عصر کرد

آخرين مطالب

شتاب چرخ صنعت کردستان با اعطاي بسته رونق توليد مقالات

  بزرگنمايي:

کردانلاين- صنايع کوچک و متوسط و توجه به نيازهاي آنان از بنيان هاي اقتصاد مقاومتي است که مي تواند تا حد زيادي باعث تحرک اقتصادي و ايجاد اشتغال شود دولت يازدهم نيز از ابتداي خدمت خود توجه بيشتر به واحدها در زمينه هاي مختلف، از تخصيص اعتبارهاي ويژه و تشکيل کارگروه ستاد تسهيل و روفع موانع توليد را در دستور کار خود قرار داده است.
تاکنون حدود 92 هزار ميليارد ريال تسهيلات بانکي با تصويب کارگروه هاي رفع موانع توليد و تسهيل سرمايه گذاري به بنگاه هاي کوچک و متوسط کشور اعطا شده و در کردستان نيز تا کنون يک هزار و 50 ميليارد ريال به 313 واحد صنعتي پرداخت شده است.
عده معدودي از توليدگران استان پي مشکلات توليد را به تن ماليده و در مسير رونق توليد گام نهاده اند اما به علت مشکلات نقدينگي و سرمايه ثابت، کارشان به تعطيلي کشيده شده بود که دولت با پرداخت تسهيلات به کمک آنان شتافت تا بتواند دستگير آنان براي ادامه توليد باشد.
شرکت بسته بندي بهداد سقز توليد کننده آب معدني آب کيميا و آب حيات از جمله واحدهايي است که در اثر نوسانات ارزي تا مرز تعطيلي پيش رفته بوده و اما امروز با دريافت تسهيلات هفت ميليارد و 500 ميليون ريالي دوباره به چرخه توليد باز گشته است تا علاوه بر حفظ اشتغال، حضور خود در بازارهاي بين المللي را تثبيت کند.
صديق لعلي مديرعامل اين شرکت گفت: اين تسهيلات 18 درصدي ياور خوبي براي حفظ مجموعه بوده و درصد آن نيز در مقايسه با 28 درصد سابق گام مهمي در کاهش قيمت تمام شده است.
به گفته وي حدود پنج تا سه سال گذشته واحد توليدي وارد يک بحران جدي شد که در نهايت تصميم به تعطيلي کارخانه گرفتيم اما هم اکنون با تامين نقدينگي يک آرامش نسبي براي توليد و بازار فراهم شده است و هم اکنون در صدد راه اندازي خط هاي بعدي کارخانه هستيم.
وي با اشاره به اينکه ميزان توليد اين شرکت در زمان بحران به سالانه 6 ميليون ليتر کاهش يافته بود افزود: هم اکنون موفق شديم اين ميزان را به 10 ميليون ليتر در سال برسانيم و اگر شرايط فعلي روند خوبي داشته باشد مي توانيم آن رابه 15 ميليون ليتر نيز برسانيم.
شرکت بسته بندي بهداد سقز در سال 1386 فعاليت خود را با ظرفيت اسمي 25 ميليون ليتر در سال آغاز کرد و 25 نفر به صورت مستقيم در آن مشغول به کارهستند و به گفته مديرعامل آن، اين شرکت هم اکنون در حال مذاکره با بازارهاي کشور عراق است تا بتواند روند صادرات به بازارهاي هدف از جمله اقليم کردستان عراق و استان هاي کربلا، نجف و بغداد را تثبيت کند.

** کمک دولت به واحدهاي باسابقه توليدي در استان
نوسان هاي بازار و کمبود نقدينگي فقط در واحدهاي صنعتي تازه تاسيس تاثير نداشت بلکه واحدهاي بالاي چند دهه سابقه فعاليت را نيز درگير خود کرده بود که شرکت توليدي سقز سازي کردستان (ون) با 31 سال سابقه کاري از جمله اين واحدهاست که حالا توانسته با دريافت تسهيلات با شدت بيشتري توليد و صادرات خود را ادامه دهد.
محمدنجيب شريفي مديرعامل اين شرکت با اشاره به اينکه تسهيلات 20 ميليارد ريالي بانکي باعث شد نفسي تازه براي تامين مواد اوليه و همچنين کاهش قيمت تمام شده داشته باشيم، گفت: در حال حاضر 80 درصد توليدات اين شرکت صادر مي شود که انتظار مي رود بتوانيم ميزان صادرات خود را به بيش از اين مقدار افزايش دهيم.
وي افزايش قيمت مواد اوليه را از ديگر چالش هاي توليد عنوان کرد و افزود: از سال 90 تا 94 برخي نوسانات باعث رشد سه برابري مواد اوليه تهيه سقز (آدامس طبيعي) شد به طوري که قيمت 50 هزار توماني هر کيلو در آخر سال 89 به 150 هزار تومان در سال گذشته رسيده بود.
به گفته شريفي در سال جاري با تدبير مسئولان براي جلوگيري از صادرات خام مواد اوليه و همچنين تنظيم قيمت بازار، قيمت مواد اوليه اين شرکت به نصف کاهش يافت به صورتي که امسال بالاترين مبلغ پرداخت شده براي هرکيلو حدود 75 هزار تومان بود.
شرکت توليدي سقز سازي کردستان (ون) ابداع کننده آدامس طبيعي بدون قند، با 105 اشتغالزايي مستقيم داراي سيمرغ طلايي DID ايتاليا و صادر کننده نمونه استان در سال هاي 85،86،90 و 95 است و سالانه 700 تن آدامس طبيعي در آن توليد مي شود.
به گفته شريفي، به علت تحريم ها بازارهاي کشور کانادا، آمريکا، ژاپن و اتحاديه اروپا را از دست داديم اما از سال گذشته موفق به جذب بازاهاي کشور عراق و کشورهاي عضو اتحاديه عرب شده ايم.

