عصر کرد

آخرين مطالب

جاده جديد عباس آباد رودبار گامي مهم در توسعه گردشگري منطقه سروآباد مقالات

  بزرگنمايي:

کردانلاين- يکي از ظرفيت ها و پتانسيل هاي شهرستان سروآباد در بحث گردشگري است، وجود مناطق بکر و طبيعي، فرهنگ غني منطقه و آداب و رسوم خاص مردم به ويژه در منطقه اورامان از مهمترين قابليت هاي شهرستان سروآباد است.
با آغاز عمليات احداث سد و نيروگاه داريان در سال 88 بر روي رودخانه سيروان و آبگيري آن در سال جاري قسمتي از جاده هاي ارتباطي روستايي و همچنين بخشي از اراضي کشاورزي و باغي در روستاهاي منطقه اورامان شهرستان سروآباد بسته شد و زير آب سد رفت.
يکي از مسيرهاي ارتباطي روستايي که در اثر آبگيري سد از بين رفت، مسير ارتباطي بين روستاي عباس آباد در بخش اورامان و روستاي رودبار در بخش مرکزي شهرستان سروآباد بود که باعث اعتراض مردم منطقه و نوشتن نامه اي به فرمانداري سروآباد، استانداري کردستان و نماينده مجلس بود که خواستار ايجاد جاده جديد در اين منطقه شده بودند.
وجود اين مسير ارتباطي از 2 جهت حائز اهميت است، از يک جهت ارتباط بين روستاهاي بخش اورامان و بخش مرکزي شهرستان سروآباد را فراهم مي کند و از طرف ديگر در فصل زمستان با بسته شدن گردنه تته به عنوان يک جاده جايگزين بين شهرستان هاي سروآباد و مريوان با شهرستان پاوه استان کرمانشاه مورد استفاده قرار مي گرفت.
با پيگيري هاي به عمل آمده از سوي فرمانداري و استانداري کردستان، مجريان سد داريان براي احداث مسير ارتباطي جديد در اين منطقه اعلام آمادگي کردند، ولي به دليل قرار گرفتن در محدوده منطقه حفاظت شده با منع محيط زيستي روبرو شد.
با افزايش اعتراض مردم منطقه و پيگيري هاي فرمانداري سرواباد و استانداري کردستان و همچنين نماينده مردم مريوان و سروآباد در مجلس شوراي اسلامي، رئيس سازمان محيط زيست دستور بررسي مجدد و ارائه راه حل براي احداث اين مسير ارتباطي را صادر کرد.
در همين راستا روز دوشنبه معاون عمراني استانداري کردستان، مديران کل محيط زيست، راه و شهرسازي، امور روستايي به همراه فرماندار شهرستان سروآباد و مسئولين شهرستاني و همچنين مجريان سد داريان از وضعيت منطقه، مشکلات و موانع موجود بازديد به عمل آوردند.
بازديد از تصفيه خانه آب شرب روستاي بلبر، ديدار با اهالي روستاي سلين و بررسي مشکلات اين روستا، ديدار با اهالي روستاي ورگه وير و روستاي رودبار و برگزاري يک جلسه در محل سد داريان از مهمترين برنامه هاي مسئولين استاني و شهرستاني بود.
معاون عمراني استاندار کردستان در اين بازديد اظهار کرد: باتوجه به احداث سد داريان در اين منطقه که باعث از بين رفتن راه روستايي عباس آباد به رودبار در شهرستان سروآباد شده است، احداث جاده جديد در اين منطقه نياز مردم منطقه و از مطالبات آنها است.
قادري ادامه داد: اين منطقه به لحاظ گردشگري از اهميت بالايي برخوردار است، منطقه اي بکر و بسيار ارزشمند که ارتباط بين روستاهاي بخش اورامان با روستاهاي بخش ژاورود سنندج از طريق روستاهاي اين مسير را فراهم مي کند.
وي اضافه کرد: احداث جاده جديد به طول 10 کيلومتر در اين مسير بسيار حائز اهميت است و با توجه به اينکه در منطقه حفاظت شده قرار دارد هماهنگي هايي با سازمان محيط زيست کشور انجام شده که اميدواريم موافقت نهايي با احداث اين مسير انجام شود.
فرماندار سروآباد نيز در جلسه اي که در محل سد داريان برگزار شد، اظهار کرد: احداث مسير ارتباطي بين روستاهاي عباس آباد و رودبار از خواسته ها و مطالبات مردم منطقه است که اميدواريم با صدور مجوز نهايي از سوي سازمان محيط زيست ، اين جاده ارتباطي ايجاد شود.
علي مفاخري ادامه داد: باتوجه به اينکه مردم اين منطقه علاقه مند به ماندگاري در روستاها هستند بررسي و پيگيري مشکلات و مطالبات آنها بايد در اولويت قرار گيرد و حداقل امکانات ارتباطي آنها را بايد فراهم کرد.
وي اضافه کرد: احداث مسير ارتباطي جديد بين 2 روستاي عباس آباد و رودبار در بحث توسعه گردشگري منطقه نيز بسيار حائز اهميت بوده و به عنوان يک جاده جايگزين در فصل زمستان نيز مي تواند بسيار تاثيرگذار باشد.
وي به تصفيه خانه آب شرب روستاي بلبر نيز اشاره کرد و افزود: عمليات احداث تصفيه خانه آب شرب روستاي بلبر بر روي رودخانه سيروان در پايين روستاي ژيوار به پايان رسيده و در ايام الله دهه مبارکه فجر به بهره برداري خواهد رسيد.
او با اشاره به مشکلات ايجاد شده در روستاي سلين گفت: ايجاد يک پل ارتباطي در روستاي سلين توسط مجريان سد داريان انجام شده ولي مشکلاتي نيز در اين روستا باقي مانده که اميدواريم با مشارکت مردم با مجريان سد اين مشکلات نيز برطرف شود.
فرماندار سروآباد در پايان تاکيد کرد: مجريان سد داريان بايد به تعهدات خود در مقابل شهرستان سروآباد پايبند بوده و با هماهنگي با ادارات ذيربط آنها را انجام دهند.
مجري طرح سد داريان نيز در ادامه اين جلسه اظهار کرد: ايجاد جاده ارتباطي جديد بين روستاهاي عباس آباد و رودبار توسط سد داريان فقط با صدور مجوز بي قيد و شرط از سوي سازمان محيط زيست کشور انجام خواهد شد.
محمود مشيري ادامه داد: چنانچه سازمان محيط زيست با شفافيت مجوز ايجاد جاده ارتباطي در اين منطقه را صادر کند، عمليات انجام جاده ارتباطي از سوي سد داريان آغاز خواهد شد.
مدير کل محيط زيست استان کردستان نيز در ادامه اين جلسه اظهار کرد: حفظ مناطق چهارگانه وظيفه سازمان محيط زيست است و فقط مختص به کشور ما نيست بلکه در تمام جهان حفاظت از مناطق چهارگانه به يک اصل و يک ضرورت تبديل شده است.
عبدالوحيد رياضي فر ادامه داد: در سطح کشور چندين طرح در مناطق حفاظت شده با رعايت الزامات قانوني ايجاد شده و در اين منطقه حفاظت شده نيز ايجاد يک جاده ارتباطي با رعايت الزامات قانوني و صدور مجوز نهايي سازمان محيط زيست کشور مي تواند انجام شود.
وي با بيان اينکه اداره کل محيط زيست استان کردستان هيچگونه اختياري در مورد مناطق حفاظت شده ندارد، اضافه کرد: باتوجه به اهميت اين مسير ارتباطي ما نيز موافق ايجاد جاده جديد در اين منطقه هستيم، اما صدور مجوز نهايي آن بايد توسط سازمان محيط زيست کشور انجام شود.
وي افزود: در اين راستا قرار بود روز سه شنبه جلسه اي با حضور مجمع نمايندگان استان کردستان با رئيس سازمان محيط زيست کشور برگزار شده و مشکلات استان در حوزه محيط زيست به ويژه در اين مورد بررسي و پيگيري شود، که متاسفانه به دليل رحلت آيت الله هاشمي رفسنجاني اين جلسه لغو و به تاريخ ديگري موکول شد.
مديرکل راه و شهرسازي استان کردستان نيز در ادامه اين جلسه اظهار کرد: ايجاد جاده جديد ارتباطي بين روستاهاي عباس آباد و رودبار در فصل زمستان به عنوان جاده جايگزين که ارتباط روستاهاي منطقه اورامان با بخش مرکزي و روستاهاي بخش ژاورود سنندج را فراهم مي کند، بسيار حائز اهميت است.
شهرام ملکي ادامه داد: جاده ارتباطي روستاهاي سلين، ناو و نوين در بخش اورامان به طول 18 کيلومتر نامناسب و تردد در آن بسيار مشکل است که ترميم، بهسازي و آسفالت آن نيازمند همکاري مشارکت مجريان سد داريان با راه و شهرسازي است.
در پايان اين جلسه مجريان سد داريان تعهد کردند که نسبت به زيرسازي و ترميم مسير ارتباطي روستاهاي سلين، نوين و ناو اقدام کرده و اداره کل راه و شهرسازي استان کردستان نيز آسفالت و ايمن سازي آن را بر عهده بگيرد.
همچنين مجريان سد تعهد کردند که در صورت مجوز سازمان محيط زيست نسبت به ايجاد جاده ارتباطي بين روستاهاي عباس آباد و رودبار اقدام کرده و در صورت مشارکت مردم روستاي سلين، مشکلات موجود در اين روستا را برطرف کنند.

