عصر کرد

آخرين مطالب

ارز مسافرتی هم‌قیمت بازار آزاد شد! ورزشي

  بزرگنمايي:

عصر کرد - با وجود اینکه قرار بود ارز مسافرتی با نرخی حدود یک درصد بالاتر از بازار ثانویه ارائه شود، اما با توجه به عدم آماده بودن ساز و کار لازم فعلا ارز مسافرتی با این نرخ‌ها وجود نداشته و هم‌قیمت با بازار آزاد است
دلار اکنون تا مرز 11 هزار تومان در بازار قیمت خورده است
ماجرای پرحاشیه ارز مسافرتی همچنان ادامه دارد. از فروردین ماه سال جاری و در جریان تغییر سیاست دولت در حوزه ارزی نحوه پرداخت ارز به مسافران تغییر کرد و به هر مسافر بر اساس کشور مقصد تا سقف 1000 یورو و با نرخ حدود 5000 تومان پرداخت می‌شد؛ ولی اما و اگرهای بسیاری در رابطه با نحوه پرداخت این ارز مسافرتی وجود داشت و در نهایت بحث حذف آن از نرخ رسمی مطرح و در بسته جدید ارزی به مرحله اجرا درآمد.
در سیاست جدید قرار بر این شد تا تامین ارز مسافرتی در صرافی‌ها انجام شده و مسافر بتواند با ارائه مدارک سفر تا سقف 5000 یورو دریافتی داشته باشد که قیمت آن نیز طبق نرخی که در بازار ثانویه و در سامانه نیما به طور روزانه تامین می شود، تا یک درصد بالاتر باشد. در بازار ثانویه که در روزهای اخیر معاملات آن به طور وسیع‌تریر انجام می‌شود، ارز ناشی از صادرات عرضه‌شده و واردکنندگان آن را خریداری می‌کنند. نرخ‌گذاری در این بازار به صورت توافقی و روزانه بر اساس عرضه و تقاضا شکل می‌گیرد و در روزهای گذشته بین 8000 تا 9000 تومان برای دلار قیمت خورده است؛ از این رو صرافی‌ها باید ارز خود برای چند بخشی که امکان فروش آن را دارند، تا یک درصد بالاتر عرضه کنند.
در شرایطی مسافران از سه شنبه هفته گذشته با قطع شدن عرضه ارز مسافرتی در بانک‌ها مواجه و برای تامین نیاز به سمت صرافی‌ها حرکت کردند که هنوز وضعیت مشخصی برای آنها در بازار آزاد وجود ندارد چرا که اولا هیچ مشخص نیست کدام یک از صرافی‌ها امکان عرضه ارز مسافرتی را دارند و گذری در بازار نشان می‌دهد که تمامی صرافی‌ها در این باره اقدام نمی‌کنند. از سوی دیگر محدود صرافی‌هایی که نرخ‌گذاری بر اساس بازار ثانویه انجام داده‌اند، ارز مسافرتی با نرخ یک درصد بالاتر از این بازار تحویل نمی‌دهند و عملا مسافر باید ارز را با نرخ بازار آزادی تامین کند که اکنون برای دلار تا حدود 11000 تومان و یورو تا بیش از 12000 تومان است.
دلایل این موضوع به مسئله مهم تامین منبع ارزی برمی‌گردد؛ برای اینکه صرافی‌ها بخواهند ارز را با نرخ بازار ثانویه بفروشند، باید برای آن ورودی و منبع تغذیه داشته باشند که منبع تامین ارز آنها در دو بخش محدود می‌شود؛ اول اینکه ارز را از مشتری بر مبنای نرخ‌گذاری بازار ثانویه خریداری کرده باشند تا بتوانند یک درصد بالاتر بفروشند و دیگر راه اینکه ارز آنها از معاملات در بازار ثانویه و یا همان سامانه نیما تامین شده باشد.
این در حالی است که توضیحات دریافتی از صرافی ها از این حکایت دارد که در مرحله اول که طبق مصوبه دولت صرافی‌ها مجاز به خرید ارز شده‌اند، ت قریبا هیچ مشتری حاضر نیست ارز خود را با نرخ بازار ثانویه که حدود 9000 و کمتر است به صرافی بفروشد چرا که اکنون بازار آزاد قیمت بالاتری داشته و به راحتی می‌تواند با اختلاف حداقل 1500 تومانی در هر دلار معامله خود را انجام دهد.
از سوی دیگر تامین ارز در سامانه نیما است که این نیز ماجرای خود را دارد، به هر حال صرافی‌ها وقتی ارز را در سامانه خریداری می‌کنند باید در کشور دیگری به حساب صرافی واریز شده و به اسکناس تبدیل شود. در مرحله بعد ورود اسکناس به کشور و از طریق گمرک است که هر دو مرحله هم زمان‌بر و هم هزینه خاص خود را به همراه دارد که در مجموع این هزینه‌ها بالاتر از آن یک درصدی است که برای صراف تعیین شده تا بالاتر از نرخ بازار ثانویه بفروشد، بنابراین ورود ارز از این طریق هر چند که به گفته صرافان می‌تواند به مرور باعث شکسته شدن قیمت‌ها در بازار و تعدیل آن شود، اما فعلا تا تعیین ساز و کار و اجرایی شدن آن زمان‌بر بوده و نمی‌تواند پاسخگوی مسافر باشد.
در شرایطی که صرافی‌ها فعلا عنوان می‌کنند دسترسی به ارز با نرخ ثانویه ندارند پس امکان فروش با همان نرخ و حتی یک درصد بالاتر از آن را هم نخواهند داشت. در این حالت ارز مسافرتی معنا نداشته و مسافران فعلا باید با نرخ آزاد خرید کنند تا اینکه در هفته‌های پیش رو و با هماهنگ شدن زمینه‌های لازم بتوانند برای تامین ارز با نرخ بازار ثانویه اقدام کنند.
منبع: isna.ir

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/44885/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

نمایی زیبا از نخلستان‌های قصر شیرین (فیلم)

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

«ابله» آماده نمایش و پخش شد/ «آخرین شیهه» در جشنواره آمریکایی

رشته‌های نوپا آینده ورزش کشور را رقم می‌زنند

صدای آرامش بخش رودخانه در میان کوه‌های روستای بهرام آباد + فیلم

چرا «طلای ابلهان» واقعا ارزشمند است؟

همدلی های دلنشین دکتر شکوری

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

سردار آزمون به میلان رسید

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

گل اول لیورپول به آتالانتا توسط محمد صلاح

پنالتی و گل اول پرسپولیس درست بود؟

کارشناسی صحنه‌های جنجالی تقابل نفت و پرسپولیس

اوزونیدیس: چیزی از استقلال ندیدیم و بازی مساوی شد!

مرز پرویزخان برای عبور سوخت قاچاق ناامن شده است

پنالتی پرسپولیس مقابل صنعت نفت درست بود؟

پرسپولیس باز هم گل مردود زد؟ | کارشناسی صحنه‌های جنجالی نفت آبادان و پرسپولیس

فال انبیا فردا جمعه 31 فروردین 1403