جریانی که مشاغل وابسته به صنعت هوانوردی را از جمله خدمات فنی و مهندسی، کترینگ، هتل و تجهیزات وابسته به آن را نیز در معرض خطر قرار داده است.
وی اظهار کرد: ما فکر می کنیم گرانی دلار، درآمد صنعت گردشگری را دو برابر می‌کند که شاید این اتفاق در کوتاه مدت رخ دهد، اما در میان مدت اگر برای این خودتحریمی فکری نکنیم، اوضاع بدتر می‌شود.
اباذری افزود: اولین انتظار از دستگاه های دولتی، تهیه و اجرای بسته حمایتی سفر است تا به کسب و کار گردشگری رونق دهد، این‌طور نباشد که دلار 100 تومان ارزان‌تر شود و آقایان بگویند اوضاع رو به بهبودی رفته است، تعریف بسته حمایتی کاملا مشخص است.
رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی تهران در ادامه این گفت‌وگو درباره اظهارنظرهایی که درباره ارزانی سفرهای خارجی با آزادسازی صرافی‌ها و معامله دلار به نرخ 8800 تومان صورت گرفته بود، گفت: این موضوع در زمانی صحت داشت که بعضی از شهروندان ارز 500 یورویی می‌گرفتند و از مابه تفاوت آن هزینه سفرشان را تامین می‌کردند و سود ناچیزی هم بدست می‌آوردند، اما سفر خارجی که فقط ترکیه، دبی و یا گرجستان نیست، سفر خارجی همه دنیا را در بر می‌گیرد و آن ارز دولتی که تعیین کرده بودند برای سفرهای جدی‌تری که به نقاط دورتری انجام می‌شد، اصلا کافی نبود. ضمن این‌که هیچ ارزانی دلیلی بر وفور نیست، بلکه نشانه‌ای از رکود است، برای همین اکنون شاهد کاهش کیفیت، تقاضا و درآمدِ بخش های وابسته به سفر هستیم.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/44905/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

برپایی 654 شعبه اخذ رای در کرمانشاه برای انتخابات دور دوم مجلس

کشف 400 کیسه آرد قاچاق به وزن 16 تن در کرمانشاه

تلاش کوروش زارعی برای حضور در صحنه تئاتر با نمایشی از ویلیام شکسپیر

کدام محرومیت؟ شادی اسماعیلی فر فقط یک لایک ساده بود!

پنالتی استقلال مقابل شمس آذر اشتباه بود؟

انجام معاینات پزشکی بیش از 1000 زائر حج تمتع در کرمانشاه

روستای کرتویج بخش دینور همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی است

دو نوازی پورناظری‌ها در چند متری نقش برجسته بیستون / پدر و پسر درخشیدند (فیلم)

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

اهمیت مدح و ثنای الهی در جلد هشتم «طعم شیرین خدا»

محرومیت سنگین برای دروازه‌بانی که لیزر انداخت!

دربی در اسپانیا برای انتقال آردا گولر!

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

انجام بیش از 1400 آزمایش در راستای جوانی جمعیت در کرمانشاه

جزئیات دقیق درباره حمله به کنسولگری ایران در پاریس

اهالی این استان‌ ها از امروز منتظر بارش باران باشند

کنسرت‌های اردیبهشت در راهند؛ از طلیسچی تا بانی

دقیقی: اطرافیان می‌گفتند گزینه اول تراکتور هستی

عملیات وعده صادق هیمنه پوشالی رژیم صهیونیستی را درهم شکست

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

فرمانده بلندپایه سپاه: پنج ساعت قبل از شروع عملیات علیه اسرائیل از خاک ایران، به کشورها خبر دادیم / ایران در زمین نتانیاهو بازی نکرد

به یاد رشادت‌های فاتح نبل و الزهرا

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

نکته‌نگران کننده استقلال؛ وزن‌تعویض‌ها بالا نیست