لینک کوتاه:
https://www.asrekurd.ir/Fa/News/4276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

اعلام ترکیب استقلال برای گذر از پرسپولیس

شناسایی و دستگیری عامل ایجاد مزاحمت و هتک حیثیت در فضای مجازی

کشف 400 کیسه آرد قاچاق

شکسته شدن هیمنه استکبار با ید قدرت نظام جمهوری اسلامی ایران

دستگیری شکارچی غیر مجاز در روانسر

ببینید | ادعای رویترز درباره حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

حادثه مقابل کنسولگری ایران در پاریس

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

بیانیه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان کرمانشاه در راستای پاسخ سپاه به اسرائیل

نشست مطالبه گری به‌وقت دانشجو با حضور فرماندار کرمانشاه

حمله به اسراییل سیلی محکمی به جبهه استکبار جهانی بود

صحنه میدان عمل و دیپلماسی ایران هماهنگ و همراه است

عملیات «وعده صادق» هیمنه پوشالین اسرائیل غاصب و استکبار جهانی را هویدا ساخت

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

پیکان، شکست‌ناپذیر غیر از تقابل با پرسپولیس!

درخشش تیکدری روی گل کلاسیک گل‌گهر

برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک

صحنه میدان عمل و دیپلماتیک جمهوری اسلامی هماهنگ است

ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور

شعار «مرگ بر اسراییل» پس از نماز جمعه پاوه طنین انداز شد

سامانه‌ ناپایدار جوی روز یکشنبه وارد کرمانشاه می‌شود

برگزاری آزمون استخدامی تامین اجتماعی در کردستان

پاسخ تنبیهی سپاه مایه عزت نظام اسلامی

معرفی کشتی گیران طلایی در پنج وزن مسابقات بین المللی مریوان

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

وجود 194 معدن فعال در کردستان

آیا انتخاب غذا ژنتیکی است؟

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!