**
واحد توليدي لبنيات بسته بندي محمدپاينده از ديگر واحدهاي دريافت کننده تسهيلات رونق توليد در استان کردستان است که توانسته با دريافت 17 ميليارد ريال تسهيلات، توليد خود را پس از 2 سال از سر بگيرد.
اشکان پاينده مديرعامل اين واحد گفت: سال 91 موفق به اخذ پروانه شديم اما از همان اول مشکلات کمبود نقدينگي باعث تعطيلي کارخانه شد و امروز دريافت تسهيلات باعث جان تازه در توليد واحد شده و روزانه حدود 2 تن شير براي توليد انواع ماست، کره، دوغ، شير و خامه وارد کارگاه مي شود.
وي افزود: هم اکنون حدود 12 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم در اين واحد مشغول بکار هستند و با روند فعلي توليد بدون شک در آينده نزديک اقدام به شروع دوباره فعاليت خط دوم واحد مي شود.

** پرداخت هزار و 50 ميليارد ريال تسهيلات براي رونق توليد در کردستان
دبير کارگروه رفع موانع سرمايه گذاري و تسهيل توليد کردستان گفت: تسهيلات رونق توليد در 2 بخش شامل 650 ميليارد ريال براي واحدهاي ثبت نام کننده در سامانه بهين ياب و 400 ميليارد ريال نيز از محل مراجعه واحدهاي توليدي به بانک ها بوده است.
هيمن الماسي افزود: تسهيلات به 217 واحد در قالب ثبت نام کنندگان سامانه بهين ياب پرداخت شده و 96 مورد نيز با مراجعه حضوري تسهيلات را دريافت کرده اند و مسئولان هم اکنون به دنبال جذب بقيه سهيمه حمايتي اين استان هستند.
به گفته وي ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي و کارگروه رفع موانع سرمايه گذاري و ستاد تسهيل توليد با رويکرد حمايت از توليدکنندگان به بهانه هاي مختلف تشکيل يافته و ضروري است همه براي افزايش ميزان پرداختي تلاش کنند.
به گفته وي، هم اکنون هشت هزار و 200 نفر در واحدهاي توليدي استان مشغول بکار هستند که حمايت هاي دولت مي تواند در فعاليت دوباره برخي واحدها که در اثر نوسانات به سمت غير فعالي پيش مي رفتند نتيجه بخش باشد.
هم اکنون 650 واحد توليدي از 757 واحد استان به صورت کامل فعال بوده و بقيه نيز نيمه فعال هستند که پرداخت تسهيلات حمايتي به حدود 313 مورد از اين واحدها قوتي دوباره براي رونق توليد است.
رئيس جمهوري در ابتداي سال 95 وعده فعال کردن هفت هزار و 500 واحد صنعتي کوچک و متوسط با استفاده از تسهيلات بانکي را به مردم داد و توانست در هفت ماه تلاش، 12 هزار و 525 واحد توليدي را با استفاده از حدود 91 هزار و 900 ميليارد ريال تسهيلات، به محور توليد وارد کند.
همچنين دولت حمايت هاي خود از واحدهاي توليدي نيمه فعال و بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيکي آغاز کرده و در اين استان يک هزار و 151 واحد صنعتي و کشاورزي متقاضي اين تسهيلات هستند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/4342/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جنایت در لواسان تهران به سبک سریال مشهور آمریکایی

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

بازگشایی گردنه تته در پاوه بعد از 5 ماه

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

آخرین تصمیم دولت درباره افزایش تعطیلی آخر هفته

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

نامگذاری یکی از خیابان‌های سنندج به نام «آرمان بنفشی»

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

صحنه جنجالی دربی لندن: چطور اخراج نشد! (عکس)

ارائه 410 مورد خدمات رایگان دندانپزشکی در سروآباد

رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی

گل دوم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 52

گل سوم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 57

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چه کسی می داند...

گل اول لاتزیو توسط کاستیانوس در دقیقه 12

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

آیین رسمی واگذاری سرخابی‌ها فردا برگزار می‌شود

شلیک پلیس برای دستگیری گوشی قاپ!

عکس دوست‌داشتنی هوتن شکیبا در پشت‌صحنه مهمونی